The Witcher-utvecklaren: "Aldrig mer DRM"

Robot
The Witcher-utvecklaren: "Aldrig mer DRM"

Företaget bakom The Witcher-serien går ut med sin ståndpunkt att DRM inte är varit värt den tid och kostnad det krävdes att implementera i tidigare spel.

#cd-project-red, #the-witcher, #the-witcher-2-assassins-of-kings


Medlem
Skrivet av zhrooms:

DRM funkar ju i princip endast när det handlar om att vara ansluten via internet för att spela, och det är alldeles för omständigt..

Även då så hindrar det för det mesta bara lagliga kunder från att spela.

Medlem

finns ju typ ingen anledning med DRM, finns ju de som lyckas cracka sig förbi sånt där.

AW8
Medlem

Mycket smart tänkt.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Ja BRA CD Projekt! ytligare några som börjat fatta att ALL form av DRM bara är onödigt skit som hindrar betalande kunder från att spela deras köpta spel.

Så nu är det bara upp till dom större utgivarna o fatta detta oxå EA, Activision, THQ, Ubisoft(ha som dom någonsin kommer fatta)

För pengarna ni tjänar på att inte ha någon DRM så kan ni lägga mer pengar på tex patchar.


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem

CD Projekt har förstått och respekterar oss som stödjer deras produkter och inte vill ha något DRM i våra spel.
Tummen upp!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Medlem

Bra där! Nu får jag lust att köpa deras spel bara pga det uttalandet.

Medlem
Skrivet av zhrooms:

DRM funkar ju i princip endast när det handlar om att vara ansluten via internet för att spela, och det är alldeles för omständigt..

Knappast, det är inte svårt att göra en DLL fil som simulerar att man är inne på servern, visst funkar inte multiplayer, men det gör det aldrig med crackade spel ändå.

Medlem

Bra! Köper nästa spel om det är bra då.


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem

Finns inget spel i historien som inte blivit crackat, så varför sabba för betalande kunder?

Jag tror Splinter Cell: Chaos Theory var ett av de absolut första spelen med Secure Rom, och det tog faktiskt ett år eller så innan det vart crackat, men efter det har det aldrig tagit över en vecka, så varför ens försöka om det kostar pengar och förstör för hederliga betalande kunder...

Bra CD Projekt, hoppas fler följer ert exempel!

Medlem

Underbart att se. DRM gör ingen lycklig utom crackarna som har roligt i en timme eller nå't.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Jarnehall:

Finns inget spel i historien som inte blivit crackat, så varför sabba för betalande kunder?

Jag tror Splinter Cell: Chaos Theory var ett av de absolut första spelen med Secure Rom, och det tog faktiskt ett år eller så innan det vart crackat, men efter det har det aldrig tagit över en vecka, så varför ens försöka om det kostar pengar och förstör för hederliga betalande kunder...

Bra CD Projekt, hoppas fler följer ert exempel!

Splinter Cell: Chaos Theory hade Star force vilket var det värsta DRM som funnits.
Källa: http://www.gamecopyworld.com/games/pc_splinter_cell_3.shtml


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem

Verkar vara fler och fler som börjar fatta, såg även detta på Steam igår (kan iofs bero på att spelet börjar bli gammalt):

Citat:

Risen Updated
Update to remove 3rd Party DRM solution from game

Medlem

Helt rätt, piraterna knäcker skiten ändå förr eller senare.

Sattsa tiden på sjävla spelet istället.

Medlem

"De tog SecuROM-utgåvan, crackade den och sa 'vi crackade den' -- samtidigt som det finns en oskyddad version som släpptes samtidigt. Man skulle kunna tänka sig att GOG-utgåvan borde vara den som flöt omkring på webben, sa CD Projekt-bossen Marcin Iwinski."
Detta är ju ändå förståeligt imo.
Dom flesta crackers vill ju inte att deras releaser skall läcka ur scenen utan dom gör det för utmaningen att reverse engineera kopieringsskydd, iaf är det det som dom vill ge sken av(Även om jag tror att många gillar att vara kända crackers egentligen)

Dock lite konstigt att inte den drmfria låg som custom release på t.ex tpb.

Ett gäng smarta människor finns det ju i alla fall

Medlem
Skrivet av TwiZtah:
Skrivet av zhrooms:

DRM funkar ju i princip endast när det handlar om att vara ansluten via internet för att spela, och det är alldeles för omständigt..

Knappast, det är inte svårt att göra en DLL fil som simulerar att man är inne på servern, visst funkar inte multiplayer, men det gör det aldrig med crackade spel ändå.

mja... att multiplayer inte fungerar beror inte på att det är crackat... "Flatout 2" och "Sniper Elite" fungerar online fast man crackat det. Anledningen till att de flesta spelen inte fungerar online beror på att servern du ansluter till har någon form av kontroll system t ex. cd-key eller liknande...

Medlem

Att säga att DRM är onödigt eftersom det ändå crackas är ju helt fel fokus. Låt oss alla istället hjälpas åt och visa att DRM är onödigt eftersom spelen ändå inte piratkopieras!

Medlem

Det är till viss del pga av just deras åsikter om DRM som jag köpte The Witcher 2 övh + att det är ett underbart spel.

Medlem

Detta beslut tillsammans med den inställning till DRM de visar här tror jag kommer sälja betydligt fler spel åt dem än vad något kopieringsskydd skulle gjort.

Medlem

Tummen upp!


signatur

Nämen!

Medlem

Jag kommer att köpa alla deras spel. Även om något kanske inte skulle vara jätte kul så hade jag köpt det bara för att stödja dem Andra företag behöver lära sig utav CD-Projekt.

Medlem
Skrivet av yol1982:

"De tog SecuROM-utgåvan, crackade den och sa 'vi crackade den' -- samtidigt som det finns en oskyddad version som släpptes samtidigt. Man skulle kunna tänka sig att GOG-utgåvan borde vara den som flöt omkring på webben, sa CD Projekt-bossen Marcin Iwinski."
Detta är ju ändå förståeligt imo.
Dom flesta crackers vill ju inte att deras releaser skall läcka ur scenen utan dom gör det för utmaningen att reverse engineera kopieringsskydd, iaf är det det som dom vill ge sken av(Även om jag tror att många gillar att vara kända crackers egentligen)

Dock lite konstigt att inte den drmfria låg som custom release på t.ex tpb.

Du tog orden ur munnen på mig! Det kommer aldrig någonsin att släppas en release med en oskyddad "vanilla" exefil från scenen, hela grejen med att cracka spel försvinner liksom då.

Medlem

CD-project och Valve är fan dom ända utvecklarna som fattar hur man gör sina kunder nöjda!

Medlem
Skrivet av luftman:

CD-project och Valve är fan dom ända utvecklarna som fattar hur man gör sina kunder nöjda!

"Dom ända" är att ta i.. Finns många som fattat för länge sen.

Ta svenska Paradox Interactive, dom tog beslutet om att aldrig använda DRM redan 1999.

Redan då bestämde dom sig för att pengar, tid och hårt arbete som läggs på att stoppa pirater är sånt som dom istället kan lägga på att ge deras kunder mer värde för sina pengar.

CD Projekt förtjänar en klapp på huvudet för att äntligen ha fattat.

Medlem

Dom företag som idag inte använder detta i PR-syfte borde se över sin PR avdelning. Skulle tippa på att enbart synpunkten att "DRM är skit" säljer fler spel än innehållet i liret.

Kay
Medlem

Vad är DRM? Varför förkortas allting?

Medlem

Google är inte jättelångt bort =P Digital Rights Management, ganska jobbigt att skriva ut varje gång.

Medlem
12
Skriv svar