Söndagsdiskussion: Vilken är din galnaste spelidé?

Medlem

Jag skulle vilja göra en modernisering i en av i mina ögon bästa RTS rymdspel
Fragile alliance Kolla wiki för mer info
http://en.wikipedia.org/wiki/Fragile_Allegiance

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av mangemani:

vet att ett sådant här spel aldrig kommer att komma ut på marknaden, men detta är en spel ide som jag har varit nyfiken på.
man börjar som en utav de första människorna på jorden, och sen får man spela den människans liv tills den dör, dag för dag, familje skapandet, olyckor, lycka osv osv. när den människan dör så får man möjligheten att ta över en utav de som människan har fött fram och sen börjar det om, och om, och om igen.
man får vara med om historiens utveckling, påverka eller bara flyta med, genom krig, uppfinningar, skapandet utav nationer, ja allt, ända upp till dagens samhälle.
man kan givetvis göra val i spelet så att man dör, tex genom cancer, nån sjukdom eller bli mördad(har dock inte bestämt mig om det ska finns någon slags continue eller om spelet börjar om helt).

detta spelet skulle vara ENORMT stort, ligga på xxx antal gig(men kan uppdateras ju längre fram i spelet man kommer), i början kanske man inte kan ta sig så långt då det ej fanns några färd medel på den tiden, mer än kanske hästar, men längre fram i spelet då tex bilar kommer in i bilden, så öppnas världen upp mer för en, man kan ta sig längre ut i världen än förut.

själva spel stilen hade jag tänkt mig skulle var nått i stil med skyrim, kryddat med lite the sims(själva karaktärs behoven och utvecklingen).

tja, det är väl ett spel som iaf jag är väldigt nyfiken på.

Spore

nej men hua nej, det är inte ens i närheten utav vad jag menar.
då spelet ej hade släppts och det enda man kunde göra med spore var att läsa om det, så verkade spelet vara ungefär åt det hållet utav spel som jag menar, men nu efter att man har "klarat av" spore så vet jag att det inte ens är i närheten, visst, man utvecklas från liten sjö larv till en sak som går på land, men det är allt som spore har att erbjuda tyvärr i mina ögon.

Medlem

Nu ska ni får höra något riktigt galet som jag har suttit och grunnat på:

Vad sägs som... ett spel med en större färgskala än grått-brunt?

Eller varför inte ett spel som har väggar som är högre än upp till ditt bröst?

Medlem
Skrivet av ThinBoi:

"Illuminatus" (PC/MAC)
Global-sim/RTS i 'Europa Universalis' anda där du styr världen i egenskap av Illuminati. Målet är att få fram 'New World Order'. Detta görs genom att sätta ut köpta politiker och bankirer på strategiska platser, sprida desinformation bland konspirationsteoretiker och starta krig mot allt och alla.
(Familjefejder och intriger bland Iluminati-blodslinjer utlovas)

Testat Left Behind: Eternal Forces?
Farligt likt det du pratar om, fast man sprider kristendom - i övrigt tämligen identiskt.

Själv har jag länge tänkt mig ett Disney RTS á la Red Alert, med Ankeborgstema.
De "godas" huvudbas blir då Joakim von Ankas pengabinge med enheter som gröngölingar (lättare infanteri?), matrosankor (något tyngre infanteri) och så vidare. (Oppfinnar-Jocke har säkert en hel del kul fordon på lut.)
De "ondas" huvudbas kan vara antingen Guld-Ivar Flinthjärtas högkvarter i någon form, alternativt Björnbusarnas hus. Busar av olika slag som enheter.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Grim Fandango - MMO

Medlem

Ett mer avancerat minecraft med högre detaljrikedom och multiplayer där man delas upp i två lag, får bygga en viss tid sedan kriga mot varandra

Medlem

Ett recensentspel där du får i uppdrag att skriva recensioner om datorspel. Du ställs inför dilemmat att du själv tycker att ett visst spel är dynga men du vet också att det kommer att sälja mer än något annat i spelhistorien. Ungefär som MW3.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Ett spel där man inte kan gå åt vänster förrän man köpt ett DLC-för att låsa upp den möjligheten. Nej vänta, det finns ju redan.

http://www.youtube.com/watch?v=_36SSx0inBE


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag skulle också gärna se ett rövarspel typ Ronja Rövardotter stuk med svensk miljö. Låter även bra med ett spel där man kan samla resurser på dagen och bli anfallen på natten. Behöver inte vara av zombies nödvändigtvis men nåt som gör att man känner hur tiden räknar ner tills man måste barrikaderat sig klart. Gärna att man måste managera med att skicka ut folk att söka resurser i olika riktningar och räkna på tiden så de hinner tillbaka eller så får man ge sig ut på räddningsaktion i sista minuten. Eller överge dom som inte hann tillbaka. Men det det borde finnas en liten möjlighet att klara sig en natt ändå om de har tillräckligt med värme och skydd och inte blir upptäckta eller nåt.

Skrivet av SVartstol:

Hade velat göra en riktigt sniper simulator, tänk med miljöer som i theHunter 2012, fast i krigsform då.
Det skulle ta allt mellan 30min till en timme för att smyga till platsen, och sedan reka för rätt target osv, tänka på vind, bullet drop osv

Tycker du ska kolla på Sniper: Ghost Warrior om du inte redan gjort det.

Skrivet av Jozo:

Nu ska ni får höra något riktigt galet som jag har suttit och grunnat på:

Vad sägs som... ett spel med en större färgskala än grått-brunt?

Till dig rekommenderar vi Trine 2


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Jag skulle också gärna se ett rövarspel typ Ronja Rövardotter stuk med svensk miljö. Låter även bra med ett spel där man kan samla resurser på dagen och bli anfallen på natten. Behöver inte vara av zombies nödvändigtvis men nåt som gör att man känner hur tiden räknar ner tills man måste barrikaderat sig klart. Gärna att man måste managera med att skicka ut folk att söka resurser i olika riktningar och räkna på tiden så de hinner tillbaka eller så får man ge sig ut på räddningsaktion i sista minuten. Eller överge dom som inte hann tillbaka. Men det det borde finnas en liten möjlighet att klara sig en natt ändå om de har tillräckligt med värme och skydd och inte blir upptäckta eller nåt.

Skrivet av SVartstol:

Hade velat göra en riktigt sniper simulator, tänk med miljöer som i theHunter 2012, fast i krigsform då.
Det skulle ta allt mellan 30min till en timme för att smyga till platsen, och sedan reka för rätt target osv, tänka på vind, bullet drop osv

Tycker du ska kolla på Sniper: Ghost Warrior om du inte redan gjort det.

Skrivet av Jozo:

Nu ska ni får höra något riktigt galet som jag har suttit och grunnat på:

Vad sägs som... ett spel med en större färgskala än grått-brunt?

Till dig rekommenderar vi Trine 2

Det har jag redan, och det var urkasst tyvärr:c Lite för arkad aktigt

Inaktiv

....ett MMO i fantasy miljö! Det hade ju varit....galet?

Men om jag skulle få köra något "eget", hade det varit en obligatorisk 4 spelar co-op i te.x gamla hederliga Syndicate-stil. Gärna sett att ett onlineläge fanns tillgängligt där man tävlar i någon form av kampanj mot andra co-op lag.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Själv har jag länge tänkt mig ett Disney RTS á la Red Alert, med Ankeborgstema.
De "godas" huvudbas blir då Joakim von Ankas pengabinge med enheter som gröngölingar (lättare infanteri?), matrosankor (något tyngre infanteri) och så vidare. (Oppfinnar-Jocke har säkert en hel del kul fordon på lut.)
De "ondas" huvudbas kan vara antingen Guld-Ivar Flinthjärtas högkvarter i någon form, alternativt Björnbusarnas hus. Busar av olika slag som enheter.

Detta! Detta är den bästa jävla idén jag har hört på länge! Fan va gött! Underbart! Jag bara ryser av välbehag när jag tänker på det! Förlåt mig om jag snor den, hehe!


signatur

+Werewolf-Legion+

Medlem

tror tyvärr ni inte vill veta XD

Medlem
Skrivet av Paddington:

Jag skulle också gärna se ett rövarspel typ Ronja Rövardotter stuk med svensk miljö. Låter även bra med ett spel där man kan samla resurser på dagen och bli anfallen på natten. Behöver inte vara av zombies nödvändigtvis men nåt som gör att man känner hur tiden räknar ner tills man måste barrikaderat sig klart. Gärna att man måste managera med att skicka ut folk att söka resurser i olika riktningar och räkna på tiden så de hinner tillbaka eller så får man ge sig ut på räddningsaktion i sista minuten. Eller överge dom som inte hann tillbaka. Men det det borde finnas en liten möjlighet att klara sig en natt ändå om de har tillräckligt med värme och skydd och inte blir upptäckta eller nåt.

Skrivet av SVartstol:

Hade velat göra en riktigt sniper simulator, tänk med miljöer som i theHunter 2012, fast i krigsform då.
Det skulle ta allt mellan 30min till en timme för att smyga till platsen, och sedan reka för rätt target osv, tänka på vind, bullet drop osv

Tycker du ska kolla på Sniper: Ghost Warrior om du inte redan gjort det.

Skrivet av Jozo:

Nu ska ni får höra något riktigt galet som jag har suttit och grunnat på:

Vad sägs som... ett spel med en större färgskala än grått-brunt?

Till dig rekommenderar vi Trine 2

Du borde kolla upp ett spel som heter Dead State som ska vara under utveckling, jag tyckte det lät riktigt intressant när jag läste om det

Medlem

Det vore kul med ett bodybuildingspel. Man kan välja att låta träningen ske på autopilot/off screen eller köra den i realtid och detta med vissa fördelar över autopilot. Då skulle det gå ut på att trycka på knappar med timing och/eller så snabbt som möjligt.

Sen skulle man kunna skaffa sponsorer, en agent, ett team.

Det som skulle skapa spänningen/actionen i spelets vardagslunk skulle vara införskaffandet av steroider från skummisar, undvika polisen i såna sammanhang etc.

Utöver träningen skulle också ätandet kunna gå på autopilot eller via realtidsmatlagning. (Både träning och näringsintag skulle man behöva göra egna scheman för även om man lät själva utförandet ske per automatik). Går karriären dåligt kanske man inte har råd med mat och då får man skaffa det från soptunnor eller tigga på slakterier, eller stjäla.

Man skulle också ha sociala medier-konton som man kan underhålla för att bibehålla sin popularitet och få större chans till sponsorer m.m.

Det skulle gälla att lägga upp säsongen så att man kunde peaka för strategiskt viktiga tävlingar. Ta med sig rätt personer och utrustning till tävlingen. Har man glömt sina uppumpningsredskap eller spraytanen så skulle det behöva bli eventuella konfrontationer för att låna någon annans. Vattennivån i kroppen behöver avvägas väl mellan muskeltorrhet och risken att svimma på scenen. Sen väl på scenen sätts allting på prov i ett närmast omöjligt knapptryckande. Man skulle dels behöva trycka på olika knappar (snabbt) för att spänna olika muskler, dels behöva bibehålla ett leende med hjälp av knapptryckningar. Misslyckas man med att trycka tillräckligt snabbt på leendeknappen så blir det ryckningar i ansiktet såsom att man inte egentligen klarar av att bibehålla leendet (lite som armbrytarna rycker i Track & Field 2). Allt medan det förekommer publikjubel eller burop. Man hör också kommentatorer påpeka med stor akuratess hur man har lyckats bygga diverse kroppsdelar under kampanjens gång; lovprisning där det förtjänas och nedklankning där man misslyckats. Diverse "He's really killing that pose", "Oh my, someone skipped leg day" osv. Det skulle finnas repliker för varje eventualitet, har man bara tränat och solat ena sidan av kroppen så skulle kommentatorerna påpeka det (men då får man bara tillträde till obskyra små tävlingar som inte har några krav på de tävlande, och knappt ger några pengar).

I det vanliga modet skulle man börja som en redan uppbyggd person men man skulle också kunna välja "life mode" där man börjar som tanig och behöver dels träna upp sig, dels bygga respekt och bygga sig ett namn inom bodybuildingvärlden. Detta skulle vara närmast ett evighetsprojekt och ta kanske två år av spelande. Allt för att totalt tappa fattningen under första showen och inte ha någon aning om hur man ska trycka på knapparna, eller fysiskt orka trycka så snabbt, och bli utbuad. Att klara av en show skulle vara ett av de allra svåraste momenten i hela gamingvärlden.

Det skulle också finnas en helt omotiverad slagknapp som man kan använda sig av i alla lägen.

Medlem

Det vore också kul med ett spel som på ytan verkar vara ett action-RPG men som har ett betydligt mer realistiskt synsätt på dödande än vanliga spel. Det skulle inte finnas "aggro" i vanlig mening, utan de "fiender" som finns skulle reagera likadant på dig som om du i verkliga livet t.ex. gick förbi en okontaktad stam i djungeln eller en flock vargar, nämligen att det inte alls är säkert att du skulle bli attackerad, och skulle du själv få för dig att attackera så kunde det bli allvarliga konsekvenser och/eller rejäla samvetskval.

12
Skriv svar