Peter Molyneux lämnar Lionhead

Robot
Peter Molyneux lämnar Lionhead

Spellegenden lämnar den studio som han grundade för femton år sedan och startar upp en ny.

#lionhead-studios, #populous, #dungeon-keeper, #syndicate-1993, #bullfrog-productions, #black-white, #fable-the-lost-chapters


Medlem
Peter Molyneux lämnar Lionhead

Whaa?
A new era dawns!
Soft.


signatur

Have a good time!

Medlem

"ett spel som Peter Molyneux lovade skulle bli revolutionerande. "

Han säger ju det om alla sina spel han jobbat med


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av Ladestam:

"ett spel som Peter Molyneux lovade skulle bli revolutionerande. "

Han säger ju det om alla sina spel han jobbat med

Löftena inför B&W var extra storslagna, om jag minns rätt.

Medlem

Jahapp, dags att starta en ny studio och släppa ännu fler spel som skulle ha varit revolutionerande
Bra att han iaf inte fortsätter vara del av Fable-mjölkningen, utan kanske satsar på något kvalitativt

Medlem

Spelvärldens mest överskattade. Varje spel han har gjort ska ju vara helt revolutionerande och förändra synen på spelvärlden för alltid. Inget av hans spel har levt upp till det.

Medlem

Skulle dock vilja säga att Molyneux & co har varit del av fler revolutionerande spel än några andra spelutvecklare, med tanke på vad de skapade under Bullfrog-tiden. Hoppas att Molyneux och 22 Cans kan gå tillbaka till Bullfrog-rötterna och göra nyskapande spel igen nu när inte MS tvingar dem att göra Fable-uppföljare.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Spelvärldens mest överskattade. Varje spel han har gjort ska ju vara helt revolutionerande och förändra synen på spelvärlden för alltid. Inget av hans spel har levt upp till det.

Dungeon Keeper, Populous, Syndicate.

nuff said.

Medlem
Skrivet av hänt:
Skrivet av nicbex:

Spelvärldens mest överskattade. Varje spel han har gjort ska ju vara helt revolutionerande och förändra synen på spelvärlden för alltid. Inget av hans spel har levt upp till det.

Dungeon Keeper, Populous, Syndicate.

nuff said.

Well played sir.

Fast det fick mig att tänka på fadäsen "Dungeons". Hur fan lyckades dom misslyckas med ett sådant galet bra koncept?


signatur

Have a good time!

Medlem

Kanske finns lite hopp. Nu hoppas vi att Fable Heroes blir en försäljningsflopp så att Microsoft kanske lär sig.

Medlem

Microsoft verkar inte förstå sig på den brittiska spelutvecklarmiljön. Först förstör dom RARE och sedan detsamma med Lionhead.

Peter Molyneux är dock väldigt överskattad, det är runt 15år sedan ett bra spel släpptes som han var involverad i. En ganska lång tid.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Microsoft verkar inte förstå sig på den brittiska spelutvecklarmiljön. Först förstör dom RARE och sedan detsamma med Lionhead.

Peter Molyneux är dock väldigt överskattad, det är runt 15år sedan ett bra spel släpptes som han var involverad i. En ganska lång tid.

Fable 1 är ju bra?


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Vad ni klankar ner på honom för? Sure, han hajpar lite väl mycket ibland, men vem som brinner för ett projekt gör inte det?

Dessuom står han dessutom de facto bakom en hel del framgångsrika (och bra!) titlar.

Redaktör

Första gången jag träffade honom sa en annon journalist på plats "Tror man inte på Peter Molyneux före man träffar honom så gör man det efter." Och det låg rätt mycket i det, karln är övertygande.

Han må lova väldigt mycket med sina spel, men samtidigt tycker jag det är bra för branschen. Hellre en person med visioner som är svåra att realisera än årliga repriser av samma koncept. Det behövs visionärer. Det behövs också lite mer kritiskt tänkande bland journalister och köpare/läsare, men det ska man inte lasta Molyneux för.


signatur
Moderator | Testpilot

Men vad händer då med Fable...?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!

Inaktiv

Vad fan, har redan gått 15 år? Kommer ju ihåg när han lämnade Bullfrog och startade Lionhead. Kändes som igår ju.

Inaktiv
Skrivet av Kazutoyo:

Microsoft verkar inte förstå sig på den brittiska spelutvecklarmiljön. Först förstör dom RARE och sedan detsamma med Lionhead.

Peter Molyneux är dock väldigt överskattad, det är runt 15år sedan ett bra spel släpptes som han var involverad i. En ganska lång tid.

Black & White 1 och 2.

Medlem

Han ragequittade när Syndicate FPSet kom ut så nu lämnar han Lionhead och ska göra en riktigt uppföljare till Syndicate.

Man får väl drömma?


signatur

// Bacon <3

Medlem

Wat. Förväntade inte mig det här faktiskt. Tja, får väl se vad han gör... förväntar inte mig mycket för den delen heller, bortsett från något väldigt, väldigt lätt.

Medlem
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av Kazutoyo:

Microsoft verkar inte förstå sig på den brittiska spelutvecklarmiljön. Först förstör dom RARE och sedan detsamma med Lionhead.

Peter Molyneux är dock väldigt överskattad, det är runt 15år sedan ett bra spel släpptes som han var involverad i. En ganska lång tid.

Fable 1 är ju bra?

Ja, det är det sannerligen!

Medlem

Åh... nu vill jag verkligen veta VARFÖR han lämna. Lova mig att ni följer upp detta!

Medlem

Han kanske kan starta en PR-firma och frilansa?

Har inte gjort något som intresserat mig sedan bullfrogtiden, hypemästaren själv...

Medlem

Killen har ju alltid lovat guld och gröna skogar, han kanske inte alltid ha levererat toppenbra spel men idéer och visioner har han åtminstone. Mycket av det vi ser i moderna spel idag är idéer tagna från PMs tidigare spel. Branchen mår bra en en visionär.

Håller helt med Tompa om att det är bättre med svårrealiserade projekt än att stå kvar i samma fotsvår i evigheter. Någon måste leda vägen.

Att han lämnar Lionhead är bara ett sundhetstecken, ska bli spännande att se vad han hittar på i framtiden.

Medlem

Någon som kommer ihåg vad han har lovat till sina spel genom åren?
Har för mig att han pratade om att i Fable så skulle man som barn kunna tappa ett ekollon för att sedan som vuxen gå tillbaka till samma plats och se ett träd där..

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Ladestam:

"ett spel som Peter Molyneux lovade skulle bli revolutionerande. "

Han säger ju det om alla sina spel han jobbat med

Löftena inför B&W var extra storslagna, om jag minns rätt.

Jag kommer ihåg B&W och hypen, det roligaste med det var att det färdiga spelet var inte i närheten av vad folk blivit lovade. Visst spelet var/är kul och bra! Men iaf, av alla avsaknade detaljer som var utlovade gnällde man mest om att man inte kunde skapa Fotbollsplanerna som vart utlovade. Det patchades in senare iofs, men det var kul att det var det som folket gnällde mest om


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

Han ragequittade när Syndicate FPSet kom ut så nu lämnar han Lionhead och ska göra en riktigt uppföljare till Syndicate.

Man får väl drömma?

Jo fan, jag tycker fps Syndicate är riktigt kul men alla fans sågar det, så då måste de gamla spelen vara gudomliga!

Får nog ta och lägga nävarna på ett Syndicate Wars om det går att hitta


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Tompa:

Första gången jag träffade honom sa en annon journalist på plats "Tror man inte på Peter Molyneux före man träffar honom så gör man det efter." Och det låg rätt mycket i det, karln är övertygande.

Han må lova väldigt mycket med sina spel, men samtidigt tycker jag det är bra för branschen. Hellre en person med visioner som är svåra att realisera än årliga repriser av samma koncept. Det behövs visionärer. Det behövs också lite mer kritiskt tänkande bland journalister och köpare/läsare, men det ska man inte lasta Molyneux för.

Precis.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Spelvärldens mest överskattade. Varje spel han har gjort ska ju vara helt revolutionerande och förändra synen på spelvärlden för alltid. Inget av hans spel har levt upp till det.

Knappast, denne man har gett oss som var med på den tiden många innovativa spel för att inte tala om att han släppte ett spel som kom att få en egen genrer (god sim).

Medlem
Skrivet av Javas:

Jo fan, jag tycker fps Syndicate är riktigt kul men alla fans sågar det, så då måste de gamla spelen vara gudomliga!

Får nog ta och lägga nävarna på ett Syndicate Wars om det går att hitta

Ska du spela Syndicate så ska det vara det första spelet och du kan få tag på detta på Gog. Var dock beredd på att spelet är svårt (speciellt expansionen America Revolt). Fansen sågar nog inte spelet i sig, de sågar det nya spelet för att det har ytterst lite med de föregående spelen att göra mer än namnet och tiden det utspelar sig på. Baserat på det jag sett från det nya spelet så kunde de ha gjort så mycket mer av denna IP istället för att göra en simpel DE : HR kopia.

Anledningen till att jag och många med mig gillade Syndicate var hur man spelade det, EA och Starbreeze verkar inte förstått detta då de helt verkar ha försökt fånga storyn och miljöerna samt till viss del uppgraderingen av vapen. Att de inte ens har med det som alla förknippar Syndicate med, "Övertalaren" (persuadatron) är ytterligare ett bevis på att de bara vill använda sig IP´n för att många känner till Syndicate. Hade hellre sett att Molyneux hade haft rättigheterna till denna serie, även om han lovar mycket och håller lite så hade säkerligen slutresultatet varit trogen de gamla spelen och då är jag ändå ett ganska stort fan av Starbreeze.

12
Skriv svar