Tänkte passa på att skaffa smartphone.

Medlem
Tänkte passa på att skaffa smartphone.

Ja, som rubriken lyder så hade jag tänkt passa på att köpa en smartphone nu som "priskriget" mellan 3 och Tele2 har brytit ut, men frågan är vilken borde jag skaffa?

Har just nu en Nokia 5320 Xpress Music, men vad jag har förstått så har Nokia halkat efter i utvecklingen och att det är, framförallt, Apple som är i toppen. Sedan tänkte jag också passa på att fråga vilken av operatörerna som är bättre, mellan 3 och Tele2. Jag har hört att det kan variera beroende på vart du bor så vore bra om någon i Borås eller Göteborgs området kunde svara på den frågan.

Har hört mycket bra om Samsung Galaxy S2 så valet står väl lite emellan den och Iphone 4S, men ni får givetvis komma med egna förslag om ni anser att en annan är bättre. Har dock aldrig ägt en Samsung telefon så undrar om de är svåra att lära sig? Iphonen blir nog ganska lätt då jag har en bror och kompisar som har en och isåfall skulle kunna hjälpa mig ifall jag får problem.

Mobilerna som finns att välja mellan är: [http://www.phonehouse.se/priskrig]

Tack på förhand.

Medlem

Jag har en samsung galaxy s2, och är väldigt nöjd med den. Skärmen har väldigt bra upplösning, och telefonen är kvick nog för att aldrig kännas seg eller lagga när man går mellan olika program.

samsungs version av android är snygg och lätthanterlig. det tog inte lång tid för mig att känna mig "hemma" bland menyerna. det finns bra sidor där man kan få hjälp (exempelvis www.swedroid.se har bra forum om just samsung galaxy s2). Vad som dessutom är bra med android är att man har många möjligheter att "tweaka" till det så att det blir som du vill, både mindre ändringar och större saker (som att roota telefonen och lägga in helt andra versioner av android än vad som levereras av samsung).

Om det är något jag är mindre nöjd med så är det mjukvaru-utbudet (antal appar) till android jämfört med iphone. Om du är intresserad av spel så finns det många fler till ios än till android.

Medlem

köp en gammal hederlig mobil som håller ett par år.


signatur

"Med Gud och segrande vapen" Gustav II Adolf

Medlem

jag har en Iphone 3gs och är supernöjd med den o kan verkligen rekommendera den, den till skillnad från de nyaste iphone 4s är typ bara kameran och siri som är någon större skillnad!


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Om du inte tänker betala kontant för en telefon (dvs utan abonnemang) så kanske det kan vara intressant att vänta tills Samsung släpper Galaxy S3?

Mycket tyder på att Samsung kommer presentera Galaxy S3 i April. Det betyder visserligen inte att försäljningen börjar samma dag, men om den inte verkar intressant så har du ju Galaxy S2 och andra mobiler som kanske gått ner i pris.

Vad många verkar tro är att den kommer ha Samsungs nya Exynos Quad Core, men hastigheten är olika:
Specifikationer ryktas om:

Quad Core 1.4-1.8GHz
1-2 GB ram
32GB lagring
8-12 MP kamera och 2MP framåtvänd kamera.
Android 4.0 ICE
4G/LTE
4.6-4.8 tums display
1280x720-1920x1080 upplösning

De flesta sakerna verkar mer troliga och andra är nog hoppfulla saker som 1080 skärm.
Quad Core, Android 4, 32GB lagring och 4G/LTE verkar vara generella saker som alla tror stämmer.

Tele2 säljer Galaxy S2 LTE med 4G abonnemang. Det lär väl bli samma möjlighet med S3 kan jag tro. Verkar som 4G pushas ut ganska mycket nu.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Om du inte tänker betala kontant för en telefon (dvs utan abonnemang) så kanske det kan vara intressant att vänta tills Samsung släpper Galaxy S3?

Mycket tyder på att Samsung kommer presentera Galaxy S3 i April. Det betyder visserligen inte att försäljningen börjar samma dag, men om den inte verkar intressant så har du ju Galaxy S2 och andra mobiler som kanske gått ner i pris.

Tele2 säljer Galaxy S2 LTE med 4G abonnemang. Det lär väl bli samma möjlighet med S3 kan jag tro. Verkar som 4G pushas ut ganska mycket nu.

Jag hade ju tänkt passa på nu när de har erbjudandet 349:- i månaden så det var därför jag länkade till just de mobilerna i första inlägget. Sen spelar specifikationerna på mobilen inte så stor roll för min del, så länge det inte är några större problem med den vad gäller snabbhet och att alla funktioner fungerar som de ska.

Medlem

Själv har jag förbokat HTC One X hos Tre. Den mobilen verkar galet prisvärd, det blir också en av de första mobilerna på marknaden med fyrkärnig processor.

Jag slängde ihop en jämförelse mellan den och två andra populära varianter här.
http://www.phonearena.com/phones/compare/Samsung-Galaxy-S-II,...

I mångt och mycket tror jag att Samsung Galaxy SIII blir snarlik men den kommer inte hinna släppas innan erbjudandet är slut.

http://www.htc.com/europe/smartphones/htc-one-x/

http://www.tre.se/Privat/Mobiltelefoner/Mobiler/HTC-One-X/?co...

Medlem
Skrivet av raiiga:
Skrivet av Fuidama:

Om du inte tänker betala kontant för en telefon (dvs utan abonnemang) så kanske det kan vara intressant att vänta tills Samsung släpper Galaxy S3?

Mycket tyder på att Samsung kommer presentera Galaxy S3 i April. Det betyder visserligen inte att försäljningen börjar samma dag, men om den inte verkar intressant så har du ju Galaxy S2 och andra mobiler som kanske gått ner i pris.

Tele2 säljer Galaxy S2 LTE med 4G abonnemang. Det lär väl bli samma möjlighet med S3 kan jag tro. Verkar som 4G pushas ut ganska mycket nu.

Jag hade ju tänkt passa på nu när de har erbjudandet 349:- i månaden så det var därför jag länkade till just de mobilerna i första inlägget. Sen spelar specifikationerna på mobilen inte så stor roll för min del, så länge det inte är några större problem med den vad gäller snabbhet och att alla funktioner fungerar som de ska.

Ah ok..
Samsung Galaxy S2 4G varianten kostar 20kr mer i månaden: 369kr
http://www.tele2.se/mobiltelefoner/Kompis_Surf_4G_Samsung_Gal...

EDIT:
Ah nevermind ^^
Såg inte att det var flatrate på samtal och sms/mms till alla nät på de gamla 3g abonnemangen som erbjudandena gällde.

Medlem

Om man kollar på denna sidan([http://www.phonehouse.se/Mobiltelefoner/Samsung/Samsung-Galax...]) verkar ju det som att det är 4G varianten av Samsung Galaxy S2 LTE det är. Lutar just nu mest åt att det blir en sådan, men utesluter dock inte Iphone 4S helt då några kompisar rekommenderat den varmt.

Medlem
Skrivet av raiiga:

Om man kollar på denna sidan([http://www.phonehouse.se/Mobiltelefoner/Samsung/Samsung-Galax...]) verkar ju det som att det är 4G varianten av Samsung Galaxy S2 LTE det är. Lutar just nu mest åt att det blir en sådan, men utesluter dock inte Iphone 4S helt då några kompisar rekommenderat den varmt.

Där ser man 80Mbit surfning för samma pris då.
Bra time'ing egentligen med det här "priskriget"... De lyckas säkert tömma lagren på telefoner innan de nya modellerna släpps, vilket brukar vara i andra kvartalet.

Medlem

Om det bara är en fråga om hur menyerna ser ut och fungerar...

Såg för några månader sedan en artikel någonstans här på vårat kära internet att det fanns en android app som gör om menyerna så att det ser ut, och fungerar som ios menyerna.
Har ej personligen undersökt sanningshalten i påståendet, eftersom jag är jättenöjd med gränssnittet i min experia neo som det är.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Bra time'ing egentligen med det här "priskriget"... De lyckas säkert tömma lagren på telefoner innan de nya modellerna släpps, vilket brukar vara i andra kvartalet.

Så är det nog. Fast det finns ju också nya modeller man kan förboka med abonnemanget.

Medlem
Skrivet av fanboyen:

Så är det nog. Fast det finns ju också nya modeller man kan förboka med abonnemanget.

Ja precis, som HTC och Sony lurarna, men det är ju för att de har fått ett datum då de kommer till butiken. Sonys kommer 14mars t.ex. och HTX one X i början av april. Vilket kan betyda att Phonehouse kör med sitt priskrigs erbjudande hela mars månad.
Har försökt hitta något datum för när det slutar gälla men utan lycka (har inte frågat dem ännu ifs).
Blev rätt sugen på erbjudandet också men jag är mer intresserad av S3'an än alla HTC's telefoner.
Så om S3'an är sunkig när den kommer, och jag har missat erbjudandet, så är det ett surt äpple jag får bita i helt enkelt. Passande nog så går mitt abonnemang med Telenor ut i april.

Medlem
Skrivet av Fuidama:
Skrivet av fanboyen:

Så är det nog. Fast det finns ju också nya modeller man kan förboka med abonnemanget.

Ja precis, som HTC och Sony lurarna, men det är ju för att de har fått ett datum då de kommer till butiken. Sonys kommer 14mars t.ex. och HTX one X i början av april. Vilket kan betyda att Phonehouse kör med sitt priskrigs erbjudande hela mars månad.
Har försökt hitta något datum för när det slutar gälla men utan lycka (har inte frågat dem ännu ifs).
Blev rätt sugen på erbjudandet också men jag är mer intresserad av S3'an än alla HTC's telefoner.
Så om S3'an är sunkig när den kommer, och jag har missat erbjudandet, så är det ett surt äpple jag får bita i helt enkelt. Passande nog så går mitt abonnemang med Telenor ut i april.

Jag skulle nog också ta S3:an om jag kunde få den med samma erbjudande men kombinationen av en ändå förhållandevis grym telefon och det här erbjudandet kunde jag inte motstå. Jag var rätt nära på att ta Samsung Galaxy Note men kände i slutändan att den kanske var något stor samt på det stora hela inte verkar lika framtidssäker som HTC:n.

För övrigt använder jag för tillfället en något äldre HTC mobil och jag har inte haft några problem med den.

Inaktiv

Nu är jag visserligen partisk som kört iPhone sedan första versionen men har till skillnad från dom flesta anti-iphone-gnällspikarna även kört med HTC och Samsungs nyare smartphones genom jobbet. Har en Samsung Galaxy S2 samt en HTC Desire HD som bara ligger och samlar damm medan jag använder min iPhone 4 (inte 4S).

iPhonen har betydligt snabbare och smidigare OS och allting känns mer intuitivt. Sen synkar den ihop med allt annat som jag har i hemmet väldigt bra (ja, jag är en appletönt).

Jag ser uppriktigt sagt inte storheten i android och då har jag ändå kört rootat och testat det mesta med ovanstående lurarna. Men det går väl åt båda hållen antar jag, androidanhängarna ser inte storheten i iOS heller.

Testa kompisarnas iPhones, be om att få testa telefonerna väl i butiker för att själv skapa dig en uppfattning om vad som känns och passar dig bäst. Det är väl det bästa rådet som jag kan ge dig.

Medlem
Skrivet av fanboyen:

Jag skulle nog också ta S3:an om jag kunde få den med samma erbjudande...

Jag var lite nyfiken av mig på hur länge det här erbjudandet gäller och enligt en Phonehouse rep så hade två företag (tror det var Tele2 och Tre) satt 22 och 23 april som sista dag då det här erbjudandet kommer gälla. Dock tror försäljaren (självklart ska han ge ett sämre scenario för att få kunder) att Tele2 och Tre kommer ta bort erbjudandet tidigare än så då alla företag går med förlust.

Om det bara var lite försäljningsknep eller inte spelade inte så stor roll egentligen. Jag tyckte att erbjudandet var bättre än vad jag trodde, så jag skaffade ett abonnemang hos Tre idag.

Men eftersom de inte hade någon intressant telefon så fick jag ett presentkort på 6062kr från Tre för att skaffa en telefon senare. Presentkortet går ut om två år så jag kan teoretiskt vänta tills Iphone 6 eller Galaxy S4 kommer ut. Nu är siktet inställt på S3'an men om inte den är så bra som jag hoppas på så kan jag alltid vänta ett tag på nya lurar.

Som telefon är Iphone okej, men jag ogillar iOS på några punkter som är avgörande. Tänker inte gå in närmade på vad då ingen kommer kunna övertala mig att skaffa en. Har haft en Iphone 2, och fått låna brorsans 4s ett tag. De var helt enkelt inte nått jag fastnade för även om flera funktioner gav ett bättre intryck än motsvarigheten i Android.

Medlem
Inaktiv
Skrivet av MMLazarus:

Här kan du läsa om vilket som är bäst: http://m3.idg.se/2.1022/1.437366/det-stora-mobilkriget-del-1-...

Med andra ord så är både WP och iOS bättre än Android om man inte bryr sig i att anpassa telefonen. För det var tydligen bara det som var till Androids fördel.

Medlem

Personligen föredrar jag Android men det finns ju ingenting som är bäst för alla, speciellt inte när vi pratar om operativsystem till mobiler. Somliga ser det som en enorm frihet att alltid få samma upplevelse och att inte behöva tänka på att anpassa telefonen. Om det sedan beror på oförmåga eller ovilja kvittar.

En släkting till mig bytte för en tid sedan från HTC (Android) till iPhone (iOS) och han pratade om hur fantastiskt det var med alla "nya" funktioner i iPhone, så som att man kan skicka mail osv. Det lustiga var att alla de funktioner han pratade om hade funnits även på hans gamla telefon.

Jag tänker inte påstå att iPhone-användare är tekniskt handikappade men av egen erfarenhet verkar de inte vara de mest insatta när det gäller mobil eller teknik överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av Headcutter:

köp en gammal hederlig mobil som håller ett par år.

^this

känns ju inte värt att köpa en 'smartphone' för x antal tusen som man sedan byter ut efter 1 år?

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Headcutter:

köp en gammal hederlig mobil som håller ett par år.

^this

känns ju inte värt att köpa en 'smartphone' för x antal tusen som man sedan byter ut efter 1 år?

Jag minns på 80-talet, då köpte man en tv och så höll den i tio år. Idag tillverkas tv-apparater med flit så att de inte håller längre än fem år, bara för att man ska köpa nytt och nytt. Likadant med mobiler. Du köper en smartphone för minst 5 000 som blir omodern efter ett år.

Men det funkar ju, folk köper som om de vore tokiga.

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Headcutter:

köp en gammal hederlig mobil som håller ett par år.

^this

känns ju inte värt att köpa en 'smartphone' för x antal tusen som man sedan byter ut efter 1 år?

Precis som med datorer finns det inget tvång med att ständigt byta upp sig. Vill man kunna använda det senaste i mjukvaruväg på bästa möjliga sätt så ska det ju dock finnas möjlighet till att uppgradera.

Om man inte använder sin mobil till mer än att ringa finns det ju absolut ingen poäng i att spendera kopiösa summor på en ny mobil. Det samma gäller för människor som inte använder sina datorer till mer än att surfa och spela småspel i webbläsaren.

Personligen brukar jag klara mig ett bra tag både när det gäller datoruppgradering och mobil.

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Headcutter:

köp en gammal hederlig mobil som håller ett par år.

^this

känns ju inte värt att köpa en 'smartphone' för x antal tusen som man sedan byter ut efter 1 år?

Jag minns på 80-talet, då köpte man en tv och så höll den i tio år. Idag tillverkas tv-apparater med flit så att de inte håller längre än fem år, bara för att man ska köpa nytt och nytt. Likadant med mobiler. Du köper en smartphone för minst 5 000 som blir omodern efter ett år.

Men det funkar ju, folk köper som om de vore tokiga.

Sant, precis så är det!
KONSUMISM!

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Headcutter:

köp en gammal hederlig mobil som håller ett par år.

^this

känns ju inte värt att köpa en 'smartphone' för x antal tusen som man sedan byter ut efter 1 år?

Jag minns på 80-talet, då köpte man en tv och så höll den i tio år. Idag tillverkas tv-apparater med flit så att de inte håller längre än fem år, bara för att man ska köpa nytt och nytt. Likadant med mobiler. Du köper en smartphone för minst 5 000 som blir omodern efter ett år.

Men det funkar ju, folk köper som om de vore tokiga.

Sant, precis så är det!
KONSUMISM!

Och hysteri. Apple är ett bra exempel på hysteri.

För tio år sedan var det få som gillade Mac. Idag, när Apple har fått samma status som gudar, tycker folk helt plötsligt att Mac är bättre än PC. Det har nämligen blivit populärt att gilla allt vad Apple gör. Köper du Apple är du inne.

Folk påstår att iPad förändrats deras vardag. Ja, för att de själva sökte den förändringen och själva ville att den skulle förändra. Folk köper en teknikpryl och letar sedan febrilt efter användningsområden för den.

En iPad kan göra mindre än en laptop men kostar mer. Men det blundar folk för, för iPad är trendigt.

Jag har hört folk som vill köpa en iPad, som när man frågar varför svarar:

"Jag vet inte, men jag vet att jag måste ha en."

En annan person jag känner låter sin iPad sitta på kylskåpet och agera anslagstavla. Dyr anslagstavla kan man tycka, men för hysteri och snöblindhet är inget pris för högt. Som alla vet är Apples konkurrenter billigare (men inte sämre för det), men det spelar ingen roll. Hela världen lider av Apple-hysteri och allt företag gör höjs till skyarna per automatik. Även om det handlar om en "ny" surfplatta som kostar skjortan och som bara erbjuder lite högre upplösning än förra modellen.

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Headcutter:

köp en gammal hederlig mobil som håller ett par år.

^this

känns ju inte värt att köpa en 'smartphone' för x antal tusen som man sedan byter ut efter 1 år?

Jag minns på 80-talet, då köpte man en tv och så höll den i tio år. Idag tillverkas tv-apparater med flit så att de inte håller längre än fem år, bara för att man ska köpa nytt och nytt. Likadant med mobiler. Du köper en smartphone för minst 5 000 som blir omodern efter ett år.

Men det funkar ju, folk köper som om de vore tokiga.

Sant, precis så är det!
KONSUMISM!

Och hysteri. Apple är ett bra exempel på hysteri.

För tio år sedan var det få som gillade Mac. Idag, när Apple har fått samma status som gudar, tycker folk helt plötsligt att Mac är bättre än PC. Det har nämligen blivit populärt att gilla allt vad Apple gör. Köper du Apple är du inne.

Folk påstår att iPad förändrats deras vardag. Ja, för att de själva sökte den förändringen och själva ville att den skulle förändra. Folk köper en teknikpryl och letar sedan febrilt efter användningsområden för den.

En iPad kan göra mindre än en laptop men kostar mer. Men det blundar folk för, för iPad är trendigt.

Jag har hört folk som vill köpa en iPad, som när man frågar varför svarar:

"Jag vet inte, men jag vet att jag måste ha en."

En annan person jag känner låter sin iPad sitta på kylskåpet och agera anslagstavla. Dyr anslagstavla kan man tycka, men för hysteri och snöblindhet är inget pris för högt. Som alla vet är Apples konkurrenter billigare (men inte sämre för det), men det spelar ingen roll. Hela världen lider av Apple-hysteri och allt företag gör höjs till skyarna per automatik. Även om det handlar om en "ny" surfplatta som kostar skjortan och som bara erbjuder lite högre upplösning än förra modellen.

Sanna ord.

Värst av allt är dock när dock när jag får höra, som är pc entusiast och har byggt flera datorer för många tusen varav min senaste custom rig kostade drygt 25k, att Apples "Macbook X" är bättre än någon PC någonsin och en PC kan aldrig komma i närheten av den etc.osv, av någon indoktrinerad apple fanboi..

1
Skriv svar