Bioware möter den massiva Mass Effect 3-kritiken

Robot
Bioware möter den massiva Mass Effect 3-kritiken

Producenten förklarar tankegången bakom spelets slut och det väldigt snabbt anlända extramaterialet.

#mass-effect-3, #bioware


Medlem
Bioware möter den massiva Mass Effect 3-kritiken

Aaah, han vill inte att det ska bli bortglömt.. längst ner på sämsta slut någonsin?

Moderator | Testpilot

Har inte tagit mig till slutet ännu men det känns som folk överreagerar något förbannat. Har jag fel? Kanske, jag tror dock inte slutet kommer göra mig hata spelet och möjligen hela serien.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

3.5 olika slut är på tok för få alternativ i en saga som hela tiden handlat om egna val. Det hade förmodligen varit omöjligt att skapa ett perfekt Mass effect slut men jag upplever det ändå som ovärdigt att det bara fanns tre olika slut.

Mitt personliga drömslut finns dock redan med i spelet. man behöver bara sluta spela efter slaget om

Rannoch

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har inte tagit mig till slutet ännu men det känns som folk överreagerar något förbannat. Har jag fel? Kanske, jag tror dock inte slutet kommer göra mig hata spelet och möjligen hela serien.

Jag tycker att folk överreagerar, jag tyckte slutet var helt ok, bättre än tvåan där det bara var en trist bossfight.
Finns 1 sak i slutet som jag kan hålla med om att det var konstigt, men annars som sagt tycker jag inte det var nåt fel på slutet.

Medlem
Skrivet av Oddjob:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har inte tagit mig till slutet ännu men det känns som folk överreagerar något förbannat. Har jag fel? Kanske, jag tror dock inte slutet kommer göra mig hata spelet och möjligen hela serien.

Jag tycker att folk överreagerar, jag tyckte slutet var helt ok, bättre än tvåan där det bara var en trist bossfight.
Finns 1 sak i slutet som jag kan hålla med om att det var konstigt, men annars som sagt tycker jag inte det var nåt fel på slutet.

Alltså, jag kan inte säga att jag gillade slutet. Men jag tror det var nödvändigt för att avsluta trilogin även om man kunnat göra det på något annat sätt.


signatur

Anta aldrig någonting. Någonsin.

Medlem

Slå ett öga på detta: http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9727423/1

Enligt tråden som har fått över 400 sidor på 4 dagar så är detta inte slutet. Det ska tydligen finnas bevis/antydan som styrker detta. Värt en extra fundering, skulle mycket väl kunna vara så.

Det spekuleras vilt med olika kryptiska twitter meddelanden från utvecklare och tecken från spelet.

Det går ett rykte om att ett gratis DLC kommer att släppas namngett "The Truth" som kommer att ge de svar som fansen vill ha. Detta ska komma från en relativt "säker" källa som tydligen också läckt ett Multiplayer DLC som ska vara bekräftat.

Det bör nog tas med en nypa salt men vem vet.

Medlem

3.5 olika slut är på tok för få alternativ i en saga som hela tiden handlat om egna val. Det hade förmodligen varit omöjligt att skapa ett perfekt Mass effect slut men jag upplever det ändå som ovärdigt att det bara fanns tre olika slut.

Mitt personliga drömslut finns dock redan med i spelet. man behöver bara sluta spela efter slaget om

Rannoch

Medlem

Alla dör!


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Skrivet av Noob-boten:
Skrivet av Oddjob:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har inte tagit mig till slutet ännu men det känns som folk överreagerar något förbannat. Har jag fel? Kanske, jag tror dock inte slutet kommer göra mig hata spelet och möjligen hela serien.

Jag tycker att folk överreagerar, jag tyckte slutet var helt ok, bättre än tvåan där det bara var en trist bossfight.
Finns 1 sak i slutet som jag kan hålla med om att det var konstigt, men annars som sagt tycker jag inte det var nåt fel på slutet.

Alltså, jag kan inte säga att jag gillade slutet. Men jag tror det var nödvändigt för att avsluta trilogin även om man kunnat göra det på något annat sätt.

Ja asså jag håller med er faktiskt, tycker folk bölar något helt otroligt mycket. Inte bästa slutet någonsin, men de kan man knappast förvänta sig. Funka för mig.

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Alla dör!

Beror helt på hur du spelar.

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Alla dör!

Tack för spoilern... Retard...

Redaktör
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av Kimpur:

Alla dör!

Beror helt på hur du spelar.

Använd spoiler-taggen (och citera inte spoilers, då blir de ju ännu mer tydliga).

Text som ska döljas


signatur
Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Slå ett öga på detta: http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9727423/1

Enligt tråden som har fått över 400 sidor på 4 dagar så är detta inte slutet. Det ska tydligen finnas bevis/antydan som styrker detta. Värt en extra fundering, skulle mycket väl kunna vara så.

Det spekuleras vilt med olika kryptiska twitter meddelanden från utvecklare och tecken från spelet.

Det går ett rykte om att ett gratis DLC kommer att släppas namngett "The Truth" som kommer att ge de svar som fansen vill ha. Detta ska komma från en relativt "säker" källa som tydligen också läckt ett Multiplayer DLC som ska vara bekräftat.

Det bör nog tas med en nypa salt men vem vet.

När det läggs ut information från en "säker" källa i mina öron, så betyder det att det stämmer. Se bara med ryktet om ME2 till PS3, eller ryktet om att ME3 skulle innehålla en multiplayer del. Allt var bara rykten från någon "säker" källa, och ett litet tag efter det, så bekräftades det.

Medlem

Det blir förträngt istället.

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Slå ett öga på detta: http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9727423/1

Enligt tråden som har fått över 400 sidor på 4 dagar så är detta inte slutet. Det ska tydligen finnas bevis/antydan som styrker detta. Värt en extra fundering, skulle mycket väl kunna vara så.

Det spekuleras vilt med olika kryptiska twitter meddelanden från utvecklare och tecken från spelet.

Det går ett rykte om att ett gratis DLC kommer att släppas namngett "The Truth" som kommer att ge de svar som fansen vill ha. Detta ska komma från en relativt "säker" källa som tydligen också läckt ett Multiplayer DLC som ska vara bekräftat.

Det bör nog tas med en nypa salt men vem vet.

Läckraste läsningen på länge! Tack för länken.

Medlem

skulle säga att de där pretty much sums upp the problem with the ending.
det är det som gör att slutet makes no sence

Får hoppas att de Monstertarzan la till e sant

Medlem

Om vi skulle säga att teorin i tråden från BSN är sann så skulle det innebära i att BioWare faktiskt har fört någon slags IRL indoctrination på sina fans. Jag som säkert många andra valde

Synthesis, att min energi går ut till allt levande genom The Crucible i tron om att en symbios mellan människa och syntet är det bästa. Ett nytt steg i evolutionen, en nystart.

Hör ni hur vrickat det låter när man tänker efter? Är det inte precis det som Saren ville göra i första ME1?

Detta hade varit en rätt cool tvist om ni frågar mig men som sagt vem vet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Oddjob:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har inte tagit mig till slutet ännu men det känns som folk överreagerar något förbannat. Har jag fel? Kanske, jag tror dock inte slutet kommer göra mig hata spelet och möjligen hela serien.

Jag tycker att folk överreagerar, jag tyckte slutet var helt ok, bättre än tvåan där det bara var en trist bossfight.
Finns 1 sak i slutet som jag kan hålla med om att det var konstigt, men annars som sagt tycker jag inte det var nåt fel på slutet.

Härligt, jag kommer nog vara som dig tror jag.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

tycker storyn i slutet är ok. Dock tycker jag inte det är ok att det inte ger någon alls "vad hände sen". Sur ekan jag fantisera ihop det själv men tycker inte det ska behövas i en sådan här spelserie. Jag vill veta vad de olika beslut man tog i spelet ledde till.

Medlem

För min del så ville jag inte ha ett mystiskt slut. Mystik fick man i ME1 och 2, i trean ville jag ha en avslutning! Det eftersom dom sa att det inte kommer fler spel med Shepard, så varför inte lägga alla korten på bordet?
Stör mig enormt på slutet just för att det går att tolka om alldeles för mycket och ger inga definitiva svar utan ännu fler frågor som man nog kanske inte får svar på.

Ge mig svar istället för luddiga, mystiska avslut!!!


signatur

Nä men, annars då?

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Slå ett öga på detta: http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9727423/1

Enligt tråden som har fått över 400 sidor på 4 dagar så är detta inte slutet. Det ska tydligen finnas bevis/antydan som styrker detta. Värt en extra fundering, skulle mycket väl kunna vara så.

Det spekuleras vilt med olika kryptiska twitter meddelanden från utvecklare och tecken från spelet.

Det går ett rykte om att ett gratis DLC kommer att släppas namngett "The Truth" som kommer att ge de svar som fansen vill ha. Detta ska komma från en relativt "säker" källa som tydligen också läckt ett Multiplayer DLC som ska vara bekräftat.

Det bör nog tas med en nypa salt men vem vet.

Hade redan mina misstankar, men efter att ha läst från den tråden så inser jag att det faktiskt inte låter som en dålig idé.

När folk skrev om att slutet är dåligt och konstigt så trodde jag bara det var typisk fan-hate för att en franchise är slut (hur många klagade inte på slutet på Harry Potter ?). När jag i går på natten blev klar med spelet insåg jag att det är något som verkligen inte stämmer, spelets sista 30 minuter kändes helt out of place, vilket är konstigt med tanke på hur perfekt integrerade spelen än så länge hade varit.

Något som kändes konstigt är att alla slut egentligen var en förlust. Även om man förintar reapers, så förstörs alla mass relays. Utan mass relays så kommer utvecklingen stanna, för alla är fast i det solsystem dem befinner sig i. Hade reapers gjort deras jobb nu, så hade visserligen de utvecklade raserna försvunnit, men yngre raser hade utvecklats och skapat nya rymd-imperium, mycket tack vare mass relays. Nu slutade det istället med att alla i princip är tillbaka i stenåldern.

Medlem

Well, I'm glad I didn't pay more than 75$ for all three games. This was a real disappointment in my book at least, here i was looking forward to some well earned R&R (Fem-Shep + Liara = OH YEEAAHH! and what do i get?

a weak "Choose your destiny" ending where my only choices are between death, death and probable death, none of wich gives me a ending where my choices ment one single f***ing thing. Even after going through the trouble of getting into "serious relationship" mode with Liara i still get nothing about this in the end.

And also, why the hell is the normandy running like a "bat out of hell" for? what is the point of that, seriously?

I won't demand changes, but i would like to have a serious talk with the trolls that wrote this gargantuan clusterf**k of an ending.
I was so disappointet that I almost started weeping (mind you I have been up playing the game for 22 hours straight at this point, start to finish)

when i saw the synthesis ending and as soon as I could reloaded and tried the zap-the-reaper ending and all I got was last minute breath that shows that i at least survived.

This killed all my plans for playing through the trilogy with different characters because it won't matter in the end. yes blah blah it's not the destination that counts but the journey and all that but, BULLCRAP!!! give me my lesbian happy ending goddammit BioWare!!! this will be the last game that I bought from bioware, that's for sure.

thank you for the destruction of an epic saga bioware, thank you so much.

sry for rant in english, to tired to translate =/

Medlem

Det är ett ihopslängt, opolerat spel av en studio som dels har sett sina bästa dagar och som dels inte klarar av att producera spel som står i relation till deras popularitet.

Vad speljournalisterna beträffar (som höjt detta till skyarna), kan jag bara beklaga mig. De kan helt enkelt inte se skillnaden på ytlig, opolerad, ickeambitiös smörja och verk med faktisk artistisk integritet. Och det är därför som speljournalistiken inte kan ses som en legitim form av journalism. Smärtsamt men sant.


signatur

Imperator

Medlem

Har inte direkt ett problem med själva slutet, men saken är att dom lämnar en med massa loopholes och errors.

även att de vall man gjort i spelet inte påverkar slutet överhuvud taget, inget av de man gör märks i slutet.
det bara slutar med 3 val av olika färger, och saker som att joker totalt dissar shepar, lämnar jorden, magiskt samlar hela squaden till normandy (när alla var på jorden o de var jobbigt nog att ens ta sig ner dit).

det ända jag kräver som kund är att dom ger mig svar på allt som händer.

Det skulle dock även va kul om man kunde få ett slut där man e med sin LI så känns inte allt så meningslöst

Medlem

mäh! va fan, ja hade sett fram emot att köpa trilogin i reabackarna, men det här + harvest i ettan= mer bf3.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

det han säger stämmer för mig, efter att ha spelat igenom ME3 med DLC etc, så är det juh så det är sido spår och man får lite mer "svar" om man har med sig gubben i vissa updrag men som helhet förstör det inte skälva storyn. och vad det gäller slutet så är jag en av dom som faktist tyckte slutet var bra, dom kunde nog inte gjort det så mycket bättre, än kanske gjort det lite längre i video.

Medlem

Slutet är inte direkt dåligt, det är bara oförväntat. Och det väcker många frågor som man gärna vill ha svar på.
I spelet ska du ju hämta så mycket support som möjligt till den "sista striden" som de kallar det.
Men som jag har förstått så påverkar det inte mycket slutet även om man får allt.

Och man hade ju också hoppats på många fler slut... för det finns ju många val man gör i spelet. Så det kändes lite... fattigt kanske.

Men nej dålig är inte slutet och den gör inte Me3 till ett dåligt spel. Många episka stunder i spelet som man är nöjd med.

Medlem

Vad alla ska gnälla på slutet då =S har iochförsig inte kört klart spelet än men SÅ dåligt kan det väl inte vara? Försöker hålla mig ospoilad men det blir svårt när alla skriver om det

Kom att tänka på slutet på Tiberian Twilight, från en annan stor franchise, och det var ju riktigt äckligt dåligt faktiskt... Inte för att det är nåt Bioware spel men ändå.

12
Skriv svar