MS Flight

Medlem
MS Flight

[ia=517139; large]

Jag har givetvis spelat Microsoft Flight sedan det släpptes. Och nej, det är ingen värdig efterföljare till Flight Simulator X, men det är inte heller tänkt att vara det. Det här är ett flygspel som låter mig landa på pyttesmå, lutande, trädinramade bush-fält på Hawaiis bergssidor, spana efter borttappade kanotister längs Na Palis stränder och flyga fotografer över hela den Hawaiianska övärlden samtidigt som jag får lite lokalkännedom. Det är kort sagt ett förbannat kul spel, som jag har svårt att sluta spela, trots att i stort sett ingen av min avancerade flyghårdvara funkar med det (jag använder faktiskt en Xbox-kontroll att flyga med i Flight, trots att det står spakar och prylar framför mig för närmare 5000 spänn!).

Det enda som gör mig lite sur är prissättningen. Flygplan kostar 135 spänn styck om du inte räknar budgetplanen, men det gör jag inte. Den Mustang som släppts för 55 spänn vore inte värd att ladda ner gratis ens, utan cockpit och uppdrag. Däremot är Maulen och den RV som ingår i Hawaii-paketet förbannat roliga flygplan, även om de känns stympade när det mesta av instrumenten inte funkar (ingen radio, ingen autopilot). De duger dock utmärkt till det jag allra helst gör i flygspel: bushflyg från och till pyttesmå fält.

Men det Flight verkligen behöver är en editor. Jag förstår att Microsoft inte vill släppa in tredjepartstillverkarna. Det är tråkigt, men eftersom de vill klämma så mycket småpengar ur spelarna som de bara kan så skulle det inte hålla att låta dem göra sina egna flygplan. Däremot uppdrag! En uppdragseditor med lite enkel skriptning, möjligheten att lägga in egna röstfiler och ett enkelt sätt att redigera sina uppdrag med triggrar och annat på 3D-kartan hade gjort det här till ett så mycket bättre spel, och låtit community vara med utan att äta upp Microsofts profit. Snälla, någon, säg att de jobbar på en uppdragseditor i Redmond i detta nu!

Gillar du små flygplan, små flygfält och små öar? Då ska du inte lyssna alltför mycket på mitt gnäll, ladda ner Flight och prova själv. Det är ju som sagt gratis att testa.

#blogg

Medlem
MS Flight

Håller helt med. När jag först såg att MS Flight skulle bli ett F2P spel var ju tanken att detta kommer vara kasst, och att det är väl bara att stanna med FSX.
Men jag måste i alla fall testa det. Har spelat sen dess, och köpt Hawaii-paketet men inte Maulen. Ska försöka vara lite återhållsam, även om det kan bli svårt när Alaska-paketet kommer...

En editor tror skulle vara briljant, skulle nog också lugna communityn lite också. Annars är det jag saknar mest jetplan och, framför allt, helikoptrar...


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem
Medlem

Maulen är inte direkt nödvändig, om man inte vill flyga "jobb", smuggla grejor, köra folk och liknande. Det är nog det flygplan jag flyger minst, RV:n är mycket roligare :).

1
Skriv svar