problem med BF3 (konstanta krashar)

Medlem
problem med BF3 (konstanta krashar)

Hejsan allesammans!

Efter ett tags uppehåll med spelandet tänkte jag bara sätta mig och köra lite BF3 multiplayer såhär på söndagseftermiddagen men det visade sig inte gå alls. Jag startade upp spelet, det såg bra ut och därefter började helvetet....

Spelet laddar som vanligt och jag kommer in efter 10-20 sekunder. Därefter så kan jag spela i MAX 30 sekunder innan spelet fryser/kraschar totalt och jag måste använda aktivitetshanteraren att stänga det med. När jag stäng det står det bara att "Battflefield har stött på ett problem och måste avslutas." Ingen "felkod" eller meddelande om lösningar som det kan vara ibland annars.

Har sökt och sökt på nätet och läst igenom hyllmeter av forumtrådar och alla dessa förslag men inget verkar få det att funka. Några saker som jag inte vågat mig på/har kunnighet att utföra men de hoppas jag jag kunna få reda på här.

AMD Phenom II x4 965
4 gb RAM
AMD Radeon HD 6900
Windows Vista 32

Vad jag har provat:
- Uppdaterat punkbuster
- Uppdaterat drivisar till grafikkortet genom Cataclyst (eller vad det heter)
- Försökt öppna portarna i routern som står på deras officiella hemsida (vet ej dock ifall jag lyckats, så förklaring på hur man gör detta vore tacksamt) Har Telias kombinerade router/switch (Thompson nånting )
- Sänkt grafik inställningarna
- Försöker med att avinstallera och installera igen nu atm (18/3)

Så kom gärna med tips/lösningar på problemet och gärna en bra förklaring hur man gör det också


signatur

Submission is for the weak

Medlem

jag vet vad ditt problem är, du använder vista 32 bitar, och har 4 gigabyte ram minne.

Om du inte visste så har 32 bitar en minnescap på ramen inräknat gpu minne, dvs, 4 gigabyte är max på 32bit.
I och med att du har 4 gigabyte ram, så utesluter windows ditt grafik minne, därför kraschar ditt spel.

Enda sättet du kan lösa detta på är att uppgradera till 64 bitars, eller rycka ut 2 gb ram, så att din dator kan använda grafik minnet, men då får man ju ta prestanda smällen att det lär gå slöare med bara 2 gb ram, så jag tycker att du ska fixa 64 bitars för annars är din dator o-optimerad för sin hårdvara. Uppgradera kan du göra gratis.

Bara du har samma edition som din nuvarande vista är, dvs ifall det är homepremium behöver du bara styra en homepremium 64 bitars skiva, och du kan använda samma cd-key som ditt nuvarande windows har, så blås inte cash på ett helt nytt, försök att låna en skiva eller nått.

har hjälpt ett ex antal människor med detta problem. Lycka till

Medlem

Jag har också krascher då och då, spelet "tabbar" ur och sen går det inte att få upp det igen. Det händer i multiplayer men inte så ofta. Däremot så kraschar single player alltid vid samma ställen och då fryser spelet och man får grön flimmer på skärmen. Jävligt irriterande.

ASUS Rampage III Extreme, Socket-1366
Intel® Core i7-980 Six Core, 3.33Ghz, 12MB
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 12GB
Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX
Win7 Ultimate


signatur

Burn in the light.

Medlem

Testa gå in i AMD Catalyst - Gaming - 3d Application Settings och ändra det som går att ändra till "AMD optimized" och "Use application setting"

Medlem

Samma sak för mig. Win7 64bit 6gig minne, intel i7 930 2.8Ghz (Clockad med programmet "easy toner6"), Geforce gtx 480 (clockat med msi afterburner)


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Stäng av klocken också

Medlem
Skrivet av Reaction:

Stäng av klocken också

Ska installera om windows nu för det börjar bli lite segt. Vi får väl se hur det funkar sen


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

BF3 tycker tydligen alls inte om överklockade grafikkort.
Överklockade CPU's funkar däremot finfint (kör min i7 2600k i 4.5 Ghz, stock är 3.4)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Låter som extremt dåligt codade gkortsdrivisar i spelet om de inte klarar av att identfiera en gpu och samtidigt "förstå" att dessa kan ha icke referensclock?

Kan detta ha ngt med att göra med identfieringen vid FÖRSTA uppstart? Dvs där spelet försöker identifiera vilket gkort/upplösning och lämplig inställning på div olika inställningar?

Kan man "cleara/nolla" dessa inställningar genom att spara sina egna, dvs ta bort vad spelet tror sig veta?

Lirar inte BF3, så jag vet inte hur detta funkar med detta spel.

Edit : Med drivisar menar jag INTE Amd´s/Nvidia´s drivisar utan de som coders`na kör med i coden.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Vet inte hur mycket detta hjälper då ingen av er verkar ha ett geforce gtx 560 ti. Men för att få bf3 att fungera ordentligt med många varianter av detta kort kan man behöva flasha om grafikkortet och då framförallt om det är ett gigabyte kort. Så det skulle kunna vara en bra sak att testa med flera andra kort med. Det brukar ligga en fil på tillverkarens hemsida som det bara skall vara att köra så brukar det fungera klockrent efteråt. Har tre kompisar som kraschade hela tiden och detta tog bort alla deras problem med bf3.
Ursäkta om det inte var ett riktigt specifikt svar, men tänkte att det kanske kan hjälpa någon åtminstone, då jag inte sett det stå på så många ställen

Medlem

Fan va jag blir trött på Battlefield! Mycket roligt och bra spel. Men att det kraschar HELA jävla tiden! Blir galen! Funkar ju aldrig. Lika så min bror. kraschar hela tiden.. Skit spel...


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Hejsan allesammans!

Efter ett tags uppehåll med spelandet tänkte jag bara sätta mig och köra lite BF3 multiplayer såhär på söndagseftermiddagen men det visade sig inte gå alls. Jag startade upp spelet, det såg bra ut och därefter började helvetet....

Spelet laddar som vanligt och jag kommer in efter 10-20 sekunder. Därefter så kan jag spela i MAX 30 sekunder innan spelet fryser/kraschar totalt och jag måste använda aktivitetshanteraren att stänga det med. När jag stäng det står det bara att "Battflefield har stött på ett problem och måste avslutas." Ingen "felkod" eller meddelande om lösningar som det kan vara ibland annars.

Har sökt och sökt på nätet och läst igenom hyllmeter av forumtrådar och alla dessa förslag men inget verkar få det att funka. Några saker som jag inte vågat mig på/har kunnighet att utföra men de hoppas jag jag kunna få reda på här.

AMD Phenom II x4 965
4 gb RAM
AMD Radeon HD 6900
Windows Vista 32

Vad jag har provat:
- Uppdaterat punkbuster
- Uppdaterat drivisar till grafikkortet genom Cataclyst (eller vad det heter)
- Försökt öppna portarna i routern som står på deras officiella hemsida (vet ej dock ifall jag lyckats, så förklaring på hur man gör detta vore tacksamt) Har Telias kombinerade router/switch (Thompson nånting )
- Sänkt grafik inställningarna
- Försöker med att avinstallera och installera igen nu atm (18/3)

Så kom gärna med tips/lösningar på problemet och gärna en bra förklaring hur man gör det också

Detta har fungerat för många med 32-bit:

Windows 7/Windows Vista
* In Windows 7/Vista go to Start menu. Go to Accessories. Locate the command prompt shortcut and hover mouse over it. Right Click on the shortcut then select Run as Administrator.
* In the command prompt type this exactly: bcdedit /set increaseuserva 2500. Then hit enter.
* Make sure you get a message back confirming the change was made. To verify the entry is there you can type just bcdedit, hit enter, and you should see the entry now listed.
* Then close the command prompt. You just told Vista to increase user virtual address (userva) space to 2500MB.
* Changes take effect on reboot but don't reboot yet.

SUMMARY
We extended the user virtual address space in XP, Vista and 7 to 2500MB, so now applications can utilize up to that much if they are set to be Large Address Aware. While some 32 bit games/applications are set, Empire is not.

2) Now reboot the PC because Windows needs to set the userva at 2500 which only happens after startup.

If you skip any step it will not work. When you have rebooted you should be good to go. Run the game as normal with the original game shortcut.

EDIT:
Kanske skulle tillägga detta också:

TO UNDO THE CHANGES
For Vista/W7 32 Open command prompt as administrator and type: bcdedit /deletevalue increaseuserva. That deletes the entry.
Reboot and you are back to normal.

Medlem

Tack Togg!

Gjorde som du föreslog och nu kan jag åtminstone spela i 1-20 minuter innan det havererar!

Vet inte om det beror på servrarna eller ifall det är min dator men det var myyyyycket laggigt och svårt med fps:en var inte hög alla gånger.

Förslag på vad man kan göra?


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Byt till 64bitars klepto, din dator ska ha det, det är dumheter att hålla på att försöka kringå ett problem mellan hårvaran och ditt os, problemet du har är välkänt, och vilken datorbyggare som helst vet att man inte pressar i 4 gig ram på ett 32bitars system, för att videominnet utesluts.

Nu kanske någon smarting säger, nämen vaddå 32bitars stödjer ju 4gig ram, då säger jag.
Visst är det så, men man får inte glömma att grafikkortets ram minne räknas in på detta. Och utan det blir det inget battlefield.

Medlem

Kom på vad det var för fel för mig xD Glömt bort att ta bort upnp i routern Tog bort clock också sen funkade det utan NÅGON crash


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

1
Skriv svar