NSA bygger det mest omfattande big brother projektet människan någonsins skådat

MFC
Medlem
NSA bygger det mest omfattande big brother projektet människan någonsins skådat

FRA, släng er i väggen...

Skrivet av Wired:

Under construction by contractors with top-secret clearances, the blandly named Utah Data Center is being built for the National Security Agency. A project of immense secrecy, it is the final piece in a complex puzzle assembled over the past decade. Its purpose: to intercept, decipher, analyze, and store vast swaths of the world’s communications as they zap down from satellites and zip through the underground and undersea cables of international, foreign, and domestic networks. The heavily fortified $2 billion center should be up and running in September 2013. Flowing through its servers and routers and stored in near-bottomless databases will be all forms of communication, including the complete contents of private emails, cell phone calls, and Google searches, as well as all sorts of personal data trails—parking receipts, travel itineraries, bookstore purchases, and other digital “pocket litter”. It is, in some measure, the realization of the “total information awareness” program created during the first term of the Bush administration—an effort that was killed by Congress in 2003 after it caused an outcry over its potential for invading Americans’ privacy.

But “this is more than just a data center,” says one senior intelligence official who until recently was involved with the program. The mammoth Bluffdale center will have another important and far more secret role that until now has gone unrevealed. It is also critical, he says, for breaking codes. And code-breaking is crucial, because much of the data that the center will handle—financial information, stock transactions, business deals, foreign military and diplomatic secrets, legal documents, confidential personal communications—will be heavily encrypted. According to another top official also involved with the program, the NSA made an enormous breakthrough several years ago in its ability to cryptanalyze, or break, unfathomably complex encryption systems employed by not only governments around the world but also many average computer users in the US. The upshot, according to this official: “Everybody’s a target; everybody with communication is a target.

Källa:
http://www.wired.com/threatlevel/2012/03/ff_nsadatacenter/all...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Är det bara jag som blir kränkt av att läsa sådant här?
Vem har gett USA rätten att övervaka allt? Varför är det ingen som vågar sätta ner foten och sätta stopp?

MFC
Medlem
Skrivet av radzor:

Är det bara jag som blir kränkt av att läsa sådant här?
Vem har gett USA rätten att övervaka allt? Varför är det ingen som vågar sätta ner foten och sätta stopp?

"Antingen är du med oss... eller emot oss"


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Haha, ja det är väl tyvärr så det är. Om man nu skulle tycka annorlunda så per automatik har man något att dölja, i alla fall enligt den logiken.

Inaktiv

Och har man rent mjöl i påsen så behöver man inte vara orolig! Fåniga foliehattar!

Yeah, right.

Medlem

"Ignorance is bliss"

Det är kul att så fort man tycker något som skiljer sig från mängden så är man en fånig foliehatt eller annat öknamn. Jag har inte behovet av att ge dig öknamn för det du tror på.

Inaktiv
Skrivet av radzor:

"Ignorance is bliss"

Det är kul att så fort man tycker något som skiljer sig från mängden så är man en fånig foliehatt eller annat öknamn. Jag har inte behovet av att ge dig öknamn för det du tror på.

Sarkasm gör sig tyvärr sällan bra i text Jag är mer än gärna som en "foliehatt" än ett fullkomligt ignorant får.

Medlem

Ah då ber jag om ursäkt! Hade du använt "" så hade jag nog greppat läget tidigare.

Medlem

Lika löjligt att kalla folk "foliehattar" är det att kalla folk "får".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Medlem
Skrivet av bjosarn:

Lika löjligt att kalla folk "foliehattar" är det att kalla folk "får".

Som jag ser det kallade han ingen för ett får utan konstaterade att han hellre är en "foliehatt" än ett "får". Som vanligt är din kommentar fullständigt onödig.

Medlem
Skrivet av radzor:
Skrivet av bjosarn:

Lika löjligt att kalla folk "foliehattar" är det att kalla folk "får".

Som jag ser det kallade han ingen för ett får utan konstaterade att han hellre är en "foliehatt" än ett "får". Som vanligt är din kommentar fullständigt onödig.

Du vet lika bra som jag att han insinuerade att de som inte "förstått sanningen" är "får".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av radzor:
Skrivet av bjosarn:

Lika löjligt att kalla folk "foliehattar" är det att kalla folk "får".

Som jag ser det kallade han ingen för ett får utan konstaterade att han hellre är en "foliehatt" än ett "får". Som vanligt är din kommentar fullständigt onödig.

Du vet lika bra som jag att han insinuerade att de som inte "förstått sanningen" är "får".

I vilket fall så tycker jag det är olyckligt att de flesta diskussioner kring vad man tycker om olika "övervakningsprojekt" alltid ska sluta med att folk ska kalla varandra öknamn. Det blir bara pannkaka av det, som min mamma skulle ha sagt.

Medlem

Jag tycker definitivt det är obehagligt. Men det är inte myndigheters övervakningsprogram som skrämmer mig mest. Det är när privata företag börjar fiffla med samma typ av lagring. Se bara jättar som Google och Facebook. De sitter båda på enorma mängder information som de blir bättre och bättre på att spåra ner till varje enskild individ. Vem har inte förvånats över hur en oskyldig googling plötsligt ger annonser på samma tema på en helt annan sida? Google ser dig.

Medlem

Usa har sen femtiotalet (kalla kriget) gått ifrån att vara demokratins Arsenal/försvarare till att bli en supermakt som hatar konkurens.

Ni små som inte lärt er historia (den som inte kan/vet historien-är dömd att upprepa den-Gammel grek 2 tusen år innan kristus(bonus point till den som säger namnet som fallit mig ur minnet)
Bör veta att det var knappt ni föddes... 1962 höll vår civilation på att gå under, de satt med fingrarna på röda knappen (all out kärnvapenskrig).
Warsawapaktens ledare Chrustiov som var naiv hade underskattat krigsviljan hos JF Kennedy och närmre HARMAGEDDON har vi aldrig varit.

Efter detta har Usa i princip betett sig som en flåbuse, vi har flera krig där Usa säger sig besvara demokratin, de som inte ens själva har demokrati utan låter "money talks" president hela tiden sitta och "bestämma"... Titta på GW Bush (sonen inte den äldre) som hade IQ 87 (dvs lågintelligent) och massa skit med droger etc... och ändå blev han prez?????

Usa är styrt utav pengar och de som har pengar (Rothchilds etc) och de har tjänat miljaders miljader på krig...

Usa tror att de kan göra vad som helst, de skapar krig med muslimerna för oljan och tar för givet att vi i EU skall följa deras svans. Jag säger inte att våra politiker är SÅ mycket bättre, men vi är ännu(??) inte totalitärt styrda och det är väl snart dax att be USA att dra åt helvete, Frankrike har i princip gjort det och Tyskland är på väg.

Släck ner nätet ifrån Usa och låt de leka ensamma.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Passande låt

Up here in space
Im looking down on you
My lasers trace
Everything you do

You think youve private lives
Think nothing of the kind
There is no true escape
Im watching all the time

Im made of metal
My circuits gleam
I am perpetual
I keep the country clean

Im elected electric spy
Im protected electric eye

Always in focus
You cant feel my stare
I zoom into you
You dont know Im there

I take a pride in probing all your secret moves
My tearless retina takes pictures that can prove

Im made of metal
My circuits gleam
I am perpetual
I keep the country clean

Im elected electric spy
Im protected electric eye

Electric eye, in the sky
Feel my stare, always there
Theres nothing you can do about it
Develop and expose
I feed upon your every thought
And so my power grows

Im made of metal
My circuits gleam
I am perpetual
I keep the country clean

Im elected electric spy
Im protected electric eye

Protected. detective. electric eye


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

1
Skriv svar