Feedback på min nystartade FZ-surge

Medlem
Feedback på min nystartade FZ-surge

Tjena! Tänkte ge lite feedback på FZ överlag, enligt de erfarenheter jag fått den sista tiden när jag postat betydligt mer nu när jag blivit mer aktiv igen. Tänkte även nämna det jag tycker bör få applåder för att det är bra.

Jag vill också förtydliga att jag inte vill kritisera något val från administrationen, påstå att endast det jag säger är rätt eller annat. Jag ger helt enkelt den feedback som jag upplever den, och ibland mina tankar och förslag på lösningar.

Förbättringar;

Rubrikval
Rubrikvalen känns minst lika viktiga som själva texten, och senaste tiden har det varit en del rubriker som antingen har framstått som mindre seriösa ,överdrivet skämtsamma eller felaktiga. Ett bra exempel är "Mass Effect 3 laggar på PS3". Det pratas om FPS-drops, vilket inte bör kallas för lagg.

Källhänvisning
Nu vet jag att detta redan tagits upp, men nämner det ändå eftersom jag tar upp allt jag noterat. Bättre källhänvisning! Inte bara på det sättet att det ska finnas med, för det gör det oftast, utan snarare att de måste vara tydligare. Numera är de ofta inbakade i texten, men jag (och kan tänka mig många fler), ser gärna den typen av lista som vissa skribenter gör vid botten av artikeln, där det står tydligt vad det leder till.
Exempel finnes här
[ http://www.fz.se/artiklar/tavlingar/20120308/vinn-mass-effect... ]

Stabilitet (?)
FZ har haft en hel del hicka nyligen, och oavsett om det har åtgärdats eller inte så vore det trevligt att få någon uppdatering på varför det blir så, och hur det går i bugg-jakten. Mest för att veta vad man kan förvänta sig när man loggar in härnäst.

Ömsesidig respekt! (Riktat till medlemmar likväl moderatorer.
Stämningen på FZ är inte alltför bra numera. Det blir alltför ofta pajkastning och skällsord. Meningsskiljaktigheter som skulle kunna ge en bra debatt ger istället dålig stämning och bråk.
Alt. Behövs hårdare regler om hur man får bete sig?

Spam-kontroll
Och nu pratar vi inte "Har du känna denna sida? Super billig leksak din barn", utan posts som inte är annat än spam. Trådar som inte fyller någon funktion alls. Det känns som att det blir vanligare och vanligare med låg-kvalitets postning som inte fyller något syfte. Var gränsen dras är ju dock upp till administrationen, och förmodligen även personlig åsikt.

Det var det jag kunde tänka på nu, men en del positivt vill jag också hiva ur mig!

Artikel-bredden
Superb! Tycker ni får till ett mycket intressant scope på artiklar, och jag läser mer och mer känns det som. Inte bara blir vistelsen mer njutbar, utan det känns som om jag faktiskt expanderar mina kunskapsområden tack vare det. Eloge!

Feedback från administrationen
Mycket bra även här! Man får bra svar, utomordentligt bra bemötande och all hjälp man kan tänka sig. Återigen eloge!

Recensions-kvalitén
Mycket personlig åsikt här kanske, men jag tycker recensionernas kvalitet bara blir bättre och bättre för varje postad recension. Keep up the good work!

Video-spelaren & video-arkivet
Detta är en stor grej för mig iallafall. FZ's video-media är den bästa på nätet enligt mig. Ska jag se en trailer eller en gameplay-video är det hit jag går. Bra kvalitet och supersnabb buffering!

Filarkivet
Ja vad mer kan man säga..? Har inte behövt använda det sista tiden, men det har alltid varit en helt underbar tillgång i stunder av mörker på övriga delar av internet.
Relaterad fråga: Vad har ni för policy om vad som finns tillgängligt i filarkivet? Skulle nämligen bli väldigt lycklig om ni kunde hosta Quake 3's CPMA-mod och tillhörande mappack åt den svenska CPMA-scenen. (Om än liten idag, så finns vi än!) Det är nämligen så att det är svårt att hitta den på internet numera, och en pålitlig källa vore guld värd.

Det var nog allt för mig denna gången! Hoppas att ni får ut något av feedback, oavsett vilken form, iallafall.

Ha're!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

om mass effect spelas i Ca 20FPS på ps3 och 30fps på 360, skulle jag nog kalla det för lagg/hack.


signatur

Rwa?

Medlem

"Latens (engelska latency), även känt som lag, är ett tekniskt uttryck för tidsfördröjning eller svarstid."

Det folk upplever på PS3 är alltså inte lagg, utan fps-drops och/eller försämrad prestanda.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Vi vann i den frågan, rubriken är ändrad


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Hmm ok, i min värld betyder inte lagg nödvändigtvis hög ping.


signatur

Rwa?

Antikvitet

Kul med feedback, jag är övertygad om att redaktionen suger åt sig. Jag kan passa på att bemöta den tekniska aspekten du nämner i stabiliteten.

Plattformen som driver FZ handhar också ett gäng andra stora sajter. Av den anledningen är vi nödgade att använda skalbara lösningar och flera olika cachelager. Men när tekniska lösningar ska skala dyker det ibland upp problem som är svåra att komma till rätta med.

På sistone har vi haft en del oplanerade driftstörningar med just såna problem. Det har varit situationer där vissa lastfrontar beter sig annorlunda än andra fastän de kör samma kod, eller där våra deployscript har havererat. I ett fall, där bildarkivet lade av, var det för att vi stötte på en rätt obehaglig MySQL-bugg som fick primärnycklarna (auto increment) att fara iväg med en sjujäkla fart.

Jag skulle ljuga om jag sa att det inte kommer dyka upp problem framöver, men vi tar upptid och inte minst laddningstid väldigt allvarligt och jobbar dagligen för att förbättra den.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Låter ju som att ni har läget under kontroll (?) iallafall!

Tack för ett bra svar, och hoppas feedbacken leder till något bra. Hänger så pass mycket här numera att det inte känns mer än rätt att dela med mig.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Jo, precis som John skriver så är genomtänkt och välskriven feedback alltid värdefull för oss på redaktionen! Självklart lyssnar vi alltid på de åsikter våra läsare har om det material vi publicerar. Rent konkret har din feedback lett till att jag försökt bli tydligare med mina källhänvisningar i mina nyheter, eftersom jag håller med om att det kanske riskerar bli en smula otydligt med att ha alla länkar inbakade i själva texten. Så där ser du, det lönar sig att göra sig hörd!

Riktigt kul att höra också att du gillar det vi presterar. Vi tycker om dig med!

Medlem

Åh, det värmer!

Och kul att höra att det ger direkta resultat med feedbacken, det motiverar än mer! Kommer uppdatera här när jag får nya synpunkter eller idéer.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar