Söndagsdiskussion: Datorspelande som hobby?

Robot
Söndagsdiskussion: Datorspelande som hobby?

Borta på DN Debatt diskuterar en doktorand i internetberoende hur det kommer sig att ett klassiskt mediedrev präglar debatten kring datorspelande som hobby i samband med äldre generationers kunskapsbrist. Hur tänker du?


Medlem
Söndagsdiskussion: Datorspelande som hobby?

Absolut kan man ha det som hobby. Men sen får man inte glömma att röra på sig bara, det är nog det som är stora boven i det hela också. Så att jämföra fotboll med datorspelande som hobby så vinner ju fotboll på att man rör på sig, annars är det ingen skillnad tycker jag.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Man blundar för det verkliga problemet. Att storspel idag egentligen är interaktiva filmer (läs Mass Effect 3),

Ja, jag spelade demot igår... snyggt som satan, bra ljud och skjutande, sjyssta vapen men... inte så roligt


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Xeran:

Absolut kan man ha det som hobby. Men sen får man inte glömma att röra på sig bara, det är nog det som är stora boven i det hela också. Så att jämföra fotboll med datorspelande som hobby så vinner ju fotboll på att man rör på sig, annars är det ingen skillnad tycker jag.

Bra sagt


signatur

Game long and prosper

Inaktiv

Som min far brukar säga, allting är bra i lagom dos. Att spela fotboll 8 timmar om dagen är nog inte så nyttigt. Att spela dator 8 timmar om dagen är nog inte så nyttigt de heller. Så länge man spelar med rim och reson så är det ingen fara. Men jag tror det faktiskt påverkar en mer än vad man tror. Speciellt om du spelar under många av dessa timmar. Eftersom du oftast behöver vara rätt aktiv där uppe i hjärnan

Medlem
Skrivet av Xeran:

Absolut kan man ha det som hobby. Men sen får man inte glömma att röra på sig bara, det är nog det som är stora boven i det hela också. Så att jämföra fotboll med datorspelande som hobby så vinner ju fotboll på att man rör på sig, annars är det ingen skillnad tycker jag.

Som med allt annat gäller det att ha en balans. Att spela fotboll 6-7(såg att M.Biiz slog mig till det ) timmar per dag är inte heller bra för en.

Sen tycker jag att själva frågeställningen är underlig då man kan ha vad fan som helst som hobby. Att samla mynt kan vara en hobby, detsamma gäller at spela schack vilket inte är särskilt aktivt.

Kan ju tillägga.
Hobby:
An activity or interest pursued for pleasure or relaxation and not as a main occupation.

Tycker datorspel passar in ganska hyfsat med den definitionen.

Medlem

Jag gillar fotboll...

Medlem
Medlem
Skrivet av Xeran:

Absolut kan man ha det som hobby. Men sen får man inte glömma att röra på sig bara, det är nog det som är stora boven i det hela också. Så att jämföra fotboll med datorspelande som hobby så vinner ju fotboll på att man rör på sig, annars är det ingen skillnad tycker jag.

Sen är det ju också möjligt att ha fotboll som hobby utan att för den sakens skull spela det själv. Betydligt fler som har det så, framförallt i vuxen ålder.

Men jag är helt med dig

Medlem

Lite knepigt. Tycker att dataspelande är lika mycket hobby som någonting annat. Problemet är antagligen att det är för roligt. Tror inte det gåt att jämföra med en fysisk hobby som tex fotboll i den bemärkelsen då jag har svårt att se tidningsrubriker som: "Fotbollsspelande yngling föll ihop medvetslös under träning, kamrater uppger att han hade tränat 43 timmar i sträck..."

Tror att det är rätt svårt att säga när dataspelandet blir skadligt, när det blir för mycket, med det finns säkerligen varningssignaler. Det sociala är antagligen det som tar stryk först, man sköter inte skola/jobb, man sover för lite. Därefter så lär det gå ut över vänner och familj.
Jag anser att det helt klart har gått över till någonting skadligt när man inte kan behålla jobbet eller misslyckas i skolan för att man prioriterar dataspelandet framför viktigare saker. Utöver det är det ju fysiken som tar stryk. ÄR inte någon träningsmänniska själv, men jag rör på mig en hel del på jobbet som snickare, så jag är inte orolig direkt. Vet dock att det finns många spelare som spenderar för mycket tid vid datorn och inte rör sig alls, och det är tveklöst skadligt för kroppen.

Jag vet själv att jag har offrat en hel del för min "hobby", men det är mitt val, och jag trivs med det. Det viktiga är dock balansen, jobbet får inte påverkas för att jag gillar dataspelandet, och inte heller familjen. Spelar man mycket så är det svårt att få allt att gå ihop, för det här är en hobby som slukar tid som få andra.

Medlem
Skrivet av Xeran:

Absolut kan man ha det som hobby. Men sen får man inte glömma att röra på sig bara, det är nog det som är stora boven i det hela också. Så att jämföra fotboll med datorspelande som hobby så vinner ju fotboll på att man rör på sig, annars är det ingen skillnad tycker jag.

När jag tänker på fotboll som hobby, så tänker jag inte direkt på utövare. Jag tänker på dessa som spenderar flera timmar per dag då de tittar på fotboll.

Medlem

Läste artikeln tidigare idag och tycker att är riktigt bra! En "måste-läsa" för föräldrar som vill/borde lära sig mer om barnens hobby/spelande. Jag förstår egentligen inte varför föräldrar klagar på spelandet, tycker de att det är bättre om barnen går ut och super på kvällen eller är borta större delen av dagen? Är det då inte bättre om barnen sitter hemma och umgås med kompisarna, vilket gör att föräldrarna har uppsikt över sitt barn. Sedan är det absolut viktigt med regler och begränsningar, ju tidigt desto bättre.

Inaktiv

Vänta nu en sekund, spela spel är stort sett mitt jobb så tekniskt sätt tycker staten att jag missbrukar mitt jobb... Helvetert jag är jobbnarkoman.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Inaktiv

DN är en sån jävla skit tidning. Läs inte den. Står inget vettigt där.

Medlem

Jag tycker slutet på hans debattinlägg är mest tänkvärt:

Citat:

Hur hade en fotbollsintresserad förälder reagerat om barnet, som inte tycker att fotboll är så viktigt, dragit ur sladden mitt under matchen? Rimligen med samma aggressivitet som barnet när föräldrarna förbjuder datorspelande, men i barnets fall framställs reaktionen som något onormalt och som en konsekvens av ett beroende.

Har flera gånger läst att det är ett tecken på missbruk när personen som spelar får datorn tvångsavstängd mitt i ett spel. Det är lite humor, för det är ju inget unikt med spel. Jämför med när satellitmottagningen går ned mitt i långfilmen, huvudbandet på konserten ställer in, et c. Finns det något som inte är missbruk då?

Medlem

Tycker definitivt datorspelande är en hobby precis som allt annat. Problemet är kanske att datorspel är väldigt lätt att fastna i så man stänger ute allt annat, fast det många föräldrar glömmer är att man ( oftast ) är social samtidigt. Jag är själv nästan alltid inne på skype och pratar med andra när jag spelar. Dessa människor träffar jag också när jag gör annat än spelar. Men självklart måste man också röra på sig och inte bara spela hela tiden.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Det jag mest är arg över är alla forskare som säger att spel inte är bra när dem själv aldrig har något spel. När dem inte vet vad vissa saker innebär. Ska man forska om något då ska man vara insatt i det också.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Hardcore gamer sen 1982. Har suttit mellan 2 och 24 timmar om dagen sen dess med spel. Kan man ha det som hobby? Tja, det är väl klart man kan. Så länge du brinner för ditt intresse kan det väl anses vara en hobby? (iofs, en knarkare/alkis brinner för sitt beroende...:P ).


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Hobby som hobby, var och en kopplar av på sitt sätt, vilket är just anledningen till att ha en hobby. Om jag finner det avslappnande att sitta och klappa händer så är det knappast bättre att tvinga iväg mig och spela fotboll.

Medlem

Här är min syn på det;

Det är väl som många andra hobbys, alla är farliga när dom används på fel sätt.

Problemen uppstår när du använder din hobby som en verklighetsflykt ifrån saker som kan vara obekväma/jobbiga. Till exempel sorg,brustet hjärta,sjukdom,depression. Det blir så lätt, som med allting annat att missbruka något som gör att du flyr lite ifrån detta. Men det har egentligen ingenting med datorspelande att göra, det har med dina intressen att göra. Om du gillar att festa, kan du missbruka det. Om du gillar, modellflygplan kan du missbruka det.

Anledningen till att forskare och föräldrar "attackerar" spel är att det är realtivt "nytt" och därför skrämmer ovetenskapen dem. De drar paralellerna till vad dom sett som närmast, hasardspel, vilket vi vet förstört många människors liv. Det fanns när dom var små, men inte datorspel, och i deras ögon är spel farligt.

Det som jag anser är farligt med datorspelande och andra liknande "solo" hobbies är just det, att dom sker oftast solo. Det är väldigt lätt att isolera sig, så med det i åtanke kan jag tycka att "spela fotobll" är bättre, då du träffar människor, och rör på dig. Många problem uppstår ofta när du isolerar dig, till exempel att personlig hygien faller då du "behöver" inte för du träffar inga andra människor.

Man får inte låta sin hobby ta kontrollen över ens liv, det är du som ska ha kontrollen över din hobby. Datorspel är väl en skapligt lätt hobby att missbruka då den är lätttilgänglig,tidskrävande och kräver engagemang. Se WoW tillexempel, hur många timmar du kan fälla på att göra helt meningslösa saker som att resa omkring i världen och skriva /love till världens alla smådjur? Det låter som en liten uppgift, men tar i självaverket många timmar att genomföra, och du har det tillgängligt inom ett par minuter i ditt hem.

Men så länge man inte har ett "missbruks" problem med den aktuella hobbyn, tror jag det varken är bättre eller sämre att spela datorspel eller att hoppa fallskärm. Huvudsaken är att personen tycker och känner att det är roligt det dom gör, och mår gott av det.


signatur

Nämen!

Medlem

Om 20år kommer det inte vara nån debatt längre.. det här är bara repris på 80-talets videovåldsdebatt. Bara låta dom stackars understimulerande föräldrarna hållas i 10år till... max

Medlem

Klart man kan ha det som hobby! Att man inte rör på sig så mycket är ju en anledning till man inte gillar det. Men hur många som har fotboll, eller sport överhuvudtaget, deltar i spelandet? De mesta sitter ju på soffan hemma och tittar på medans andra spelar. Vi inom datorspelandet sitter ju mest och deltar i spelandet mycket mycket hellre än se på medans nån annan spelar ett spel. Nu har det ju kommit en stort intresse att se andra spela spel också, och då är vi tillbaka i att datorspelande är väldigt likt fotboll som hobby.
Datorspelande = Huvudet som får träning.
Fotboll = Mestadels kroppen som får träning.

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Det jag mest är arg över är alla forskare som säger att spel inte är bra när dem själv aldrig har något spel. När dem inte vet vad vissa saker innebär. Ska man forska om något då ska man vara insatt i det också.

Men du är iallafall säker på att alla forskare som forskar om spel inte spelar något själva? Ska man skriva foruminläggom något så kanske man skulle vara insatt i det också.

Å andra sidan, tittar man på kommentarer som rör tex dataspelsvåld i FZ's forums så är det nog ett måste att forskarna inte har dataspelandet som hobby själva, ifall man vill ha objektiva resultatsanalyser. De flesta här verkar ju bli direkt aggresiva ifall man skulle föreslå en ev. koppling mellan dataspelsvåld och våld

Medlem

Inge fel med spelande. Bara det inte tar över för mycket av en.
Har flera kompisar som blivit helt socialt inkompetenta, folkskygga osv.

Medlem
Skrivet av jonne_man:

DN är en sån jävla skit tidning. Läs inte den. Står inget vettigt där.

Näe, vuxentidningar är lite svårare då de inte har lika mycket bilder som Aftonbladet och Kalle Anka.

Medlem

så länge man har ett liv, där familj, vänner präglas först, så kan man spela spel.

Inaktiv
Skrivet av Ender:
Skrivet av jonne_man:

DN är en sån jävla skit tidning. Läs inte den. Står inget vettigt där.

Näe, vuxentidningar är lite svårare då de inte har lika mycket bilder som Aftonbladet och Kalle Anka.

Nej problemet är att många artiklar är starkt vinklade och andra är skrivna av så kallade "experter". Tidningen som helhet är tydligt politiskt färgad då nyhetsflödet om vissa ämnen som t.ex. kärnkraft är väldigt ensidigt och vinklat.

Med andra ord är det ingen skillnad på aftonbladet och DN. DN har bara en annan layout som ska göra att tidningen ser mer seriös ut. Men det är lika full med "skit" som aftonbladet är.

Inaktiv

Inget fel alls med spelandet som hobby så länge det inte handlar om att man sitter hela dagarna, varje dag och isolerar sig själv där ens enda umgänge med folk är genom spelen.

Medlem

Mycket trevlig hobby, en personlig favorit!

Medlem

Trodde att det var just en hobby det det var!

Fast som allt annat och som de flesta här säger så är det nog hälsosamt i kombination med något där man kommer ut och rör lite på sig, inte Wii då!

Dessa oroliga föräldrar kan ju alltid ta och prata med andra oroliga föräldrar vars barn är ute och super istället. Så länge det inte går över gränsen där man struntar i allt annat än själva spelandet så vet ju föräldrarna var barnen håller hus iaf!
Det är väl på kartan nu för att det har blivit populärt med spel och att det är så många som spelar.

Personligen tycker jag det är värre att missbruka såpor som också tydligen är vanligt, fast ännu mer isolerande.

12
Skriv svar