3DS köp eller ej, hjälp åt den oinvigde

Medlem
3DS köp eller ej, hjälp åt den oinvigde

Tjo! Har under de senaste dagarna blivit väldigt sugen att inhandla ett 3DS. Har typ 1 timme fram och tillbaka från jobbet och finner att de lite mer köttiga spelen på min iphone har blivit slutkörda (Phoenix Wright, Ghost trick) och inga nya, tilltalande titlar finnes. Därmed så skulle en bärbar konsol kännas som ett motiverat inköp. Först tänkte jag en Vita, men det finns inga spel där som jag är sugen på alls förutom Uncharted. Hittar inga kommande titlar som lockar heller.

Då föll det sig lite på 3dsen, bland annat för att den är många gånger billigare än vitan plus att jag har missat hela DS biblioteket. Jag har aldrig spelat på en sådan och det finns ju en hel del guldklimpar i dess bagage. Låter det som ett sunt val eller har jag missat något? Har vitan bara en massa supertitlar och värd sitt pris?

Måste också fråga, säg att man sitter på bussen och måste kliva av, kan man bara stänga ner 3DSen och plocka upp den efter exempelvis 5 minuter för att starta precis där man slutade? Dvs att den går in i standby utan att förlora data? Den torde det men vill vara säker. Drar den mycket batteri i sådant läge i så fall?

Tacksam för alla åsikter om konsolen och för svar!


signatur

Videomupp

Medlem

Jag äger en 3DS, även en circle pad pro och har spelat på vitan så får väl säga att jag har en del information. 3DS'n är vettigare att köpa nu, än för ett år sen när jag köpte den. Men fråga du egentligen borde ställa dig vad är det för spel du vill spela? Jag köpte i princip 3DS'en bara för Resident evil revelations och mercs. MGS har jag även tänkt på men antalet 'hardcore' titlar är begränsat. 3D-effekterna spelar jag i princip aldrig med, får ont i huvudet osv men det är självklart en cool grej.

Gillar du Super Mario och donkey kong och liknande titlar, dvs mycket platform och pusselspel så är 3DS'n att föredra framför vitan tror jag. Vitan däremot har också flera välrénomerade platformare. Sen är det väl andra ganska självklart, Vitan har riktigt, riktigt vass grafik. Resident evil spelen ser bra ut på 3dsen och så men det är helt olika konsoller i min åsikt. Det är lite som att jämföra Wii och HD-konsollerna.

Jag kommer nog byta in min 3DS mot en Vita och det därför att jag föredrar hardcore titlar. Ja, du kan i princip bara stänga 3DS'n, är lite osäker på hur spelet pausas och liknande när den går in i standby-mode men det är väl tanken eftersom de vill att man ska utnyttja streetpass etc. Inte överdrivet mycket batterier, men det tåls att säga igen. Batterietiden är skrämmande liten. Har spelat någon gång på tågresa mellan sthlm gbg, kan utan problem mjölka den där.

Över till vitan. Jag äger själv en ps3a och är ett die-hard sony fan, så för mig känns det fett eftersom det förmodligen kommer bli bättre cross-play etc. Sen att vitan har bättre grafik, underbar skärm samt lite behagligare att hålla (stora händer...) så blir den väldigt lockande. Dock tänker jag vänta tills i höst, då mer titlar släppts. Mitt misstag var att köpa 3DS'n direkt, bristen på mjukvara var störande, minst sagt.

Lycka till med ditt köp och hoppas du har fått iallafall några frågor besvarade!

Medlem

Haha tänkte inte ens på att fråga, om du nu vill köpa en säljer jag nog min. Kartong/konsoll i mint condition, i princip knappt spelad. Har båda resident evil titlarna till samt ambassador program, vilket är 20 nedladdningsbara titlar från e-shopen.

Okej, då kommer jag här och är "sån". Om du helt missat DS sedan tidigare tycker jag att det finns klart mycket intressantare spelbibliotek till DS än vad 3DS har att erbjuda. Köp istället en DSi XL (mycket större skärm än den futtiga 3DS-skärmen, bättre inlevelse tycker jag) och börja beta av det helt fantastiska sortimentet av måste-spela-spel som finns till DS. Sen, när du spelat igenom allt intressant till DS, så har det antagligen gått ett bra tag så då har Nintendo släppt sin obligatoriska hardware revision av 3DS i fom av 3DS XL, så då kan du vid behov uppgradera. But that's just me.

Mängden experimentella och nyskapande titlar till gamla DS är helt crazy, och det är en stor anledning till att DS rankar topp tre bland mina favoritkonsoler of all time. Orkar inte sitta och lista enorma mängder nyskapande titlar till konsolen, men kolla upp någon lista nånstans och börja beta av den så lär du hitta mängder med intressanta tips på spelvärt.

Medlem

Revelations är en måstetitel för mig så det blir en 3ds mer än en DSXL Sebastian

När det gäller att Vita verkar ha mer hardcoretitlar så är det nog inte riktigt den upplevelse jag vill ha i med en bärbar konsol, iaf inte hela tiden. Så DS kanske passar mig bättre. Du får FÖ gärna tipsa om iaf några sådana titlar som kan vara najs Vet att jag ska köpa Aliens Infestation. Det ser riktigt bra ut.

Och jag kan definitivt vara intresserad för rätt pris Andyrew


signatur

Videomupp

DSi XL > 3DS
PS Vita > 3DS

DSi XL har ruskigt bra skärmar, men 3DS erbjuder fler spel och 3D... Jag spelar själv alltid utan 3D på, förstår inte det hela riktigt. Filmer kanske det fungerar på men tycker inte att det fungerar i spel.
PS Vita erbjuder spel i klass med "riktiga" konsoller (det gör visserligen 3DS också, men det är mer PS2-PS3 vs N64), Uncharted var riktigt häftigt och Rayman ser ofantligt bra ut på OLED-skärmen. Lätt att surfa med och har dröser av speldemos.

Jag gick själv i den här ordningen:
PSP -> DS Lite -> DSi XL -> 3DS -> PS Vita

PSPn hade GTA, det räckte för mig. Sedan kom DS Lite och jag blev sugen på alla RPG-spel och Castlevania som fanns -> När Zelda släpptes var jag såld. Sen lanserades DSi, inte lika intressant. DSi XL släpptes, större skärmar = win för min del då DS Lite har relativt små. Sen kom 3DS, var inte intressant i början förrens jag gick in på en Media Markt-butik och fick syn på att Ocarina of Time kördes på en av maskinerna. Där sket det sig för mig och jag gick därifrån med en 3DS. Och nu då i februari så lanserades PS Vita och mina tankar om att det kanske kommer ett GTA-spel samt Uncharted, Call of Duty, Little Big Planet osv blev för mycket (har själv ingen PS3 så PS Vita är min mini-PS3).

Jag hann spela demot på Revelations innan jag bytte ut min 3DS och visst var det roligt, faktiskt även lite skräck kvar också. Blir nog som så att jag köper en 3DS vid ett senare tillfälle och plockar upp Revelations då, har kvar mina 3DS-spel också så är absolut inte omöjligt. Hoppas dock på en 3DS XL.

Och en till sak, jag gav mer för min 3DS än för min PS Vita. 3DSen gick på ca. 2900 med Ocarina of Time, medans PS Vitan kostade 2400 ink spel (bytte in 3DSen så gick på totalt 1000 för mig). Köper man minsta minneskortet går den på totalt 2650. Nu är ju det givetvis inte relevant men tänkte bara påpeka. ^^

Men ja, större skärmar på 3DS så köper jag en på en gång (och slipper sitta och sakna DSi XL-skärmarna)!
Tycker du ska köpa en 3DS om du nu vill köra igenom Revelations, se bara till att det finns fler spel till maskinen du vill spela (eftersom du inte spelat DS-spel förr så lär det finnas dröser av dem, men DSi XL ger bättre känsla i DS-spelen än en 3DS tyvärr).


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Mycket prat om DS XL, men jag tycker det känns ovärt när verkar kunna få 3dsen billigare än DS XL. 1399 på CDon för en 3ds, samt at jag har tur nog ett 200 kronors presentkort där, så 1200 för en 3ds känns ganska okej. Dock så är det mest Revelations som lockar bland 3ds titlarna, förutom Mario och de spelen som känns som gedigna spelupplevelser.

Men hur mycket sämre är kvaliten på DS spel på en 3ds? Är det verkligen en sådan enorm skillnad?


signatur

Videomupp

Personligen tycker jag att XL-skärmen ger en helt annan inlevelse än att spela på den futtiga 3DS-skärmen, som sagt. Men det är ju säkert väldigt mycket upp till tycke och smak hur viktig skärmstorleken är för dig... Men första gången jag testade 3DS kändes det lite som ett skämt och som att "gå tillbaka" när man vant sig vid den konsolens maffiga skärm. Sen skadar det ju inte heller att konsolen är läcker som tusan, heller. Haha, vi XL-förespråkare gör inte ditt val så mycket lättare, va?

Medlem

Grejen är ju den att jag har inte lirat ds innan alls. Jag förstår att det kanske känns som ett steg bakåt om man faktiskt lirat något annat, men det har inte jag. Rent spontant så känns det off för en annan att köpa en "förra generationens" konsol dyrare än jag kan få en nyare som dessutom kan spela den äldre generationens spel när det gäller skärmpreferenser så har jag lätt kunnat leva mig in i Phoenix wright spelen på iPhone, som spelas på halva skärmen så vet inte om jag kommer ha problem. Men jag tackar för era åsikter de uppskattas!

Men som sagt, hur blir kvalitén sämre med ds spel på en 3ds för er som testat? Blir det blurrigare eller dylikt?


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Tjo! Har under de senaste dagarna blivit väldigt sugen att inhandla ett 3DS. Har typ 1 timme fram och tillbaka från jobbet och finner att de lite mer köttiga spelen på min iphone har blivit slutkörda (Phoenix Wright, Ghost trick) och inga nya, tilltalande titlar finnes. Därmed så skulle en bärbar konsol kännas som ett motiverat inköp. Först tänkte jag en Vita, men det finns inga spel där som jag är sugen på alls förutom Uncharted. Hittar inga kommande titlar som lockar heller.

Då föll det sig lite på 3dsen, bland annat för att den är många gånger billigare än vitan plus att jag har missat hela DS biblioteket. Jag har aldrig spelat på en sådan och det finns ju en hel del guldklimpar i dess bagage. Låter det som ett sunt val eller har jag missat något? Har vitan bara en massa supertitlar och värd sitt pris?

Måste också fråga, säg att man sitter på bussen och måste kliva av, kan man bara stänga ner 3DSen och plocka upp den efter exempelvis 5 minuter för att starta precis där man slutade? Dvs att den går in i standby utan att förlora data? Den torde det men vill vara säker. Drar den mycket batteri i sådant läge i så fall?

Tacksam för alla åsikter om konsolen och för svar!

Skulle nog väntat på uppdateringen med två spakar. Känner man Nintendo blir den väl utannonserad under E3 och släpps till hösten.

Angående batteritiden så är den verkligen under all kritik. 4-5 timmar utan 3d och med låg ljusstyrka är inte acceptabelt enligt mig, att den inte har ett välfungerande standby-läge gör bara saken sämre.

Vad jag menar är att med t.ex iPhone eller PSP så kan man sätta enheten i standby och då vänta i flera dagar om inte nära på en vecka innan man rör enheten igen, det går inte på 3DS då den slukar batteri även i standby. Har man inte tänkt spela på ett tag så måste man alltså stänga av enheten vilket känns omständigt och irriterande.

Nej, 3DS tycker jag känns ofärdig på många sätt. Bättre batteritid, två spakar och fungerande standby saknas innan jag skulle kalla den köpvärd. Avråder dig dock från att köpa en DSi XL. Gjorde själv det misstaget förra året och de gamla DS-spelen känns helt enkelt inte lockande längre. De är dyra, håller låga produktionsvärden och känns föråldrade.. Då är det mer lockande att spela på telefonen.

Medlem

Okej! Nu snor jag den här tråden! Jag går i köpartankar och jag ska ha en handhållen enhet. PS Vita eller 3DS XL?
Jag har haft ett DS förut så jag har spelat DS spelen jag har varit sugen på så just det lockar inte.
Så, vilken ska jag köpa och varför?

Medlem
Skrivet av jlarss:

Okej! Nu snor jag den här tråden! Jag går i köpartankar och jag ska ha en handhållen enhet. PS Vita eller 3DS XL?
Jag har haft ett DS förut så jag har spelat DS spelen jag har varit sugen på så just det lockar inte.
Så, vilken ska jag köpa och varför?

Beror väl helt på vad du är sugen på för spel. Kolla in Nintendo's 3DS E3 info imorgon(vet tyvärr inte specifika tiden) så får du en uppfattning om vilka spel som är på gång. Själv har jag en 3DS och ett tiotal spel(för det mesta "gamla" DS spel) men spelar mycket sällan på den, mer sällan än jag först hade tänkt. Hoppas dock jag får upp suget nu som det börjar komma en del 3DS spel.

Medlem
Skrivet av jlarss:

Okej! Nu snor jag den här tråden! Jag går i köpartankar och jag ska ha en handhållen enhet. PS Vita eller 3DS XL?
Jag har haft ett DS förut så jag har spelat DS spelen jag har varit sugen på så just det lockar inte.
Så, vilken ska jag köpa och varför?

3DS, såväl Sony som tredjepartsutvecklare verkar helt ha gett upp Vitan. Den säljer inte.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av jlarss:

Okej! Nu snor jag den här tråden! Jag går i köpartankar och jag ska ha en handhållen enhet. PS Vita eller 3DS XL?
Jag har haft ett DS förut så jag har spelat DS spelen jag har varit sugen på så just det lockar inte.
Så, vilken ska jag köpa och varför?

3DS, såväl Sony som tredjepartsutvecklare verkar helt ha gett upp Vitan. Den säljer inte.

Hur kommer de sig att de ger upp Vitan? Tycker konsolen verkade ha potential. Redig konstruktion, schyssta finesser och smart överlag. Jag gillade så mycket jag testade. Äger ju själv en 3DS som jag är supernöjd med men förutom 3D-funktionen och spelutbudet vet jag inte om den kan mätas med Vita.

Medlem
Skrivet av KonradA:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av jlarss:

Okej! Nu snor jag den här tråden! Jag går i köpartankar och jag ska ha en handhållen enhet. PS Vita eller 3DS XL?
Jag har haft ett DS förut så jag har spelat DS spelen jag har varit sugen på så just det lockar inte.
Så, vilken ska jag köpa och varför?

3DS, såväl Sony som tredjepartsutvecklare verkar helt ha gett upp Vitan. Den säljer inte.

Hur kommer de sig att de ger upp Vitan? Tycker konsolen verkade ha potential. Redig konstruktion, schyssta finesser och smart överlag. Jag gillade så mycket jag testade. Äger ju själv en 3DS som jag är supernöjd med men förutom 3D-funktionen och spelutbudet vet jag inte om den kan mätas med Vita.

Hållet med. Vitan har enorm potential som Sony helt verkar ignorera. Vart var den på årets E3 exempelvis? Efter bara några månader känns den gammal endast för att det skrala spelutbudet står still. Priset är för högt sett till konkurrensen och antalet intressanta kommande titlar går knappt att räkna på en arm. Detta medan 3DS har ett växande spelutbud, en nyligen utannonserad ny modell och ett starkt stöd från framförallt Nintendo. När Sony själva knappt talar om Vitan så känns det lite som att de gett upp. Precis som med Xperia Play och PSP Go.

Hoppas dock att jag har fel och att PSV får ett fäste på marknaden..

Medlem

Är också delad mellan att köp av antingen 3DS eller Vita. Å ena sidan är Nintendos spel nästan alltid underbara, men å andra sidan tror jag nog att 3DS lider av samma problem som DS gör för mig som är vänsterhänt: Allting bli så klumpigt när pekskärmen/styluspennan ska användas.

Vita ser riktigt lyxig och robust ut, precis som Sonys produkter ska göra, men det är det här med spelutbudet... Uncharted ser bra ut, men sen då?

1
Skriv svar