Tips på "hård" sci-fi

Medlem
Tips på "hård" sci-fi

Efter att ha läst två böcker och börjat spela lite mass effect så har jag blivit grymt sugen på att läsa mer sci-fi.
Och då tänker jag mest det som tydligen kallas Hard sci-fi där stor vikt läggs på att saker och ting skall vara vetenskapligt riktiga eller åtminståne vetenskapligt teoretiskt möjliga.

Fysik har på senare tid blivit lite av en hobby för mig och böcker såsom de två jag nyligt läst av stephen baxter (flood, ark) faller helt i min smak.

Så tips och råd godtas med glädje


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Kan rekommendera C. J. Cherryh och "Downbelow Station". Riktigt bra bok som bör hamna inom genren "hard sci-fi".

Medlem

Läser inte mycket Sci-fi förutom P.K Dick men jag kan rekommendera det "Hard Sci-Fi" jag läst, Solaris av Lem är en klassiker, även Arthur C Clarkes böcker funkar, antar att även Dune (Alla, även de skrivna av Frank håller tråkigt nog inte samma höga klass dock) skulle kvala in här som en blandning and hard/soft.

Medlem

För min del kan jag rekommendera Crest of the Stars. Det är en militär-rymdopera med många inslag av hård sci-fi. Lite svår att få tag nu dock då Tokyopop, som gav ut den, har lagt ner sin Nordamerikanska distributionskanal.

Finns fortfarande på Amazon dock (ska läsas sammanhängande och inte individuellt): Volym 1, Volym 2, Volym 3

Medlem

Takeshi Kovacs triologin av Richard K Morgan riktigt gritty och bra.

Vol1 Altered Carbon
Vol2 Broken Angels
Vol3 Woken Furies

Även Culture novellerna av Iain M Banks är riktigt bra, inte riktigt lika "hårda" som Kovacs böckerna utan mer åt rymdopera hållet.

Medlem

Pitch black
Alien filmerna


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Hm. Skulle vilja rekommendera all sci-fi från mästaren Isaac Asimov. hans Robot-stories är lätta att ta till sig, i dessa utforskar han möjligheterna med avancerad AI; deras benägenhet till att tänka själv och frigöra sig från sina skapare, lite som i mass effect med Geth, reapers och allt det där, men på ett mer vetenskapligt och framför allt psykologiskt plan.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Complete_Robot den har jag hemma, borde finns i SciFi-bokhandeln ifall en sådan finns i din stad, eller hos de stora boklådorna. Skall också finnas i de större biblioteken.

Annars är hans bästa verk i min mening Stiftelse-trilogin(The Foundation series), som har gett mig bättre läsning än någon annan författare i någon genre, men Stiftelse-trilogin är lite mer äventyr än robot-historierna.

Medlem

Tack för alla svar, ska kolla igenom dem och se jag hittar nått att lägga vantarna på

Asimovs robotserie låter väldigt intressant likaså "The foundation"!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Allt av David Weber. OK, det mesta av hans böcker är space opera, medges. Men väldigt välskriven space opera, med tunga inslag av realpolitik.

Peter Hamilton kan också rekommenderas. Börja gärna med "Pandoras star"


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

1
Skriv svar