Söndagsdiskussion: Vilken är din galnaste spelidé?

Robot
Söndagsdiskussion: Vilken är din galnaste spelidé?

Om du får helt fria tyglar, låter sinnet vandra dit ingen någonsin vandrat, vad skulle du kunna komma på för sorts spel?


Medlem
Söndagsdiskussion: Vilken är din galnaste spelidé?

Jag skulle kunna tänka mig att basera ett spel på skivan Operation Mindcrime av gruppen Queensrÿche. Det är en konceptskiva som handlar om en man som blir en politisk lönnmördare och till slut blir tvungen att mörda den tjej som är han ser som sin enda vän.
http://open.spotify.com/album/16VzTNaeadMjxI03Xi9s6n
PS Detta är hur jag tolkar texterna på skivan.


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Medlem

Ett spel om Snapphanar, rövare, kungar etc.. i Sverige, Gotland och Öland under 1600-talet.
Det eller så något under 1800-talet i England.. kanske något med Jack the ripper.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Första persons-Total War. Man är i (och går runt i) sin bas med sin stab och ger enklare order åt sina trupper(typ gå hit, anfall däråt) på en karta med figurer. Dessa ordrar kommer inte magiskt fram på en millisekund, utan en ryttare måste komma fram till bataljonsbefälet som sedan vidarebefordrar den till trupperna. Det är alltså inte möjligt att detaljstyra enheterna som man kan nu och man vet inte exakt hur fienden är positionerade. Man kan skicka ut spejare som kommer tillbaka med rapporter som förtydligar fiendepositionerna och möjligtvis terrängen. Givetvis finns också risken att spejaren stryker med eller blir tillfångatagen och tvingas uppge era positioner. Skulle det sedan gå åt skogen, eller att man vunnit och vill hacka sönder fienden, så kan man sitta till häst med sitt livgarde och rida till striderna. Varpå det blir lite som mount&blade, fast med 5000 NPC:er.

Medlem

Kanske inte är så himla unikt, men jag har länge drömt om ett pokemonspel av lite mer storslagna proportioner. Tänk er lite sandlådespel i en fin värld, med antingen random encounters som i många J-rpg eller att de springer omkring vilt. Tänk er detta, och dregla!

Medlem

vet att ett sådant här spel aldrig kommer att komma ut på marknaden, men detta är en spel ide som jag har varit nyfiken på.
man börjar som en utav de första människorna på jorden, och sen får man spela den människans liv tills den dör, dag för dag, familje skapandet, olyckor, lycka osv osv. när den människan dör så får man möjligheten att ta över en utav de som människan har fött fram och sen börjar det om, och om, och om igen.
man får vara med om historiens utveckling, påverka eller bara flyta med, genom krig, uppfinningar, skapandet utav nationer, ja allt, ända upp till dagens samhälle.
man kan givetvis göra val i spelet så att man dör, tex genom cancer, nån sjukdom eller bli mördad(har dock inte bestämt mig om det ska finns någon slags continue eller om spelet börjar om helt).

detta spelet skulle vara ENORMT stort, ligga på xxx antal gig(men kan uppdateras ju längre fram i spelet man kommer), i början kanske man inte kan ta sig så långt då det ej fanns några färd medel på den tiden, mer än kanske hästar, men längre fram i spelet då tex bilar kommer in i bilden, så öppnas världen upp mer för en, man kan ta sig längre ut i världen än förut.

själva spel stilen hade jag tänkt mig skulle var nått i stil med skyrim, kryddat med lite the sims(själva karaktärs behoven och utvecklingen).

tja, det är väl ett spel som iaf jag är väldigt nyfiken på.

Medlem

Sandbox Survival-spel, lugnt på dagen, samla resurser, i princip omöjligt att överleva på natten (massa monster)... och coop... någonting sånt...

Inaktiv
Skrivet av mangemani:

vet att ett sådant här spel aldrig kommer att komma ut på marknaden, men detta är en spel ide som jag har varit nyfiken på.
man börjar som en utav de första människorna på jorden, och sen får man spela den människans liv tills den dör, dag för dag, familje skapandet, olyckor, lycka osv osv. när den människan dör så får man möjligheten att ta över en utav de som människan har fött fram och sen börjar det om, och om, och om igen.
man får vara med om historiens utveckling, påverka eller bara flyta med, genom krig, uppfinningar, skapandet utav nationer, ja allt, ända upp till dagens samhälle.
man kan givetvis göra val i spelet så att man dör, tex genom cancer, nån sjukdom eller bli mördad(har dock inte bestämt mig om det ska finns någon slags continue eller om spelet börjar om helt).

detta spelet skulle vara ENORMT stort, ligga på xxx antal gig(men kan uppdateras ju längre fram i spelet man kommer), i början kanske man inte kan ta sig så långt då det ej fanns några färd medel på den tiden, mer än kanske hästar, men längre fram i spelet då tex bilar kommer in i bilden, så öppnas världen upp mer för en, man kan ta sig längre ut i världen än förut.

själva spel stilen hade jag tänkt mig skulle var nått i stil med skyrim, kryddat med lite the sims(själva karaktärs behoven och utvecklingen).

tja, det är väl ett spel som iaf jag är väldigt nyfiken på.

Spore

Medlem

COOP HORROR, som är RIKTIGT läskigt. finns inget bra hittills... spelet kan ha RPG-element också. kan till och med utspela sig i en annan tid än nutid.

Medlem
Skrivet av Securion:

Sandbox Survival-spel, lugnt på dagen, samla resurser, i princip omöjligt att överleva på natten (massa monster)... och coop... någonting sånt...

Låter som Minecraft i mina öron

Medlem
Skrivet av Securion:

Sandbox Survival-spel, lugnt på dagen, samla resurser, i princip omöjligt att överleva på natten (massa monster)... och coop... någonting sånt...

Vill minnas att det utvecklas ett sådant just nu. Och ett annat, i mina ögon mer intressant, utan dag/natt-aspekten men med olika fraktioner som försöker överleva i en zombieinfesterad värld.

Skrivet av showerguy:
Skrivet av mangemani:

vet att ett sådant här spel aldrig kommer att komma ut på marknaden, men detta är en spel ide som jag har varit nyfiken på.
man börjar som en utav de första människorna på jorden, och sen får man spela den människans liv tills den dör, dag för dag, familje skapandet, olyckor, lycka osv osv. när den människan dör så får man möjligheten att ta över en utav de som människan har fött fram och sen börjar det om, och om, och om igen.
man får vara med om historiens utveckling, påverka eller bara flyta med, genom krig, uppfinningar, skapandet utav nationer, ja allt, ända upp till dagens samhälle.
man kan givetvis göra val i spelet så att man dör, tex genom cancer, nån sjukdom eller bli mördad(har dock inte bestämt mig om det ska finns någon slags continue eller om spelet börjar om helt).

detta spelet skulle vara ENORMT stort, ligga på xxx antal gig(men kan uppdateras ju längre fram i spelet man kommer), i början kanske man inte kan ta sig så långt då det ej fanns några färd medel på den tiden, mer än kanske hästar, men längre fram i spelet då tex bilar kommer in i bilden, så öppnas världen upp mer för en, man kan ta sig längre ut i världen än förut.

själva spel stilen hade jag tänkt mig skulle var nått i stil med skyrim, kryddat med lite the sims(själva karaktärs behoven och utvecklingen).

tja, det är väl ett spel som iaf jag är väldigt nyfiken på.

Spore

Nja. Spore täcker ju evolution och så, men är ganska distanserat från oss och vår värld. Tycker mer att det låter som Crusader Kings i första person med längre tidshorisont.

Medlem

Jag vill ha ett nytt Call of Duty för det görs inte tillräckligt många. Alternativt att man lägger in Moabs och kill streaks i varenda FPS hädanefter. Och bara till xbox för xbox äger.

Medlem

Greven av Monte Christo, lätt...gameplay som liknar diablo, fast med mycket smygmoment och planering etc.

Medlem
Skrivet av shiningboy:

Jag vill ha ett nytt Call of Duty för det görs inte tillräckligt många. Alternativt att man lägger in Moabs och kill streaks i varenda FPS hädanefter. Och bara till xbox för xbox äger.

Lol

Medlem
Skrivet av Securion:

Sandbox Survival-spel, lugnt på dagen, samla resurser, i princip omöjligt att överleva på natten (massa monster)... och coop... någonting sånt...

Låter likt kommande Fortnite.

Medlem
Skrivet av Securion:

Sandbox Survival-spel, lugnt på dagen, samla resurser, i princip omöjligt att överleva på natten (massa monster)... och coop... någonting sånt...

Ja det skulle varit hur häftigt som helst. Och ist för man som i minecraft ska hacka och gräva för att hitta resurser så ska man leta i övergivna affärer, hus och andra bygnader. och så ingen tecknad kloss grafik utan riktig.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Securion:

Sandbox Survival-spel, lugnt på dagen, samla resurser, i princip omöjligt att överleva på natten (massa monster)... och coop... någonting sånt...

Låter likt kommande Fortnite.

När kommer fortnite?????? hehe =P

Medlem

Galnaste var det...

Ett spel som uppmanar till utforskning i en slumpmässigt genererad värld, där man ibland behöver nya verktyg eller andra medel för att kunna ta sig vidare till en viss plats av intresse. Dessa verktyg odlar man fram själv, ja man odlar fram dom, det är hela poängen med spelet.

Så om man blandar något i stil med harvest moon, minecraft eller dark cloud 2 samt zelda så är man väll på spåren vad jag vill med det.

Men viktigast av allt är att det ska vara flummigt, kul, och förhoppningsvis avslappnande.
Så ett exempel vore att man kanske ville ta sig över en flod, men kan inte simma över. Så man odlar ett banan träd, och på ett eller annat sätt så råkar det vara ett gigantiskt bananträd, när frukten fallit gröper man ur ett hål och vips! en banan kanot.

Ja, det är min galnaste spelidé, en jag är mycket förtjust i. Realism är inte av intresse, flummig grafik och glad musik tillhör.

Medlem

Inte så galet kanske, men en realistisk, öppen rymdsimulator är nånting man gått och tänkt på att det vore kul att göra. Typ en blandning av Elite, DCS:A-10 och Silent Hunter, där man kan välja om man själv ska vara pirat eller handelsman etc, kunna gå runt på en mindre fregatt i stil med Normandy och utrusta det som man vill och har råd med. Skoningslöst svårt och realistiskt, där alla komponenter i skeppet kan gå sönder och påverkar skeppet på olika sätt när de gör det, och vissa delar är inte billiga att byta ut, så man får spela säkert, göra överraskningsattacker på konvojer och warpa ut när deras eskort närmar sig etc.

Medlem

Galnaste? Hmm Jo här kommer något helt utflippat: Vad sägs om Mass Effect 3 fast med ett slut?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Som eve online men i en annan värld med lite mer focus på pve

CX
Medlem

Sim Referee.

Man spelar en fotbollsdomare.
Gäller att döma rätt och hålla koll på spelares fula knep.
Finns självklart ett karriärsläge där man får döma större och större matcher.

Medlem

"Battlefield 1700" (PC/Xbox 360/PS3)
Tokrealistisk 1700-warfare simulator där du skjuter och laddar om musköter, går in i närstrid med bajonetter, använder kanoner och rider hästar i första person.
Komplett med sjukdomar som gulsot, kallbrand och skörbjugg.

"?Dead & Alive?" (PC/Xbox 360/PS3/PSVita)
Ultra-mega-fantastelitastisk fysik/pussel/platformare där du spelar som Schrödingers katt. Har inte alla detaljer än, men det kommer! (Mången filosofiska insikter garanteras)

"Hightimes: The Afterglow" (Xbox 360/PS3)
Ett beat-em-up/pussel där du tar rollen som en pundare som måste skaffa pengar för att ha råd med sitt beroende.
Detta kan du göra på flera sätt. T.ex. genom att spöa upp folk på gatan och ta deras pengar. Detta är inte optimalt, då farbror Blå kommer och haffar/dödar dig om du ställer till med för mkt rabalder. Det kommer finnas fyndigare sätt att skaffa fram pengar på i banorna(iscensätta stora olyckor genom kedjereaktioner t.ex.). Tänk MadWorld till Wii, du får låga poäng om du bara dödar folk med din motorsåg. Du måste döda dem på spektakulära sätt för att få high-scores.
Hinner du inte skaffa fram tillräckligt med deg innan tiden rinner ut så är det 'Cold Turkey'(game over).

"Back to the 90s" (PC/Xbox 360/PS3)
Platformare där du som Kurt Cobain måste fly från helvetet och få tag på 'The Acashic Records/Ödets bok' för att vända tillbaka tiden och rädda mänskligheten från 2000-talet.

"Illuminatus" (PC/MAC)
Global-sim/RTS i 'Europa Universalis' anda där du styr världen i egenskap av Illuminati. Målet är att få fram 'New World Order'. Detta görs genom att sätta ut köpta politiker och bankirer på strategiska platser, sprida desinformation bland konspirationsteoretiker och starta krig mot allt och alla.
(Familjefejder och intriger bland Iluminati-blodslinjer utlovas)


signatur

Where are we runnin'?

Ett spel där man får följa en "hjälte" hitta balans i sitt liv med både, jobb, familj och fritidsintressen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ett MMO för rollspelare, där d00dz och liknande ej får spela.


signatur

I drank what?

Medlem

Hade velat göra en riktigt sniper simulator, tänk med miljöer som i theHunter 2012, fast i krigsform då.
Det skulle ta allt mellan 30min till en timme för att smyga till platsen, och sedan reka för rätt target osv, tänka på vind, bullet drop osv

Medlem

Ett survival spel satt i sten-åldern alternavtivt dinsaurie tiden. Lite som minecraft fast utan det konstnärliga. Väldigt realistiskt med att man måste ha mat,vatten, rätt kläder för rätt årstid etc. kanske senare hitta en jänta och starta en egen liten stam.

Skulle gärna se att det utforskades mer i denna genre finns så mycket att gå på och utforska.

Hoppas på att det nån gång kommer ett "realistiskt" ninja spel med typ Jet Li fighting men utan allt för overkliga saker i sandbox värld


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Ett fps ffa mmo i en enorm stad fylld av en variation av zombies. Frostbite 2 och l4d2 gore. Öppen värld, fri pvp, player loot, snitsig crafting och lite 100% dynamiska random events här och var. Ingen fristad eller nånting, allt innehåll spelarskapat.

Medlem

Hmm..

Battlefield: Close Beach Fight

128+ spelare som slåss på stränder, inget militärt utan stor bystade små flickor som springer runt och skjuter med jätte vapen. Ska vara gjort av asiater.. Lite som Dead or Alive fighting spelen, fast som battlefield. Inga män i spelet bara kvinnor..

Glömde, Frostbite 2 engine, med super animerad tuttar.. I grym grafik, med värsta effekterna !

Galnaste idé jag har..

12
Skriv svar