Ingen skivenhet till Xbox 720?

Robot
Ingen skivenhet till Xbox 720?

Källor till branschsajten MCV pekar på att ingen skivenhet kommer infinna sig i nästa konsol från Microsoft, samt att den släpps 2013.

#microsoft


Medlem
Ingen skivenhet till Xbox 720?

whait whait så alla mina gamla 360 spel kommer bli helt värdelösa när jag byter upp mig ? ingen bakåtcomp at all ?


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Låter inte helt orimligt med tanke på att skivor i allmänt till tex. PC försvinner mer och mer.
Känns som ett steg i rätt riktning, men man kommer ändå "miss the old times" på något vis.
Spelköpen till konsol kommer inte kännas lika "speciella" som tidigare om detta händer.

Medlem
Medlem

Fan va skönt.

Medlem

Rimmar dåligt med amerikas låga bredbandsuppkoppling.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Ett steg i HELT rätt riktning. Om nästa generations konsoler skulle läsa spel från skivor så skulle iaf jag hoppa över generationen helt och hållet. Hade tänkt spela Mass Effect 3 på min xbox, för jag tycker det spelet känns bättre med handkontroll än med tangentbort och mus, men efter jag testade hos en kompis och såg laddningstiderna så orkade jag inte ens åka mellan våningarna på Normandy för att uppgradera vapen osv.

Samma sak i Skyrim, att det ska ta 20-30 sekunder att ladda något som på min dator tar mindre än två känns vääääldigt förlegat, hoppas verkligen nästa generation använder sig av nerladdning av spel till hårddisk (som dessutom bör vara 7 200 rpm, vilket ändå kommer kännas segt om man jämnför med SSD) eller något snabbt minneskort/usb 3.0 minnesstickor till spel (borde gå att pressa priset rätt bra, och spel som tar minder plats som t.ex nya SSX som bara tar 3gb av skivan kan ha mindre minnen för att spara kostnader).

Och cute_ninja, varför skulle alla dina 360 spel bli helt värdelösa? Du har väl en 360 att spela dem på, eller? Bakåtkompabilitet är ju såklart ett plus, men inte något man borde ta hänsyn till om det skulle höja priset eller sänka prestandan på nästa gen för att det ska fungera.

Medlem

Haha, klockren bildkommentar

Vad gäller frånvaron av fysiska diskar kan jag bara applådera.
På tiden att nåt händer på den fronten och då tänker jag mest på prissättning.

Inaktiv
Skrivet av cute_ninja:

whait whait så alla mina gamla 360 spel kommer bli helt värdelösa när jag byter upp mig ? ingen bakåtcomp at all ?

Emulera 360 på din dator istället

Medlem

Bästa bildvalet någonsin.

Inaktiv

Håller med.. det är ett steg in i framtiden och någon måste dra första lasset. Helt rätt av Microsoft. Skivor är snart ett minne blott. Har inte använt min CD/DVD spelare på 2 år och behövs ingen CD i bilen heller idag. Allt sker via USB eller via bluetooth / internet.

Medlem

men hur blir det för oss som gillar att ha en synlig spelsamling i bokhyllan ?


signatur

always use the nubs for cover

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

men hur blir det för oss som gillar att ha en synlig spelsamling i bokhyllan ?

Förmodligen kommer man fortfarande kunna köpa fodral med en nedladdningskod till spelet eller ett behändigt litet minneskort. Det finns ju en hel del pc-spel i nuläget man kan köpa med fodral som ändå kräver att man laddar ner det hela på steam.

Medlem

så länge spelen finns på något fysiskt så spelar det ingen större roll om den inte har någon skivenhet.
Och så länge det går att spela begagnat på den. Annars tror jag nog inte att det blir något köp för min del.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av wibbe44:

Låter inte helt orimligt med tanke på att skivor i allmänt till tex. PC försvinner mer och mer.
Känns som ett steg i rätt riktning, men man kommer ändå "miss the old times" på något vis.
Spelköpen till konsol kommer inte kännas lika "speciella" som tidigare om detta händer.

Wut?

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Rimmar dåligt med amerikas låga bredbandsuppkoppling.

vem säger att allt blir nerladdning? dem kanske bara byter från dvd skivor till usb stickor lr liknande.

Låter dock värdelöst i min mening, då konsolerna fungerar utmärkt som dvd spelare, om man tex vill se film.


signatur

Rwa?

Inaktiv

Riktigt skönt, börjar bli tröttsamt med alla dessa skivor, däremot borde de låta oss köpa till en extern skivläsare som vi kan koppla in och spela våra gamla spel på för bakåtkompatibilitetens skull.

Medlem

Tveksamt. Att inte stödja bluray känns ju sådär, dessutom så lär det ju bli med PSP GO, varför ska återsäljare sälja konsoler, om det sen inte finns spel/tillbehör att sälja framöver? Butikerna behöver ju också få in pengar och dom vägrade ju sälja PSP GO, om nu sen Sony skulle ta hela kakan på spel-intäkterna genom sin egna "marketplace".

Medlem

Hur många rykten om kommande konsoler har blivit nyheter den senaste tiden?

Medlem

Personligen så anser jag att man borde börjat tänka på det här för länge sedan.. USB-tekniken har varit standard så länge nu att man börjat fundera på varför man fortfarande envisas med utdaterade mediaformat såsom skivor. Onlinebutiker såsom PSS och liknande fungerar galant så länge du vistas i länder med bra uppkoppling. Men för dem som behöver eller vill ha en mer "fysisk" produkt, så borde usb-sticks vara som sänt från ovan.
- Betydligt smidigare format
- Längre livstid
- Lägre shippingcosts = Större antal enheter exporterade/importerade åt gången = snällare ur miljösynpunkt

Im just saying..

Medlem

“Xbox 360 has found new ways to extend its lifecycle like introducing the world to controller-free experiences with Kinect and re-inventing the console with a new dashboard and new entertainment content partnerships. We are always thinking about what is next for our platform and how to continue to defy the lifecycle convention. Beyond that we do not comment on rumors or speculation.”


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

LJUG ... snart säger ni att de kommer ha det!

Medlem

Det är ju en multimediamaskin och inte bara en spelkonsol. Att inte kunna se på sina DVD/BluRay-skivor på den är ju rent ut sagt idiotiskt...


signatur

I want to play a game.

Medlem

Börja ha spel på usb minnen?

Inaktiv
Skrivet av belggren:

Börja ha spel på usb minnen?

Varför inte? Använder bara USB idag.

Medlem

Rea, prispress, sjukamde priser på äldre spel, andrhandsmarknad, låna spel av polare....
Hur menar ni förespråkare att allt det där ska fungera?

Att eventuellt strunta i en optisk läsare har inte ett skit att göra med en bättre kundupplevelse, det handlar om att maximera försäljning/vinst. Största skälet är nog att strypa andrahandsmarknaden...

Medlem
Skrivet av DrBagguette:

Rea, prispress, sjukamde priser på äldre spel, andrhandsmarknad, låna spel av polare....
Hur menar ni förespråkare att allt det där ska fungera?

Så det går inte att ha Rea på material online? Oj, Steam och alla andra liknande tjänster höll nästan på att lura mig, måste sett fel när de erbjuder massa spel med 70% rabatt och liknande...

Om spel kommer på USB-sticka eller liknande (samt också nerladdningsbart för dem som har Internetuppkoppling som inte är från 90-talet) så finns det inga problem med att låna din kompis sticka, eller att butiker pressar priserna på stickorna gentemot varandra, eller att man sänker priser på äldre spel (som t.ex Steam gör idag).

Och andrahansmarknaden kommer de såklart inte att stödja, varför skulle det? Det vore ju som att stödja piratmarknaden genom att lägga upp sina egna spel på piratebay.

Medlem

Man kommer ju garva om så inte är fallet! Alla typer av skivläsare som förlitar sig på någon form utav mekanik är totalt förlegad teknik och hör hemma i förra århundrandet. Kommer inte ihåg senast jag ens använde en CD/DVD/dylika som inte var ett konsolspel och jag har exempelvis aldrig använt dvd-läsaren i den 3+ år gamla laptopen jag sitter på nu. Kan lova att om man prompt vill ha någon form av skivläsare så kommer det att finnas som tillbehör (kanske även med möjlighet att spela gamla Xbox-lir?).

Med det sagt behöver det ju inte vara så att de eliminerar det fysiska mediet helt och håller (även om det är helt givet att det motsatta alternativet kommer att finnas), som många här verkar tro, utan att de även säljer fysiska kopior i form av någon typ av ROM. Man kan göra en vag liknelse vid kassetterna som användes i konsolerna innan CD-skivans intåg.

Medlem
Skrivet av zunkenrunken:

Det är ju en multimediamaskin och inte bara en spelkonsol. Att inte kunna se på sina DVD/BluRay-skivor på den är ju rent ut sagt idiotiskt...

Det är faktiskt den största nackdelen med att lämna ute en optiskt läsare, men går enkelt att lösa med en BluRay-spelar som tillbehör via usb, som de gjorde med HD-DVD back in the day. Xbox satsar ju mycket på att det ska vara en maskin för streaming online (även om utbudet inte är så stort utanför USA änsålänge), men om de skippar optiskt läsare så borde det finnas som tillbehör.

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Tobbe:

Rimmar dåligt med amerikas låga bredbandsuppkoppling.

vem säger att allt blir nerladdning? dem kanske bara byter från dvd skivor till usb stickor lr liknande....

Tänkte det då de USB-stickor med tillräckligt godtagbar hastighet nog skulle ge för högt prispåslag.. men annars vore det grymt kul om konsolerna återgick till något som liknade de snabba cartridge-spelen, tex USB 225MB/s(youtube) eller annat medium :), skulle bli överlägset skivorna på flera sätt.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

123
Skriv svar