Ny i Mass Effect ? - se hit!

Testpilot
Ny i Mass Effect ? - se hit!

Mass effect serien , en av de bästa spelserier som gjorts , nu är det strax dags för 3an och jag tänkte knåpa ihop lite tips för spelare som kanske kommer in lite senare.

Mass Effect 1:
1an är kanske det svåraste spelet att hoppa in i som nybörjare , men vill man ha den fullmatade storyn och verkligen känna att man är inne i "Zonen" så ska man lira första delen.
Dessutom är det rätt många timmar av jävligt kul spel.

Det finns dock några nackdelar rent spelmässigt och det är att användarinterfacet är rätt kasst , du tillbringar massor av speltid genom att bläddra genom sida efter sida av saker du plockat upp för att smälta ner skiten och utröna om vapen X eller rustning Y är bättre.

Tips: Vissa tillverkare av vapen / rustningar är alltid kassa och så fort man fått en av de
bättre tillverkarnas vapen/rustning så kan man strunta i dessa direkt.

Mera tips är att man KAN hoppa in i 2'an direkt och hoppa över första spelet , det finns en riktigt bra DLC (Genesis) för Mass effect 2 som man kan helt sonika få storyn förklarad för
sig och göra de viktiga valen från 1an för att sen hoppa direkt in i del2

Kontentan är: Är man inte så rollspels sugen och vill inte sitta o bläddra i menyer skitlänge samt sitta o tweaka skills och annat , då hoppar man över 1a delen.

Mass Effect 2:
Du måste lira 2an , det är så sjukt bra och stort att man har inget val.
Har själv lirat igenom 1a Mass effect 2 ggr och är nu inne på min 3e kompletta omspelning av 2an.

Har startat upp 2an flera ggr och spelat ett antal timmar men nu är jag inne på min 3e där jag i de första 2 satsat på att vara God/Ond så i denna tog jag lite annorlunda val mot de första 2 som är rätt skoj att upptäcka senare i spelet.

DLC:
Mass effect 2 har en hel del DLC saker som man kan ta hem , tipsar om de som är bra.

* Genesis: Låter dig läsa storyn från 1an och göra de viktiga vägval som man kan göra som påverkar ditt spelande i 2an.

* Kasumi - Stolen memory : Ett bra DLC med en ny spelare hon är riktigt bra och det ger någon timmes extra speltid , viktigast av allt är dock att du får ett nytt vapen som är den bästa submachine gun som finns i spelet (enligt mig)

* Lair of the shadow broker: Bästa DLC't , bra story och tuffa fighter , ger dig också möjligheten att tränaom skills och lite annat smått o gott , tar ett antal timmar.

* Arrival: Knyter ihop storyn mellan 2an och 3an i ett par småmissions som tar nån timme eller så.

* Aegis pack - ger ingen speltid men du får den bästa rustningen i spelet (enligt mig) , Kestrel armor och en ny sniperbössa.

Inte så viktiga DLC:
* Zaed - the price of revenge: vet inte om den följer med eller inte för nya köp men Zaed (en ny spelare) är rätt kass tråkig och uppdraget man kör är inte så mycket att hurra för men ger nån timmes speltid.

* Firewalker pack: Nya uppdrag där man kör Hover Tank på rätt många planeter , ger mycket speltid men själv föredrar jag uppdrag där man spelar sina karaktärer ist för o åka runt med fordon.

* Overlord: rätt fint storymission med några timmars speltid igen , dock inget *måste* att spela.

* Alla andra DLC - ger inget speciellt viktigt så man kan klara sig utan.

Kom ihåg att jobba på att få dina karaktärer trogna , gör deras specialmissions.
Det är lätt att missa tex. Legions uppdrag , hoppa inte in i slutstriden innan du har fixat alla dina kompanjoners uppdrag är mitt tips , dels ger det speltimmar och är roligt + att slutuppdraget kommer gå finfint.

Man kan utan problem mata sig fram i huvudstoryn tills man vet att slutstriden är det enda kvar och sen jobba sig igenom alla dina kompanjoners minimissions + ev DLC du har kvar innan du tar slutstriden.
För att slippa tråka med planetscanning så tipsar jag att kör det på de planeter du åker till på grund av missions , det gör det lättare och spelar du igenom fler ggr så får man bonusmetall så man slipper harva så mycket.

OK .. nu ska det spelas så det blöder innan 3an kommer , har fortfarande ett antal timmar kvar på denna genomspelning

EDIT:
Oeps .. hittade en artikel med flowchart hur man skall få alla att överleva slutstriden , visade sig att det är en DÅLIG ide att köra huvustoryn fram tills man skall köra slutstriden . Glöm det , kör huvudstoryn tills du skaffat Legion och avbryt där och kör alla missions du kan som ger lojala partymembers.
http://www.gameinformer.com/b/features/archive/2010/06/04/how...
Spoilers om du spanar in flowchart.

#blogg

Medlem
Ny i Mass Effect ? - se hit!

Va!? Overlord var ju en av de bästa uppdragen i spelet! Gameplayen var riktigt kul och storyn var helt suverän!

PS - Lair of the Shadow Broker och Arrival ska helst spelas efter slutstriden, storyn går ihop bättre då.

Medlem

Overlord är FÖ gratis med nya kopior. Ganska så roliga uppdrag imo men Lair of the Shadowbroker är awesome. The Arrival var jag grymt besviken på. Kort och tråkigt DLC som bara gav mycket lite story.

Kasumi var jag dock riktigt positivt överraskad över. Grymt uppdrag och karaktären är riktigt rolig och annorlunda att ha med på fält.

Tycker inte jag håller med om att Mass Effect är svårast att ta sig in i. Shure, gameplaymässigt kanske, men att ta sig in i tvåan när man inte lirat ettan måste ju vara svårare. Ett helt universum av folk som känner en men man fattar inget själv. Ettan på PC har dessutom löst inventorysystemet om jag minns rätt.


signatur

Videomupp

Testpilot

Ofasen har de patchat bort inventory strulet i 1an?

Overlord är ju kul men för mig anser jag inte det vara ett måste , klart det ger speltid och är det gratis med i nya ex så är det ju guld. Det är betydligt bättre än Firewalker som jag tycker är den tråkigaste av alla.

Medlem

Nej fan, jag blandade ihop dem. Overlord kostar, men är enligt mig grymt bra, men firewalker är den som är gratis.

Patchat och patchat bort, minns att när det kom till PC så var inventoryhanteringen en av de saker de skröt om mest. Det kom ju till PC halvåret efter 360 varianten.


signatur

Videomupp

Medlem

Igglybuff: Storyn går ihop ännu bättre om du spelar LotSB innan Suicide Mission och Arrival sist.

1
Skriv svar