Wasteland 2-insamlingen en succé

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av IceTeus:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av krad:

Hoppas verkligen att detta är framtiden så att storbolagen får någonting att tänka på. Skulle vara så skönt eftersom utvecklingen av spel går åt fel håll så fort dessa vidriga storbolag hoppar in och bestämmer...

Då får vi nog sänka våra krav på utseende och produtionsvärden. Större spel kostar mångdubbelt mer att utveckla än t.ex. Double Fines 2d-äventyr.

Kanske det men samtidigt så kanske ribban äntligen höjs på underhållningsvärdet istället då många av de s.k AAA titlarna från storbolagen totalt saknar just det.

Absolut, finns bra chans att ge old school-fansen det de vill ha. Samtidigt driver ju även dessa entusiaster företag, och de vill säker tjäna enhacka också. Kan kanske bli svårt att locka nytt folk till spelen om de ser allt för 1999 ut. Affärsmodellen kan få svårt att mäta sig med AAA-titlarna, det kanske snarare blir en sorts alternativ.

Ja det beror ju på vad målet med spelet är, är det att göra så mycket $$$$ det bara går så är ju CoD det enda valet. Men är målet att göra bra spel och leva på det så kan man göra betydligt mer än bara CoD. Sen så är ju BG2 t.ex. fortfarande snyggare än många moderna RPG just för hur det är gjort med handmålade bakgrunder istället för sunkiga 3D modeller.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av IceTeus:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av krad:

Hoppas verkligen att detta är framtiden så att storbolagen får någonting att tänka på. Skulle vara så skönt eftersom utvecklingen av spel går åt fel håll så fort dessa vidriga storbolag hoppar in och bestämmer...

Då får vi nog sänka våra krav på utseende och produtionsvärden. Större spel kostar mångdubbelt mer att utveckla än t.ex. Double Fines 2d-äventyr.

Kanske det men samtidigt så kanske ribban äntligen höjs på underhållningsvärdet istället då många av de s.k AAA titlarna från storbolagen totalt saknar just det.

Absolut, finns bra chans att ge old school-fansen det de vill ha. Samtidigt driver ju även dessa entusiaster företag, och de vill säker tjäna enhacka också. Kan kanske bli svårt att locka nytt folk till spelen om de ser allt för 1999 ut. Affärsmodellen kan få svårt att mäta sig med AAA-titlarna, det kanske snarare blir en sorts alternativ.

Ja det beror ju på vad målet med spelet är, är det att göra så mycket $$$$ det bara går så är ju CoD det enda valet. Men är målet att göra bra spel och leva på det så kan man göra betydligt mer än bara CoD. Sen så är ju BG2 t.ex. fortfarande snyggare än många moderna RPG just för hur det är gjort med handmålade bakgrunder istället för sunkiga 3D modeller.

Ja jämför gärna Baldurs gate 2 med DA2 och sen kan vi ju gissa vilket av spelen som gjordes med hjärta och vilket som gjordes enbart med profit i åtanke.
Slutsatsen=Budget säger inget om spelets kvalitet och att det var bättre förr


signatur

More COOP for the masses

Medlem

Det är nog lika bra idag, fast det kräver ju att man bortser från de stora förlagen som Electronic Arts och Activision. De gör samma spel om och om igen - med enorma budgetar, självklart. Ofta ser de fantastiska ut, men de känns som gammal skåpmat när de spelas. Det finns ingen skaparglädje, ingen vilja att göra något nytt eller chansa på en idé. Jag skyller som sagt till stor del på utvecklarna, men har ändå en viss förståelse i och med att utvecklingskostnaderna är så absurt höga.

Nej, jag sätter min framtidstro till de mindre utvecklarna och de som kan självpublicera. Minecraft är ett perfekt exempel på att ett spel inte behöver bra grafik eller tillstymmelse till spelbalans för att slå genom - bara en bra idé (som helst ska vara rolig att visa upp - om inte Youtube funnits skulle inte Minecraft sålt ens i närheten av vad det nu gjort).

Medlem

Congratulations!
You are now an official backer of Wasteland 2.

AMOUNT PLEDGED
$250.00

REWARD
Previous reward + your boxed collectors edition copy of the game will be AUTOGRAPHED BY BRIAN FARGO, ALAN PAVLISH, MIKE STACKPOLE and other key development team members. You will also receive 2 digital download copies (so you can leave your collectors edition sealed up!) and a lv1 Desert Ranger medal of honor (real metal medal) limited edition collectible. (Please add $15 for international shipping)

ESTIMATED DELIVERY
Oct 2013


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Congratulations!
You are now an official backer of Wasteland 2.

AMOUNT PLEDGED
$250.00

REWARD
Previous reward + your boxed collectors edition copy of the game will be AUTOGRAPHED BY BRIAN FARGO, ALAN PAVLISH, MIKE STACKPOLE and other key development team members. You will also receive 2 digital download copies (so you can leave your collectors edition sealed up!) and a lv1 Desert Ranger medal of honor (real metal medal) limited edition collectible. (Please add $15 for international shipping)

ESTIMATED DELIVERY
Oct 2013

Verkar som du gjorde samma misstag som jag själv och glömde att lägga till 15 dollar för leverans utanför USA, tänkte inte på detta förrän någon i den här tråden påminde om det (tack till den/de personerna förresten).

Medlem
Skrivet av Stephan:

Absolut, influensen från Wasteland märks tydligt i Fallout. Det finns även små Wasteland-easter eggs i Fallout. Framförallt så har FO ärvt valmöjligheterna från Wasteland - för att ta sig in i ett kassaskåp kunde man i Wasteland använda sig t ex av en kofot, spränga upp det med C4 eller använda sig av färdigheten Safecracking. Skulle man till en gammal militärbas långt ute i öknen kunde man välja att gå genom brännande hetta och anfalla basen rätt upp och ner eller reparera en gammal helikoptersimulator, lära sig flyga helikopter, hitta en attackhelikopter på ett helt annat ställe och landa på militärbasens tak för att ta sig in genom takfönstren.

Det är precis som du säger, Wasteland använde sig av stridssystemet från Bard's Tale, med vissa modifikationer - man kunde flytta runt sina karaktärer till olika platser på kartan medan man slogs. Avstånd var mycket viktigt.

I stort påminner Wasteland mycket om Ultima i det att de båda var långt, långt före sin tid. Jag kan fortfarande spela Wasteland idag och tycka att det är riktigt kul, även om man måste ha rätt så stort tålamod med gränssnittet som är mycket föråldrat.

Låter hur bra som helst, som sagt var gillar jag Fallout enormt (och då har jag inte ens spelat klart det än) och är utan tvekan ett gammalt Interplay fan. Jag har fullt förtroende för det här projektet och kanske kommer jag till och med öka min pledge för detta är en dröm som kommer i uppfyllese=).

Du har helt rätt angående Youtube och framgångarna för Minecraft, samma sak gäller för Terraria (som jag själv aldrig hade skaffat om det inte varit för TB och Cox videos).

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Ankh:

Congratulations!
You are now an official backer of Wasteland 2.

AMOUNT PLEDGED
$250.00

REWARD
Previous reward + your boxed collectors edition copy of the game will be AUTOGRAPHED BY BRIAN FARGO, ALAN PAVLISH, MIKE STACKPOLE and other key development team members. You will also receive 2 digital download copies (so you can leave your collectors edition sealed up!) and a lv1 Desert Ranger medal of honor (real metal medal) limited edition collectible. (Please add $15 for international shipping)

ESTIMATED DELIVERY
Oct 2013

Verkar som du gjorde samma misstag som jag själv och glömde att lägga till 15 dollar för leverans utanför USA, tänkte inte på detta förrän någon i den här tråden påminde om det (tack till den/de personerna förresten).

Ahh just det ja!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Kul att det blir ett Wasteland 2. Ser fram emot det. Orginalspelet släpptes i en tid då jag skaffat Amiga, så körde aldrig det på den tiden (släpptes inte på Amiga afaik).

Ett annat spel som tidigare gjort donation-ware, fast utanför kickstarter-sajten är Grim Dawn. Det är ett action-RPG från folk som jobbade på Iron Lore och spelet Titan Quest. De började utvecklingen tack vare doneringar från TQ-fans.

Jag skulle hosta upp storkovan för System Shock 3, men det spelet är låst hos EA, och kräver antagligen lite större budget.

Medlem

$30 väl investerade!

Medlem
Skrivet av Buio:

Jag skulle hosta upp storkovan för System Shock 3, men det spelet är låst hos EA, och kräver antagligen lite större budget.

Nog lika bra det, EA lär vilja ha ett finger med i så fall och det kan bara sluta i en enda sak, ytterligare en IP som gått åt fanders.

Inaktiv
Skrivet av Forcie:

Härligt! Fler spel av gamers för gamers och inte av EA för grottmänniskor.

Communitydriven utveckling ftw. Hoppas att de stora spelhusen fattar vinken när folk fullkomligen kastar pengar efter utvecklare när det finns en liten chans att de kan göra något som inte är streamlinat mainstream-bajs.

Dumpa storföretagen som kan samla sin styrka till storslagna spel och de bästa spelen som kommer ut har grafiken ifrån Minecraft, alltså 80 talets datorspelsgrafik...
Storföretagen gör det storslagna - små företag gör sånt man spelar för 15 minuter innan man går vidare till de riktiga spelen/storföretagens spel.


signatur

The Year was 2027..

Medlem

Vill personligen tacka alla som bidrog! Ser så oerhört mycket fram emot denna titel!

Medlem
Skrivet av john2376:
Skrivet av Forcie:

Härligt! Fler spel av gamers för gamers och inte av EA för grottmänniskor.

Communitydriven utveckling ftw. Hoppas att de stora spelhusen fattar vinken när folk fullkomligen kastar pengar efter utvecklare när det finns en liten chans att de kan göra något som inte är streamlinat mainstream-bajs.

Dumpa storföretagen som kan samla sin styrka till storslagna spel och de bästa spelen som kommer ut har grafiken ifrån Minecraft, alltså 80 talets datorspelsgrafik...
Storföretagen gör det storslagna - små företag gör sånt man spelar för 15 minuter innan man går vidare till de riktiga spelen/storföretagens spel.

Jisses,står du på EA:s/Activisions lönelista eller trollar du bara? Storföretagen=storslagna spel vilket skämt. Allt Ea,Activision,Ubisoft besudlar med sina giriga fingrar förstörs.


signatur

More COOP for the masses

Medlem
Skrivet av IceTeus:
Skrivet av john2376:
Skrivet av Forcie:

Härligt! Fler spel av gamers för gamers och inte av EA för grottmänniskor.

Communitydriven utveckling ftw. Hoppas att de stora spelhusen fattar vinken när folk fullkomligen kastar pengar efter utvecklare när det finns en liten chans att de kan göra något som inte är streamlinat mainstream-bajs.

Dumpa storföretagen som kan samla sin styrka till storslagna spel och de bästa spelen som kommer ut har grafiken ifrån Minecraft, alltså 80 talets datorspelsgrafik...
Storföretagen gör det storslagna - små företag gör sånt man spelar för 15 minuter innan man går vidare till de riktiga spelen/storföretagens spel.

Jisses,står du på EA:s/Activisions lönelista eller trollar du bara? Storföretagen=storslagna spel vilket skämt. Allt Ea,Activision,Ubisoft besudlar med sina giriga fingrar förstörs.

Han trollar i varenda tråd jag ser honom i, inget att bry sig om.

Medlem
Skrivet av john2376:

Dumpa storföretagen som kan samla sin styrka till storslagna spel och de bästa spelen som kommer ut har grafiken ifrån Minecraft, alltså 80 talets datorspelsgrafik...
Storföretagen gör det storslagna - små företag gör sånt man spelar för 15 minuter innan man går vidare till de riktiga spelen/storföretagens spel.

Jag tror nog du har lite fel där.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag lägger heldre $100 på ett gäng inspirerade personer som faktiskt vill skapa sin vision än att betala $50 för ett spel som lätt kategoriseras in med produktionsmallar på "How to make ... for dummies"
Det är samma sak som popindustrin, och CGFCGF börjar bli fruktansvärt tråkigt.

Sen att grafiken blir lidande tvekar jag inte en sekund på, men man har ju sett folk kapabla till storverk med en egen artiststil som t.ex minecraft, gunpoint, FTL.. finns många andra som verkar väldigt lovande och då behöver man inte bloom och next-gen direct-X-effekter. För spelet är kul!

Medlem

Bra jobbat!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Sänka kraven? Du menar sänka kraven på grafik, glassiga videos och reklamkampanjer som ska få oss att köpa skiten? Den egentliga utvecklingskostnaden för BF3 skulle nog ligga betydligt lägre än vad den gör nu om man skippade massa onödigt trams som EA krävt att få med... Så är det nog för många spel.

Skrivet av Tompa:
Skrivet av krad:

Hoppas verkligen att detta är framtiden så att storbolagen får någonting att tänka på. Skulle vara så skönt eftersom utvecklingen av spel går åt fel håll så fort dessa vidriga storbolag hoppar in och bestämmer...

Då får vi nog sänka våra krav på utseende och produtionsvärden. Större spel kostar mångdubbelt mer att utveckla än t.ex. Double Fines 2d-äventyr.

Medlem
Skrivet av john2376:

Dumpa storföretagen som kan samla sin styrka till storslagna spel och de bästa spelen som kommer ut har grafiken ifrån Minecraft, alltså 80 talets datorspelsgrafik...
Storföretagen gör det storslagna - små företag gör sånt man spelar för 15 minuter innan man går vidare till de riktiga spelen/storföretagens spel.

Det där har du visserligen dragit rakt ur röven. Minecrafts grafik är ett rent designval. Och visa mig ett hemmasystem från 80-talet som klarar att driva den grafikmotorn så skall jag ge dig ett pris.

Men även OM det skulle vara så så skulle jag LÄTT föredra att begränsa spelen till 80-talets datorspelgrafik om jag i utbyte får samma genremångfald och innovation. Varje dag.

I mitt fall är det "de riktiga spelen" som jag testar i 15 minuter, suckar och konstaterar sedan att marknadsföringsfolk och profitjakt har förstört ännu en spelserie.

Medlem

Ja wasteland 2 det vet jag att jag vill ha!!

Inaktiv

Fick nyss detta i mailen, man blir ju glad över att läsa sånt här:

"One friend of mine who worked with me there said recently he felt that in the beginning of the industry all the nerds were in charge, but then as the industry grew it changed, and now the guys that picked on the nerds got back on top. I think there was some great truth to that. We all hope this movement is bigger than just Tim Schafer or Brian Fargo as we want to get power back into the developers hands again."

http://www.kickstarter.com/projects/inxile/wasteland-2/posts/...

What an incredible week this has been. The outpouring of support and faith is nothing like I have ever had before (except maybe from my Mom), and for the first time in years it feels good to be in the games business. I have always loved both making and playing games, but the business side of it has been painful at times. In fact, there were a couple times the frustration with publishers was so high I considered stopping. It just seemed like the era of purity was over. Even when Interplay was a large company there was such a positive vibe with everyone pulling in the same direction with a real passion for their job. I frequently run into the folks I worked with in those days, and this same memory of those times remains with them.

One friend of mine who worked with me there said recently he felt that in the beginning of the industry all the nerds were in charge, but then as the industry grew it changed, and now the guys that picked on the nerds got back on top. I think there was some great truth to that. We all hope this movement is bigger than just Tim Schafer or Brian Fargo as we want to get power back into the developers hands again. And the unbelievable Indie scene shows that there is momentum in that direction. The development community continues to pull itself together to ensure their success. They share tools, they share statistics, they share ideas, and the biggest donators in Kickstarter are always developers. All of this reminds me of the freshness the industry had in the late 80′s through mid 90′s in which creativity was being directed only by the gamers. The gamers will always rule at the end of the day.

You will probably hear me thanking you all a hundred more times, but again, thanks for giving us this opportunity to do what we do best. Make games!

-Brian Fargo

12
Skriv svar