Tidigare Mass Effect-utvecklaren: snälla, ge oss en chans!

Robot
Tidigare Mass Effect-utvecklaren: snälla, ge oss en chans!

"Sluta tro att du är en producent som kan säga åt oss var och när vi ska utveckla vårt material", säger tidigare Mass Effect-utvecklaren Christina Norman.

#electronic-arts, #bioware, #league-of-legends, #riot-games


Medlem
Tidigare Mass Effect-utvecklaren: snälla, ge oss en chans!

Chance not granted!


signatur

The spiders won,t find us here.

Medlem

Fortsätt komma med kommentarer som dessa och vi får se hur länge ni är kvar i branschen, inse att era kunder är anledningen till att ni överhuvudtaget har ett jobb och lyssna på vad de har att säga och ni kommer kunna tjäna stora pengar.

Medlem

Denied! Tror inte många utvecklare är onda. Däremot förläggare.... tvi.

Medlem

Håller verkligen inte med. DLC ska släppas tidigast någon månad efter release, så att vi på så sätt hunnit "spela klart" originalet.
Dag 1 DLCs är ju i princip att dem klippt bort en bit av huvud spelet, och sedan säljer dem det, för att känna mer pengar.

Nej bojkotta allt skit med Dag1 DLCs


signatur

Rwa?

Medlem

Nej Christina Norman, vi håller inte med dig, då du drar runt med en jädrans massa skitsnack.

Medlem

Nope. Gå iväg, jag vill inte ha Day 1 DLC.

Medlem

Tycker DLC packs som finns tillgängliga från dag 1 borde vart med i själva spelet och inte säljas vid sidan av. Handlar enbart om pengar, inget annat. Hon verkar dock tro att hon "is a GOD" när hon ger en känga åt fansen. Hoppas den kängan gungar tillbaka och träffar henne i arslet...

Medlem

Till flera här; Sluta använd "Vi" som om ni vet att alla tycker samma sak. Ni har eran åsikt, många andra har andra åsikter.

@Annanaz; okej, så du kommer inte köpa något spel som innehåller dag-1 DLC? Det behöver inte innebär att det är något som är bortklippt, utan är ofta något som kommer med limited edition annars, som de som inte har LE kan köpa till om de vill ha in-game conent, men inte övriga prylar i LE.

@PcGamer: tycker du ska göra en privat användare att posta åsikter på. Om du nu verkligen representerar PcGamer tycker jag det är dålig stil att sitta och göra personliga uttalanden och lägga fram åsikter på tidningens användare. Det ger intrycket att dina åsikter reflekteras av hela tidningen.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Intressant hur hon menar på att vi spelare skulle tro att vi är "producenter som kan säga åt oss var och när vi ska utveckla vårt material." Det handlar väl egentligen om att, för spelutvecklarnas och producenternas skull faktiskt tillmötesgå konsumenterna, dom som i slutändan gör att spelutvecklaren kan fortsätta producera sina "fantastiska grejer". Att klanka ner och kritisera de som direkt står för ens inkomst, både den personliga och företagets är väl lite dumt kan jag tycka?

Medlem

Ge fan i att släppa spel på fysiska format om man blir förbannad på andra-hands-marknaden, eller uppmuntra folk till att köpa digitalt genom att baka in alla DLC:s som är klara på release-date i den verision som säljs digitalt... Där har man faktiskt INGA SOM HELST URSÄKTER, förutom att tjäna mer pengar såklart...

Eller släpp ordentliga och genomarbetade DLC:s ett år senare så kanske folk ger faan i att sälja tillbaks spelen till Gamestop och/eller köper digitalt för att man tänker: "Nej det här var ett bra spel och det kan faktiskt komma ett intressant DLC i framtiden"

Medlem

Menlol hon e ju dum.... DLC dag 1, då kan de snåla jävlarna lika väl packa med det i spelet.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Det jag reagerar mest på är följande:

Skrivet av Christina Norman:

Sluta tro att du är en producent som kan säga åt oss var och när vi ska utveckla vårt material.

Christina anser alltså att man inte ska lyssna på konsumenterna? Det är vi som betalar, inte deras producent. Känns ganska förvirrat.


signatur

Have a good time!

Medlem

Wow, nån borde verkligen satt en "Don't open til Xmas"-lapp á la Pluto på julafton över hennes mun. Mer rent skitsnack är svårt att finna.

"– Det finns ingen mening i att släppa DLC ett år efter att ditt spel kommit ut och de flesta människor redan har sålt tillbaka spelet till Gamestop tre gånger."

Så majoriteten som köper spel är elakingar som lämnar tillbaka det eller säljer det vidare begagnat? Steam och dylika tjänster har fått kål på en stor del av piratkopieringen, nu är det alltså dags att hitta nått nytt att gnälla på? Dålig försäljning p g a x, y eller z? I think not.

Kunden har alltid rätt. Är kunden missnöjd har densamme/densamma all rätt av klaga, hon har fått allt om bakfoten verkar det som.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Om en nu DLC måste prompt släppas på släppdatum så borde det med automatik ingå för alla som köpt en kopia av spelet. Inte som det var nu att endast delux versioner fick den och folk med vanlig kopia fick köpa den själv. Så Nej Christina Norman jag håller inte med dig. Vi kunder har en rätt att faktiskt få yttra oss när vi är missnöjda.

Medlem

Hon har faktiskt en poäng just med att folk hela tiden ska "leka producent". Dom gör spelet, inte du. Ta vad du får, var glada att dom överhuvudtaget gör spelet och sluta upp med det där fjantiga "bojkotteriet".

Medlem
Skrivet av Flamadoodoo:

Hon har faktiskt en poäng just med att folk hela tiden ska "leka producent". Dom gör spelet, inte du. Ta vad du får, var glada att dom överhuvudtaget gör spelet och sluta upp med det där fjantiga "bojkotteriet".

Ta vad du får? Såvitt jag vet kostar både DLC och spel.


signatur

Have a good time!

Kunden har alltid rätt, även om denne ät smått puckad och inte har någon som helst insikt i utvecklingsprocessen och hur budgetering av spelprojekt funkar.

Lesson learned: bättre att skita helt i att skapa extra material än ta den taskiga publicitet det innebär.

Medlem

Faktiskt helt sjukt hur folk kan försvara sånt här.

De erbjuder en produkt, och de ska sedan övertala mig att köpa produkten. Så ser relationen ut, ingen diskussion. Ett stort problem med spelindustrin är att spel "ska" sälja, och folk försvarar sina favoritserier hur långt som helst utan att reflektera.

Jag har aldrig förstått mig på fanboys, varför är en sak bäst och felfri helt enkelt för att du råkar ha spenderat pengar på den? There's a sucker born every minute passar så skrämmande väl in i spelindustrins planer.

Medlem

"We just want to release awesome stuff."
put dlc on the disc
dat logic

Medlem
Skrivet av Flamadoodoo:

Hon har faktiskt en poäng just med att folk hela tiden ska "leka producent". Dom gör spelet, inte du. Ta vad du får, var glada att dom överhuvudtaget gör spelet och sluta upp med det där fjantiga "bojkotteriet".

Vi ska inte vara glada för att de finns. Det är de som ska vara glada för att vi köper deras produkter.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv

Jag måste verkligen fråga, är andra hands marknaden så stor?

Jag köper inte begagnat då jag sett bitmärken på fodralen, men har kompisar som köper spel som Halo Reach dag 1, säljer det en månad senare, köper det IGEN 3 månader senare för att lira en vecka.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

@PcGamer: tycker du ska göra en privat användare att posta åsikter på. Om du nu verkligen representerar PcGamer tycker jag det är dålig stil att sitta och göra personliga uttalanden och lägga fram åsikter på tidningens användare. Det ger intrycket att dina åsikter reflekteras av hela tidningen.

Har ingenting att göra med den tidningen, jag valde mitt användarnamn för jag gillar pc spel främst och inget annat.

Medlem

Sluta tro att du är en producent som kan säga åt oss var och när vi ska utveckla vårt material.

Just det där tycker jag är ganska larvigt att säga som spelutvecklare. Spel utvecklas alltså inte efter efterfrågan som de flesta andra produkter? Spelarna är kunderna och självklart har man som kund rätt att klaga om man är missnöjd. Man kan dock inte förvänta sig att utvecklaren ska lyssna.

Skrivet av Flamadoodoo:

Hon har faktiskt en poäng just med att folk hela tiden ska "leka producent". Dom gör spelet, inte du. Ta vad du får, var glada att dom överhuvudtaget gör spelet och sluta upp med det där fjantiga "bojkotteriet".

Bioware utvecklar ju inte Mass Effect-serien för att vara snälla. Det är oerhört naivt att tro att företag producerar produkter för att göra folk glada. "Var glad över det du får"-mentaliteten fungerar när det gäller bidrag, detta är nöjesprodukter.

Medlem
Skrivet av Flamadoodoo:

Hon har faktiskt en poäng just med att folk hela tiden ska "leka producent". Dom gör spelet, inte du. Ta vad du får, var glada att dom överhuvudtaget gör spelet och sluta upp med det där fjantiga "bojkotteriet".

Ursäkta? Sist jag kollade så om inte konsumenterna köper spelet så ligger utvecklarna som gör spelet illa ute. Eller menar du att även om man är helt emot deras idéer så måste vi ändå köpa spelet? Om jag inte är nöjd med ett spel så tänker inte jag köpa det heller, om sedan utvecklare/ ex utvecklare, utgivare eller vad det nu ska vara sitter o ljuger för oss konsumenter så ser jag ingen anledning till varför jag ska ge mina pengar till dom.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av r3lev4nt:

@PcGamer: tycker du ska göra en privat användare att posta åsikter på. Om du nu verkligen representerar PcGamer tycker jag det är dålig stil att sitta och göra personliga uttalanden och lägga fram åsikter på tidningens användare. Det ger intrycket att dina åsikter reflekteras av hela tidningen.

Har ingenting att göra med den tidningen, jag valde mitt användarnamn för jag gillar pc spel främst och inget annat.

Aha.. Känns väldigt missvisande i det fallet, något som iallafall jag hade tänkt på när jag valde nicknamn.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Flamadoodoo:

Hon har faktiskt en poäng just med att folk hela tiden ska "leka producent". Dom gör spelet, inte du. Ta vad du får, var glada att dom överhuvudtaget gör spelet och sluta upp med det där fjantiga "bojkotteriet".

Det är ju ändå vi som ska köpa deras produkt? Får vi inte ställa några krav, eller ge kritik till hur dom gör det eller levererar det? Isåfall hade vi fortfarande suttit och spelat på kassetband.

Jag vill så gärna men kan verkligen inte ta henne på allvar när hon säger vi vill bara släppa fantastiska grejer. De vill bara släppa grejer som de kan tjäna stora summor på... om de verkligen hade viljat släppa fantastiska grejer så hade de inte brytt sig så mycket om pengarna, Day 1 DLC kommer alltid att kännas som man blir lite ripped off på att köpa spelet. Det är svårt att släppa något, och erbjuda "små expansioner" på release dagen utan att folk känner sig lite blåsta.

Jag är okej med att BioWare vill tjäna stora summor pengar, men det som gnager lite är såna här "lipanden" att de ljuger hit och dit och bortförklarar en massa, bättre är ju bara att stå för att vi vill tjäna fett med stålar på våra produkter. Därför gör vi inget för de små grupperna som ropar efter en viss typ av spel, innovation är för dyrt.

För övrigt är Mass Effect 3 ett skapligt spel, storyn är bra och intressant. Men spelmekaniken är lite trist imo, mår vid vissa tillfällen lite illa av att kameran känns så jäkla nära... första gången jag känner så med ett spel.


signatur

Nämen!

Medlem

Så... hon vill inte att konsumenterna ska yttra sina åsikter och inte nog med att vi blir ignorerade angående vad vi tycker om de ändringar dom ska göra, så som att ta ut material ur spelet och sedan släppa den biten som DLC, men nu vill hon också att vi bara håller tyst?

Det är fan otroligt, var någon annanstans händer detta?

Bob - I like this couch, I think I'll take it.

Salesman - Okey, just one moment while I cut off one of its legs

Bob - Wow, wait! what are you doing?

Salesman - Oh, I'm going to sell this piece of the couch to you as a seperate item

Bob - Eehhmm... I'm not sure I approve of thi....

Salesman - You will STFU! and you will be happy I even have a couch to sell to you.

Medlem
Skrivet av Flamadoodoo:

Hon har faktiskt en poäng just med att folk hela tiden ska "leka producent". Dom gör spelet, inte du. Ta vad du får, var glada att dom överhuvudtaget gör spelet och sluta upp med det där fjantiga "bojkotteriet".

Fjantiga bojkotteri? Förstår du ens meningen med varför man bojkottar en produkt? Verkar inte som du gör det.

Medlem

Eller så kan dem göra som föregående företag. Genom att släppa expansioner för 400 kr som är några timmar långa istället för en sketen 20 mins DLC för 150 kr.


signatur

Idono. That's me!

Skriv svar