För oss gamers

Medlem
För oss gamers

...och för alla andra också, så publicerar DN idag en artikel av Daniel Kardefelt-Winther om datorspelande och föräldrars och äldre generationers oförstånd i ämnet. En artikel som säkert de flesta av oss här säkert känner igen sig i, både unga och äldre, samt föräldrar. Det här har faktiskt varit en av mina plågor under uppväxten, att det intresse jag har, ständigt har varit, och är, ansatt av äldre människor. Alltid är det någon vid bordet, när släktingarna samlas inför diverse saker, som ser ner på mig för att jag tycker om datorspel.

Inte för att jag har några problem att verbalt försvara mig mot nedvärderingarna men det är tråkigt att äldre aldrig kan stanna upp och reflektera över det de säger. Jag tycker att det är skitroligt att titta på Starcraft 2-matcher, ser med stort intresse på så många kupper jag kan, har träffat i princip alla stora spelare, käkat frukost med Day 9 och de andra kommentatorerna. Men det möts bara med ett nonchalant oförstående som mellan raderna ska låta mig veta att det där bara är naiva småbarnsaktiviteter och att det nog ligger i mitt bästa att sluta med det och ägna mig åt saker som är mer värdiga en vuxen.

Artikeln: [http://www.dn.se/debatt/varfor-ar-fotboll-sa-mycket-viktigare...]

#blogg


signatur

Burn in the light.

DKW
Medlem
För oss gamers

Tack för blogposten, jätteroligt att du uppmärksammade artikeln! Verkar ju som att vi delar erfarenheter vad gäller föräldrar också....

Har skrivit ihop lite lättläst/överskådlig info om internet/dataspelsberoendeforskningen, samt min kritik av den, här, om du eller någon läsare är intresserad:

http://winthernet.wordpress.com/

/ Daniel

Medlem

Intressant läsning om något man känner igen från lite varstans. Är inte så hårt drabbad själv dock.

En mycket viktigare fråga är varför någon för längesedan tyckte det var rätt att skriva dataspel, och inte datorspel, imho


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Fotboll är bättre än vår hobby tycker jag iofs röker jag mycket så kanske därför jag sitter och flåsar nu av ingenting.


signatur

hur tjattar man

Medlem

Oh detta är så bra! Extremt bra artikel.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

Intressant men är inte drabbad. Dock hamnade jag i wow-träsket under ett år och livet blev förjävligt eftersom jag inte vågade träffa nya vänner. Jag kom ur skiten och lever det roligaste livet man kan leva nu!

Medlem

Jag är inte någon större fotbollsentusiast men jag kan förstå personer som tycker att det är slöseri med tid att sitta framför en dator.

Det blir dock fel när det är soffpotatisar som själva sitter och gottar sig framför tv:n. Det är som att kasta sten i glashus. Det känns som att de flesta som kommer med kritik är just sådana personer.

Skrivet av DKW:

Tack för blogposten, jätteroligt att du uppmärksammade artikeln! Verkar ju som att vi delar erfarenheter vad gäller föräldrar också....

Har skrivit ihop lite lättläst/överskådlig info om internet/dataspelsberoendeforskningen, samt min kritik av den, här, om du eller någon läsare är intresserad:

http://winthernet.wordpress.com/

/ Daniel

Kul att se dig här på FZ, Daniel! Jag läste just din artikel – good stuff! Vettiga synpunkter och sobert logiska resonemang. Debattinlägg som dessa behövs! Tyvärr, får jag väl tillägga.

Medlem

Roligt att artikelförfattaren är med, ska följa din blogg med stort intresse!


signatur

Burn in the light.

Spel är en konstform som är relativt ny, kanske kommer man titta på den med "nya" ögon om 100 år.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jättebra artikel. Tycker att allting personen skriver är solklart men samhället envisas fortfarande med att inte förstå.
@fanboyen: Sålänge man tar hand om sina skyldigheter här i livet så är all tid man lägger ner på spel inget slöseri. All tid som man lägger ner på något som gör en glad, det är bra nerlagd tid.

Medlem

slutade läsa vid "DN" men tack iaf.

Medlem
Skrivet av raefzm88:

slutade läsa vid "DN" men tack iaf.

Jasså du, tufft som fan.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

@fanboyen: Sålänge man tar hand om sina skyldigheter här i livet så är all tid man lägger ner på spel inget slöseri. All tid som man lägger ner på något som gör en glad, det är bra nerlagd tid.

Det beror väl på vad man har för livsfilosofi. Somliga vill spendera tiden med någonting man finner utvecklande (vilket en del gör när de spelar). Att man kan lära sig språk, problemlösning och annat genom spel vet vi sedan länge. Frågan är om det är det effektivaste sättet, vilket jag betvivlar.

För övrigt tror jag faktiskt inte att "all tid man lägger ner på någonting som gör en glad" alltid är ett vettigt sätt att tänka. Man måste skapa förutsättningar för ett framtida välbefinnande också, därför måste man ibland ta hand om mer än enbart sina grundläggande skyldigheter.

Det finns inget objektivt sätt att värdera olika aktiviteter på, så att jag skulle komma och påstå att det finns ett högre värde i att t.ex. läsa böcker på främmande språk än att lira WoW är tämligen meningslöst. Därför sätter jag här punkt.

Testpilot

Riktigt bra , vinklad åt vårt håll så att säga ... finns massor med skrivet som vinklar åt andra hållet.

Kul iallafall!

Medlem
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av DarkZide8:

@fanboyen: Sålänge man tar hand om sina skyldigheter här i livet så är all tid man lägger ner på spel inget slöseri. All tid som man lägger ner på något som gör en glad, det är bra nerlagd tid.

Det beror väl på vad man har för livsfilosofi. Somliga vill spendera tiden med någonting man finner utvecklande (vilket en del gör när de spelar). Att man kan lära sig språk, problemlösning och annat genom spel vet vi sedan länge. Frågan är om det är det effektivaste sättet, vilket jag betvivlar.

För övrigt tror jag faktiskt inte att "all tid man lägger ner på någonting som gör en glad" alltid är ett vettigt sätt att tänka. Man måste skapa förutsättningar för ett framtida välbefinnande också, därför måste man ibland ta hand om mer än enbart sina grundläggande skyldigheter.

Det finns inget objektivt sätt att värdera olika aktiviteter på, så att jag skulle komma och påstå att det finns ett högre värde i att t.ex. läsa böcker på främmande språk än att lira WoW är tämligen meningslöst. Därför sätter jag här punkt.

Allt det du snackar om är sånt som jag anser är skyldigheter (tänka på framtiden etc). Kanske uttryckte mig dåligt men det är det jag menar.

1
Skriv svar