Rykte: Valve förbereder Steam-konsol

Robot
Rykte: Valve förbereder Steam-konsol

Enligt källor nära sajten The Verge arbetar Valve flitigt på en konsol gjord för att hantera pc-titlar, med arbetsnamnet Steam Box. Därtill ska ett biometriskt kontrollsystem implementeras.

#valve, #ea


Medlem
Rykte: Valve förbereder Steam-konsol

Incoming PC rage..... Tycker det låter som en rätt bra idé beroende på vad priset för Steamboxen kommer att landa på.

Medlem

Har inte riktigt förstått poängen med denna Steam Box, kommer det inte bli som ännu en PC? Vad är det med Steam Box som dom inte kan släppa genom Steam klienten?


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Well. Varför inte. Steam i sig är en fantastisk plattform redan nu men kan bli så mycket bättre. Att ha "alla" sina spel samlade och en lista över spel man faktiskt köpt är något som saknas på tex Xbox och PS3. Köper massvis med spel men när man tar bort dom för att spara hårddiskplats glömmer man efter ett tag bort dom.

Dock vet jag inte riktigt om detta kommer att sälja, för sitter man med krav på olika kontrollmetoder och då måste inhandla diverse kontroller för att spela sina spel så kanske man tappar lusten hos vissa. Men jag tror att det kan vara rätt väg att gå ändå, för det finns många som är som jag, som älskar soffan, 50" tv och surroundsystem mer än träsmak i rumpan och ständig värk i högerarmen

Medlem

ser inte meningen med att köpa en konsol som bara kan spela steam/origin spel, ist för att bara använda min dator.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av seppuko:

Well. Varför inte. Steam i sig är en fantastisk plattform redan nu men kan bli så mycket bättre. Att ha "alla" sina spel samlade och en lista över spel man faktiskt köpt är något som saknas på tex Xbox och PS3. Köper massvis med spel men när man tar bort dom för att spara hårddiskplats glömmer man efter ett tag bort dom.

Dock vet jag inte riktigt om detta kommer att sälja, för sitter man med krav på olika kontrollmetoder och då måste inhandla diverse kontroller för att spela sina spel så kanske man tappar lusten hos vissa. Men jag tror att det kan vara rätt väg att gå ändå, för det finns många som är som jag, som älskar soffan, 50" tv och surroundsystem mer än träsmak i rumpan och ständig värk i högerarmen

Kan väll koppla in pc till tv, och köpa en kontroll? känns billigare en att hosta upp kanske 4-5 tussen för "Steambox"


signatur

Rwa?

Inaktiv

Alienware. Kommer säkerligen kosta mellan 10-15 lax.

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av seppuko:

Well. Varför inte. Steam i sig är en fantastisk plattform redan nu men kan bli så mycket bättre. Att ha "alla" sina spel samlade och en lista över spel man faktiskt köpt är något som saknas på tex Xbox och PS3. Köper massvis med spel men när man tar bort dom för att spara hårddiskplats glömmer man efter ett tag bort dom.

Dock vet jag inte riktigt om detta kommer att sälja, för sitter man med krav på olika kontrollmetoder och då måste inhandla diverse kontroller för att spela sina spel så kanske man tappar lusten hos vissa. Men jag tror att det kan vara rätt väg att gå ändå, för det finns många som är som jag, som älskar soffan, 50" tv och surroundsystem mer än träsmak i rumpan och ständig värk i högerarmen

Kan väll koppla in pc till tv, och köpa en kontroll? känns billigare en att hosta upp kanske 4-5 tussen för "Steambox"

Antagligen kommer denna Steambox vara helt designad för spel, dvs skala bort alla funktioner som Windows har och gör för att genom tiden som går söla ner, sen kommer den säkerligen vara rätt liten, till skillnad från en dator i dagsläget med samma specs. Det finns många fördelar med konsolformatet som vi som haft konsoler i åratal vet om. De som inte haft det eller fastnat för det kommer alltid hävda motsatsen.

Medlem

Så dom ska sälja en konsol, som kan spela PC spel, med datorkomponenter, som dom sen släpper ny version av lite då och då med uppgraderad hårdvara och som man spelar med hjälp av styrdon och en kontroll?
Det låter väldigt likt som att köpa nya PC delar och spela datorspel på en PC, med en ratt/handkontroll

Enda positiva är väl om dom gör ett eget "operativsystem" som fungerar bra etc.

Medlem

Hoppas detta stämmer och om pc-spel funkar på den skulle de ge ett stort uppsving för pc marknaden(om folk köper), det skulle i sin tur göra att det skulle komma bättre, fler och mer påkostade spel till pc och inta en massa spel som portas från konsol. Tror att de s.k. hardcore spelarna skulle köpa den i alla fall

Då beroende på hur mycket det kommer kosta att köpa kommer det ju lugnt komma hem till mig. Då slipper man ju släpa på en stationär dator till kompisar. (Inte för att jag släpar runt konsoller, datorer eller vafan man nu har)

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:

Då beroende på hur mycket det kommer kosta att köpa kommer det ju lugnt komma hem till mig. Då slipper man ju släpa på en stationär dator till kompisar. (Inte för att jag släpar runt konsoller, datorer eller vafan man nu har)

Men eftersom det ändå blir en dator, så släpar du ändå på en sådan


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Detta låter rätt vettigt. Får hoppas det blir något bra och även bidrar till bättre spel till PC.

Medlem

@ohem
Ja, men datorn är ju designad av dem själva. Med ett namn som "Steam Box" kan jag endast tänka mig en mindre box med relativt bra prestanda. En annan grej med den här sortens hårdvara är att det blir lättare för utvecklare att göra prioriteringar kring sina spel samt vet att alla som äger en sådan här kan köra ditt spel. Den lär ju även vara billigare än en monsterdator.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Bra, så kanske det sätter fart på microsoft och sony.

Medlem

Sätter dom in en bluetooth-mottagare som är kompatibel med mus/tbord blir jag grymt sugen - annars skiter jag fullständigt i konsollen.

Medlem

Tanken med en PC "konsol" är att utvecklare har en bas att utveckla till så dom vet hur mycket minne och Grafik kraft folk har, Jätte många Svenssons är rädda för att köpa Pc spel för att dom inte vet vad deras dator klarar av om man nu har en Steam box som dator/konsol vet dom vilka spel dom kan spela alla Steam box verifierade spel,
Jag hade den här idén för 8år sedan när jag jobbade i butik som sålde spel.
Skulle också vara skönt om man inte behövde köpa nytt grafikkort så ofta pga nya spel som tar allt för mycket kraft

Medlem

Um är det inte bara att använda en PC då?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Tror det bara var nån hos Valve som byggde en Mini itx burk. Var det inte ett rykte att nya playstation skulle ha x86 prolle? Tycker Sony och Valve ska gå ihop med hårdvara och mjukvara sony's online tjänst suger. Steam på konsol hade ju varit instant win! Köp spelet på konsol få det på PC typ


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

Så länge man kan spela FPS med tangentbord och mus så är jag intresserad.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av Hannu:

Bra, så kanske det sätter fart på microsoft och sony.

+1


signatur

Game long and prosper

Medlem
Medlem

Intressant om den blir prisvärd, men jag tvivlar.. sista man behöver är något sånt om det blir satans dyrt.

Medlem

Då blir det fart på M$ och $ony!

Medlem

Genomfört på rätt sätt är ju detta fantastiskt!

Jag tänker så här:
De designar en smal formfaktor med kraftiga komponenter, typ i7 8 gig ram, nvidia 560gtx eller liknande.
Stora kvantiteter av samma komponenter borde kunna pressa ner priset till konsollnivå kanske?

Eftersom burken i princip är en dator så kör de bara en nerbantad windowsversion på den med ett steaminterface(?). Alltså en dator fast smidig som en konsoll... Gör även en standardiserad handkontroll men möjlighet att koppla in mus/tangentbord.

Utvecklarna får nu en konsoll som i princip är likadan som en pc fast de vet speccsen på den. Den kommer även vara många gånger kraftigare än en konsoll rent prestandamässigt... Utvecklarna börjar utveckla till denna, optimerar för hårdvara och portningen till pc är busenkel då det i princip bara är att testa lite mer hårdvara...

Win/win för datoranvändare och konsollfolk?

Medlem
Skrivet av jyggen:

GabeCube

Bäst:D

Medlem

Nya speldatorn clearly. Perfekt för PC-lan.


signatur

Nä men, annars då?

Medlem
Medlem

Redan 1:a april?


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem
Skrivet av seppuko:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av seppuko:

Well. Varför inte. Steam i sig är en fantastisk plattform redan nu men kan bli så mycket bättre. Att ha "alla" sina spel samlade och en lista över spel man faktiskt köpt är något som saknas på tex Xbox och PS3. Köper massvis med spel men när man tar bort dom för att spara hårddiskplats glömmer man efter ett tag bort dom.

Dock vet jag inte riktigt om detta kommer att sälja, för sitter man med krav på olika kontrollmetoder och då måste inhandla diverse kontroller för att spela sina spel så kanske man tappar lusten hos vissa. Men jag tror att det kan vara rätt väg att gå ändå, för det finns många som är som jag, som älskar soffan, 50" tv och surroundsystem mer än träsmak i rumpan och ständig värk i högerarmen

Kan väll koppla in pc till tv, och köpa en kontroll? känns billigare en att hosta upp kanske 4-5 tussen för "Steambox"

Antagligen kommer denna Steambox vara helt designad för spel, dvs skala bort alla funktioner som Windows har och gör för att genom tiden som går söla ner, sen kommer den säkerligen vara rätt liten, till skillnad från en dator i dagsläget med samma specs. Det finns många fördelar med konsolformatet som vi som haft konsoler i åratal vet om. De som inte haft det eller fastnat för det kommer alltid hävda motsatsen.

Jag har spelat konsol sen jag var liten, så det har inget med hat mot konsol lr ngt liknande alls, tycker bara detta känns helt onödigt, med tanke på att det är samma spel på PC:n som på Steamboxen, men ändå ska jag betala flera tussen för den, är skillnad på typ 360:n/PS3:an som har en hel del exklusiva spel.


signatur

Rwa?

Skriv svar