EA stänger ner servrar för Online Pass-spel

Robot
EA stänger ner servrar för Online Pass-spel

Ännu en vända "äldre" titlar har fått avlivat onlinestöd. EA Sports MMA inbegrep till och med EA:s betalkodssystem för att få spela online.

#ea-sports-mma, #ea


EA stänger ner servrar för Online Pass-spel

SÅ enormt dåligt att man inte ens ska få spela mp på äldre titlar nu mera, iaf på xbox

Medlem

Nu är väl MMA ett av EAs största fiaskon och det lär väl inte finnas mer än en handfull personer i världen som fortfarande vill spela det online.

Men endå så visar ju EA sin "finare" sida när de gör såhär.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Och detta är bara en del av varför jag inte stödjer EA och deras produkter.
Är glad att jag slutade redan med Spore.

Inaktiv
Medlem

Skulle tro att de inte stänger ner servrarna lika snabbt för populära spel. Servrarna är troligen rätt inaktiva för de flesta av de spelen

Medlem
Medlem

När jag som konsument tar i beaktning vem som säljer mig produkten, så tycker jag att man som förläggare har misslyckats.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Pc 4 the win

Har ju skett med PC-spel med MP också, kan ju tex. inte spela äldre Age Of Empires med officiella serverlistan.

Visst finns det directplay/IP-adress, likvärdigt med Xlink Kai för konsoler.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

När jag som konsument tar i beaktning vem som säljer mig produkten, så tycker jag att man som förläggare har misslyckats.

Ja, när jag började köpa spel så räckte det med att bara ta reda på om det var ett bra spel eller inte, inte som idag att man även måste ha en kännedom om vilka som ger ut spelen. För mig spelar det ingen som helst roll hur bra spelen är, ges de ut av en utgivare jag inte har förtroende för så lär det inte bli ett köp. EA befinner sig tillsammans med Ubisoft på första plats över bolag jag helt saknar förtroende för.

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

SÅ enormt dåligt att man inte ens ska få spela mp på äldre titlar nu mera, iaf på xbox

Så du tror de är gratis att hålla ett spels online servrar gratis?
Spelets ålder + Få spelare = inte lönsamt någon stans.

Gamla spel som Halo 2 till xbox ägde sönder, men när MP är nedlagt så...

Skrivet av B0urne:
Skrivet av eddie the eagle:

SÅ enormt dåligt att man inte ens ska få spela mp på äldre titlar nu mera, iaf på xbox

Så du tror de är gratis att hålla ett spels online servrar gratis?
Spelets ålder + Få spelare = inte lönsamt någon stans.

Du... vet hut jävla mycket kritik Bungie och M$ fick för att XBL ständes ner och Halo 2 ej gick att kö MP längre utan att behöva använda Xbox Connect? Tillräckligt mycket för att det skulle vara lönsamt att ha det kvar.

Medlem

Ingen som köper de nya sämre spelen om man fortfarande kan lira de gamla bättre. Klart de måste stänga ner sina servrar.

Inaktiv

Vad händer med alla achievements som kräver online funktionen?

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:
Skrivet av B0urne:
Skrivet av eddie the eagle:

SÅ enormt dåligt att man inte ens ska få spela mp på äldre titlar nu mera, iaf på xbox

Så du tror de är gratis att hålla ett spels online servrar gratis?
Spelets ålder + Få spelare = inte lönsamt någon stans.

Du... vet hut jävla mycket kritik Bungie och M$ fick för att XBL ständes ner och Halo 2 ej gick att kö MP längre utan att behöva använda Xbox Connect? Tillräckligt mycket för att det skulle vara lönsamt att ha det kvar.

Men nu är det väl antagligen inte lika många som spelar MMA online jämfört med Halo 2, eller?

Inaktiv

Online-stödet brukar väl i regel försvinna när kundernas intresse försvunnit så... vad är problemet egentligen?

Medlem
Skrivet av showerguy:

Vad händer med alla achievements som kräver online funktionen?

Du kan inte längre få platinum/100% i de spelen

Medlem

Jag har sedan ett tag tillbaka slutat köpa EA-spel, och jag uppmanar alla andra att ta sig en funderare över situationen. EA försöker tänja på gränserna så långt det bara går, och enligt mig har de för länge passerat gränsen för vad som är acceptabelt.

Men det viktiga är ändå att man är en ansvarsfull konsument och verkligen fattar ett någorlunda genomtänkt beslut, istället för att bara karateköpa för att "man bara måste" spela ett spel. Det är det förlagen räknar med, och det är därför de går så långt.

Medlem

Jag förstår inte upprördheten.

Hur länge förväntar ni er att ett spel ska fortsätta stödjas? 100 år? 10 år? Var går gränsen?

Ni vill betala en fast summa sen ha obegränsat med support. Den ekvationen går inte ihop.
Enda lösningen på serverproblemet är subscriptionbaserade spel, men då skulle ni väl grina ännu mer?

Medlem
Skrivet av truppo:

Jag förstår inte upprördheten.

Hur länge förväntar ni er att ett spel ska fortsätta stödjas? 100 år? 10 år? Var går gränsen?

Ni vill betala en fast summa sen ha obegränsat med support. Den ekvationen går inte ihop.
Enda lösningen på serverproblemet är subscriptionbaserade spel, men då skulle ni väl grina ännu mer?

enda egentliga problemet är att de skapar spel med achievements/trophies som kräver online-stöd.
sluta med dessa achievements då så är en hel del av problemet löst för många, online/MP går ju att ha i spelen ändå, inga problem, belägg dessa dock inte med achievements

Medlem
Skrivet av truppo:

Jag förstår inte upprördheten.

Hur länge förväntar ni er att ett spel ska fortsätta stödjas? 100 år? 10 år? Var går gränsen?

Ni vill betala en fast summa sen ha obegränsat med support. Den ekvationen går inte ihop.
Enda lösningen på serverproblemet är subscriptionbaserade spel, men då skulle ni väl grina ännu mer?

enkelt servrarna stängs ned när ingen har varit online på 3 månader


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

MFZ
Medlem

är det inte p2p-lösningar på multiplayern iaf i de flesta av dessa spel?
vad är dom som gör det så ofantligt jobbigt för dom att hosta en serverlista (förutom att på ett fult sätt tvinga folk att köpa nya spel)?

dvs.. total bojkott av dessa spel för mig.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:
Skrivet av B0urne:
Skrivet av eddie the eagle:

SÅ enormt dåligt att man inte ens ska få spela mp på äldre titlar nu mera, iaf på xbox

Så du tror de är gratis att hålla ett spels online servrar gratis?
Spelets ålder + Få spelare = inte lönsamt någon stans.

Du... vet hut jävla mycket kritik Bungie och M$ fick för att XBL ständes ner och Halo 2 ej gick att kö MP längre utan att behöva använda Xbox Connect? Tillräckligt mycket för att det skulle vara lönsamt att ha det kvar.

Då är det titlar folk spelar.
Är det få som spelar är det ingen idée att servrar igång för att någon vill spela då och då.
Halo 2 kan jag förstå trycket, då det tävlades hej vilt i alla halo.
Men antar att vissa NFS titlar inte är fullt så överfulla i lobbyn som EA vill för att de ska driva spelet vidare.

Medlem
Skrivet av truppo:

Jag förstår inte upprördheten.

Hur länge förväntar ni er att ett spel ska fortsätta stödjas? 100 år? 10 år? Var går gränsen?

Ni vill betala en fast summa sen ha obegränsat med support. Den ekvationen går inte ihop.
Enda lösningen på serverproblemet är subscriptionbaserade spel, men då skulle ni väl grina ännu mer?

+1 Känns som FZ användare just nu vill ha allt gratis i minst 20 år.

Medlem
Skrivet av B0urne:
Skrivet av truppo:

Jag förstår inte upprördheten.

Hur länge förväntar ni er att ett spel ska fortsätta stödjas? 100 år? 10 år? Var går gränsen?

Ni vill betala en fast summa sen ha obegränsat med support. Den ekvationen går inte ihop.
Enda lösningen på serverproblemet är subscriptionbaserade spel, men då skulle ni väl grina ännu mer?

+1 Känns som FZ användare just nu vill ha allt gratis i minst 20 år.

Givetvis inte i tjugo år MEN mer än kanske i alla fall 18 månader. Ett och ett halvt år är ju inte alls vidare länge. Men säg nu att spelet är en öken online så är det väl ok att stänga ned dem. Detta gör ju säkerligen att vissa är oroliga att deras spel är nästa i kön på att stängas ned då det visar sig att nästan bara storspel får ett stöd för onlineläge en längre tid.
Själv var jag nära att köpa Create för shitts n giggles här om dagen. Tur att jag inte gjorde det då.

Så en del gnäll / oro är befogat.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av truppo:

Jag förstår inte upprördheten.

Hur länge förväntar ni er att ett spel ska fortsätta stödjas? 100 år? 10 år? Var går gränsen?

Ni vill betala en fast summa sen ha obegränsat med support. Den ekvationen går inte ihop.
Enda lösningen på serverproblemet är subscriptionbaserade spel, men då skulle ni väl grina ännu mer?

Men det är klart att de inte kan ha servrar uppe hur länge som helst. Problemet är ju just att de valt modellen med att du måste använda deras servrar och inte har möjlighet att spela p2p eller sätta upp egna (som man gjorde på gamla goda tiden). Men, nej, girigheten tog överhand för det var väll själva fan om en massa kundjävlar kunde köpa spelet begagnat och spela online utan att de fick betalt för det? Det måste ju stoppas till varje pris.

Där har du problemet och där har du också lösningen.

Men det skiter EA i.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av B0urne:

+1 Känns som FZ användare just nu vill ha allt gratis i minst 20 år.

Nu överdriver du och det är aldrig bra för när man skall föra en intelligent dialog.

Som jag sa ovan, problemet är att de ansåg att vi inte skulle kunna spela online utan de skulle casha in på den delen också. Och enda utvägen för dem då var att ta över hela onlinedelen till 100%. Och det innebär servrar.

Hade vi berets möjligheten att spela P2P eller sätta upp egna servrar så hade vi alla varit nöjda (utom ett och annat MS troll..).


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Som någon sa, om det under en viss tid har varit mindre än X spelare online i multiplayer, kan de stänga ner efter ett annoucement och ett datums sätts.

Och Online-pass som är för offline singleplayer saker, ska ALDRIG blockeras bort, inte 1år senare, 10år senare, ALDRIG, det ska istället släppas "fritt" och en patch som tar bort behovet av online-pass kontroll ska skapas som tillåter folk att i fortsättningen komma åt de man betalat för.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Till alla som tycker det är OK att servrarna stängs ner. Visst, jag kan förstå om det är till Xbox eller någon annan konsol. Finns det inget intresse, stäng ner dem.

MEN, det jag ogillar är multiplayer spel eller andra sorters spel där de medvetet tagit bort möjligheten för LAN-stöd (som var standard innan fler fick internet) eller stödet att hålla igång en egen server.

Fler och fler spel har inte stöd att starta sin egen server. Jag säger inte att de ska finnas på utvecklarnas/distributörens officiela lista. Men när de tar bort servrar för MP-spel utan varken LAN eller eget serverstöd, då är ditt spel värdelöst. Speciellt om det är utvecklarna själva som styr över dem.

Fortsätter det i den här takten får man börja hyra spel. Men det är väl ditt dem vill.
Att du måste prenumerera för att få spela. Ja, det skulle väl vara trevligt att få en sådan tjänst.

Men dem kommer sabba den med. Man kommer få prenumerera på flera tjänster för att få spela olika spel och priset kommer ligga på den övre skalan av smärtgränsen. Sedan väljer de att stänga ner någon av spelen för att de inte tjänar tillräckligt med pengar.

Kommer bli värre än vad TV-kanaler/TV-paket är idag.

12
Skriv svar