datan blir långsammare destu längre den står på ??

Medlem
datan blir långsammare destu längre den står på ??

när datan nyss har startat så är den sjukt snabb på i windows och i olika linux men när den har vart på i ca 3-5 timmar så blir den seg och muspekarn hänger inte med och spel och sånt börjar lagga också slutar program att fungera , kan de va nåt fel på ssd ??

Medlem

Har du kollat temperaturer på CPU t.ex?

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

kolla tempraturerna. Stäng ner alla program som ej behövs, rensa datorn.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av albin_s:

när datan nyss har startat så är den sjukt snabb på i windows och i olika linux men när den har vart på i ca 3-5 timmar så blir den seg och muspekarn hänger inte med och spel och sånt börjar lagga också slutar program att fungera , kan de va nåt fel på ssd ??

Vet inte om det kan vara samma problem. Men jag upplevde liknande problem med filmer.

En nyligen uppstartad datorn spelade upp filmer normalt i 25, 30 fps etc etc men efter ett antal timmar så kunde de gått ner till 7 fps.

Det visade sig vara problem med drivers från nVidia som gjorde att mitt ram åts upp.
Efter nVidia släppte deras 295.73 WHQL drivers så har det blivit normalt igen.
Innan dess så använde jag beta drivers och det fanns memory leaks i dem som orsakade problemet.
Jag vet att det har kommit ut nyare drivers: 296.10 WHQL men har inte orkat uppdatera ännu.

Att datorn blir långsam kan bero på att NÅGON av de drivers du har inte fungerar som de ska, testa att installera om dem. Värme kan ju också vara problem så klart men ta ner HW monitor för en snabb koll på det.
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Du kan ju också ta ner CrystalDisk Info för att se om dina HDD/SSD's "mår bra".
http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html

Medlem
Skrivet av joffjoff:

kolla tempraturerna. Stäng ner alla program som ej behövs, rensa datorn.

hur kollar men tempraturen från bios eller ?? :;P

Medlem
Skrivet av Fuidama:
Skrivet av albin_s:

när datan nyss har startat så är den sjukt snabb på i windows och i olika linux men när den har vart på i ca 3-5 timmar så blir den seg och muspekarn hänger inte med och spel och sånt börjar lagga också slutar program att fungera , kan de va nåt fel på ssd ??

Vet inte om det kan vara samma problem. Men jag upplevde liknande problem med filmer.

En nyligen uppstartad datorn spelade upp filmer normalt i 25, 30 fps etc etc men efter ett antal timmar så kunde de gått ner till 7 fps.

Det visade sig vara problem med drivers från nVidia som gjorde att mitt ram åts upp.
Efter nVidia släppte deras 295.73 WHQL drivers så har det blivit normalt igen.
Innan dess så använde jag beta drivers och det fanns memory leaks i dem som orsakade problemet.
Jag vet att det har kommit ut nyare drivers: 296.10 WHQL men har inte orkat uppdatera ännu.

Att datorn blir långsam kan bero på att NÅGON av de drivers du har inte fungerar som de ska, testa att installera om dem. Värme kan ju också vara problem så klart men ta ner HW monitor för en snabb koll på det.
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Du kan ju också ta ner CrystalDisk Info för att se om dina HDD/SSD's "mår bra".
http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html

har dock dom nyaste drivrutinerna och jag har redan crystaldisk info ??

Medlem

vad bör normal värdena ligga på i allt då ??

Medlem
Skrivet av albin_s:

vad bör normal värdena ligga på i allt då ??

Det är ju det som är bra med Crystal Disk eftersom den säger hur dina hårddiskar mår. SSD, i mitt fall t.ex, säger att den är 94% och fungerar "bra".

Utöver det jag skrivit så vet jag inget mer direkt.
Folk hade kanske klagat på att det är virus, men jag har inte haft några sådana problem tidigare som varit pga virus.

Har du varit till Sweclocker's forum och frågat där?

Om ingen annan kan ge förslag på vad felet kan vara, så finns det väl inget annat att testa än att formatera och installera om systemet. Att köra ett "cleant" windows men ändå få samma fel KAN tyda på hårdvaruproblem. Annars så är det väl något program/spel som strulade med datorn.

Medlem
Skrivet av Fuidama:
Skrivet av albin_s:

vad bör normal värdena ligga på i allt då ??

Det är ju det som är bra med Crystal Disk eftersom den säger hur dina hårddiskar mår. SSD, i mitt fall t.ex, säger att den är 94% och fungerar "bra".

Utöver det jag skrivit så vet jag inget mer direkt.
Folk hade kanske klagat på att det är virus, men jag har inte haft några sådana problem tidigare som varit pga virus.

Har du varit till Sweclocker's forum och frågat där?

Om ingen annan kan ge förslag på vad felet kan vara, så finns det väl inget annat att testa än att formatera och installera om systemet. Att köra ett "cleant" windows men ändå få samma fel KAN tyda på hårdvaruproblem. Annars så är det väl något program/spel som strulade med datorn.

ssd mår 88 och fungerar bra :/ ska nog testa att omistalera allt på datan

Inaktiv

Deleta allt skit i "temp" foldern:

Ladda hem gratis versionerna av:

1. Speed up my PC
2. CC cleaner
3. Registry Mechanic
4. Uniblue Registry Booster

Alla dom proggen har 3 st free fixes utan att du köper dom, Så testa och kolla om dom gör sakerna bättre.


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Medlem

Även om det inte är lite ironiskt att installera tre testversioner av program bara för att köra dom en gång, när det just är onödiga program/filer som man vill få bort...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av conthox:

Även om det inte är lite ironiskt att installera tre testversioner av program bara för att köra dom en gång, när det just är onödiga program/filer som man vill få bort...

Om man har lust och sitta en dag med att avinstalera dem manuellt så säger jag varså god och sedan säg mig om det var värt det. Sen så behöver man inte använda dem bara en gång för sedan så kan jag lova dig efter ett år så behöver man rensa igen.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Tänkte säga ngt om att inte porrsurfa o slippa trojaner etc.
Men du har alla uppdates och kollat efter minnesläckor?
Tagit upp aktivitetshanteraren och kollat vad som drar minne i processer och tjänster.
Sökt efter fysiska fel i ramkretsarna ?(ja det borde bli bluescreen, men underligare saker har jag träffat på)


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:

Tänkte säga ngt om att inte porrsurfa o slippa trojaner etc.
Men du har alla uppdates och kollat efter minnesläckor?
Tagit upp aktivitetshanteraren och kollat vad som drar minne i processer och tjänster.
Sökt efter fysiska fel i ramkretsarna ?(ja det borde bli bluescreen, men underligare saker har jag träffat på)

porr surfa på datan trode ja hade mobil för de

Medlem

hur mycket minne har du och vilket os kör du?


signatur

thank you, come again

1
Skriv svar