Fans anmäler Bioware och EA för falsk marknadsföring

Robot
Fans anmäler Bioware och EA för falsk marknadsföring

Ett fan har anmält Bioware och Electronic Arts till amerikanska motsvarigheten till konsumentverket på grund av "falsk marknadsföring" av Mass Effect 3.

#mass-effect-3, #bioware


Medlem
Fans anmäler Bioware och EA för falsk marknadsföring

Oj...


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

Han klarar inte detta ensam så alla måste då lämna tillbaka spelet!


signatur

¯\_(ツ)_/¯

Medlem

Jag väntar bara på att han ska säga till mamma också.

Medlem

Köpte aldrig det, och det gjorde jag rätt i verkar det som


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

KoP
Medlem
Medlem

Men det är ju ett spel. Hur viktigt kan det vara?
Det är ju inte så att han köpt en bil som utlovat ha kraftig turbo och visar sig inte ha det...

Tänk om alla som är missnöjda med sina spels slut skulle ta till lagliga åtgärder för att få det som de vill ha det. Eller filmer för den delen. Eller böcker. Men det gör man ju inte. Man känner sig missnöjd en halvtimma, gnäller lite över fikat med sina vänner som är av samma intresse. Sen lever man vidare med sitt liv.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Medlem
Skrivet av T.Mani:

Men det är ju ett spel. Hur viktigt kan det vara?
Det är ju inte så att han köpt en bil som utlovat ha kraftig turbo och visar sig inte ha det...

Tänk om alla som är missnöjda med sina spels slut skulle ta till lagliga åtgärder för att få det som de vill ha det. Eller filmer för den delen. Eller böcker. Men det gör man ju inte. Man känner sig missnöjd en halvtimma, gnäller lite över fikat med sina vänner som är av samma intresse. Sen lever man vidare med sitt liv.

Det här är lite mer en principsak.

Varför lura konsumenterna med falsk marknadsföring?

Ifall det gäller spel eller inte är mindre viktigt.

Medlem

Bra att någon säger ifrån även om det "bara" är ett spel. Rätt ska vara rätt, även för EA. Eller kanske speciellt för EA? Synd bara att inget gör det samma med DLC:et. Inte för att jag tror de gör något fel utan mest bara för att de så uppenbart beter sig som skitar.

Själv köper jag inte förrens steamrean kommer...

Medlem

Ja falsk marknadsförning har det varit om något, helt rätt av honom, även om det säkert inte kommer bli något av det

Medlem

Jag blir så less på alla som klagar. Har själv inte spelat ME3 ännu och har hållit mig borta från allt som avslöjar hur det slutar men allvarligt talat,
Bioware har inget som helst ansvar att vare sig lyssna på spelarna eller ändra på sitt spel. Det är DERAS värld, DERAS berättelse. Tyckte ni inte om det? Too bad. Bu hu. Världen är orättvis och fan och hans moster.

Medlem

Haha! Vilken fjant. Som att gå på bio och klaga på att filmen hade dåligt slut och vill ha pengarna tillbaka.

Medlem

Så fjantigt och larvigt... Snälla...


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Jag tycker att det här är rätt!

Spelbranschen är så jäkla smutsig nu för tiden...

Medlem
Skrivet av Jova:

Jag blir så less på alla som klagar. Har själv inte spelat ME3 ännu och har hållit mig borta från allt som avslöjar hur det slutar men allvarligt talat,
Bioware har inget som helst ansvar att vare sig lyssna på spelarna eller ändra på sitt spel. Det är DERAS värld, DERAS berättelse. Tyckte ni inte om det? Too bad. Bu hu. Världen är orättvis och fan och hans moster.

"And, to be honest, you [the fans] are crafting your Mass Effect story as
much as we are anyway."

Interviewer: "So are you guys the creators or the stewards of the franchise?"
Hudson: "Um… You know, at this point, I think we’re co-creators with
the fans. We use a lot of feedback."

"We have a rule in our franchise that there is no canon. You as a player
decide what your story is."

Läs listan med alla citat här: http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/10056886

Jag hade fel länk i nyheten först.

Medlem

Jag håller med om at EA uppför sig illa (DLC osv) men inte för att slutet på deras spel inte faller folk i smaken.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Jova:

Jag blir så less på alla som klagar. Har själv inte spelat ME3 ännu och har hållit mig borta från allt som avslöjar hur det slutar men allvarligt talat,
Bioware har inget som helst ansvar att vare sig lyssna på spelarna eller ändra på sitt spel. Det är DERAS värld, DERAS berättelse. Tyckte ni inte om det? Too bad. Bu hu. Världen är orättvis och fan och hans moster.

"And, to be honest, you [the fans] are crafting your Mass Effect story as
much as we are anyway."

Interviewer: "So are you guys the creators or the stewards of the franchise?"
Hudson: "Um… You know, at this point, I think we’re co-creators with
the fans. We use a lot of feedback."

"We have a rule in our franchise that there is no canon. You as a player
decide what your story is."

Läs listan med alla citat här: http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/10056886

Jag hade fel länk i nyheten först.

Jag förstår tanken men jag håller verkligen inte med allt tjafs om detta.
Särskilt inte att det är värt all denna uppståndelse.
För mig är detta så onödigt att ordet i sig inte är tillräckligt för att beskriva hur onödigt det är.

Medlem

Jag tycker att ME3 var grymt bra. Bästa spelet sen Skyrim enligt mig. Och jag tycker inte alls att slutet var dåligt.

För övrigt så är det i då fall Lionhead som borde anmälas.

Medlem
Skrivet av Hale2000:

Haha! Vilken fjant. Som att gå på bio och klaga på att filmen hade dåligt slut och vill ha pengarna tillbaka.

Det finns det oxå folk som gör! http://www.pastemagazine.com/articles/2011/10/woman-sues-over...


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Någon som tror att det kommer komma ett dlc senare som fortsätter historian, tänkte bara för att wow har till exempel väntat flera månader med att lägga in sista bossen ett flertal gånger.

Medlem

Det är väl skitbra att någon vågar ta i skiten om de känner sig lurade. Även om jag tyckte att spelet var på tok för bra för att lämnas tillbaka (bortsett från slutet som mest kändes stressat och krystat). Jag förstår hans frustration och hoppas att han får ut något av det. Men jag kommer att sålla mig till de stora massorna och sitta på röven och inte göra något själv mer än klaga på andra/annat på nätet.

Skrivet av T.Mani:

Men det är ju ett spel. Hur viktigt kan det vara?

Samma sak kan sägas om ALLT här i världen. Det som betyder mycket för den ena kan vara ovesäntligt för den andra.

Medlem

Bara jag som tyckte det var ett bra slut ?

Medlem

Inte klarat det än och har inte kollat vad slutet är så vet inte än om jag gillar det men jag har teorier om hur slutet kan bli, får se hur rätt jag har;)

Medlem

Jag har inte spelat Mass Effect 3 men förstår besvikelsen. Tänker tillbaka på hur jag själv kände för slutet i Halo 3 tex.

Medlem
Skrivet av håkane:

Bara jag som tyckte det var ett bra slut ?

Nej jag håller med dig, det duger gott. Det hade säkert gått att göra annorlunda men då hade andra blivit missnöjda istället. Sen kanske de har överdrivit lite i vissa intervjuer men börjar man klaga så här så kommer snart alla spel att sluta med att hjälten räddar den fagra damen och de lever lyckliga i alla sina dagar bara för att ingen vågar sig på något annat.

/ LordDaimos

Ifall inte Bioware hade suttit och sagt en massa grejer om sitt spel då hade detta varit löjligt.
Men nu har dem det så då är detta rätt i mina ögon.

Anyway, detta blir riktigt intressant.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av håkane:

Bara jag som tyckte det var ett bra slut ?

Var det ens något slut? Om det faktiskt var Shepard som gjorde valet uppe hos spökpojken så var där plot holes större än VY Canis Majoris.
Och om det bara var en hallucination så känner iaf jag mig snuvad på slutet. Spela i 30-35 timmar bara för att dö/slås medvetslös innan slutet och aldrig få veta vad som hände sen. Och då kan jag verkligen förstå frustrationen hos killen att han känner sig lurad att valen han gjorde i sina genomspelningar inte hade någon som helst inverkan på slutet.

Medlem

"Lies must be challenged!".

Om företagen märker att dom kan komma undan med att ljuga så kommer det att bli mer regel än undantag att dom gör det, och det skulle i slutändan urholka förtroendet för hela branschen.

Ställ dom mot väggen.

Inaktiv

Tycker det är helt rätt. Det är ändå en produkt för ca 850kr. Är man missnöjd så ska man returnera produkten, oavsett om det är ett dåligt spel, ett par byxor med hål i grenen eller en semesterresa med huggormar på hotellet.

Skriv svar