"Baldur's Gate 3 är det långsiktiga målet"

Robot
"Baldur's Gate 3 är det långsiktiga målet"

De förbättrade versionerna av Baldur's Gate och Baldur's Gate II är bara början, hoppas utvecklarna Beamdog.

#beamdog, #baldurs-gate-iii, #bioware


Medlem
"Baldur's Gate 3 är det långsiktiga målet"

Jag är mer peppad på det här än något annat spel just nu, förutom kanske Wasteland 2.

Medlem

Börjar bli mer och mer peppad för en enhanced edition, jävligt kul att dom ska lägga till mer innehåll!

Medlem

Detta var något jag mer eller mindre räknade med, himla tur att Atari äger denna IP för hade det varit EA så hade vi väl sett ännu en spelserie förenklas så till den grad att det inte längre är samma spel.

Medlem

Oj vad blött det blev i byxan..

Medlem

Ett kickstart projekt hmm jag skulle lätt kunna donera 5000 kr eller mer för ett sådant projekt men då förväntar jag mig kvalité som de gamla titlarna dvs grym story och otroligt bearbetade karaktärer. Sedan förväntar jag mig att man verkligen lyssnar på communityn, bra DnD rules, bra dialoger, samma topview och inga jävla dlc, portar, dialoghjul eller annan jävla förenkling.

Dessutom får projektet gärna ta ett par år innan det blir klart!

Medlem
Skrivet av Stephan:

Jag är mer peppad på det här än något annat spel just nu, förutom kanske Wasteland 2.

Du är ingen Diablo fan?

Medlem

Mest orolig för att dom ska ta pengarna vi ger dom för enhanced editions och göra Baldur's Gate 3 till ett förenklat casual lir för den stora massan... dragon age -> dragon age 2... effekten...

GSX
Medlem

Ohhh, detta ska spelas helt klart!


signatur

GameMachine: AMD Ryzen 9 58003DX - Gigabyte X570 Aorus Master - 32GB G.SKill Trident Z Neo RGB 3600MHz CL16 - Corsair iCUE H150i RGB PRO XT - ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC - Acer Predator X34P - Corsair Force MP600 M.2 NVMe 1TB, Intel 660p M.2 NVMe 1TB, Corsair MP600 Core XT M.2 NvME 4TB - Seasonic SS-1000XP 1000W - Fractal Design Meshify S2 Blackout

Det finns pengar i industrin utan att spelarna själv behöva skjuta till. Det gäller att hitta rätt folk.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

yes!! så länge det finns planer finns det hopp

Medlem
Skrivet av donhenri:

Ett kickstart projekt hmm jag skulle lätt kunna donera 5000 kr eller mer för ett sådant projekt men då förväntar jag mig kvalité som de gamla titlarna dvs grym story och otroligt bearbetade karaktärer. Sedan förväntar jag mig att man verkligen lyssnar på communityn, bra DnD rules, bra dialoger, samma topview och inga jävla dlc, portar, dialoghjul eller annan jävla förenkling.

Dessutom får projektet gärna ta ett par år innan det blir klart!

Du får inte glömma ett perfekt "soundtrack" vilket orginalspelet har.


signatur

Håna en konsolspelare om dagen , det är bra för magen(och spelbranschen).

Medlem

Piss att man redan har spelat igenom både BG1 och BG2 typ tre fyra gånger:-( Annars hade detta varit lätt köp! Får hoppas på att de verkligen lägger ner energi på att göra BG3 en ordentlig uppföljare, utan att ta bort allt som gjorde de tidigare spelen bra *HOST* Dragon Age*HOST*


signatur

Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!

Medlem
Skrivet av Emetic:
Skrivet av donhenri:

Ett kickstart projekt hmm jag skulle lätt kunna donera 5000 kr eller mer för ett sådant projekt men då förväntar jag mig kvalité som de gamla titlarna dvs grym story och otroligt bearbetade karaktärer. Sedan förväntar jag mig att man verkligen lyssnar på communityn, bra DnD rules, bra dialoger, samma topview och inga jävla dlc, portar, dialoghjul eller annan jävla förenkling.

Dessutom får projektet gärna ta ett par år innan det blir klart!

Du får inte glömma ett perfekt "soundtrack" vilket orginalspelet har.

Sant, finns ju så mycket bra med originalspelen

Medlem

Atari har ägt denna IP ganska länge, personligen har jag mer tillit till Atari och denna utvecklare än jag har för EA och Bioware. Tror inte de kommer begå samma misstag som "nya" Bioware (något hände med Bioware efter uppköpet den saken är säker), för mig kommer det nog vara ganska avgörande hur bra de lyckats med denna remake för om det ska bli ett köp av en eventuell uppföljare men som sagt så tror jag att de kan lyckas (EA har visat med Syndicate att de skiter fullständigt i de gamla fansen, Atari visar med denna remake att de däremot bryr sig om de gamla fansen).

Medlem
Medlem
Skrivet av Chnum:
Skrivet av Stephan:

Jag är mer peppad på det här än något annat spel just nu, förutom kanske Wasteland 2.

Du är ingen Diablo fan?

Jodå, men Diablo 3 är ett väldigt lättsmält actionspel. Jag uppskattar det också, men min riktiga passion ligger i djupa och taktiska RPGs, och det hittar man inte i Diablo.

BGIII måste bara komma.

Medlem

Märkligt att spelarna själva får pröjsa utvecklingen av spel vi vill spela. Men EA etc verkar inte haja vinken och fortsätter spotta ut hjärndöda skräpspel.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Vet inte om jag vill se ett BG3. Lär inte bli någon höjdare

Medlem
Skrivet av Chnum:
Skrivet av Stephan:

Jag är mer peppad på det här än något annat spel just nu, förutom kanske Wasteland 2.

Du är ingen Diablo fan?

Hur i helvete, rent ut sagt, kan du jämföra Baldurs Gate-spelen med Diablo?!?

Medlem

spealde bg1 när det begav sig i 5minuter och tvärdog avinstalerade....fick med planescape torment i den feta lådan med det däremot äskade jag...dvs jag har aldrig förståt bg hypen men älskar planescape torment

Medlem
Skrivet av Scream112:
Skrivet av Chnum:
Skrivet av Stephan:

Jag är mer peppad på det här än något annat spel just nu, förutom kanske Wasteland 2.

Du är ingen Diablo fan?

Hur i helvete, rent ut sagt, kan du jämföra Baldurs Gate-spelen med Diablo?!?

Jag jämför inte spelen bara peppnivån av spelen.

Medlem
Skrivet av fluffmajster:

spealde bg1 när det begav sig i 5minuter och tvärdog avinstalerade....fick med planescape torment i den feta lådan med det däremot äskade jag...dvs jag har aldrig förståt bg hypen men älskar planescape torment

Hur lyckas man dö de första 5minutrarna? Det är ju världens snällaste tutorial typ Och att avinstallera ett spel för att man dör en gång... rage much? naaaw men alla kan ju inte tycka lika. Dock tycker jag nog man kan ha insiskt och förstå varför ett visst spel får en viss hype. Jag skulle vilja påstå att Baldurs Gate spelet mer eller mindre har en viss kult-status numera än "hype".

Jag älskar BG-serien och ettan är kanske mitt absoluta favoritspel of all time. Men personligen är jag inte särskilt intresserad av Enhanced Edition-utgåvorna, faktiskt. Jag gillar inte riktigt idén att de ska in och peta, ändra och lägga till i en (i mina ögon) klassiker. Jag menar, vem lägger till nya sidor i nyutgåvor av Dostojevskijs "Idioten", eller kräver nya tillägg i Blu-ray-utgåvan av tidlösa Star Wars? (oh wait...)

Samtidigt har jag absolut inga problem med att folk som tröttnat på originalet tycker att det är intressant med tillägg, man är olika. Själv hade jag föredragit en Enhanced Edition med endast tekniska förbättringar, grammatisk finputsning av språket och så vidare, så i mina ögon vore det allra bästa om de erbjöd både original-BG och "nyversionen" av BG i ett och samma paket.

Men nu lär ju det knappast hända, och även om jag själv hellre spelar originalet (det har åldrats med värdighet, det är knappast ospelbart) så kan jag ändå se ett värde i denna nyversion i och med att den sannolikt kommer nå ut till en ny publik där många kanske inte ens rört originalspelen till att börja med. Men ja, purist som man är för egen del så håller jag mig till originalen.

När det gäller frågan om Baldur's Gate III så hoppas jag verkligen att spelet aldrig blir av. Hur bra det än skulle bli tror jag inte att det någonsin kan mäta sig med fansens förväntningar, efter att originalspelen fått en närmast legendarisk status bland många datorrollspelare. Än mer oroande är att Beamdog anser att det möjligen skulle gå att bekosta en trea via projekt som Kickstarter. Fastän jag gillar Kickstarter och har skänkt pengar till både Adventure och Wasteland 2 så misstänker jag att det skulle krävas enorma mängder insamlade pengar för att ett sådant massivt spel som BG III skulle kunna bli realitet... Det krävs sannolikt en traditionell utgivare för att stå för de kulorna.

Och å andra sidan, skulle BG III bli ett budgetspel så skulle det inte heller kunna leva upp till de förväntningar som finns. Och skulle en utgivare blanda sig in i leken skulle titeln sannolikt bli kraftigt förenklad för att kunna tilltala massan, vilket återigen skulle göra spelet till en besvikelse för de som spelat originalen. Hur jag än vrider och vänder på det kan jag med andra ord inte se att Baldur's Gate III, tyvärr, skulle kunna lyckas. Ettan och tvåan var produkter av en helt annan tid och den kommer sannolikt inte igen.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Jag älskar BG-serien och ettan är kanske mitt absoluta favoritspel of all time. Men personligen är jag inte särskilt intresserad av Enhanced Edition-utgåvorna, faktiskt. Jag gillar inte riktigt idén att de ska in och peta, ändra och lägga till i en (i mina ögon) klassiker. Jag menar, vem lägger till nya sidor i nyutgåvor av Dostojevskijs "Idioten", eller kräver nya tillägg i Blu-ray-utgåvan av tidlösa Star Wars? (oh wait...)

Samtidigt har jag absolut inga problem med att folk som tröttnat på originalet tycker att det är intressant med tillägg, man är olika. Själv hade jag föredragit en Enhanced Edition med endast tekniska förbättringar, grammatisk finputsning av språket och så vidare, så i mina ögon vore det allra bästa om de erbjöd både original-BG och "nyversionen" av BG i ett och samma paket.

Men nu lär ju det knappast hända, och även om jag själv hellre spelar originalet (det har åldrats med värdighet, det är knappast ospelbart) så kan jag ändå se ett värde i denna nyversion i och med att den sannolikt kommer nå ut till en ny publik där många kanske inte ens rört originalspelen till att börja med. Men ja, purist som man är för egen del så håller jag mig till originalen.

När det gäller frågan om Baldur's Gate III så hoppas jag verkligen att spelet aldrig blir av. Hur bra det än skulle bli tror jag inte att det någonsin kan mäta sig med fansens förväntningar, efter att originalspelen fått en närmast legendarisk status bland många datorrollspelare. Än mer oroande är att Beamdog anser att det möjligen skulle gå att bekosta en trea via projekt som Kickstarter. Fastän jag gillar Kickstarter och har skänkt pengar till både Adventure och Wasteland 2 så misstänker jag att det skulle krävas enorma mängder insamlade pengar för att ett sådant massivt spel som BG III skulle kunna bli realitet... Det krävs sannolikt en traditionell utgivare för att stå för de kulorna.

Och å andra sidan, skulle BG III bli ett budgetspel så skulle det inte heller kunna leva upp till de förväntningar som finns. Och skulle en utgivare blanda sig in i leken skulle titeln sannolikt bli kraftigt förenklad för att kunna tilltala massan, vilket återigen skulle göra spelet till en besvikelse för de som spelat originalen. Hur jag än vrider och vänder på det kan jag med andra ord inte se att Baldur's Gate III, tyvärr, skulle kunna lyckas. Ettan och tvåan var produkter av en helt annan tid och den kommer sannolikt inte igen.

Fördelarna med en "enhanced edition" är som du säger, att det når en ny publik som var för ung och aldrig kanske spelade de gamla spelen. Samt att det idag är mer eller mindre jobbigt att spela de gamla för de stödjer inte dagens högupplösta skärmar, så du får antingen ett mycket litet fönster, eller OTROLIGT suddig bild.

Så för mig personligen är det de tekniska bitarna jag ser fram emot, att kunna spela spelen igen fast med lite högre upplösning och tydligare grafik. Så ser fram emot det. Hoppas sedan mest av allt på en mysig 3a.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

...
När det gäller frågan om Baldur's Gate III så hoppas jag verkligen att spelet aldrig blir av. Hur bra det än skulle bli tror jag inte att det någonsin kan mäta sig med fansens förväntningar, ...

Ungefär som med Max Payne. (oh wait...)


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag ser sjukt mycket fram emot detta, sitter och spelar igenom BG1 med sword coast, sen blir det tvåan och bhaal, så jag har spelen fräscht i minnet till Enhanced Edition, som jag gärna betalar för, så dom får råd med en riktigt bra uppföljare. (ÄNTLIGEN!!)

Medlem

En del av mig känner som Sebastian.. men den andra delen känner bara: TAKE MY MONEY!!

Medlem
Skrivet av Scream112:
Skrivet av Sebastian Lind:

....

Fördelarna med en "enhanced edition" är som du säger, att det når en ny publik som var för ung och aldrig kanske spelade de gamla spelen. Samt att det idag är mer eller mindre jobbigt att spela de gamla för de stödjer inte dagens högupplösta skärmar, så du får antingen ett mycket litet fönster, eller OTROLIGT suddig bild.

Så för mig personligen är det de tekniska bitarna jag ser fram emot, att kunna spela spelen igen fast med lite högre upplösning och tydligare grafik. Så ser fram emot det. Hoppas sedan mest av allt på en mysig 3a.

Ville bara nämna att det redan nu finns bra moddar som fixar upplösning/HUD/texturer mm för de gamla originalen. Planescape Torment blir awesome


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

1
Skriv svar