Varför spelar du spel?

Medlem
Varför spelar du spel?

Varför spelar ni spel? Vad är det som motiverar er och vad är det som får ett att fortsätta spela ett spel? Vad är de viktigaste delarna i ett spel för dig?

Detta är en del i en studie jag gör i min forskning på Linköpings universitet.. Syftet med forskningen är att hitta drivkraften i spel och förhoppningsvis påvisa att spel är betydligt mer komplexa och nyanserade än tidigare mycket tidigare forskning verkar tro och att man inte kan säga "TV-/dataspel" som ett övergripande koncept. Jag kan eventuellt komma behöva citera er, men självklart kommer ni vara totalt anonyma. Tack på förhand!

Edit: Oh, föresten, jag undrar också vad det är för spel ni spelar, vanligtvis...

Medlem

Jag spelar spel av samma anledning som när jag "går ut och leker", det aktiverar belöningssystemet i min hjärna.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Jag spelar spel av samma anledning som när jag "går ut och leker", det aktiverar belöningssystemet i min hjärna.

Titeln är skämtsamt vald, det är ingen pik eller så. Hoppas ingen tror det, men jag ser nu att den faktiskt kan missuppfattas...

Men vad menar du med belöningssystemet aktiveras. Är det när du klarar svåra uppgifter eller besegrar motståndare (i multiplayer typ)? När du levellar upp?

Jag spelar spel delvis på grund av känslan att jag åstadkommit något, jag känner mig som Tybalt skrev, belönad.
Sen så spelar jag på grund av mitt intresse för mediets utveckling och potentiella framtid. Då jag själv studerar bilden, dvs Serier, TV, Film, Spel och interaktiva medier. Min forskning hjälper mig och andra att se vad spel betyder idag, och vad det kan komma att ha för politisk/tematisk innebörd imorgon.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Jag spelar för det mesta för att slappna av och ha kul. Ännu roligare blir det med sällskap. Är spelet jag spelar bra och underhållande så spelar jag självklart ut det, och i sällsynta fall spelar om det. Det är också viktigt för mig att spelet belönar dig för tiden du lägger ner på spelet. Till exempel genom att ha ranker och unlocks.

Vad spelar jag? Jag spelar bra spel inom (nästan)alla genre. Just nu lirar jag Mass Effect 3 och Battlefield 3.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Jag spelar för det mesta för att slappna av och ha kul. Ännu roligare blir det med sällskap. Är spelet jag spelar bra och underhållande så spelar jag självklart ut det, och i sällsynta fall spelar om det. Det är också viktigt för mig att spelet belönar dig för tiden du lägger ner på spelet. Till exempel genom att ha ranker och unlocks.

Vad spelar jag? Jag spelar bra spel inom (nästan)alla genre. Just nu lirar jag Mass Effect 3 och Battlefield 3.

>Bra spel
>Mass Effect 3

ಠ_ಠ


signatur

Imperator

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Jag spelar spel delvis på grund av känslan att jag åstadkommit något, jag känner mig som Tybalt skrev, belönad.
Sen så spelar jag på grund av mitt intresse för mediets utveckling och potentiella framtid. Då jag själv studerar bilden, dvs Serier, TV, Film, Spel och interaktiva medier. Min forskning hjälper mig och andra att se vad spel betyder idag, och vad det kan komma att ha för politisk/tematisk innebörd imorgon.

Men vad får dig att känna att du åstadkommit något? Levels? Unlocks(typ BF3 &CoD)? Eller att du påverkar världen du är i (Fallout, Mass Effect). Tack för svaret föresten.

Skrivet av WaltX:

Jag spelar för det mesta för att slappna av och ha kul. Ännu roligare blir det med sällskap. Är spelet jag spelar bra och underhållande så spelar jag självklart ut det, och i sällsynta fall spelar om det. Det är också viktigt för mig att spelet belönar dig för tiden du lägger ner på spelet. Till exempel genom att ha ranker och unlocks.

Vad spelar jag? Jag spelar bra spel inom (nästan)alla genre. Just nu lirar jag Mass Effect 3 och Battlefield 3.

Vad är det som gör att det är, liksom, kul? Mass Effect 3 är ju rätt storydrivet, BF3 handlar ju mycket om att regelrätt mosa (mänskliga) fiender. Och vad är det som är avslappnande med dessa spel? Jag brukar vara rätt spänd/skrikande när jag spelar BF3

Sorry att jag är lite påstridig eller låter kritisk. Försöker bara få bättre uppfattning. Och tack för svaret!

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag spelar mest spel för att finner roa i det precis som andra känner ro i att spela fotboll och sånt, gillar och det sociala med att lösa problem med vänner och kunna ta och vinna en match i t.ex. LoL,DotA m.m Gillar också tävla mot andra i spel för att det är något jag är bra på och jag kan ta och vinna över mina vänner där dem vinner över mig iannat.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Jag tycker om att utvecklas och bli känslomässigt berörd. Gillar även komplexitet och tankenötter (intelligenta sådana, t.ex. Braid). Ser även spel som den ultimata konstformen där bild, musik, interaktivitet och underhållning blandas. Jag önskar att jag kommer att arbeta med skapande på något vis efter min civilingenjörsexamen och dataspel känns som en otroligt spännande platform där det finns helt sjukt stor potential för utveckling av både konstformen och för utövaren.

Spelar dock mindre nu än vad jag gjorde när jag var yngre och har blivit oerhört kräsen.. kanske tack vare alla förenklingar inom genren.


signatur

Have a good time!

Medlem

Jag antar att jag spelar för att det är roligt. Det är ju dock väldigt svårt att säga exakt vad det är som är roligt, något som ändå får sägas vara ganska irrationellt. Det är kul att levla – men det är inte roligt i alla spel, det är kul att klara av bossar – men inte i alla spel. I slutändan blir det något helhetsintryck som man inte riktigt kan definiera. Till exempel kan ett spel vara jätteroligt vissa dagar men inte alls under andra dagar. Det är lite som med musik: det är lätt att säga om man tycker att någonting är bra eller dåligt, men desto svårare att säga precis vad det är som gör det bra och dåligt.

För att komma fram till någonting: Jag spelar för att det är roligt, vilket jag ser som något irationellt som inte riktigt går att definiera. Det som betyder något är om helhetsintrycket tilltalar mig. Typ.

Belöningen kommer i olika former, Jag spelar mest rollspel och äventyrspel. Visst spelar jag Fps, men inte lika mycket då det inte ger samma känsla. Man kan försvåra det hela med att diskuttera teorier om "Dörr och tröskel" och även "Spegelteorin" att mina val reflekterar mig själv och vad det är jag söker och njuter av.

Men för att göra det hela enkelt måste jag säga att det är "tillhörighet" och möjligheten att påverka som lockar mitt spelande. Med tillhörighet menas inte som socialt med andra människor, utan den värld jag besöker motar mig och ger ett sken av att "Du faktiskt betyder något". Jag har svårt för att spela genomonda karaktärer, så i till exempel "Fallout" gör jag nästan allt för att hjälpa de utsatta NPCer som ber om hjälp. Om det så enbart är en flaska med vatten, så ger jag mig ut i fiendeland för att hitta sagda flaska.

Detta är designmässigt en stor del av MMO, I SWTOR som WOW. Där det "Rätta" beteendet belönas, även om du går det "ondare" valet får du ändå en belöning men samtidigt kommentarer som ska ge dig (spelaren, inte Avataren) skuldkännslor.

Jag är ingen tävlingsmänniska så listor med Kill/death ratio och topplaseringar är inget för mig, inte ens att låsa upp ett nytt vapen i BF3 och spel med kompetativ design. Men ett nytt vapen i "Kingdoms of Amalur" som gör det lättare för mig att nå mitt utstakade mål, välkomnas.

Kan fortsätta, men känner att jag borde redigera och fylla ut det som står här ovan.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Spel är en simpel typ av underhållning.

En som spelar fotboll måste göra sig i ordning, åka bort till planen, bytta om och sedan få spela.
Jag startar datorn, sen är jag igång.

Som tybalt skrev så aktiveras hjärnans belöningssystem när jag åstadkommer något i ett spel.
Det kan vara allt från att besegra en boss jag försökt 3-4 ggr med, vinna en långdragen och jämn match på hon, lr vända en match som såg ut som en klar förlust.

En fotbollsspelare känner av samma belöningssystem när han kanske sätter ett mål, räddar ett mål eller vinner en match.

Så anledningen till att jag spelar, är att det är ett simpelt sätt att få hjärnans belöningssystem att aktiveras, jag har kul när jag gör det och det är enkelt att komma åt något typ av spel vart jag en är. (mobil spel tex om man är på en buss/tåg etc) Jag kan även få ut en viss typ av gemenskap då det är enkelt att spela med sina vänner, eller med "communityn"


signatur

Rwa?

Medlem

Kort och gott: Det är kul och ger mer än vad det tar.


signatur

M'kay?

Jag spelar datorspel av många olika orsaker. Att fly till en annan värld är fruktansvärt avslappnande även om världen kan vara fylld av slemmiga monster (Half-Life). Ibland vill jag bara ha roligt och då kör jag igång något multiplayerinriktat fps (Red Orchestra 2 för tillfället). Ibland vill jag uppleva fruktansvärt deprimerande landskap som samtidigt är fyllda till kanten av atmosfär. Spelvärldarna känns så kalla att jag fryser även om det är 20+ inomhus (S.T.A.L.K.E.R., Metro 2033). Ibland tar skrivbordsgeneralen inom mig över kontrollen och jag känner ett brinnande behov av att erövra provins efter provins (Total war, Age of Empires 2).

Varför spelar jag? Även om det kan låta sorgligt så tror jag att det delvis beror på att jag njuter mer av landskap som konstruerats av pixlar än den värld som omger mig. Mina handlingar har inte större konsekvenser än att jag laddar om och försöker på nytt. Världen känns fantasifull och den är full av möjligheter.

Medlem
Skrivet av Xifel:
Skrivet av WaltX:

Jag spelar för det mesta för att slappna av och ha kul. Ännu roligare blir det med sällskap. Är spelet jag spelar bra och underhållande så spelar jag självklart ut det, och i sällsynta fall spelar om det. Det är också viktigt för mig att spelet belönar dig för tiden du lägger ner på spelet. Till exempel genom att ha ranker och unlocks.

Vad spelar jag? Jag spelar bra spel inom (nästan)alla genre. Just nu lirar jag Mass Effect 3 och Battlefield 3.

Vad är det som gör att det är, liksom, kul? Mass Effect 3 är ju rätt storydrivet, BF3 handlar ju mycket om att regelrätt mosa (mänskliga) fiender. Och vad är det som är avslappnande med dessa spel? Jag brukar vara rätt spänd/skrikande när jag spelar BF3

Sorry att jag är lite påstridig eller låter kritisk. Försöker bara få bättre uppfattning. Och tack för svaret!

Svårt att förklara vad som gör ett spel "kul". Ett spel som jag gillar har jag automatiskt kul med. För att ett spel ska vara bra, och som jag således kan njuta av, så måste spelet ha bra grafik, handling och gameplay. Enligt mig alltså.

Menar mer att spel är avslappnande för kroppen. Efter en arbetsdag och ett hårt pass på gymmet så brukar jag slappna av genom att spela lite på kvällen.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Jag spelar av flera olika anledningar men dels är det för att komma bort från vardagen och för att koppla av efter en helvetisk dag på jobbet. Jag värdesätter väldigt högt en helkväll/natt för mig själv, djupt insnöad i ett storydrivet rollspel eller liknande.

Men sen är jag - till skillnad från Traveller in time - en tävlingsmänniska och gillar att spela mot andra och är absolut inte nöjd med min prestation förrän jag ligger på topp oavsett spel. Det har sina för- och nackdelar. Största nackdelen är att jag blir så förbannad när jag spelar dåligt och istället för att koppla av så blir jag fan tokig tills att jag stänger av spelet eller vänder på steken så att säga. Fördelen däremot är att om jag gillar spelet så lär mig all spelmekanik och jag lär mig hur man skaffar sig en edge gentemot andra spelare för att hålla sig på topp. Vilken naturligt nog innebär att om jag gillar ett spel så är jag oftast betydligt bättre på det än average-spelaren.

Annars så spelar jag mycket också för att skaffa inspiration eftersom att jag själv sakta men säkert tänkte göra ett nytt karriärsval från mitt nuvarande jobb till att satsa på att frilansa som concept artist eller illustrator framöver.

Medlem

jag spelar nog som tids för driv eller nåt att göra när jag inte kan sova , men också för att uppleva grymt bra spel har spelat skyrim 19 timmar sträk nu XD

Medlem

För att det är kul.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skrivet av albin_s:

jag spelar nog som tids för driv eller nåt att göra när jag inte kan sova , men också för att uppleva grymt bra spel har spelat skyrim 19 timmar sträk nu XD

Det är nog inte så hälsosamt, hörru.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av albin_s:

jag spelar nog som tids för driv eller nåt att göra när jag inte kan sova , men också för att uppleva grymt bra spel har spelat skyrim 19 timmar sträk nu XD

Det är nog inte så hälsosamt, hörde du.

i now har tat en paus och ska forsäta mitt äventyr som dragon born i över mon MOHAHHA

Inaktiv

Jag tycker om att känna mig som en riktig hjälte!

Medlem

tänker inte skriva nåt djupt här int', det underhåller mig helt enkelt


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Inaktiv
Skrivet av albin_s:

jag spelar nog som tids för driv eller nåt att göra när jag inte kan sova , men också för att uppleva grymt bra spel har spelat skyrim 19 timmar sträk nu XD

Wow, jag antar att din hjälte är ganska stark nu!

Medlem
Skrivet av Grebolf:
Skrivet av albin_s:

jag spelar nog som tids för driv eller nåt att göra när jag inte kan sova , men också för att uppleva grymt bra spel har spelat skyrim 19 timmar sträk nu XD

Wow, jag antar att din hjälte är ganska stark nu!

varför håller du på och tjatar om hjältar hela tiden ??

Medlem

Kan inte alla som gör undersökningar på universitet angående gaming lägga ner? Gör något vettigare snälla. Eller blir nästa anhalt "Varför lyssnar du på musik?"

Vem är det som tror att det kommer komma nåt vettigt ur det här? Gruppen som spelar inbegriper ju snart varenda människa. En del spelar alfapet på sin Iphone och andra skjuter zombies i drösvis. Vad kan den gemensamma faktor vara?

Underhållning.

Skriv det i din uppsats. Ett ord. För det kommer inte gå att smalna av mer än så.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Skrivet av albin_s:

jag spelar nog som tids för driv eller nåt att göra när jag inte kan sova , men också för att uppleva grymt bra spel har spelat skyrim 19 timmar sträk nu XD

Ojojojoj.....

OnT: Jag spelar för att det finns knappt något annat att göra varken ute eller inne förutom gitarr?

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:
Skrivet av albin_s:

jag spelar nog som tids för driv eller nåt att göra när jag inte kan sova , men också för att uppleva grymt bra spel har spelat skyrim 19 timmar sträk nu XD

Ojojojoj.....

OnT: Jag spelar för att det finns knappt något annat att göra varken ute eller inne förutom gitarr?

träffa vänner kanske är ju alltid nåt men har så grymt tråkigt efter som alla är och åker skidor men jag kan inte åka skidor :/

Medlem
Citat:

Detta är en del i en studie jag gör i min forskning "Why you don't go outside and play" jag gör på Linköpings universitet..

Det ena utesluter inte det andra. Bara för att man spelar ibland innebär det inte att man sitter inne hela dagarna och vägrar idrotta.
Att spela är inte konstigare än att se en film eller följa en tvserie.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Citat:

Detta är en del i en studie jag gör i min forskning "Why you don't go outside and play" jag gör på Linköpings universitet..

Det ena utesluter inte det andra. Bara för att man spelar ibland innebär det inte att man sitter inne hela dagarna och vägrar idrotta.
Att spela är inte konstigare än att se en film eller följa en tvserie.

Haha, jag ska nog byta namn på den, folk missuppfattar och tror jag menar någonting negativt. Jag menar mer skämtsamt, att man inte går ut och leker för att det är roligare att spela, och varför det är det.

Tro mig, jag spenderar rätt mycket tid att spela själv, och jag vet varför jag gör det (jag gillar en bra story). Uppsatsen gör jag för att vill se vad folk säger driver dem att spela, t ex folk som spelar Football Manager och sånt, som jag själv inte förstår.

Medlem
Skrivet av Xifel:

Haha, jag ska nog byta namn på den, folk missuppfattar och tror jag menar någonting negativt. Jag menar mer skämtsamt, att man inte går ut och leker för att det är roligare att spela, och varför det är det.

Men som Fargo säger, det ena utesluter inte det andra. Jag kanske fortsätter missuppfattningen, men att säga "att man inte går ut och leker för att det är roligare att spela, och varför det är det" låter som att man inte går ut och leker alls. Det behöver inte vara att folk ser det som att du är negativ, utan ser det som att du har fel i din beskrivning. Frågeställningen känns också intetsägande, jämför: att man inte dricker läsk för att det är godare med juice, och varför det är det.

Förstår du invändningen?

Vilken nivå är uppsatsen på förresten?

12
Skriv svar