Söndagsdiskussion: Datorspelande som hobby?

Medlem

Lägg all vuxenhet åt sidan va det finns inget spel som är vuxet inte ens fotbolls tittande eller schack är spec vuxet tycker jag. Är livet en tävling i vuxenhet nej det är det inte för mej. Utan jag har släppt allt sånt där för länge länge sen för jag har endå ingen chans

Medlem
Skrivet av jonne_man:
Skrivet av Ender:
Skrivet av jonne_man:

DN är en sån jävla skit tidning. Läs inte den. Står inget vettigt där.

Näe, vuxentidningar är lite svårare då de inte har lika mycket bilder som Aftonbladet och Kalle Anka.

Nej problemet är att många artiklar är starkt vinklade och andra är skrivna av så kallade "experter". Tidningen som helhet är tydligt politiskt färgad då nyhetsflödet om vissa ämnen som t.ex. kärnkraft är väldigt ensidigt och vinklat.

Med andra ord är det ingen skillnad på aftonbladet och DN. DN har bara en annan layout som ska göra att tidningen ser mer seriös ut. Men det är lika full med "skit" som aftonbladet är.

Lustigt, DN är den dagstidning jag alltid sett som mest "oberoende", då speciellt deras politiska nyhetsutbud sällan gör skillnad på partifäfg, något man inte kan säga om många andra tidningar. Inte heller lyser tidningen med sensationsjournalistik som Aftonbladet/Expressen. Sen antar jag att det är rätt lätt att fnysa åt någons "expertis" då man inte håller med, oavsett om den åsikten baseras på fakta eller okunskap.

Av vad jag har sett dig skriva hittills så känner jag mig trygg i min tilltro till DN framför dig.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av jonne_man:
Skrivet av Ender:
Skrivet av jonne_man:

DN är en sån jävla skit tidning. Läs inte den. Står inget vettigt där.

Näe, vuxentidningar är lite svårare då de inte har lika mycket bilder som Aftonbladet och Kalle Anka.

Nej problemet är att många artiklar är starkt vinklade och andra är skrivna av så kallade "experter". Tidningen som helhet är tydligt politiskt färgad då nyhetsflödet om vissa ämnen som t.ex. kärnkraft är väldigt ensidigt och vinklat.

Med andra ord är det ingen skillnad på aftonbladet och DN. DN har bara en annan layout som ska göra att tidningen ser mer seriös ut. Men det är lika full med "skit" som aftonbladet är.

Lustigt, DN är den dagstidning jag alltid sett som mest "oberoende", då speciellt deras politiska nyhetsutbud sällan gör skillnad på partifäfg, något man inte kan säga om många andra tidningar. Inte heller lyser tidningen med sensationsjournalistik som Aftonbladet/Expressen. Sen antar jag att det är rätt lätt att fnysa åt någons "expertis" då man inte håller med, oavsett om den åsikten baseras på fakta eller okunskap.

Av vad jag har sett dig skriva hittills så känner jag mig trygg i min tilltro till DN framför dig.

Dn=Dagens västerlänska propaganda https://www.flashback.org/t1777253


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Medlem

Jag är en tönt som spelar Counter-strike! M.m.

Fråga mig om jag bryr mig ifall någon har en negativ åsikt om det. Absolut inte om det kommer på tal om det. Tycker dessa typer med dessa snea åsikter om att man bli en legosoldat helt automagiskt eller någe, borde spendera tid på andra projekt. Stor i orden kan en del vara över internet, värre lär man inte se i 99.99999 fall av 100.
Förbjud min hobby och jag kommer gå efter er hobby. Om det så är att ni gillar att rida ponny så ska jag se till och handla upp allt hästkött som finns i butikerna för att få upp matningen på påläggsbanden.

Medlem

Klart som fan ska få lov ha det som hobby. Känns weird att FZ, en spelsida, ska behöva fråga oss gamers som besöker sidan hela tiden ;p

Medlem
Skrivet av Ender:

Lite knepigt. Tycker att dataspelande är lika mycket hobby som någonting annat. Problemet är antagligen att det är för roligt. Tror inte det gåt att jämföra med en fysisk hobby som tex fotboll i den bemärkelsen då jag har svårt att se tidningsrubriker som: "Fotbollsspelande yngling föll ihop medvetslös under träning, kamrater uppger att han hade tränat 43 timmar i sträck..."

Tror att det är rätt svårt att säga när dataspelandet blir skadligt, när det blir för mycket, med det finns säkerligen varningssignaler. Det sociala är antagligen det som tar stryk först, man sköter inte skola/jobb, man sover för lite. Därefter så lär det gå ut över vänner och familj.
Jag anser att det helt klart har gått över till någonting skadligt när man inte kan behålla jobbet eller misslyckas i skolan för att man prioriterar dataspelandet framför viktigare saker. Utöver det är det ju fysiken som tar stryk. ÄR inte någon träningsmänniska själv, men jag rör på mig en hel del på jobbet som snickare, så jag är inte orolig direkt. Vet dock att det finns många spelare som spenderar för mycket tid vid datorn och inte rör sig alls, och det är tveklöst skadligt för kroppen.

Jag vet själv att jag har offrat en hel del för min "hobby", men det är mitt val, och jag trivs med det. Det viktiga är dock balansen, jobbet får inte påverkas för att jag gillar dataspelandet, och inte heller familjen. Spelar man mycket så är det svårt att få allt att gå ihop, för det här är en hobby som slukar tid som få andra.

Ender, folk skadar sig själva i fotbollsmatcher hela tiden. Både min storebror och min far som båda älskar fotboll har flera gånger skadat sina knän och på min far är det så illa att han än idag besöker läkare för det. Klart fler människor som skadar sig inom sport än vad det är som gör det framför datorn... men man ser inga moraltanter som gnäller över det i nyheterna...

Allt annat håller jag med om. Handlar om att ha en balans. Man tar hand om sitt övriga liv innan man sätter sig när och spelar helt enkelt. Som man gör med allting annat.

Medlem

Supporterkulturen är den som för mig är mest intressant. Kommer en eller några personer som spelar digitala spel kunna locka ett sådant engagemang som bland annat fotbollen kan göra. Fotbollen är ju dessutom starkt kopplad till arbetarklassen, en identifikation för många lag med stor supporterkultur. Undra vilken samhällsklass som anammar det digitala spelandet? Kommer det vara "framtidens" arbetarklass? Om det ens kommer bli en liknande supporterkultur?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Enda skillnaden är väl att datorspel är relativt nytt och läskigt medan fotboll och annan sport utövats i så många år att ingen bryr sig längre, trots risken för skador, gängkultur (hulliganer) etc.
Nej, det kommer nog dröja ett bra tag till innan spel blir lika allmänt accepterat, men tack vare social gaming via iPhone, Facebook och liknande kan även de mer konservativa se att spelen inte är så hemska och farliga som de tror, om än det lär dröja innan man sitter och lirar CS i soffan på fredagskväll istället för att se på TV

Medlem

Varför inte göra båda?

Medlem
Skrivet av swordfish:
Skrivet av Ender:
Skrivet av jonne_man:
Skrivet av Ender:
Skrivet av jonne_man:

DN är en sån jävla skit tidning. Läs inte den. Står inget vettigt där.

Näe, vuxentidningar är lite svårare då de inte har lika mycket bilder som Aftonbladet och Kalle Anka.

Nej problemet är att många artiklar är starkt vinklade och andra är skrivna av så kallade "experter". Tidningen som helhet är tydligt politiskt färgad då nyhetsflödet om vissa ämnen som t.ex. kärnkraft är väldigt ensidigt och vinklat.

Med andra ord är det ingen skillnad på aftonbladet och DN. DN har bara en annan layout som ska göra att tidningen ser mer seriös ut. Men det är lika full med "skit" som aftonbladet är.

Lustigt, DN är den dagstidning jag alltid sett som mest "oberoende", då speciellt deras politiska nyhetsutbud sällan gör skillnad på partifäfg, något man inte kan säga om många andra tidningar. Inte heller lyser tidningen med sensationsjournalistik som Aftonbladet/Expressen. Sen antar jag att det är rätt lätt att fnysa åt någons "expertis" då man inte håller med, oavsett om den åsikten baseras på fakta eller okunskap.

Av vad jag har sett dig skriva hittills så känner jag mig trygg i min tilltro till DN framför dig.

Dn=Dagens västerlänska propaganda https://www.flashback.org/t1777253

Bra tråd i sig, men som "västerlänning" själv så ser jag inte riktigt problemet med DN som tidning. DN har väl aldrig backat för att publicera nyheter som även framställer USA och Israel i dålig dager? Snarare publicerar dom nyheter, oftasts utan något som helst ställningstagande, och låter läsaren själv bilda en uppfattning. De ställen där det ges utrymme åt personliga åsikter är väl isåfall debatt och ledar-sidorna, som tex artikeln denna tråd handlar om.

Det är klart, åsikter går ju alltid isär, och jag kan bara tala för mig själv. Ifall jag vill ha en seriös nyhetsrapportering så väljer jag tveklöst DN framför någon annan tidning, men det kanske finns något bättre, ännu mer oberoende alternativ jag har missat? Skulle isåfall gärna vilja veta vad.

Medlem
Skrivet av Xeran:

Absolut kan man ha det som hobby. Men sen får man inte glömma att röra på sig bara, det är nog det som är stora boven i det hela också. Så att jämföra fotboll med datorspelande som hobby så vinner ju fotboll på att man rör på sig, annars är det ingen skillnad tycker jag.

mm.
Men du kan ju vända på det också. När fotbollsspelare inte spelar fotboll sitter de och spelar eftersom de rör sig så mycket annars. När dataspelare inte spelar rör de sig eftersom de inte gör det när de spelar.

Medlem

Precis som att det finns en problematik i att de som diskuterar spelandet som hobby i ex. DN och "expertpaneler" är från en generation innan datorspelandet slog igenom på bred front, så är det svårt att bortse från att alla på det här forumet antagligen spelar rätt mycket spel och därför inte heller kan anses vara särskilt objektiva i frågan om spelandet är ett problem eller inte.

Vi får nog vänta ett par decenniner och se vad "det blev av" oss som tidigt skolats in med datorspelande som en dominerande hobby Empirin lär tala för sig själv år 2030..

Medlem

Jag förstår inte varför man börjar prata om motion så fort datorspelande som hobby tas upp.

Skulle jag säga att jag samlar på frimärken tror jag inte någon direkt frågar mig:"Motionerar du också?".

Annat exempel: Jag skall följa fotbolls VM! Jaha, men rör du på dig också?

Det är vanliga människor som spelar datorspel.

Rollspel och videons intåg var verkligen hemskt enligt många. Gick världen under? Nej.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Akuten fick ca 110.000 idrottsrelaterade fall 2011. Hur många skador uppstår som inte behöver akutvård?
45 har dött när dom har utövat idrott mellan 1998 och 2004
Så försök inte säga att fotboll bara är bra för hälsan

http://svenskfotboll.se/ImageVault/Images/id_10971/ImageVault...
http://svt.se/2.21335/1.2329983/idrottsskador_kostar_samhalle...

Inaktiv
Skrivet av Ender:
Skrivet av jonne_man:
Skrivet av Ender:
Skrivet av jonne_man:

DN är en sån jävla skit tidning. Läs inte den. Står inget vettigt där.

Näe, vuxentidningar är lite svårare då de inte har lika mycket bilder som Aftonbladet och Kalle Anka.

Nej problemet är att många artiklar är starkt vinklade och andra är skrivna av så kallade "experter". Tidningen som helhet är tydligt politiskt färgad då nyhetsflödet om vissa ämnen som t.ex. kärnkraft är väldigt ensidigt och vinklat.

Med andra ord är det ingen skillnad på aftonbladet och DN. DN har bara en annan layout som ska göra att tidningen ser mer seriös ut. Men det är lika full med "skit" som aftonbladet är.

Lustigt, DN är den dagstidning jag alltid sett som mest "oberoende", då speciellt deras politiska nyhetsutbud sällan gör skillnad på partifäfg, något man inte kan säga om många andra tidningar. Inte heller lyser tidningen med sensationsjournalistik som Aftonbladet/Expressen. Sen antar jag att det är rätt lätt att fnysa åt någons "expertis" då man inte håller med, oavsett om den åsikten baseras på fakta eller okunskap.

Av vad jag har sett dig skriva hittills så känner jag mig trygg i min tilltro till DN framför dig.

Jag läser hellre svd. Jag kanske överdrev något, DN är helt ok i en hel del avseenden, men i andra saknar den mycket och jag upplever den som starkt färgad. Sen handlar ju inte politik bara om skillnaden mellan sossar och moderater....

Medlem

Alltså, så länge man klarar sig / tar ansvar för det man måste så får man väl göra vad man vill med resten av tiden? Jag tycker det verkligen är löjligt med alla konventioner som man tydligen måste ha i sitt liv för att det ska vara normalt. Folk måste sluta att se allting från sitt eget perspektiv enbart; vi skulle ha en mycket bättre värld.

Sedan så är jag övertygad om att man kan göra vad som helst ohälsosamt mycket, och det är ju en diskussion som är väldigt generell - så länge hobbyn ifråga inte är något kriminellt så finns det inte någon vidare anledning att specificera den för denna diskussion. Vilket förmodligen är något som denna undersökning vill få fram

Till och med saker som folkskygghet, osv är något som inte automatiskt är någon form av sjukdom, anser jag själv. En del är bara funtade på det viset också. Visst kan en hobby påverka detta, men det tycker jag skulle vara en intressant undersökning. Är spelande enbart en negativ faktor för personen med anlag, eller är det så att andra också blir mer tillfreds då pressen blir mindre, eller hur man ska uttrycka det? Överlag är det en intressant diskussion i alla fall.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Jag förstår inte varför man börjar prata om motion så fort datorspelande som hobby tas upp.

Skulle jag säga att jag samlar på frimärken tror jag inte någon direkt frågar mig:"Motionerar du också?".

Annat exempel: Jag skall följa fotbolls VM! Jaha, men rör du på dig också?

Det är vanliga människor som spelar datorspel.

Rollspel och videons intåg var verkligen hemskt enligt många. Gick världen under? Nej.

Hehe, det är väl inte så konstigt, tror du det finns många barn/ungdomar som istället för att någonting fysiskt sitter hemma och plockar med frimärkssamlingen 12 timmar om dagen? Datorspelandet lär ju slå frimärkssamlande som tidsslukande nöjeshobby med länden på ett par Solvalla. Och det är väl just det som är problemet, datorspelandet (iaf när det blir mycket, dvs inte 2 timmar om dan) konsumerar gärna löjliga mängder tid.
Och ju mer man pratar om en "beroendesituation", ju mer tid spenderas naturligtvis framför datorn/tv-spelet. Utan att vara någon slags friskvårdskonsult så vågar jag påstå att speciellt barn och ungdomar mår bra av att röra på sig, iaf medans de fortfarande har en kropp som växer. Har sett ungdomar som kommer hem efter skolan och sätter sig i sin grotta till rum (solljus är farligt, måste ha rullgardiner!) och spelar till kvällen.
Som jag tidigare sagt, jag har verkligen inga problem med datorspelande som hobby, men det är förbaskat kul, och det blir lätt för mycket.

Medlem
Skrivet av jonne_man:

Jag läser hellre svd. Jag kanske överdrev något, DN är helt ok i en hel del avseenden, men i andra saknar den mycket och jag upplever den som starkt färgad. Sen handlar ju inte politik bara om skillnaden mellan sossar och moderater....

Tycker SvD och DN är hyfsat lika till utseendet, men jag gillar av någon anledning layouten bättre med DN. Med det sagt så tycker jag lustigt nog att SvD är den mer "vinklade" av de båda...känns lite grann som Centerns partiblad Googlade wiki för att se ifall dem nämner något om just oberoende, och DN's ledarsida gick från "Oberoende" till "Oberoende Liberal" 1998.
Smaken är såklart olika, men till skillnad från de andra vanliga tidningarna så har jag alltid upplevt just DN som mest saklig, på samma sätt som jag antar att du upplever SvD. Det är förövrigt bland det värsta jag vet, den här partipolitiska vinlklingen i medierna. Fan, nyheter ska väl vara nyheter!?

Tror iallafall vi har det bättre än i USA (hoppas jag), och deras nyhetsvinkling genom Fox News...kan varmt rekommendera filmen "Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism" (http://www.imdb.com/title/tt0418038/)

Sir
Medlem

Mera datorspel åt folket!

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Tybalt:

Jag förstår inte varför man börjar prata om motion så fort datorspelande som hobby tas upp.

Skulle jag säga att jag samlar på frimärken tror jag inte någon direkt frågar mig:"Motionerar du också?".

Annat exempel: Jag skall följa fotbolls VM! Jaha, men rör du på dig också?

Det är vanliga människor som spelar datorspel.

Rollspel och videons intåg var verkligen hemskt enligt många. Gick världen under? Nej.

Hehe, det är väl inte så konstigt, tror du det finns många barn/ungdomar som istället för att någonting fysiskt sitter hemma och plockar med frimärkssamlingen 12 timmar om dagen? Datorspelandet lär ju slå frimärkssamlande som tidsslukande nöjeshobby med länden på ett par Solvalla. Och det är väl just det som är problemet, datorspelandet (iaf när det blir mycket, dvs inte 2 timmar om dan) konsumerar gärna löjliga mängder tid.
Och ju mer man pratar om en "beroendesituation", ju mer tid spenderas naturligtvis framför datorn/tv-spelet. Utan att vara någon slags friskvårdskonsult så vågar jag påstå att speciellt barn och ungdomar mår bra av att röra på sig, iaf medans de fortfarande har en kropp som växer. Har sett ungdomar som kommer hem efter skolan och sätter sig i sin grotta till rum (solljus är farligt, måste ha rullgardiner!) och spelar till kvällen.
Som jag tidigare sagt, jag har verkligen inga problem med datorspelande som hobby, men det är förbaskat kul, och det blir lätt för mycket.

Ja, förklaringen är antagligen att vi generaliserar och har fördomar. Inget konstigt med det egentligen. Mina anekdoter skiljer sig dock från dina, men eftersom de är anekdoter besparar jag dig dem.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Tybalt:

Jag förstår inte varför man börjar prata om motion så fort datorspelande som hobby tas upp.

Skulle jag säga att jag samlar på frimärken tror jag inte någon direkt frågar mig:"Motionerar du också?".

Annat exempel: Jag skall följa fotbolls VM! Jaha, men rör du på dig också?

Det är vanliga människor som spelar datorspel.

Rollspel och videons intåg var verkligen hemskt enligt många. Gick världen under? Nej.

Hehe, det är väl inte så konstigt, tror du det finns många barn/ungdomar som istället för att någonting fysiskt sitter hemma och plockar med frimärkssamlingen 12 timmar om dagen? Datorspelandet lär ju slå frimärkssamlande som tidsslukande nöjeshobby med länden på ett par Solvalla. Och det är väl just det som är problemet, datorspelandet (iaf när det blir mycket, dvs inte 2 timmar om dan) konsumerar gärna löjliga mängder tid.
Och ju mer man pratar om en "beroendesituation", ju mer tid spenderas naturligtvis framför datorn/tv-spelet. Utan att vara någon slags friskvårdskonsult så vågar jag påstå att speciellt barn och ungdomar mår bra av att röra på sig, iaf medans de fortfarande har en kropp som växer. Har sett ungdomar som kommer hem efter skolan och sätter sig i sin grotta till rum (solljus är farligt, måste ha rullgardiner!) och spelar till kvällen.
Som jag tidigare sagt, jag har verkligen inga problem med datorspelande som hobby, men det är förbaskat kul, och det blir lätt för mycket.

Ja, förklaringen är antagligen att vi generaliserar och har fördomar. Inget konstigt med det egentligen. Mina anekdoter skiljer sig dock från dina, men eftersom de är anekdoter besparar jag dig dem.

Sorry, men jag har bara egna erfarenheter att basera mina åsikter på, jag är ingen forskare. Finns säkert gott om både generalisering och fördomar i diskussionerna om dataspelande, och som så många andra "nya tidsfördriv" så reagerar den äldre generationen med förföran. Det behöver å andra sidan inte betyda att det är på lösa grunder.
Min dotter verkar gilla data/tv-spel ungefär lika mycket som mig, vilket jag tycker är riktigt roligt, men även en smula oroande, då jag känner mig själv. Om inte jag lägger mig i så kan hon sitta en hel dag (ungefär som jag själv, ifall jag har den möjligheten). Det jag säger till henne är att det är ok att sitta vid datorn, så länge som man rör på sig också, att det behöver finnas en balans.

Anyway, vad jag försöker säga är att datorspelande är en stillasittande "hobby" som antagligen konsumerar mer tid än de flesta andra "hobbies". Vissa kanske spelar en timme om dagen, medans andra spelar 10 timmar om dagen. Att sitta still för mycket (oavsett om man plockar med frimärken eller sitter framför datorn) är skadligt för kroppen, därför kommer pratet om motion upp när man har den här diskussionen.
Tycker inte att det är konstigare än att man pratar om tandhälsa i samband med godisätande. Äter man enbart godis på lördagar och borstar tänderna ordentligt så är allt frid och fröjd. Äter man godis dagligen, och ger fan i att borsta tänderna så kommer farbror Karies och hälsar på i munnen.

Enkel ekvation.

Medlem

Själv tycker jag att datorspelsberoende är sundare än många andra missbruk som finns. Om man nu är rädd för stillasittandet så kan man faktiskt börja gymma. Vad det gäller mat så kan man även göra en ändring där. Köp en sallad istället för en pizza och drick bordsvatten istället för läsk. Problem solved. Det svåra är att försöka få din familj, dina vänner och din flickvän / fru att förstå ditt val av liv.

Inaktiv
Skrivet av Ender:
Skrivet av jonne_man:

Jag läser hellre svd. Jag kanske överdrev något, DN är helt ok i en hel del avseenden, men i andra saknar den mycket och jag upplever den som starkt färgad. Sen handlar ju inte politik bara om skillnaden mellan sossar och moderater....

Tycker SvD och DN är hyfsat lika till utseendet, men jag gillar av någon anledning layouten bättre med DN. Med det sagt så tycker jag lustigt nog att SvD är den mer "vinklade" av de båda...känns lite grann som Centerns partiblad Googlade wiki för att se ifall dem nämner något om just oberoende, och DN's ledarsida gick från "Oberoende" till "Oberoende Liberal" 1998.
Smaken är såklart olika, men till skillnad från de andra vanliga tidningarna så har jag alltid upplevt just DN som mest saklig, på samma sätt som jag antar att du upplever SvD. Det är förövrigt bland det värsta jag vet, den här partipolitiska vinlklingen i medierna. Fan, nyheter ska väl vara nyheter!?

Tror iallafall vi har det bättre än i USA (hoppas jag), och deras nyhetsvinkling genom Fox News...kan varmt rekommendera filmen "Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism" (http://www.imdb.com/title/tt0418038/)

tack för länken.

Man kan väl dra slutsatsen att medier helt enkelt inte är oberoende. Men ja i sverige ligger vi väl hyfsat ok till.

12
Skriv svar