"Sex i spel handlar om kreativ frihet"

Robot
"Sex i spel handlar om kreativ frihet"

The Witcher 2-utvecklarna menar att de sexscener som finns i deras spel inte är omotiverade. De vill att spelutvecklare ska få ha samma kreativa frihet som alla andra medier.

#the-witcher-2-assassins-of-kings, #cd-projekt, #the-witcher


Medlem
"Sex i spel handlar om kreativ frihet"

"Sex i spel handlar om kreativ frihet"

Yeah, right...

Sex i spel handlar om precis samma sak som det gör i all annan media (tidningar, filmer e.t.c.):

Det säljer.

Inaktiv

Tycker sex i spel alltid blir krystat och pinsamt på något sätt, känns alltid obehagligt att se på.
Sex hör verkligen inte hemma i spel, blir alltid två stela figurer som rör sig på varandra typ, ser helt mysko och onaturligt ut. Ska det nu vara med får dom snygga till allting lite. The Witcher 2 var väl ändå helt ok får jag tycka.

FM-guru
F.d. Sisyr

Tror inte alla film/spel/bok/whatever-skapare och -författare är lika cyniska som dig, ShavedEwok.

Skrivet av Aresz:

Tycker sex i spel alltid blir krystat och pinsamt på något sätt, känns alltid obehagligt att se på.
Sex hör verkligen inte hemma i spel, blir alltid två stela figurer som rör sig på varandra typ, ser helt mysko och onaturligt ut. Ska det nu vara med får dom snygga till allting lite. The Witcher 2 var väl ändå helt ok får jag tycka.

De får spela in med motion capture.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Tror inte alla film/spel/bok/whatever-skapare och -författare är lika cyniska som dig, ShavedEwok.

Skrivet av Aresz:

Tycker sex i spel alltid blir krystat och pinsamt på något sätt, känns alltid obehagligt att se på.
Sex hör verkligen inte hemma i spel, blir alltid två stela figurer som rör sig på varandra typ, ser helt mysko och onaturligt ut. Ska det nu vara med får dom snygga till allting lite. The Witcher 2 var väl ändå helt ok får jag tycka.

De får spela in med motion capture.

Eller använda sig av Live Action Cutscenes som i C&C spelen


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Är nog plågsamt att se hur de tvingar in sexscener i filmer och tv-serier, nu sker samma sak i spel och det förstör enbart. Vill man se sex så ser man porr annars är man ute efter något annat, så enkelt är det för mig.

Medlem

Fattar inte problemet. Sex är en del av vardagen, folk vill ha mördande psykopater men inte sex i spel?
Spelvärlden är allt bra skruvad...

Medlem

Tycker cdproject har rätt om witcher 2. Där tycker jag de scener som finns är helt ok. Särskilt ur "kreativ frihet". 1an var ju dock bara helt skum där gerard väl hade sex med varenda kvinna han stötte på vilket bara blev löjligt. Så delade helt fz tolkning om båda spelen!

Medlem

Kommer aldrig köpa ett spel beroende på om det har sex scener eller inte, precis som jag inte kommer köpa det bara på grund av att det har scener med där man skiter eller äter för den delen.
Ser inte någon anledning till att göra en grej av det alls.

Medlem

Varför gnäller man om något så fint och bra som sex i spel, medan brutalt och osmakligt våld är ok?

Simulera lemlästning, avrättning och skallspräckning = ok, men att visa lite virtuell rumpa är tabu?

Luktar religion och konservativa värderinga långa vägar..

Medlem

Det var då ett jävla tjat om sex i spel. :\ Borde man få visa sex i filmer? Ja. Då borde man väl även få visa sex i spel? Därmed inte nödvändigtvis sagt att det måste finnas sex i vare sig filmer eller spel för att de ska bli bra. Frågan "Borde sex finnas i spel" borde väl helt enkelt följas av frågan "i vilket spel?" och besvaras därefter. Borde det ha funnits sexscener i filmen Nine? Nej. Var det rätt att ha med sex i serierna Rome och the Tudors? Ja!

Det blir en väldigt stor skillnad mellan att se sex i Little Big Planet och i Dragon Age (eller andra mature RPG:s). Det handlar väl om att använda det med smak, som allting annat.

Jag har inget problem med sex i spel så länge som det inte bara blir konstigt, ett exempel är i fahrenheit där(SPOILER) den kvinnliga huvudpersonen har sex med den manliga i en unken övergiven tunnelbanevagn, och att den manliga personen egentligen är död(och iskall vilket hon har påpekat innan) (SPOILER SLUT).

Inaktiv

Principiellt håller jag med honom men sexscenerna i TW2 är onekligen gjorda på ett vis för att erbjuda manliga spelare ögongodis så helt och hållet är det nog knappast en fråga om kreativitet.

Medlem

Man vet att alla spel inte är menade för barn när till och med Australien håller på att klubba igenom märkningen 18+ för spel.
Spelarna är en relativt ny målgrupp som blir äldre hela tiden, då är det helt i sin ordning att det finns spel för vuxna också.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Va roligt det måste vara att titta på när dockor har sex..? Kreativt?!? *BAH*


signatur

Riktiga män dansar inte, de har råd att stå i baren..

CFW
Medlem

Absolut att det ska vara med om det är en integrerad del i handlingen. Hur bra hade Mass Effect serien varit med enbart någon platonisk handskakning?

För rollspel, äventyr och sandbox spel med starka karaktärer känns romans/sex inslag helt naturliga och är absolut en del i min avvägning om att köpa spelet i fråga eftersom sådana scener (om de är bra gjorda naturligtvis) förstärker handlingen.

Å andra sidan så fyller det väl mindre funktion i racing, arkad, sport eller generiska FPSare (thinkin of you CoD and BF) som jag ändå inte spelar pga att just sådana INTE har en bra, involverande story eller starka karaktärer.

Relationer och sex är en naturlig del i datorspelens mognad som mediaform som förhoppningsvis fler spelföretag än Bioware kommer att ta tag i. Vill man sen införa 21 års gräns eller liknande gör då det men (som tidigare sagts) det visar ju bara på hyckleriet att simulera diverse våldsinslag med relativt vettiga åldersgränser medan farliga saker som nakenhet och kärlek får censuren, och moraldinosaurerna (ironiskt nog så tror dem ju inte att dinosaurer ens existerat) att slå bakut.

My 2 cents...

Inaktiv

Jag tycker CD Projekt verkar veta hur man gör romans rätt.

Till skillnad från Bioware och Bethesda, men det är min åsikt.

Medlem

Håller med om att det inte är värre än det skulle vara i en bok eller film, och man sätter ju åldersrekommendationer precis som man gör på filmer. Sen är ju frågan om det passar i spelet eller inte en helt annan sak, men jag förstår inte varför det här skulle vara värre än i en film, precis som våld inte är värre i ett spel än i en film. Vi såg till exempel "rise of evil" i skolan och det är bara bra för att få en känsla av vad som hände på den tiden, men spel om andra världskriget får man inte spela för då blir man en nazist eller mördare eller något annat hemskt.

Medlem
Skrivet av Ziern:

Varför gnäller man om något så fint och bra som sex i spel, medan brutalt och osmakligt våld är ok?

Simulera lemlästning, avrättning och skallspräckning = ok, men att visa lite virtuell rumpa är tabu?

Luktar religion och konservativa värderinga långa vägar..

QFT

Smasha skallar så blodet sprutar går alldeles utmärkt.


signatur

Spelar mest: State of Decay 2

Redaktör
Skrivet av Zebulone:
Skrivet av Ziern:

Varför gnäller man om något så fint och bra som sex i spel, medan brutalt och osmakligt våld är ok?

Simulera lemlästning, avrättning och skallspräckning = ok, men att visa lite virtuell rumpa är tabu?

Luktar religion och konservativa värderinga långa vägar..

QFT

Smasha skallar så blodet sprutar går alldeles utmärkt.

Men gnäll brukar väl snarare handla om att sexet används amatörmässigt än att det är med?

För egen del har jag inga problem med sex (eller vapen, blod eller annat) så länge det motiveras. Däremot känner jag idiotförklarad när nån trycker upp omotiverade bröst i ansiktet på mig och det uppenbarligen görs för att tala till instinkten. Jag skulle reagera likadant om nån gav mig en kulspruta i ett fotbollsspel.


signatur
Medlem

Våld ifrågasätter ingen i spel (eller något annat medium för den delen). Blodsprut, slakt och tortyr är en del av vårt kulturarv. Sex däremot är betydligt farligare (?) och helt främmande för människor på våra breddgrader, och måste till vilket pris som helst stoppas.

Tänk på barnen!

/ironi

Inaktiv

Borde sex finnas i spel?
Ja, men när de mesar sönder det, som i mass effect så kan de låta bli. Är man rädd för naket och gör allt för att inte visa någonting av kön och bröst, ja då är det inte sex, då är det petting på sin höjd.
Spel för massan(13år) kan få DLC för vuxna. Win-win, så de som vill ha det kan få det. Klart sex säljer. Konstigt att inte vinstdrivande företag i spelbranchen fattat det. Porr-DLC skulle sälja som smör.

Medlem
Skrivet av Securion:

Våld ifrågasätter ingen i spel (eller något annat medium för den delen). Blodsprut, slakt och tortyr är en del av vårt kulturarv. Sex däremot är betydligt farligare (?) och helt främmande för människor på våra breddgrader, och måste till vilket pris som helst stoppas.

Tänk på barnen!

/ironi

Ja herregud jag kände ett barn som råka titta på porr en gång, nästa dag blev han the spawn of satan och gick runt och våldtog alla flickor han såg. Det är så det funkar.

Medlem

I tw2 så har ju geralt och triss faktiskt en hyffsat välgjord relation och då passar sexscener in bättre än i tex ettan eller mass effect där relationen bygger på att man går och säger hej nån gång ibland och sedan får se skärmen gå svart och sen en inzoomning på en säng lite lagom sugestivt.

Medlem

Har inte problem med att finns, men det är något man bara tittar på och kan inte påverka själv. Annat var det på C64s sex games, då fick man i alla fall styra lite. Det är interaktiviteten jag är ute efter.

Medlem

Sex är en så otroligt stor del i vår värld. Tycker verkligen att det ger en extra dimension till spel och tycker att fler spel borde ha med det och göra det bra som Witcher och Mass Effect.

Medlem

Nej det är det inte.

Medlem
Skrivet av White:

Sex är en så otroligt stor del i vår värld. Tycker verkligen att det ger en extra dimension till spel och tycker att fler spel borde ha med det och göra det bra som Witcher och Mass Effect.

-1

Men allt är relativt...


signatur

Riktiga män dansar inte, de har råd att stå i baren..

Medlem

Givetvis ska sex kunna vara med i spel precis som alla andra företeelser från verkliga livet. Hur det ska framställas beror på spelets karaktär. Är spelet överdrivet i andra aspekter vore det bara naturligt att även sexet är det. Tar spelet en allvarligare inriktning borde det återspeglas i en mer verklighetstrogen presentation.

Skrivet av Tompa:

... Jag skulle reagera likadant om nån gav mig en kulspruta i ett fotbollsspel.

Tillgång till kulsprutor är nog det enda som skulle få mig att spela ett fotbollsspel.

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Tompa:

... Jag skulle reagera likadant om nån gav mig en kulspruta i ett fotbollsspel.

Tillgång till kulsprutor är nog det enda som skulle få mig att spela ett fotbollsspel.

Jag tycker också att det lät som en bra idé.

För övrigt är det bara dumheter att underhållning till vuxna inte skulle få innehålla sådant som tilltalar vuxna. Varken böcker, tidningar, radio eller film har sådana begränsningar.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

12
Skriv svar