SSD; ger den fps/ping-vinst under spel?

Medlem
SSD; ger den fps/ping-vinst under spel?

Jag undrar om spel flyter på bättre med SSD? Får jag en bättre "ping" till servern när jag kör multiplayer.

Jag har förstått att allting laddar snabbare samt att ca 40% måste vara fri yta.

- jag vill ha snabbare läsning under spelets gång
- jag vill ha snabbare access till min server
- jag vill ha lägsta möjliga ping
- annat jag kan ha missat om SSD
--> frågeställning enbart om SSD inget annat uppenbart! ( jag försöker hålla topic)

Jag vill veta om det lönar sej! Hur stor är den realistiska vinsten, vad har ni upplevt det ger???
Jag ska spela Battlefieldseriens spel.

PS jag har letat på nätet, googlat samt kollat olika communitys. DS
bifogar denna länk över olika ssd's http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-review-benchmark,3139... ,här jag funderar på Samsungs 830 med 128/256Gb
Mvh/Jaws


signatur

gammal gejmer som spelat det mesta - been there, seen that and done that

Medlem

Det kan ge jämnare fps eftersom texturer laddas in mycket snabbare. Crysis och Crysis Warhead t.ex. får du mycket stabiliare fps i om du kör på en SSD eftersom det laddar texturerna blixtsnabbt.
Även stabilare i spel som Starcraft 2 t.ex. där det också är en del filer att ladda.

I Battlefields fall så innebär det betydligt snabbare laddningstider och även där kan det bli något jämnare fps.
Har själv en Samsung 830 128GB och rekommenderar den starkt!

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Allting handlar inte om hårddisken men en SSD har ungerfär 4x snabbare läs och skriv hastighet. Vilket betyder allt som laddas från din SSD kommer gå snabbt, riktigt snabbt. men en laddnings tid i ett spel beror lika stor del på dit RAM minne och pingen det mesta för internet anslutning du har och lite andra grejer. Det kan öka din FPS men det beror helt på var du har för andra saker i din dator. En sak kan inte för bättra mycket men en sak kan sänka din dator mycker. FPS skulle jag säga beror lika mycket på prosesorn.

Om du tänker skaffa en SSD så ger jag tipset att ha en SSD 128GB och bara köra din OP på den och resten på en HDD annars så kommer du att få slänga upp 10k +


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Skrivet av Jaws:

Jag har förstått att allting laddar snabbare samt att ca 40% måste vara fri yta.

Va? stämmer det ?

För övrigt är det väll som pöjkarna säger.. du får väll lite mer flyt i spelet men inte i uppkopplingen


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Nej du får inte bättre "ping" till en server om du har SSD.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Jaws:

Jag har förstått att allting laddar snabbare samt att ca 40% måste vara fri yta.

Va? stämmer det ?

För övrigt är det väll som pöjkarna säger.. du får väll lite mer flyt i spelet men inte i uppkopplingen

Nej, 40% stämmer inte, däremot 10% helst.

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Om du tänker skaffa en SSD så ger jag tipset att ha en SSD 128GB och bara köra din OP på den och resten på en HDD annars så kommer du att få slänga upp 10k +

lol

Jag tänkte ha en ren gaming-rig för att optimera multiplayer. Jag ska krossa...
No nothing extra som förslöar.

AMD Radeon 7850-70, 8gb ram, i5 3.3GHz 2500k se; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649116 är det jag klurar på.
/Jaws


signatur

gammal gejmer som spelat det mesta - been there, seen that and done that

Medlem

Det kan vara värt att utvärdera vilken som är bästa internetleverantör/abbonemang. Det påverkar din kontakt med spel-server. (Ojdå nu gick jag off topic tror jag, men du ville ha låg "ping")


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Nej du får inte bättre "ping" till en server om du har SSD.

Jag menade om ssd'n bättrar på själva reaktionssnabbheten i spelet. Internt alltså, jag fattar att min lina är densamma

Hur stor blir spelpåverkan i den mån att ssd'n kan snabba på för att ge mindre fördröjning.

Friberg;
På sweclockers nämndes 40% på ssd, på hdd brukade man förr säga minst 15% för drägliga prestanda men på bamse-diskar räcker väl mindre...det är därför jag frågar:D

Tybalt; lol, jo jag e med;)


signatur

gammal gejmer som spelat det mesta - been there, seen that and done that

Medlem
Skrivet av Jaws:
Skrivet av Tybalt:

Nej du får inte bättre "ping" till en server om du har SSD.

Jag menade om ssd'n bättrar på själva reaktionssnabbheten i spelet. Internt alltså, jag fattar att min lina är densamma

Hur stor blir spelpåverkan i den mån att ssd'n kan snabba på för att ge mindre fördröjning.

Friberg;
På sweclockers nämndes 40% på ssd, på hdd brukade man förr säga minst 15% för drägliga prestanda men på bamse-diskar räcker väl mindre...det är därför jag frågar:D

SSDer har blivit bättre nu när man lägger in mer på de. Men visst, det lönar sig alltid att ha gott om utrymme kvar men var inte orolig om du använder mer än 60%

Medlem

Du får kortare laddingstider (t.ex. mellan banor). Du får inte högre FPS. Spelar du spel som "streamar" texturer hela tiden så kan du minska störningen av texturer som "poppar upp" försent pga laddningstiden från HDD.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Spelar du spel som "streamar" texturer hela tiden så kan du minska störningen av texturer som "poppar upp" försent pga laddningstiden från HDD.

Det är detta som jag försöker kvantifiera. Jag räknar in den "interna" pingen i totalpingen.
-Är en uppgradering värd kostnaden för ssd'n?
-Hur mycket snabbare flyter spelet?
-Hur mycket läser de olika spelen från ssd'n/hdd'n under spelets gång - finns det något att tjäna här???
Jag har sökt över nätet med stigande frustration utan att hitta något som ens kan likna ett svar på denna undran!
På nåt ställe talas om att "tunga" program KAN tjäna på att ligga på ssd'n men inget om spelande eller ens om hur OLIKA spel tjänar på ssd'ns snabbhet...
Som 30plussare behöver jag all hjälp som jag kan få i spelet mot snabba "småskitar";) som springer i cirklar kring mej...

8)/Jaws


signatur

gammal gejmer som spelat det mesta - been there, seen that and done that

Medlem
Skrivet av Jaws:
Skrivet av Tybalt:

Spelar du spel som "streamar" texturer hela tiden så kan du minska störningen av texturer som "poppar upp" försent pga laddningstiden från HDD.

Det är detta som jag försöker kvantifiera. Jag räknar in den "interna" pingen i totalpingen.
-Är en uppgradering värd kostnaden för ssd'n?
-Hur mycket snabbare flyter spelet?
-Hur mycket läser de olika spelen från ssd'n/hdd'n under spelets gång - finns det något att tjäna här???
Jag har sökt över nätet med stigande frustration utan att hitta något som ens kan likna ett svar på denna undran!
På nåt ställe talas om att "tunga" program KAN tjäna på att ligga på ssd'n men inget om spelande eller ens om hur OLIKA spel tjänar på ssd'ns snabbhet...
Som 30plussare behöver jag all hjälp som jag kan få i spelet mot snabba "småskitar";) som springer i cirklar kring mej...

8)/Jaws

Hur mycket pengar det är värt för att minska laddtider är subjektivt.

Överlag så är det bättre att lägga pengarna på minne, processor och grafikkort, om du frågar mig.

Jag pratar bara generellt och har t.ex. inte gjort någon skillnad på t.ex. accesstider och laddhastighet. Leta efter mätningar på nätet om det är det är exakt mätdata du är ute efter. Vem vet, kanske har någon gjort en ordentlig mätserie på flera olika spel med och utan SSD på en liknande rigg som du tänker skaffa?

Du kan själv använda aktivitetshanteraren och monitorera en process och se hur den sköter minnes I/O.

Jag gjorde en snabb sökning på "ssd benefit gaming bf3". De som både har SSD och spelar BF3 säger överlag att laddtiderna (banorna) är kortare men väl inte i spelet så verkar det inte märkas.

Jag kan inte hjälpa dig mer med att kvantifiera detta. Lycka till med informationssökningen!

Edit: Bli inte frustrerad!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Jaws:
Skrivet av Tybalt:

Spelar du spel som "streamar" texturer hela tiden så kan du minska störningen av texturer som "poppar upp" försent pga laddningstiden från HDD.

Det är detta som jag försöker kvantifiera. Jag räknar in den "interna" pingen i totalpingen.
-Är en uppgradering värd kostnaden för ssd'n?
-Hur mycket snabbare flyter spelet?
-Hur mycket läser de olika spelen från ssd'n/hdd'n under spelets gång - finns det något att tjäna här???
Jag har sökt över nätet med stigande frustration utan att hitta något som ens kan likna ett svar på denna undran!
På nåt ställe talas om att "tunga" program KAN tjäna på att ligga på ssd'n men inget om spelande eller ens om hur OLIKA spel tjänar på ssd'ns snabbhet...
Som 30plussare behöver jag all hjälp som jag kan få i spelet mot snabba "småskitar";) som springer i cirklar kring mej...

8)/Jaws

För spel är det bättre att lägga pengarna på CPU/GPU/Minne om du vill ha bättre FPS. Jag själv spelar mycket med min dator och köpte en SSD, och jag kommer dock aldrig köpa en dator utan igen. Även om det inte märks någon skillnad i spel direkt men när man startar upp datorn på under 20 sekunder och kan börja använda den direkt är riktigt skönt. Allting flyter på mycket snabbare när datorn väl är igång med

Medlem
Skrivet av Comstedt:
Skrivet av Jaws:
Skrivet av Tybalt:

Spelar du spel som "streamar" texturer hela tiden så kan du minska störningen av texturer som "poppar upp" försent pga laddningstiden från HDD.

Det är detta som jag försöker kvantifiera. Jag räknar in den "interna" pingen i totalpingen.
-Är en uppgradering värd kostnaden för ssd'n?
-Hur mycket snabbare flyter spelet?
-Hur mycket läser de olika spelen från ssd'n/hdd'n under spelets gång - finns det något att tjäna här???
Jag har sökt över nätet med stigande frustration utan att hitta något som ens kan likna ett svar på denna undran!
På nåt ställe talas om att "tunga" program KAN tjäna på att ligga på ssd'n men inget om spelande eller ens om hur OLIKA spel tjänar på ssd'ns snabbhet...
Som 30plussare behöver jag all hjälp som jag kan få i spelet mot snabba "småskitar";) som springer i cirklar kring mej...

8)/Jaws

För spel är det bättre att lägga pengarna på CPU/GPU/Minne om du vill ha bättre FPS. Jag själv spelar mycket med min dator och köpte en SSD, och jag kommer dock aldrig köpa en dator utan igen. Även om det inte märks någon skillnad i spel direkt men när man startar upp datorn på under 20 sekunder och kan börja använda den direkt är riktigt skönt. Allting flyter på mycket snabbare när datorn väl är igång med

Håller med. Samt att datorn blir betydligt tystare. Ingen burkig hårddisk som håller på att skrapa och snurra som fasen.

gnu
Medlem

Har en ssd och du får ju inte bättre ping eller fps, bara snabbare och jämnare laddningstider, tex starcraft 2 brukar hacka till i början av en match på min gamla hdd men med ssd så flyter det på fint från första sekund.

Samtidigt så säger ju folk att den slöaste komponenten (hårddisken) är det som bromsar när spel renderas!?

Så med en snabb hårddisk borde man få fler fps tycker jag iaf som sitter på nån caviar green hhd och 4 gig ram


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Inaktiv

Jag köpte en SSD och la mina spel på, det jag märker är snabbare laddningstider men ingen ökning i FPS, iaf ingen märkbar där jag tänker "oohh jävla va fint det flyter på nu". Men det är en hårddisk du köper, inget grafikkort. Är det viktigt så köp ett bättre grafikkort istället.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Samtidigt så säger ju folk att den slöaste komponenten (hårddisken) är det som bromsar när spel renderas!?

Så med en snabb hårddisk borde man få fler fps tycker jag iaf som sitter på nån caviar green hhd och 4 gig ram

Vem säger det? I allmänhet är det CPU eller GPU som är flaskhalsen. Såvida du inte har för lite minne och spelet tvingas till att swappa till hårddisken.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Mjao men med dagens snabba gpu och cpu:er så har jag fått uppfattningen att en mekanisk hårddisk är den komponenten som kommer på efterkälken. Sen är det säkert som du säger med tillräckligt minne så löser det sig ändå


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Förvänta dig inte att SSD är så jävla snabbt som det är, vet inte vad jag hade för förväntningar när jag köpte min ocz vertex 2 förra året, men jag blev inte direkt imponerad när den enda märkbara skillnaden blev att man kunde starta datorn (som jag aldrig stänger av) snabbare och att det går lite snabbare att ladda saker. Dock säger jag inte att den inte är snabbare än en vanlig men frågan är om det då var värt 2000 för sån liten skillnad.


signatur
Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Mjao men med dagens snabba gpu och cpu:er så har jag fått uppfattningen att en mekanisk hårddisk är den komponenten som kommer på efterkälken. Sen är det säkert som du säger med tillräckligt minne så löser det sig ändå

Det är lite som B-B-B-Banänäbrääken, Tybalt och mfl säger! Det handlar om att balansera de olika komponenterna.
Jag vill nämligen ha 2 saker;
1. så många fps som möjligt, minst 75/sek för en så flimmerfri bild som möjligt.
2. snabba komponenter för att ha en så liten fördröjning/karens för att snabba upp, dvs minska. den sammanlagda "pingen".

Jag har insett sedan länge att allt det här, komponenter-lina/uppkoppling/svarande server, är att betrakta som en kedja. Svårigheten ligger i att finna tester som visar på hur de olika delarna påverkar helheten och varandra. Det är inga probs att hitta vilken Cpu, graffe/Gpu, RAMminne jag ska välja men när jag kommer till en hårddisk så får du värden som ger mej ingenting begripligt... Rent logiskt fattar jag att det påverkar men inte hur mycket.
Jag planerar att byta moderkort, Ram, Cpu samt Gpu/graffe förutom att byta HD'n som var topic.
Detta kommer jag att göra tack vare alla intressanta tankar från er. Det hade varit kul om det fanns något som kunde säga hur ett onlinespelande påverkas! Men de samlade erfarenheterna från er och det lilla jag lyckats hitta på annan plats pekar i den riktning jag anade.8):up:


signatur

gammal gejmer som spelat det mesta - been there, seen that and done that

Inaktiv
Skrivet av pierreB:

Förvänta dig inte att SSD är så jävla snabbt som det är, vet inte vad jag hade för förväntningar när jag köpte min ocz vertex 2 förra året, men jag blev inte direkt imponerad när den enda märkbara skillnaden blev att man kunde starta datorn (som jag aldrig stänger av) snabbare och att det går lite snabbare att ladda saker. Dock säger jag inte att den inte är snabbare än en vanlig men frågan är om det då var värt 2000 för sån liten skillnad.

Beror ju på vad man gör med datorn.

Om man bara spelar, porrsurfar och hänger på facebook så märker man nog ingen större skillnad på en mekanisk och en ssd. Sysslar du däremot med tyngre filer i t.ex photoshop, zbrush, maya eller logic etc så märker man direkt en väldigt stor skillnad. Då är dom där 2000 kr extra för ssd en väldigt obetydlig summa.

Medlem
Skrivet av mordsint:
Skrivet av pierreB:

Förvänta dig inte att SSD är så jävla snabbt som det är, vet inte vad jag hade för förväntningar när jag köpte min ocz vertex 2 förra året, men jag blev inte direkt imponerad när den enda märkbara skillnaden blev att man kunde starta datorn (som jag aldrig stänger av) snabbare och att det går lite snabbare att ladda saker. Dock säger jag inte att den inte är snabbare än en vanlig men frågan är om det då var värt 2000 för sån liten skillnad.

Beror ju på vad man gör med datorn.

Om man bara spelar, porrsurfar och hänger på facebook så märker man nog ingen större skillnad på en mekanisk och en ssd. Sysslar du däremot med tyngre filer i t.ex photoshop, zbrush, maya eller logic etc så märker man direkt en väldigt stor skillnad. Då är dom där 2000 kr extra för ssd en väldigt obetydlig summa.

Visst kan det vara så men antar att man marknadsför SSD som något för folk som spelar spel. men det är säkert som du säger att man först märker av det när man jobbar med datorn.


signatur
Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Samtidigt så säger ju folk att den slöaste komponenten (hårddisken) är det som bromsar när spel renderas!?

Så med en snabb hårddisk borde man få fler fps tycker jag iaf som sitter på nån caviar green hhd och 4 gig ram

Vem säger det? I allmänhet är det CPU eller GPU som är flaskhalsen. Såvida du inte har för lite minne och spelet tvingas till att swappa till hårddisken.

När cpu/gpu flaskar, finns det nästan alltid en lösning, dvs köpa snabbare cpu/gpu.
När det gäller diskar, är enklaste lösningen SSD. (finns dock fler alternativ)

Greendiskarna är inga fartmonster, så jag kan mycket väl tänka mig ett scenario där användaren tappar fps pga hög diskaktivitet, tex i samband med tankning, men även utan där disken samtidigt är systemdisk.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

1
Skriv svar