Medlem
ARMA 2

Hej jag undrar lite kort å gott om Arma 2 och hur deras Online spel är, är mer storskaligt som bf2 va eller är det också lite mindre maps och mer intense action än mer strategiskt?

hoppas ni förstår va jag menar

MvH

Medlem

BF2-kartorna är stora som skokartonger i jämförelse med ArmA2.

Notera att ArmA2 är lite av sin egen genré. Vill man ha action som i "twitch shooters" som Modern Warfare eller BF så är ArmA-serien antagligen inget för dig.

Vill du gå steget mot realism (besvärligt ord jag vet) och storskalighet så är ArmA-serien helt klart intressant. Notera att jag pratar spelmekaniskt och inte visuellt då även ett plattformsspel kan ha realistisk tema på sin estetiska design.

Edit: Ja, såklart finns det små banor även i ArmA2.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

aa nice vill ha ett mer realisitskt spel om man säger så blev lite besviken på bf3 då det blev lite mer åt modernwarfare hållen tycker jag, så letade lite nytt då, men ska iaf prova arma 2 då.

Medlem

En sak du måste komma ihåg när du spelar ArmA är att det är en militärsimulator. Alltså INGET actionspel som andra FPS. Kom ihåg det, starta inte ArmA med mentaliteten att det är i samma genre som BF3 eller CoD. Då blir du bara besviken.


signatur

Imperator

Medlem

Ja, det är en inlärningströskel, men om man har tålamod, läser manualen och lär sig kontrollerna så har man ett helt fantastiskt spel som levererar upplevelser som i mitt tycke inget annat spel gör.

Spelet håller dig inte i handen. Du har ofta en roll eller uppgift, lös den hur du vill.

Informera dig INNAN du hoppar in på en server. Det är tröttsamt när folk inte ens har lärt sig tangentbordet när de hoppar in.

Återigen, det är inte ett BF eller MW-spel. Du är nu varnad upprepade gånger.

Lycka till!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Arma II är en helt annan värld jämfört med BF3 eller CoD.
Som ovan har sagt vill du ha arkadaction så är detta fel spel.

Du kan se Arma II som "warfare sandbox". Du har totalt frihet att göra vad du vill och lösa misisons på flera sätt.
Finns massa olika online lägen. Allt ifrån små coop uppdrag till massiva PVP missions med över 60 spelare.
Det finns deathmatch, team deathmatch, små/ stora Coop missions, små/stora PVP missions, tom zombie missions.
Möjligheterna är oändliga. Finns 100-tals missions som är skapade av communityn

Det roligaste läget imo är Warfare, även kallat Capture the island.
Det är PVP mission, blufor mot opfor (USA vs Ryssland) och utspelas på stora kartor. Det är det ultimata sandbox missionet.
Du vinner genom att antingen erövra alla städer på kartan eller hitta och förstöra motståndarnas bas.
I det här läget finns det en commander som ansvarar för basbyggande samt fixa nya techs i techtreet så fler units blir tillgängliga för laget.
Du kan springa runt till fots själv, med andra lagkamrater eller med AI´s under dig. Hoppa in i en tank, flyga helikopter eller flygplan. Du kan bygga egna artillery batteries, lasertargeta mål åt dina lagkamrater som sen kommer och bombar med flyg. Möjligheterna är oändliga.

När jag spelat warfare missions i Arma har jag upplevt "moments" som jag aldrig upplevt i något annat spel tidigare. Så jag rekommenderar helt klart det om du vill testa Arma II online.

Om du testar det så hoppas jag att det faller dig i smaken och ger dig lika mycket glädje som det gett mig. Det är ett fantastiskt spel.

PS. Ha tålamod. Det är rätt hög inlärningskurva.

Lycka till!

Medlem

hmm låter bara bättre och bättre vill ha nåt liknande en krigsimulator. Men vet ni om man missar mycket om man laddar ner gratis versionen av Arma 2? jämfört med om man köper hela spelet? dvs e campaignen bra?

Medlem

Ja du missar ganska mycket. Mest för att du inte kan installera mods.
Kampanjen är rätt bra och kan även spelas i coop. Men om du frågar mig så är Arma roligast online.

Tycker du gör såhär.
Ladda ner Arma 2 free och testa det.
Gillar du det köp Arma 2 och expansionen Operation Arrowhead. Mycket prisvärd expansion.
Många missions gjorde av communityn kräver även att du har både Arma2 och OA installerat.
Sen tror jag att det är ganska ont om servrar som hostar missions för bara Arma2, så köpa OA är rekommenderat. Du får väldigt mycket för pengarna.

Medlem

Jag håller med fujiX om att Warfare (CTI) är otroligt roligt.

Jag kan tyvärr inte rekommendera enspelarkampanjen i ArmA2. Det är antagligen den svagaste biten i ArmA2. Dessutom är den buggig. Jag tror att något av de första (andra uppdraget?) uppdragen krashar datorn, något som började efter en av de senare patcharna. Åtminstone hände det för en vän till mig, när jag testade så kraschade till min förvåning även min dator också. Notera att (för mig) kraschar aldrig ArmA2. (hundratals timmar)

Nåväl, det är som sagt subjektivt, men man kan säkert ha kul med kampanjen också, även om jag inte tycker det är att visa ArmA2's bästa sida.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Finns det nån specifik plats där svenska/skandinaviska Arma 2-spelare håller till? IRC, forum eller dylikt? Har bara Arma 2, men med allt snack om Day Z så är jag jäkligt sugen på att skaffa CO och prova det.. ^^ *kapa tråd*

Förresten, är det nån som har koll på om det finns några co-op missions gjorda för färre antal spelare? Typ 2-6.. De jag hittar är bara massiva uppdrag för massvis med folk, visst det kanske är huvudtanken med spelet, men jag gillar nog mindre skala på det hela.. Tycker armaholics arkiv är bedrövligt att leta i, och är väl inte bilder på ens hälften av uppdragen.. >_<

1
Skriv svar