Inga formatöverskridande kamper i Counter-Strike: GO

Robot
Inga formatöverskridande kamper i Counter-Strike: GO

Förra årets mål att Counter-Strike: Global Offensive skulle låta olika plattformar kämpa mot varandra är ett minne blott. Anledningen? För att kunna upprätthålla den uppdateringsfrekvens till pc som Valve är vana vid.

#valve, #counter-strike-global-offensive


Medlem
Inga formatöverskridande kamper i Counter-Strike: GO

Det är nog bättre att det blev så här. Vi PC-spelare får den mängd uppdateringar vi är vana med, och PS3-spelarna slipper få storstryk och tröttna.

Medlem

Nu spelar jag ju inte CS men lite tråkigt tycker jag att det är. Men det är klart, det vore ju riskabelt att låta PC och konsollspelare mötas. PC spelarnas stolthet skulle ju inte klara av om matcherna blev jämnare än väntat.

Medlem

Betvivlar det hade varit jämnt. I stort sett alla konsoll fps har någon slags autoaim. Hade PC och konsoller möts så hade förhoppningsvis den funktionen varit avstängd och det hade blivit riktigt svårt (givetvis inte omöjligt) att aima med kontroll. En mus äger en kontroll i precision, så enkelt är det bara.


signatur

"Nerf rock, paper is fine" - Scissor

Medlem

Det är mycket bättre så. Consol spelarna hade bara gnällt på hur sjukt dominerade dem blir av PC spelare. Samt att det är så det ska göras. PCs starka sida är att det inte kostar ett företaget 40 papp att rulla ut en patch.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Tihi, vilken ursäkt. Om CS: GO är som Source/1.6 är det inget snack om varför dom inte vill sätta konsol mot PC.

Medlem

De har ju redan svikit de trogna Counter-Strike-spelarna, de ville väll inte begå ett totalt självmord med sin nya titel genom att "erbjuda" cross-platform.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

De har ju redan svikit de trogna Counter-Strike-spelarna, de ville väll inte begå ett totalt självmord med sin nya titel genom att "erbjuda" cross-platform.

Hur har de svikit de trogna ?

Medlem
Skrivet av Palanor:

Betvivlar det hade varit jämnt. I stort sett alla konsoll fps har någon slags autoaim. Hade PC och konsoller möts så hade förhoppningsvis den funktionen varit avstängd och det hade blivit riktigt svårt (givetvis inte omöjligt) att aima med kontroll. En mus äger en kontroll i precision, så enkelt är det bara.

Visst stämmer det, men en av huvudanledningarna (bortsett från bristande precision) är att de flesta konsol-FPS varit p2p, och då har aim-assist används för att motverka host advantage. I ex. Halo 3 fick den som hade host i princip ingen assist, medan andra spelare hade hyfsad aim assist. Dock så minskas aim assist allt mer, jämför Halo 2 med valfritt spel idag så ser man stygga skillnader, kontrollerna har blivit mer precisa, spelarna bättre och nätverken stabilare, vilket minskar behovet. Fler och fler spel erbjuder också att man helt kan stänga av aim assist vilket uppskattas, även på konsol

En mus har överlägsen precision mot en kontroll, visst, men en PC-spelare behöver inte vara överlägsen en konsolspelare trots att han/hon har en rejält fördel (handikapp) på hårdvaru-fronten. En bra konsolspelare kan fortfarande spöa en sämre PC-spelare, speciellt i spel gjorda för konsol som ex. Halo, oavsett aim assist eller ej.
Dock kommer alltid mus + tangentbord ge en fördel, speciellt i långsammare spel där sniprande är viktigare (BF), men knappt märktbart i "spray 'n' pray" spel som CoD.

@ Idono
Senast det testades gnällde PC spelarna på att de blev dominerade och krävde att få samma "fördelar" som konsolspelarna, de krävde att de också skulle få aim assist och liknande för att få "rättvisa" matcher. Detta trots deras givna överlägsenhet och fantastiska hårdvara
riktigt kul med tanke på att aim-assist och liknande bara skulle kompensera upp så det blev jämförbart med PC-nivå, att den inte fungerar om man inte själv först siktat på fiendedn (manuellt) etc.
Nej, snarast är det nog så att PC-spelare generellt aldrig skulle kunna stå ut med tanken på att förlora mot konsolspelare oavsett skäl. PC spelare har fördel på hårdvara och ska enligt utsago vara bättre, men står inte ut när konsolspelare får handikapp som motsvarar. Spelar de på lika villkor och konsolspelare vinner iaf, inte alltid men ibland, just för att de var bättre än de PC-spelare de mötte, gnälls det ändå.
Man kan inte vinna, så länge inte PC-spelarna vinner 100% av matcherna med god marginal börjar det gnällas stort, detta trots att de (troligtvis) blir färre spelare. Löjligt värre imo, spela och ha kul, får man spö får man förbättra sig själv, inte klaga på alla andra...

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

...

Vet inte varför du drar alla pc spelare med en kam sådär.

Det är inte så att man inte kan stå ut med tanken att konsol spelare är bättre. Jag tror de finns spelare på hög nivå inom konsol spelandet som utan tvekan kan matcha en datorspelare med mus.
Det är när man inte längre förlorar mot spelarens skicklighet utan mot systemet man kan bli sur.
Aim assist är en dålig lösning, behöver inte skkylla detta på griniga pc spelare.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

[quote=Grumbledock]

Skrivet av Palanor:

@ Idono
Senast det testades gnällde PC spelarna på att de blev dominerade och krävde att få samma "fördelar" som konsolspelarna

Källa?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

@ Idono
Senast det testades gnällde PC spelarna på att de blev dominerade och krävde att få samma "fördelar" som konsolspelarna

Källa?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Klart det inte fungerar, mus+tangentbord är överlägset i ett FPS.

Medlem

"Det var det, var det.

Var det något som du gick bet på, alternativt att du inte vet om du gick bet på det eftersom du ännu inte testat det och således inte vet om och hur, och vad du kanske gick bet på?"

Ser ut som om starkt vatten inmundigats före detta var skrivet.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:
Skrivet av Grumbledock:

@ Idono
Senast det testades gnällde PC spelarna på att de blev dominerade och krävde att få samma "fördelar" som konsolspelarna

Källa?

Finns ingen källa på det. Däremot var det senaste spelet som gjorde detta Shadowrun, där fick konsolspelarna storstryk, inte helt oväntat. Källa: http://www.eurogamer.net/articles/ms-killed-pc-xbox-cross-pla...

Medlem

Mus har bättre precision än handkontroll.

Att börja sprida sina fördomar om PC-spelare om man inte kan acceptera ovanstående faktum är rätt barnsligt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Mus har bättre precision än handkontroll.

Att börja sprida sina fördomar om PC-spelare om man inte kan acceptera ovanstående faktum är rätt barnsligt.

Exakt, lite som en viss kommentar lite längre upp i tråden.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:
Skrivet av Grumbledock:

@ Idono
Senast det testades gnällde PC spelarna på att de blev dominerade och krävde att få samma "fördelar" som konsolspelarna

Källa?

Vill gärna se källa på det jag med.


signatur

IDKFA

Inaktiv
Skrivet av Typhor:

Nu spelar jag ju inte CS men lite tråkigt tycker jag att det är. Men det är klart, det vore ju riskabelt att låta PC och konsollspelare mötas. PC spelarnas stolthet skulle ju inte klara av om matcherna blev jämnare än väntat.

jämnare? du vet väl om att pc spelarna skulle sopa banan med konsolspelare? cs på konsol skulle vara så jävla dåligt. Försök inte snacka om något du inte vet.

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:

De har ju redan svikit de trogna Counter-Strike-spelarna, de ville väll inte begå ett totalt självmord med sin nya titel genom att "erbjuda" cross-platform.

vadå svikit? har du ens testat cs:go? nä tror inte ens du har betan på det. Du kan skjuta igenom väggen igen som du kunde i 1.6 och dom har gjort det så jävla mycket bättre än vad css var.

Att ni dömer saker för att det efterliknar css smått tycker jag är så jävla barnsligt och patetiskt.
Vi slipper konsolspelarna som gör mig lycklig. Och det kommer vara riktigt underbart att spela det när det släpps.

Dina fördomar hör hemma i papperskorgen

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

@ Idono
Senast det testades gnällde PC spelarna på att de blev dominerade och krävde att få samma "fördelar" som konsolspelarna, de krävde att de också skulle få aim assist och liknande för att få "rättvisa" matcher. Detta trots deras givna överlägsenhet och fantastiska hårdvara
riktigt kul med tanke på att aim-assist och liknande bara skulle kompensera upp så det blev jämförbart med PC-nivå, att den inte fungerar om man inte själv först siktat på fiendedn (manuellt) etc.

Inte för att hacka på hack-kycklingen men källa på detta? Var, när och hur? Aldrig hört talas om detta. Och innan du drar mig över PC-kammen så kan jag berätta att jag lirar FPS-spel på både 360 och PC.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Inaktiv

Jag minns beta 0.3 av CS.....det var på den gamla goda tiden innan det blev ett hoppa och skjut spel....

Medlem

Om jag inte minns galet skall väl PS3 ha möjlighet till mus/tngb, eller har de ändrat sig på den punkten med? PS3 har inga problem med att köra standard usb grejs, bara utvecklarna lägger in stöd för det. UT3 fungerade ju utmärkt.

Skrivet av anon_81726:

Jag minns beta 0.3 av CS.....det var på den gamla goda tiden innan det blev ett hoppa och skjut spel....

Var det inte efter 0.5 som det ändrade utvecklingsteam? Har för mig det blev en större förändring där. Samtidigt försvann gibbs i spelet. Var bra mycket blodigare då än när 0.7 kom.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Mouse > gamepad, all the time.

Medlem

mus och tangentbord e väl najs när man sitter i kontorsmiljö..men inte speciellt praktiskt om man ligger/sitter i skön ställning i ex. soffan


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

mus och tangentbord e väl najs när man sitter i kontorsmiljö..men inte speciellt praktiskt om man ligger/sitter i skön ställning i ex. soffan

Inte alla som gillar att ligga/sitta i soffan när de spelar heller.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

mus och tangentbord e väl najs när man sitter i kontorsmiljö..men inte speciellt praktiskt om man ligger/sitter i skön ställning i ex. soffan

Sitter i en förbannat skön fåtölj och det funkar finfint med både mus och tangentbord

Inaktiv

Det är väl tyvärr väldigt få PS3-spelare som kommer köra med tangentbord och mus så jag förstår att Valve inte vill beblanda dem.
ang. påståendet att det skulle kunna bli förvånansvärt jämnt mellan formaten tror jag inte på för en sekund men det hade ju varit väldigt kul om det faktiskt hade blivit på det viset.

Medlem
Skrivet av TheGhozt:
Skrivet av WarpGuN:

mus och tangentbord e väl najs när man sitter i kontorsmiljö..men inte speciellt praktiskt om man ligger/sitter i skön ställning i ex. soffan

Sitter i en förbannat skön fåtölj och det funkar finfint med både mus och tangentbord

fåtölj funka rätt bra med breda armstöd


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

@ Grumbledock
Jag känner inte till många spel på konsol där det inte finns någon form av auto-aim eller hjälp, inte ens när man stänger av detta i menyn är den helt borta. Sedan så tycker jag inte du ska generalisera, det var som någon skrev innan, att förlora i sig är inget problem däremot blir det ett problem om den som vinner gör det tack vare AI´n. Jämför med att spela mot en som fuskar och en som inte gör det, hur kul är det att spela mot en som du vet använder sig av Aimbot i ett spel? Allt handlar om balans, kan de balansera detta tillräckligt bra så är det inga som helst problem.

TotalHalibut förklarar ganska bra vad som är "fusk" och vad som inte är det här (10:32 - Street Fighter )
http://www.youtube.com/watch?v=cJElU9kftwA&list=UUy1Ms_5qBTaw...

Där har de lyckats väldigt bra med att balansera spelet mot de som är duktiga spelare. En duktig spelare har inga som helst problem att göra de "moves" som krävs och eftersom fightingspel handlar om att ett "sten, sax, påse" förhållande så är dessa i sig inget som ger ett övertag och således inga problem, det är först när man börjar förenkla combos som man hade börjat ge en nybörjare ett övertag då dessa handlar om timing. På samma sätt är det med FPS spel som Counter Strike, om din markör med en gång låser fast på en fiende innan denne hinner reagera så kommer inte ens den bäste spelaren ha en chans. Här är en video på vad jag menar, spelet är Raven Shield och även med denna funktion på är det inte ett lätt spel. http://www.youtube.com/watch?v=g6sEsJbaKE4, jämför den videon med denna och du lär märka att sättet att spela det på skiljer sig avsevärt http://www.youtube.com/watch?v=xNAuejZ2ToQ

12
Skriv svar