Mass effect 3 och Origin (Inga spoilers)

Medlem
Mass effect 3 och Origin (Inga spoilers)

Ja, vart ska man börja. Jag gjorde ju som jag alltid gör när jag är intresserad av ett spel, och laddar hem den "rena" versionen innan jag köper det för att se att jag inte blir grundlurad p.g.a all PR.
Har köpt Mass Effect 1 & 2, och beställde i förrgår Mass effect 3 efter att jag kört lite i singleplayer för att se så allt står rätt till.

Jo, piratversionen var bara att packa upp, installera, sen spela. Inga konstigheter.
Jag köper spelet från Dustin, väntar på förpackningen (Det har jag tålamod till då jag gillar en fysisk förpackning)

Jag börjar med att försöka installera det, då origin ber mig skriva in CD-nyckeln (Även fast det är en DVD)
Efter att jag skrivit in nyckeln så laddar den in spelet i min spellista, och en ny dialog öppnas där jag ombeds skriva in en ny nyckel eftersom den nyckel jag angav redan används.
Jag avbryter då registreringen och jag har alternativet att ladda ned spelet, och helt ignorera att jag har två fysiska DVD-skivor att ta ifrån.

Här börjar irritationen öka men med mitt gudamåliga tålamod så plöjer jag igenom några trådar på nätet om folk som stött på samma problem, och får reda på att jag ska kopiera filer från båda DVD-skivor till origins spelmapp, och rensa cache från Origin.

Sagt och gjort, jag flushar, "lurar" origin att jag laddat hem spelet och klickar på "ladda hem" i origin. Det tar en stund och sen är jag igång med spelandet.
Mitt första multiplayerspel fungerar klockrent, lite småhack här och där som skiljer sig från piratversionen, men när jag ska spela för andra gången hänger sig spelet utan någon form av felmeddelande.
Samma sak tredje gången.

Jag googlar igen, lite mer irriterad, på vad som kan orsaka felet.
Jag hittar drivor med fel folk haft med just mass effect 3 och origin, väljer ut det som stämmer bra överrens med just mitt fel. Då är det Origin overlay som gör spelet ostabilt.

Nu har jag äntligen fått spelet att fungera ungefär så som piratversionen fungerar, och jag ställer mig själv frågan:

Hur ska detta kunna konkurrera med piratversionerna på annat sätt än att integrera multiplayerdelen med singleplayer?
Vad tycker du?
Om du inte köpt spelet så behöver du inte skriva hur "rätt" det är att piratkopiera spel, utan jag försöker då få igång en diskussion om vart det gick snett, och varför det oftast är enklare och fungerar bättre att piratkopiera spel, och hur företag kan ha en villfarelse av att DRM ska hjälpa dem att bli en bättre service än pirater.

Medlem
Skrivet av Ariae:

...och hur företag kan ha en villfarelse av att DRM ska hjälpa dem att bli en bättre service än pirater.

Jag tror inte att något företag har fått för sig att DRM ger bra service. De tycker om kontrollen det ger så de kan stänga av jobbiga personer och hoppas att det ska minska piratkopieringen.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

En riktig laglig kopia ska inte konkurrera med illegalt nedladdade spel, den är en produkt i sig själv trots att den har sina problem. Producenterna testar olika lösningar, när de inte funkar säger man ifrån och då får de göra om.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Såvitt jag kan se har ju inte detta något med DRM att göra alls. Först har du problem med att den säger att din nyckel redan är använd, detta torde ju vara en miss i logistik/nyckel-hantering, såvida den inte fungerar vid nästa försök.

Precis det verkar den ju ha gjort. Därefter får du problem med att det småhackar, inte heller det DRM, utan snarare latens eller prestanda-problem.

Därefter får du problem med Origins overlay, vilken helt klart är buggig och ofärdig, men det är ju inte heller DRM... Så på vilket sätt relaterar detta?

Vad har du för specs på din dator?

(PS, vill även poängtera att det är emot FZ's regler att diskutera piratkopiering, och det görs det ju faktiskt här)


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Tror helt enkelt att det handlar om karma. Så går det när man fultankar


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Nej, jag menar att om de ska forcera folk att flytta ifrån t.ex Steam, så får de väl se till att deras "plattform" faktiskt presterar normalt.. så vitt jag vet är det fortfarande i beta, och overlayen var orsaken till den dåliga prestandan.

Jag kör en i5 @2.6ghz klockad till 3.6ghz, ett AMD HD6970 och 4gb ddr3 i ram.
Mitt problem är mest att jag inte förstår hur prestandan är sämre i retail-versionen än i piratversionen på en så märkbar nivå.
Och jag köper alltid spelen.
Är det konstigt att se det mer som ett "demo" att ladda hem spelen?
Jag körde ju iofs ME3-demot också, men annars verkar det ju inte finnas mycket till demo i nutiden.
Enda sättet för mig att säkerställa att jag får den produkt de berättar att jag ska få är genom att köra ett demo.

Ser heller inte hur det kan ses som piratkopiering om jag endå köpt spelet. De ville ju att jag skulle ladda hem spelet från deras plattform trots att jag hade DVD-skivorna.

Men min diskussion är inte om piratkopiering i sig utan den huvudsakliga frågan är hur det är tänkt att de ska kunna konkurrera med piratkopiering om dom erbjuder(tvingar) fram en sån undermålig service?
De segregerar användare till olika plattformar som om det vore ett konsolkrig, och om man jämför Origin mot Steam så är Steam den ledande "konsolen" som faktiskt levererar.

Låt folk få välja den service som de tycker fungerar bäst, så blir det hälsosam konkurrans istället för att forsla in en massa bra titlar exklusivt på en dålig plattform?
Det är lite korkat med tanke på att båda är på plattformen PC.
Jag skulle inte ha något emot Origin om det bara inte var så fruktansvärt buggigt, saker som att jag måste klicka med båda musknapparna på vänner i vänlistan för att få upp högerklick-menyn osv.

Tankar och funderingar är välkomna!

Edit: Värt att notera är att jag nu inte kan bjuda in vänner till mina spel utan de får helt enkelt högerklicka och joina manuellt varje gång då jag inte kan ha overlay aktiverat eftersom det krashar mass effect.

Medlem

Som en instickare bara, Steam fungerade långt ifrån bra första tiden det heller.

Det är absolut piratkopiering eftersom att du samtidigt som du laddar ner också laddar upp. Därför bör den diskussionen upphöra direkt här.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag var med den tiden då man blev tvungen att ha steam för att köra half-life 2, som jag väntat på sedan half-life 1. Skillnaden är ju nu att de har 9 års erfarenhet och ger en betydligt bättre service just nu än vad origin ger.

Du kommer ju inte in på marknaden och blir bättre än konkurransen genom att ha en sämre produkt jämfört med det som redan finns? Det finns inga logiska val till att välja den sämre produkten om den inte forceras på folk, som t.ex med battlefield 3 och Mass effect 3
(Värt att notera är att mass effect 1 & 2 fanns(finns) på steam så folk fick(får) upp ögonen för serien)

Om du då inte tvingar folk till att acceptera att de måste köra det t.ex via origin.
Så rent tekniskt sett kommer origin ha steams kvalitet om 9 år?

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med diskussionen, men jag är lite nyfiken på om jag är den enda som inte tycker att vi ska ha så här få rättigheter och så många skyldigheter som vi har i dagens läge när man köper ett spel, och varför industrin i sig och i synnerhet EA tycker att det är moraliskt rätt.
Steam är ett DRM, men det fungerar ju och påverkar varken installationssvårighet eller prestanda märkbart.

Jag kan tänka mig att om någon mindre teknisk person fått samma problem och säg, att denna person inte kunnat lösa problemet och försökt returnera spelet då det varit för krångligt att få det att fungera, fått ett stort och elakt långfinger pekat i ansiktet på sig då han redan "öppnat" förpackningen och registrerat spelet.

Eller som min lillebror som har aspergers och dyslexi, där jag får ha hand om hans email och inloggningar till både Steam och Origin då han tvunget behövt det för Kingdoms of amalur. Om jag inte funnits i familjen hade han inte haft nån form av hjälp att spela dessa spel alls, och han hade då helt enkelt köpt förpackningen som prydnad för 400kr. Hur skulle han kunna veta det?

Därav mitt eldiga behov av att försöka förstå hur de fortsätter att göra din spelupplevelse så förjävlig som möjligt, och gärna få synpunkter från andra vinklar än min egen då det bara är en diskussion och inte en till "I hate origin"-tråd.
Jag är heller inte här för att prata om piratkopiering så jag håller med om att vi släpper det.

Medlem

Skulle ingen piratkopiera skulle vi inte ha DRM som trilskar med oss.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Som Tybalt säger.

Men det var ju faktiskt också du som började prata om piratkopiering, Ariae, så nog var du (iaf delvis) här för att prata om det.

Men nu är det ju såhär också. Att gnälla är en trend just nu, så framstår det iallafall. För SÅ hemskt är inte Origin, långt ifrån. Jag tycker deras store är långt smidigare än Steams. T.ex kan den visa priser i kronor direkt. Du kan även välja själv om du vill använda paypal, kort eller annat direkt vid köpet. Origin ger också en smidigare överblick på spel om man har många, jämfört med steam.

Sen må Origins overlay vara av den sämre kalibern, men Steams overlay bugger upp ibland den också. Jag har aldrig haft några större problem med Origin. Nu när jag tänker efter, är det enda problemet jag egentligen haft, att det inte alltid går att stänga deras overlay med samma knapp-combo som man öppnar den med. Det är typ lite 50-50 med det. I övrigt har allt fungerat perfekt. Och jag har använt Origin typ 5 dagar i veckan sen releasen av Crysis 2 och därefter BF3, med ett undantag på tre veckor kring jul när jag var i staterna.

Summan säger alltså enligt min 6+ månaders användningserfarenhet, att Origin inte alls är så illa som folk säger. Och ska vi ta hela diskussionen med insamling av data osv, så get over it. Steam gör typ samma sak, och nu har det dessutom röstats igenom en datalagrings-lag. Så fungerar samhället tyvärr idag, inget att hänga upp sig på sålänge man inte har något att dölja.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Skulle ingen piratkopiera skulle vi inte ha DRM som trilskar med oss.

Jag tror inte för en sekund att vi skulle slippa DRM även om det inte fanns en endaste piratkopia. Det är en enkel lösning för företagen när de vill slå ihjäl begagnatmarknaden, till exempel. Det är fint att ha full kontroll över sin produkt.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Folk tror idag helt allvarligt att alla spelföretag är onda, och gör allt för att förstöra, nerdumma och krångla till hanteringen av sina spel. Helst ska man blåsa sina kunder så mycket som möjligt också. Eller kanske inte..

Det är helt sant att DRM som orsakar problem genom att de är för djupgående etc, endast drabbar de som köper spelen, då piraterna ändå crackar bort det. Men slutfaktumet är ju att man har mer nytta än problem med t.ex Steam och Origin. Att påstå annat är dumt, för då skulle man sitta och bolla med flera tjänster konstant för att spela med folk, köpa, installera, osv. Fasen, vi behöver ju inte ens patcha själva längre!

Dagens gamers är bortskämd helt enkelt. Det är nog inte många nyblivna gamers som skulle palla att dra igång en Quake-server t.ex.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av Tybalt:

Skulle ingen piratkopiera skulle vi inte ha DRM som trilskar med oss.

Jag tror inte för en sekund att vi skulle slippa DRM även om det inte fanns en endaste piratkopia. Det är en enkel lösning för företagen när de vill slå ihjäl begagnatmarknaden, till exempel. Det är fint att ha full kontroll över sin produkt.

Jag sa inte att DRM skulle försvinna.

Jag tänkte främst på DRM som trilskas och djävlas med oss i hög utsträckning. Jag tror att dessa inte skulle trilskas och djävlas lika ofta om ingen ständigt försökte att knäcka dem (pirater).

När det gäller begagnat är det främst företag som Game som aktivt kränger begagnat som de vill förhindra då dessa företag aktivt ersätter nyförsäljning med begagnat. Skulle dessa företag vara medgörliga och ge en bit av kakan tror jag inte att spelföretagen skulle vara lika angelägna om att få bort begagnatmarknaden (och behovet av DRM skulle minska).

Så om ingen piratkopierade och företag som Game är resonabla... vad finns då för anledning till DRM?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Alla spelföretag är inte onda men det finns de som verkar kämpa väldigt hårt för att besitta den tronen.

I grund och botten är företag till för att tjäna pengar, det gäller självklart inte bara de i spelbranschen, vilket de måste få göra. Jag tycker bara inte DRM används särskilt rättvist mot kunderna/användarna. Origin har jag aldrig använt men Steam använder jag rätt ofta. Även om jag tycker illa om mycket av den har en del erbjudanden under reorna helt enkelt varit för lockande för att låta bli.

Själv skulle jag gärna byta tillbaka till det mer "obekväma" utan Steam, det funkade bra förr och skulle funka bra igen. De få sakerna den sköter automatiskt är inte mycket att hurra för ändå, patcha är enkelt.

Edit:

Skrivet av Tybalt:

När det gäller begagnat är det främst företag som Game som aktivt kränger begagnat som de vill förhindra då dessa företag aktivt ersätter nyförsäljning med begagnat. Skulle dessa företag vara medgörliga och ge en bit av kakan tror jag inte att spelföretagen skulle vara lika angelägna om att få bort begagnatmarknaden (och behovet av DRM skulle minska).

Jag har ju inte riktigt försökt gräva i det men jag förstår faktiskt inte varför digital underhållning skulle behöva vara den enda branschen i världen som inte tål en begagnatmarknad ?
Om person A köper ett online-spel, spelar det ett halvår och säljer det till person B som spelar ett halvår är det ingen skillnad för spelföretaget i tal om driftskostnader än för person C som köpte spelet och spelade ett helt år. Det är ju bara en spelare som har hand om spelet i taget i alla fall. Företaget får inget betalt från person B men varför ska de det när de redan har fått från person A ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:

...
Jag har ju inte riktigt försökt gräva i det men jag förstår faktiskt inte varför digital underhållning skulle behöva vara den enda branschen i världen som inte tål en begagnatmarknad ? ...

Det har att göra med att ett begagnat spel är lika bra som ett nytt spel. Nu talar jag som spelet i sig.
Alla andra produkter nöts på något sätt och du får en sämre produkt om du köper begagnat.

Återigen, kom ihåg att det största problemet med begagnatmarknaden är när företag aktivt ersätter nyförsäljning med begagnat. Någon går in i butiken och skall köpa ett nytt spel. Försäljaren erbjuder konsumenten ett begagnat spel istället och spelföretaget får ingenting av denna transaktion. Det är därför som en del säger att detta är värre än piratkopiering.

Notera att jag inte förespråkar DRM eller nedläggning av begagnat, jag tycker bara att man måste förstå varför företag lägger tid och pengar på sådant.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag tycker dock att plattformar i sig inte är helt tokigt, men det känns lite som att sälja en konsol som sedan inte fungerar som den ska. Ska man låsa sina spel till en plattform får man väl fan ta och kvalitetstesta det?
Sen att jag haft upprepade problem med origin är väl kanske ett undantag, men jag funderar fortfarande på om de tänkt på att det är deras tjänstkvalitet som kanske eventuellt reflekterar över antalet användare?
En annan sak jag märkt nu är att jag har alltid haft problem att zooma in med ballistic scope i battlefield 3 (12x) men alla mindre, kortare varianter har fungerat finfint. Inget grafiklagg över huvud taget.

Sen jag stängde av overlayen så har jag fått 10+ fps, samt att jag nu kan välja vilket scope jag vill utan att få grafiklagg.
Det kan ju såklart ha med mina hårdvarukomponenter i kombination med origin och en hel rad av andra faktorer, men jag tycker att det är lite skamligt. Lite grann som när microsoft fick återkalla tusentals xbox-konsoler av ett serienummer för att PSU'n självantände p.g.a strömsladden. Det händer men då får man väl fan se till att fixa det?

Jag ser helt enkelt en sjunkande kvalitetsnorm och jag ser även att acceptansen för det också går upp parallellt med ju lägre kvalitet vi får på digitala varor, och det oroar mig.
Begagnade spel tycker jag inte är någon höjdare, det skulle dom kunna ta bort.
Men då får de även se till att det finns ett demo tillgängligt så man kan pröva spelen innan man litar blint på vad man ska få som produkt.

Medlem

Att fler demon borde släppas håller jag med om, tumme upp på det. Kanske inte i den traditionella meningen demo, men att på något sätt låta kunden provspela på ett sätt som inte ger tillgång till hela produkten.

Det du nämner om Xbox är ju också som PS3ans självantändningsrisk i början, bedrövligt, och det gjordes inget nämnvärt åt det.

Jag tycker fortfarande dock att det inte riktigt relaterar till Origin, då Origin fungerar i det största hela utmärkt. Sen är det ju också så att det enda sättet att testa mot större påfrestning och få snabbare feedback är genom att lansera. Endast då kan du ju se vad som händer när du lanserar spel efter spel på platformen.

Alternativet för EA är att återkalla Origin, och då effektivt kapa möjligheten till spelande genom sagda tillfälligt, och det vore ju inte heller någon hit, eller hur? Så alternativet som kvarstår är att få så mycket gjort som möjligt på så kort tid som möjligt, och det görs ju med feedback. Feedbacken får du enklast genom att provköra mot slutanvändarna, även om det kanske orsakar lite problem i början.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Angående plattformar som steam, origin och vad det nu kan vara. För mig är tjänsten "installation av spel" och "patchning" helt underbart.

Sitta och knappa cd-nycklar, leta patchar och CD skivor var drygt. Byta CD skivor fram och tillbaks under installationen... För att inte tala om när spelen låg på diskett eller kassett... Skruva tonhuvudet på kassettspelaren någon?

Senast jag installerade Company of heroes från skiva tog det 2 timmar, lågt räknat, innan det var installerat och patchat. Tjugo kronor för CoH på Steamrea och det tar 15 minuter att ladda ned och installera spelet på en annan dator.

Vad jag vill ha sagt när det gäller just dessa saker: Det var inte bättre förr.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Såtillvida allting funkar som det ska kan det ibland gå snabbare att installera från online-tjänster än DVD men det är inte särskilt kul när Steam säger något i still med "your request can't be handled right now" eller när man får en nerhastighet på 7kB/s.

Allting var inte bättre förr men en del saker var det. Själv skulle jag vilja ha en blandning.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:

Såtillvida allting funkar som det ska kan det ibland gå snabbare att installera från online-tjänster än DVD men det är inte särskilt kul när Steam säger något i still med "your request can't be handled right now" eller när man får en nerhastighet på 7kB/s.

Allting var inte bättre förr men en del saker var det. Själv skulle jag vilja ha en blandning.

... och hade man en repa på CD-skivan (eller slarvat bort den) så satt man där med skägget i brevlådan. Byta skiva när man startar ett annat spel var klumpigt för att inte tala om när man var tvungen att byta skiva mitt i spelet. Jag hade en DVD-spelare som utvecklade en hög ljudnivå som också var rätt irriterande. Någon gång tog jag med mig fodralet till några spel, väl framme på annan ort insåg jag att skivan inte låg i fodralet.

Javisst finns saker som var bättre förr. Tiden innan konsolerna sänkte spelstandarden för PC är ett exempel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Parzec:

Såtillvida allting funkar som det ska kan det ibland gå snabbare att installera från online-tjänster än DVD ...

Ja det stämmer.

Idag fick jag för mig att spela Painkiller (black edition) en stund. Jag hade avinstallerat spelet så jag klickade på installera i steam. Nedladdningen var 3,5 GB och det tog 10 minuter (avrundat uppåt till närmaste hel minut). Det är 5,8 Mbit/s lågt räknat.

Detta är min normala upplevelse av nedladdningar från steam. Ofta har jag snabbare nedladdning. Skulle jag börja leta CD's, ladda ned patchar, knappa in cd-nycklar och så, så skulle det ta betydligt längre tid.

Jag installerar ofta spel så det är inte någon engångshändelse.

Jag förstår frustrationen om saker inte fungerar, men jag kan bara tala för mig själv, det fungerar klockrent.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag kan inte påstå att Steam har krånglat överdrivet mycket heller, är väl bara en handfull gånger senaste åren men det har ju inte varit helt utan att jag tänkte "vad fint det vore med en skiva nu istället.."


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:

Jag kan inte påstå att Steam har krånglat överdrivet mycket heller, är väl bara en handfull gånger senaste åren men det har ju inte varit helt utan att jag tänkte "vad fint det vore med en skiva nu istället.."

Det kan hända. Grejen är dock att man aldrig tänker "vad bra, nu har steam patchat mina hundra spel utan att jag behövt spendera tid och energi på det".


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Jag har haft fyra "problem" genom årens lopp på STEAM, det kan jag leva med.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Så många spel som hundra har jag inte som jag bryr mig om längre och patchar är inte överdrivet vanliga heller. Är det inte mer än en gång i veckan rör det mig inte så mycket. Dessutom kan det finnas gånger man inte vill patcha; taskigt att upptäcka att den patchat automatiskt och gjort ens save games oanvändbara.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:

Så många spel som hundra har jag inte som jag bryr mig om längre och patchar är inte överdrivet vanliga heller. Är det inte mer än en gång i veckan rör det mig inte så mycket. Dessutom kan det finnas gånger man inte vill patcha; taskigt att upptäcka att den patchat automatiskt och gjort ens save games oanvändbara.

Nej det är självklart, om man inte spelar så mycket spel så upplevs inte dessa saker som jobbiga, för man har helt enkelt inte spel som något större intresse. Alternativt att man inte är tillräckligt intresserad av spel att man installerar dem igen. Å andra sidan, hur många tycker att det är kul att leta patchar och installera dem?

Det finns säkert personer som inte tycker det är jobbigt att handtvätta sina kläder, då är såklarten tvättmaskin inte så intressant. Men att säga att tvättmaskiner innebär en försämring eller är onödig då den ger mer tid för miljontals människor att göra annat är märkligt.

Har man sådana spel man inte vill patcha i Steam så slår man givetvis av autopatchningen.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag har haft fyra "problem" genom årens lopp på STEAM, det kan jag leva med.

Jag kan inte minnas att jag haft något annat än "service unavilable", och detta har varit temporärt, i almänhet fungerar det 10 - 15 minuter senare. Det kan jag också leva med.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Så du har alltså hundra spel som du spelar så pass aktivt att automatisk patchning är något som hjälper dig så mycket ? Själv har jag svårt att spela fler än 2-3 åt gången som jag byter lite imellan. Efter jag har klarat eller är på annat sätt nöjd med ett spel kan det ta ett bra tag innan jag ger mig på det igen. Men det är klart, spelar man hundra spel i veckan kan det bli ett tufft schema. Min strategi, för spel som inte är på Steam, att installera dem (ifall de inte är installerade redan), kolla om det finns någon ny patch eller inte och sedan köra på.

Tvättmaskiner är bättre än handtvätt av fler anledningar än sparad tid. Samma med diskmaskiner.

Det är inte alltid lätt att veta när någon patchar ett spel (iofs ganska ovanligt för de flesta spel, ironiskt nog) och att ha automatisk patchning avslaget på alla spel man misstänker kan sabbas tar ju bort lite av meningen med att ha autopatchning.

Nu har tråden gått hyggligt off-topic dock så jag nöjer mig helt enkelt med att vara oense med majoriteten och håller tyst i denna tråd


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Det är inte tjänsterna i sig som bekymrar mig; det är att jag får allt färre val där jag själv kan bestämma.
Och du (r3lev4nt) har inte haft några problem med origin uppenbarligen, så jag förstår att du försvarar det, men jag har haft omfattande problem, och om du googlar "Origin problems" så kan du ju börja se ett mönster. Du är lyckligt lottad helt enkelt.. grejen är ju att hade jag inte haft de problem jag har, hade jag inte haft anledning att klaga.
Och jag pratar fortfarande rent utvecklingsmässigt oavsett om du vill dra in steam, origin, GoG, eller vad du nu vill. Det är en stadig utveckling nedåt där man får färre val och färre alternativ till vad man kan och får göra med sin produkt.

Diablo 3 Always online DRM?
Det kan jag sympatisera med, det är väl väldigt få som spelar det i singleplayer.
Men möjligheten borde finnas endå! Det är JAG som konsument som borde få avgöra hur jag vill använda min produkt, och deras terms of use blir mer och mer restriktiva.
Sen att de lägger in restriktioner som knappt fungerar, buggar, eller försämrar spelupplevelsen markant är ju bara att hugga sig själv i benet.

Medlem

Även om många har problem, så är det fortfarande faktiskt långt fler som inte har problem. Sen är det såklart inte bra att någon har problem alls, men jag har fullt förtroende för att de gör allt de kan för att ordna de problem folk har med Origin.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

12
Skriv svar