Epic: Samaritan ser ut som skräp jämfört med UE4
Mark Rein talade under GDC ut om framtiden. Förra årets spektakulära Samaritan-uppvisning ska dock inte vara något i jämförelse med nästa generations Unreal Engine.
för oinsatta betyder det inte att keplerkortet är 3 gånger så kraftfullt som tre stycken överklockade 580's.
fan, epic har trashtalkat en del på sistånne. blir intressant att se UE4.
Bra notis, uppdaterar med information om att det framförallt gäller att man spetsat till och optimiserat koden.
By deciding what is right you ultimately end up blind.
för oinsatta betyder det inte att keplerkortet är så kraftfullt som tre stycken överklockade 580's.
fan, epic har trashtalkat en del på sistånne. blir intressant att se UE4.
Edit: blev en 3a för mycket i första meningen
Jag är 100% övertygad om att GTX690 kommer ha samma kraft som tre GTX580 och därmed så klarar man sig med ett enda kort för att driva Samaritan.
för oinsatta betyder det inte att keplerkortet är så kraftfullt som tre stycken överklockade 580's.
fan, epic har trashtalkat en del på sistånne. blir intressant att se UE4.
Edit: blev en 3a för mycket i första meningen
Jag är 100% övertygad om att GTX690 kommer ha samma kraft som tre GTX580 och därmed så klarar man sig med ett enda kort för att driva Samaritan.
beror ju lite på vad 690 blir för nått.
av det jag läst så känns det som om nvidia håller på och mublerar om i namnschemat.
gk104 verkar komma att heta 680.
gf104 / gf 114 har hetat 460/560.
om du menar dubbelmacka deluxe när du säger 690 så håller jag med om att det inte är helt omöjligt att en sådan presterar som 3 st 580.
snackar vi däremot singel-gpu flaggskeppet så skulle det var väldigt väldigt imponerande om nvidia lyckas tredubbla prestandan gentemot förra ditto't.
dock är det något som saknat motstycke i de senaste generationerna.
AMD lyckades ju inte med nått liknande med 7970 direkt.
för oinsatta betyder det inte att keplerkortet är så kraftfullt som tre stycken överklockade 580's.
fan, epic har trashtalkat en del på sistånne. blir intressant att se UE4.
Edit: blev en 3a för mycket i första meningen
Jag är 100% övertygad om att GTX690 kommer ha samma kraft som tre GTX580 och därmed så klarar man sig med ett enda kort för att driva Samaritan.
beror ju lite på vad 690 blir för nått.
av det jag läst så känns det som om nvidia håller på och mublerar om i namnschemat.
gk104 verkar komma att heta 680.
gf104 / gf 114 har hetat 460/560.
om du menar dubbelmacka deluxe när du säger 690 så håller jag med om att det inte är helt omöjligt att en sådan presterar som 3 st 580.
snackar vi däremot singel-gpu flaggskeppet så skulle det var väldigt väldigt imponerande om nvidia lyckas tredubbla prestandan gentemot förra ditto't.
dock är det något som saknat motstycke i de senaste generationerna.
AMD lyckades ju inte med nått liknande med 7970 direkt.
Har ens Någon grafikkorts generation lyckats tredubbla prestandarden av topkortet? Jag finner detta Extremt tveksamt och rent pr bullshit från nvidias sida.
Det jag tycker spel saknar idag är ordentlig AA som *verkligen* tar bort alla fula kanter, och något nytt istället för räta linjer på alla objekt. Typ det som "unlimited detail" killen Bruce Dell vill få oss att tro på. Ingen idé att gå in på om det är bluff eller båg, men det vore något sådant som fattas. Högre upplösta texturer och flashiga namn för ljushantering kan bara få något att se så bra ut innan nya inovation måste ske!
"If the road ahead is long, don't turn back"
Har ens Någon grafikkorts generation lyckats tredubbla prestandarden av topkortet?
Det är sant men tänk på att det inte hänt mycket alls hårdvarumässigt sedan den nuvarande generationens konsoler släpptes. Jag har också svårt att tro fullt på siffrorna men jag tror samtidigt att en stor potential i kapaciteten byggts upp genom åren som aldrig fått utrymme att användas.
Edit. Det känns så jävla bra att Epic fortfarande prioriterar att optimera sin mjukvara, alla har börjat slacka så hårt på den fronten men en genomtänkt & polerad motor är så fruktansvärt välkommet att jag saknar ord för det
för oinsatta betyder det inte att keplerkortet är så kraftfullt som tre stycken överklockade 580's.
fan, epic har trashtalkat en del på sistånne. blir intressant att se UE4.
Edit: blev en 3a för mycket i första meningen
Jag är 100% övertygad om att GTX690 kommer ha samma kraft som tre GTX580 och därmed så klarar man sig med ett enda kort för att driva Samaritan.
beror ju lite på vad 690 blir för nått.
av det jag läst så känns det som om nvidia håller på och mublerar om i namnschemat.
gk104 verkar komma att heta 680.
gf104 / gf 114 har hetat 460/560.
om du menar dubbelmacka deluxe när du säger 690 så håller jag med om att det inte är helt omöjligt att en sådan presterar som 3 st 580.
snackar vi däremot singel-gpu flaggskeppet så skulle det var väldigt väldigt imponerande om nvidia lyckas tredubbla prestandan gentemot förra ditto't.
dock är det något som saknat motstycke i de senaste generationerna.
AMD lyckades ju inte med nått liknande med 7970 direkt.
Har ens Någon grafikkorts generation lyckats tredubbla prestandarden av topkortet? Jag finner detta Extremt tveksamt och rent pr bullshit från nvidias sida.
Nu behövs väll i och for sig inte prestandan tredubblas för att komma upp i prestandnan för 3 st 580:s i SLI. Skalningen till sista kortet är ju ganska så låg så att säga.
Det jag tycker spel saknar idag är ordentlig AA som *verkligen* tar bort alla fula kanter, och något nytt istället för räta linjer på alla objekt. Typ det som "unlimited detail" killen Bruce Dell vill få oss att tro på. Ingen idé att gå in på om det är bluff eller båg, men det vore något sådant som fattas. Högre upplösta texturer och flashiga namn för ljushantering kan bara få något att se så bra ut innan nya inovation måste ske!
Euclideon Unlimited i all ära men jag tror många bli nöjda med nästa generations geometri ändå. Jag tror UE4 kommer erbjuda oss en otrolig len och hög detalj rikedom. Om man tar dagens consoller och fördubblar den geometrin så kan man se på fan. Då blir saker runda. En nya inovation skulle inte sitta helt fel. Tycker det borde vara dags snart.
Och tänk på att 3 st GTX 580 inte presterar 3 ggr bättre än 1 st GTX 580, utan det är snarare 2 ggr bättre det presterar pga. SLI-skalningen.
mjo, helt korrekt om vi snackar generellt på spel.
nu gissar jag vilt, men med tanke på att det är ett ganska slutet techdemo som inte ska köras på all världens datorer, utan istället antagligen är riktat mot att köras på just 3 st 580's, så kanske skalningen är bättre än vanligt i just det här fallet.
å andra sidan så kanske inte ens 3 st 580's var nödvändiga från första början.
under dice tillkännagav nämligen tim sweeney att samaritan demot krävde 2.5 Tflops beräkningskapacitet.
ett enskilt radeon 5870 är kapabel av 2,72 Tflops.
dock kanske man inte ska den presentationen på allvar , då den också säger att allt över 72 fps är försumbart, samt lyckas förväxla samaritan med crysis 2.
72 fps = 2m08s
förväxla samaritan med crysis 2 = 6m49s
2.5 Tflop = 7m42s
Det jag tycker spel saknar idag är ordentlig AA som *verkligen* tar bort alla fula kanter, och något nytt istället för räta linjer på alla objekt. Typ det som "unlimited detail" killen Bruce Dell vill få oss att tro på. Ingen idé att gå in på om det är bluff eller båg, men det vore något sådant som fattas. Högre upplösta texturer och flashiga namn för ljushantering kan bara få något att se så bra ut innan nya inovation måste ske!
Euclideon Unlimited i all ära men jag tror många bli nöjda med nästa generations geometri ändå. Jag tror UE4 kommer erbjuda oss en otrolig len och hög detalj rikedom. Om man tar dagens consoller och fördubblar den geometrin så kan man se på fan. Då blir saker runda. En nya inovation skulle inte sitta helt fel. Tycker det borde vara dags snart.
Dubbelt betyder ju bara hälften så kantigt.. Skyrim med rätt moddar är stört snyggt imo. Sen ser man vatten som når land.. Där hjälper det liksom inte. Det ser inte naturligt ut.
"If the road ahead is long, don't turn back"
Spelar ju ingen roll hur snygg/bra UE4 är om inte utvecklare utnyttjar prestandan i motorn.
Jag har då aldrig sett ett spel med UE3 som ser så bra ut som Samaritan.
Får väl hoppas på förändring
Oftast så är det bara skaparna av motorn som nyttjar den till 100%
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-
för oinsatta betyder det inte att keplerkortet är så kraftfullt som tre stycken överklockade 580's.
fan, epic har trashtalkat en del på sistånne. blir intressant att se UE4.
Edit: blev en 3a för mycket i första meningen
Jag är 100% övertygad om att GTX690 kommer ha samma kraft som tre GTX580 och därmed så klarar man sig med ett enda kort för att driva Samaritan.
beror ju lite på vad 690 blir för nått.
av det jag läst så känns det som om nvidia håller på och mublerar om i namnschemat.
gk104 verkar komma att heta 680.
gf104 / gf 114 har hetat 460/560.
om du menar dubbelmacka deluxe när du säger 690 så håller jag med om att det inte är helt omöjligt att en sådan presterar som 3 st 580.
snackar vi däremot singel-gpu flaggskeppet så skulle det var väldigt väldigt imponerande om nvidia lyckas tredubbla prestandan gentemot förra ditto't.
dock är det något som saknat motstycke i de senaste generationerna.
AMD lyckades ju inte med nått liknande med 7970 direkt.
Har ens Någon grafikkorts generation lyckats tredubbla prestandarden av topkortet? Jag finner detta Extremt tveksamt och rent pr bullshit från nvidias sida.
Att en kärna presterar tre gånger så bättre har nog aldrig inträffat. Men nu handlade det om kort och ett GTX690 (eller 695 om Devildoll har rätt ang namnschemat) kommer ha två GPUer på ett kretskort, och då kommer ett enda kort att prestera ungefär som tre GTX580.
Sen har ju Nvidia gått ut med att Kepler kommer ge mer än dubbelt så mycket prestanda som Fermi, men det återstår ju att se om det stämmer eller inte.
Det är inget speciellt alls lol, Unreal Engine 3 är svingammal.
Den största skillnaden är fullt DX11 stöd, UE4.0 utvecklas i "princip" till nästa generations konsoller, och Xbox 720 tex kommer använda en GPU som presterar likvärdigt med Radeon HD4850.
Kommer knappast se bättre ut än CryEngine 3/Frostbite 2, Unreal Engine har alltid varit en motor som är anpassad för massan.
Vad spelar det för roll om UE3 är gammalt när dom uppdaterat motorn som fan, skulle inte bli någon skillnad om dom hade bytt namn på den varannan månad...
4850 i en konsoll är mkt kraftfullare än en 4850 i en pc då dom slipper trixa med directX som tar en hel del prestanda.
Btw försöker du bli lemasive 2.0? Spelar ingen roll vilket forum man är på, man ser bara att du klagar och klagar...
Optimeringen gör ju dock jäkligt mycket, skulle dom använt 580GTX-kort efter optimerat, så hade det kanske bara krävts 2st vanliga 580GTX-kort istället.
Det ser man ju oftast på konsolerna, dom första spelen som släpps till konsolen ser ju oftast ut som crap i jämförelse med dom sista, fast att hårdvaran aldrig ändrats.
Jäklars, känns som spel med filmatisk CGI kvalitet kanske inte ligger så långt borta trots allt. Hade gissat på att det skulle ta ytterligare ett par år...men vem vet!
Mer techdemo från samaritan…
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=KzjsTt...
Det är inget speciellt alls lol, Unreal Engine 3 är svingammal.
Den största skillnaden är fullt DX11 stöd, UE4.0 utvecklas i "princip" till nästa generations konsoller, och Xbox 720 tex kommer använda en GPU som presterar likvärdigt med Radeon HD4850.
Kommer knappast se bättre ut än CryEngine 3/Frostbite 2, Unreal Engine har alltid varit en motor som är anpassad för massan.
Vad spelar det för roll om UE3 är gammalt när dom uppdaterat motorn som fan, skulle inte bli någon skillnad om dom hade bytt namn på den varannan månad...
4850 i en konsoll är mkt kraftfullare än en 4850 i en pc då dom slipper trixa med directX som tar en hel del prestanda.
Btw försöker du bli lemasive 2.0? Spelar ingen roll vilket forum man är på, man ser bara att du klagar och klagar...
Varför skulle dom inte använda directx i konsoler? Det underlättar för programmerarna inte tvärtom. Det avnänds kan du haja. Här ta en snabbkurs.
Det är inget speciellt alls lol, Unreal Engine 3 är svingammal.
Den största skillnaden är fullt DX11 stöd, UE4.0 utvecklas i "princip" till nästa generations konsoller, och Xbox 720 tex kommer använda en GPU som presterar likvärdigt med Radeon HD4850.
Kommer knappast se bättre ut än CryEngine 3/Frostbite 2, Unreal Engine har alltid varit en motor som är anpassad för massan.
Vad spelar det för roll om UE3 är gammalt när dom uppdaterat motorn som fan, skulle inte bli någon skillnad om dom hade bytt namn på den varannan månad...
4850 i en konsoll är mkt kraftfullare än en 4850 i en pc då dom slipper trixa med directX som tar en hel del prestanda.
Btw försöker du bli lemasive 2.0? Spelar ingen roll vilket forum man är på, man ser bara att du klagar och klagar...
Varför skulle dom inte använda directx i konsoler? Det underlättar för programmerarna inte tvärtom. Det avnänds kan du haja. Här ta en snabbkurs.
För att på konsoler så kan de programmera direkt till hårdvaran och slipper därför directx.
Spelar ju ingen roll hur snygg/bra UE4 är om inte utvecklare utnyttjar prestandan i motorn.
Jag har då aldrig sett ett spel med UE3 som ser så bra ut som Samaritan.
Får väl hoppas på förändring
Oftast så är det bara skaparna av motorn som nyttjar den till 100%
Tyvär är det väl så, men känns som att många utvecklare pressar/tar vara på motorn alldeles för lite.
Men men grafik är inte allt