Att vara i eller på en ö, vad är korrekt?

Medlem
Att vara i eller på en ö, vad är korrekt?

Jag har alltid undrat när man ska använda i och när man ska använda på en ö. Ett exempel. Du säger ju inte att du har varit på Japan eller Taiwan utan att du har varit i Japan eller i Taiwan, men du säger att du varit på Grönland, Kuba, Madagaskar osv. So what's the deal?

Det kan inte ha med storlek att göra, för Grönland är större än Japan, och Japan är större än Kuba. Det kan inte heller ha med landsstyre att göra då Grönland tillhör Danmark, Kuba är självständigt, Taiwan tillhör Kina och Japan är självständigt, så det är samma vare sig man säger på eller i.

Någon som antingen vet eller som åtminstone har några idéer om när man använder på och när man använder i?

Medlem

Ju större avstånd ön är från fastlandet ---> Ju mer säger man i, istället för på.

Var gränser går vet jag inte.


signatur

4 8 15 16 23 42

Medlem

Tack, det där klarnade upp det hela Jag kommer nog dock fortsätta säga på till vissa öar, det känns bara mer rätt att säga så

Medlem

"Enligt Språkrådet går det i allmänhet bra att använda på, inte minst när man vill framhäva den geografiska aspekten medan i lägger tonvikten på den administrativa funktionen som stat."


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:

Tack, det där klarnade upp det hela Jag kommer nog dock fortsätta säga på till vissa öar, det känns bara mer rätt att säga så

Ja fan det är ju inget speciellt hur man uttalar det Bara svenska lärarna som bryr sig.

Medlem

Stort problem för personer som försöker lära sig svenska språket har jag förståt.
Man sitter PÅ bussen, men man sitter I soffan.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Stort problem för personer som försöker lära sig svenska språket har jag förståt.
Man sitter PÅ bussen, men man sitter I soffan.

Det borde vara enkelt om man förklarar att bussen är geografisk och soffan har en administrativ funktion.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar