Blizzard: "Vi tappar spelare till The Old Republic"

Medlem

Har riktigt trevligt i swtor! och den kommande patchen ser inte ut att göra det sämre! woop woop

Medlem
Skrivet av Schluug:
Skrivet av fluffmajster:
Skrivet av QueloR:

Tror inte de förlorar spelare atm till swtor, tror heller inte swtor drar nytta av spelarna wow förlorat.

Jag skulle vilja tro att de flesta som hoppar av wow för att prova swtor förmodligen inte kommer tillbaka till wow när de inser att swtor suger. Utan lägger ner allt helt.

jag tillhör helt klart kategorin du just beskrev...slutade med wow för ett bra tag sen köpte swtor när det kom och slutade spela efter 2veckor...nu väntar man på d3, är alt jag gör.

Hehe, exakt samma här. Spelat WoW i fem år, la av för ca ett år sedan. Testade Swtow när det kom, förnyade aldrig premunationen och sitter ni och väntar på Diablo 3. Kör mest World of Tanks under tiden

Ni kan lägga till mig på samma lista, minus WoT där.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Inaktiv

Kan ju vara så att folk bli jävligt less på att de förenklar spelen som WoW hela tiden.. knappt man behöver ha språk/läskunskaper för att klara av en bossfight längre..

Medlem

Jag undrar hur länge folk tänker stanna kvar i SW:TOR. Om det blir den nästa klarast skinande stjärnan på MMO-himlen eller om någonting annat och glittrigare stjäl kronan. Trots att det var ett roligt spel under några veckor så tyckte jag inte att det var något speciellt och det mesta, förutom dialogvalen, hade jag sett förr och tröttnat på långt innan de svepte in förpackningen i Star Wars finish.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Testade det i helgen, och dialoger med tal är verkligen guld, men samtidigt så är det inte tillräckligt bra för att jag ska lida mig igenom ännu ett mmo.

Trist att de inte de inte fortsatte med Kotor-serien istället.

Inaktiv
Skrivet av qun0:
Skrivet av SprengdPanda:
Skrivet av Vashgang:

kungfu panda wow. behöver jag säga mer nu?

Rätt långsökt att säga så faktiskt.

Men egentligen, why not. Kung fu panda ägde ju ;D

Eller dom fanns redan med från början i warcraft innan ens wow var tänkts att göra. Dom hör till i handlingen

Nej det gjorde de verkligen inte. De kom med i Wc3 som ett Easter egg i kampanjen, de hade noll lore, noll bakgrund och var med ett uppdrag som är ett hemligt uppdrag. De är inget annat än ett aprilskämt som har gått för långt.
Med din logik så kan du pressa in kor i D3 eftersom att "dom fanns med redan från början".

Inaktiv

Det är väl ändå tvärtom? 1,7 miljoner spelar inte TOR just nu.

Medlem
Skrivet av anon_78917:
Skrivet av Naraccas:

Cataclysm en urvattnad klon om man inte ser på att de uppdaterade den gamla världen

Skillnaderna är ju enorma, har du bott i Ironforge auction house hela expansionen eller?

Nytt skal, samma mussla


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av qun0:
Skrivet av SprengdPanda:
Skrivet av qun0:
Skrivet av SprengdPanda:
Skrivet av Vashgang:

kungfu panda wow. behöver jag säga mer nu?

Rätt långsökt att säga så faktiskt.

Men egentligen, why not. Kung fu panda ägde ju ;D

Eller dom fanns redan med från början i warcraft innan ens wow var tänkts att göra. Dom hör till i handlingen

No shit.....

Oh vi har en kaxig liten skit här. Självklart tolkar man hur du skrev innan som att du inte visste om det.

så ditt no shit funkar inte här

Jag svarar med att det är långsökt att kalla det kung fu panda, och du tror jag inte vet det?

Herregud.

Medlem

Varken ToR eller WoW lockar längre. Har tröttnat på alla typer av MMO


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av Morgurthion:
Skrivet av m_g_karlsson:
Skrivet av Typhor:

Blizzard förlorar spelare, nice. Bioware får nya spelare.... damn -.-'

Alltså vad är det med människor? Det är väl bra att företagen har spelare så dom kan fortsätta göra spel? Verkar som många går och hoppas på att det ska gå åt helvete för Blizzard, Bioware och EA. Why? För att dom gjort ett spel som ni inte gillade, det är väl ingen tvång att spela?

Vidare anser jag att uttalandet "Wow kommer tappa spelare till D3" är skrattretande då det är samma företag som gjort rubbet. Dom tjänar pengar oavsett, vilket är bra om man gillar spel.

Dagens "gamers" är bortskämda...

Alltså, jag tror mycket handlar om den totala brist på innovation som stora företag sitter på idag. Produktionerna har blivit så stora och dyra att man måste sälja mängder med spel till casual-spelare för att det ska gå runt, detta får ju oundvikligen som effekt att spelen anpassas för att locka till sig så många av dessa casual-spelare som möjligt. Hur ser man då till att företagets nästa stora satsning kommer att gå hem hos casual-publiken? Jo, genom att satsa på beprövade koncept. Detta leder till att utvecklingen stagnerat och spelmarknaden står och trampar på stället, i vissa fall går det istället bakåt, som i fallet med Bioware. Deras spel har gjorts enklare och enklare för att locka till sig mer casual-spelare, för i dagens läge kostar utvecklingen så otroligt mycket att det handlar om att anpassa sig eller försvinna.

Reslutatet blir att ska man göra AAA-spel idag så finns det inte utrymme för smala, nischade och djupa spel, allt ska gillas av alla. Det är rätt ok inom vissa genrer, som t ex FPS, som ändå alltid varit rätt lättillgängligt för den stora massan, men nördiga rollspel måste antingen göras med en stram budget. eller "avnördas" för att kunna sälja.

Hur leder då detta till att folk sitter och önskar livet ur företag som EA, Blizzard och Bioware? Jo, för att det är de företagen som driver den här utvecklingen, mot polerade men barnpoolsgrunda spel som ska konsumeras och sedan glömmas så fort nästa polerade bajskorv släpps. Flashigt och snyggt säljer, avancerat och smart gör det inte. Trots att tekniken gått framåt så har spelen inte blivit mer avancerade, bara snyggare och flashigare.

Gamla spelare är inte bortskämda, de är bortglömda.

Jag skulle fan säga att du vinner pris för den smartaste FZ kommentatorn någonsin. Vart enda ord du skriver är så sant att man inser hur fucked up spelindustrin är.

Medlem

Jag spelade Warcraft I och II sedan tappade jag intresset för serien.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv
Skrivet av m_g_karlsson:

Håller med till fullo men det är så det ser ut idag, jag saknar spelen a`la "Commandos", "Heroes of might and magic 2-3". Men om man vill ha en förändring så vill det nog till att man gör nått själv. De stora företagen måste tjäna pengar, därför gör dom inte spel som tilltalar 2-3000 personer.

Det finns mindre studios som försöker men det tar för långt tid och utan ekonomisk backning så blir det sällan bra.
Men jag ställer mig frågande hur man kan bojkotta ett helt företag p.g.a ett slut i ett spel som man inte gillade...te.x.

Gamla spelare är bortglömda, det håller jag med om, men alla andra tillhör "Instant gratification" generationen, om det inte blev som man ville att det skulle bli, då blir det ett jävla liv.

Spelindustrin är för stor för att någon ska göra spel för sig själva, som det var förr. Allting handlar om hur man ska tjäna pengar, vilket man måste förstå.

Ah, jag tror nog att sådana saker som ragestormen över slutet på ME3 för många handlade om droppen som fick bägaren att rinna över. Om man bara ser till det dåliga slutet så är det helt klart en överreaktion, men jag tror att det beror mycket på att en sådan sak sticker ut från mängden subtila försämringar, och ger spelare som känner sig allmänt besvikna på spelmarknaden någonting specifikt att samlas kring, en klar punkt där man kan attackera utvecklarna.

Det som faktiskt sker i Mass Effect-slutet tycker jag inte är en bra punkt att attackera dem för dock, spelskaparna ska ju ha total kreativ frihet (vilket jag tycker det ändå handlar om i detta fall, på många andra punkter handlar det om vinstintresse i motsats till kreativ frihet, men jag tror inte det slut man valde handlade om vinstintresse). Däremot håller jag med om att slutet var otillräckligt, i den mån att det lämnades allt för många lösa trådar. De ska inte behöva ändra något av det innehåll som finns, de väljer ju hur spelet ska sluta, men att kräva att de knyter ihop säcken ordentligt tycker jag dock är rimligt (alltså att de lägger till, och förklarar vissa saker). Vi har ju ändå betalat för tre spel och ungefär 700 DLC-paket av varierande kvalitet, och investerat minst ett hundratal timmar i serien och engagerat oss i de saker utvecklarna bett oss engagera oss i, så att sedan bara lämna massor saker hängande i slutet känns faktiskt rätt så ruttet.

Jag tycker för övrigt snarare att spelarna borde bli mer kräsna, säga ifrån åt spelföretagen som bara skapar glättig kommersiell dynga, kräva substans, och om något bojkotta oftare, mer konsekvent och högljutt. Annars lär det ju aldrig bli någon förbättring. Fortsätter folk att köpa vilken dynga som helst finns det ju ingen anledning att ändra inställningen.

Du sade det själv: "Men om man vill ha en förändring så vill det nog till att man gör nått själv."
Den röst man har som konsument ligger i vilka spel man väljer att betala för. Utöver att börja bygga sina spel själv (vi kan inte alla bli spelutvecklare) så finns det inte mycket annat man kan göra än att just bojkotta företag som man tycker representerar de sämsta sidorna av spelmarknaden.

Då jag personligen avskyr MMO-genren, och älskade WarCraft som RTS-serie, blev jag väldigt besviken på Blizzard över hur de fortsatte storyn från WC3+TFT i WoW, och har därför valt att bojkotta WoW helt. Deras val att kräva konstant uppkoppling i Diablo 3 gör att jag även bojkottar det. Activision och Ubisoft går också fetbort, av uppenbara skäl. Får min och andras bojkott tillräckligt stor effekt på försäljningssiffrorna så att de slutar upp med sina idiotiska idéer så kan jag spela deras spel då. Förändras deras inställning är det värt den väntan. I Activisions fall lär inte detta hända förrän Bobby Kotick trillar av pinn, eller äckliga casual-jocks slutar vilja "springa och panga på saker".

Det kanske låter fjantigt i dagens massiva konsumtionssamhälle; att försöka påverka företagen genom att inte köpa deras spel, när det finns miljoner andra som gör det ändå. Men som sagt, några andra sätt har vi inte. Tar vi dock vara på de medel som står till hands, och alla börjar handla mer medvetet, så inser snart företagen att det är vi som har makten, inte deras investerare.


signatur

"I like deadlines. I like looking at them as they pass by."

Medlem
Skrivet av Brandter:
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av vuze2143:

swtor var ett stort misslyckande -.-" wow in da space

1.7 miljoner subscribers håller inte med. Och det gör inte jag heller.

Sen tycker jag det är idioti när folk jämför Mists of Pandaria med Kung Fu Panda, när "Pandaren" rasen funnits med i Warcraft-lore, sen Warcraft III. Alla som jämför Mists, med Kung Fu Panda kan lika gärna gå å krypa under mattan, eftersom dom snackar massa skit.

Nej de har inte funnits med i Loren, det har endast nämnts som legender, ungefär som Jultomten. Ingen har någonsin sett dem. Plus att det ENDA uppdraget i WC3 du kan köra dem på är ett easter egg uppdrag som inte tillhör mainstoryn i spelet. Och börja inte yra om multiplayer banor, där kan de lika gärna ha lagt till en hero som är en rosa drake med stora fluffiga öron.

Fast... Har du kört extra champaign grjen du laddade hem? Det var en pandahjälte du fick med dig när du spelade som rexxar.. När orcerna förstörde det orginala theramore island av jainas pappa.

Chen, reste runt i världen för att upptäcka nya smaker till sin ölbrygd...

Medlem
Skrivet av Morgurthion:

Undrar vem det är som inte har koll, de kanske alltid funnits i Lore (det har jag ingen koll på), men om du påstår att Pandaren alltid haft en roll i RTS-serien WarCraft har du extremt fel. Som jag fattat det så började det med att Samwise ritade in pandor i sina teckningar, som en typ av signatur. De lades sedan in mer som ett påskägg i Frozen Throne, som en del i sidostoryn om Rexxar och grundandet av Durotar.

Ja du. Som du själv skriver "Undrar vem det är som inte har koll..."

qun0 sa ingenting om att det "alltid haft en roll i RTS-serien WarCraft". Snarare sa han specifikt Warcraft III. Pandaren må kanske ha börjat som ett "påskäggs-projekt", men genom åren har dom blivit mycket populära, och då troligtvis till viss del pga Kung Fu Panda filmerna.

Men att säga att Mists of Pandaria är en ripoff på Kung Fu Panda, när "Pandaren" fanns innan Kung Fu Panda ens existerade, är helt fel. Jag skulle vända det hela till att Kung Fu Panda gjorde ripoff på Pandaren konceptet, men det går ju alltid att argumentera.

Avslutar med att citera dig och din post's "sannings-halt":

"Det får dig bara att framstå som en pompös nolla, speciellt när det är du själv som inte har koll."


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Inaktiv
Skrivet av Brandter:
Skrivet av qun0:
Skrivet av SprengdPanda:
Skrivet av Vashgang:

kungfu panda wow. behöver jag säga mer nu?

Rätt långsökt att säga så faktiskt.

Men egentligen, why not. Kung fu panda ägde ju ;D

Eller dom fanns redan med från början i warcraft innan ens wow var tänkts att göra. Dom hör till i handlingen

Nej det gjorde de verkligen inte. De kom med i Wc3 som ett Easter egg i kampanjen, de hade noll lore, noll bakgrund och var med ett uppdrag som är ett hemligt uppdrag. De är inget annat än ett aprilskämt som har gått för långt.
Med din logik så kan du pressa in kor i D3 eftersom att "dom fanns med redan från början".

haha jaså? aprilskämt? vi kanske ska ta och diskutera din logik? den verkar riktigt intressant.

Jag hade fel på en liten grej och du blev helt till dig och nästan får för dig att jag är en Iq befriad människa. Jag fick för mig dom fans i wc1 och wc2 som något lite åt sidan historien. Men jag hade fel. Ska du göra narr av mig nu för det också?
Det är inte min logik det är fel på det är din. Nä jag vet att kona i d2 inte hör till historien. Så jävla skadad är jag inte som du verkar vela tro eller få alla att tro genom din idiotiska kommentar.

Inaktiv
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av Morgurthion:

Undrar vem det är som inte har koll, de kanske alltid funnits i Lore (det har jag ingen koll på), men om du påstår att Pandaren alltid haft en roll i RTS-serien WarCraft har du extremt fel. Som jag fattat det så började det med att Samwise ritade in pandor i sina teckningar, som en typ av signatur. De lades sedan in mer som ett påskägg i Frozen Throne, som en del i sidostoryn om Rexxar och grundandet av Durotar.

Ja du. Som du själv skriver "Undrar vem det är som inte har koll..."

qun0 sa ingenting om att det "alltid haft en roll i RTS-serien WarCraft". Snarare sa han specifikt Warcraft III. Pandaren må kanske ha börjat som ett "påskäggs-projekt", men genom åren har dom blivit mycket populära, och då troligtvis till viss del pga Kung Fu Panda filmerna.

Men att säga att Mists of Pandaria är en ripoff på Kung Fu Panda, när "Pandaren" fanns innan Kung Fu Panda ens existerade, är helt fel. Jag skulle vända det hela till att Kung Fu Panda gjorde ripoff på Pandaren konceptet, men det går ju alltid att argumentera.

Avslutar med att citera dig och din post's "sannings-halt":

"Det får dig bara att framstå som en pompös nolla, speciellt när det är du själv som inte har koll."

Nja fick fick för mig att dom fanns som en liten sidan om sak i wc1 och wc2 men hade fel. Men tror dock inte det var någon påskäggs tjosan om dom som folket verkar vela tro.
För varför gör ett easter egg av något som räknades som legender i spelet som man aldrig fick se?
Men annars så stämde det inte att jag var inne på detta med wc3 att dom fanns där

Medlem
Skrivet av qun0:

Nja fick fick för mig att dom fanns som en liten sidan om sak i wc1 och wc2 men hade fel. Men tror dock inte det var någon påskäggs tjosan om dom som folket verkar vela tro.
För varför gör ett easter egg av något som räknades som legender i spelet som man aldrig fick se?
Men annars så stämde det inte att jag var inne på detta med wc3 att dom fanns där

Inte lätt att ha koll på var karaktärer och raser introducerades, till exempel så kom ju tillägget The Tides of Darkness som alla kanske inte kört och de hade ju kunnat härstamma därifrån.

Som Ztreek skrev ovan så fanns rasen med i bonusuppdraget till WC3 : FZ så det är inte bara ett "påskägg". Sedan så kan man debattera kring om kommande WoW expansion beror på Kung Fu Panda (och om den i sin tur hämtat inspiration från Warcraft). Den debatten tänker jag inte lägga mig i utan konstaterar bara att jag kan se många likheter rent utseendemässigt mellan dom.

http://sonsofthestorm.com/gallery.php?artist=samwise, Samwise tillhör utan tvekan en av de bästa, blir alltid imponerad när jag ser hans teckningar.

"Didier was responsible for the Pandaren, a race regarded by fans - and used by Blizzard - as a "joke race" but still with legitimacy within the lore. Among other things, panda icons also appeared accompanying much of Didier's art, and could be seen in Warcraft III: Reign of Chaos as the emblem on the Night Elf demon hunter's glaives, a picture in the Paladin's book, and the ashes that form after the usage of the Blood Mage's Flame Strike ability has a pattern of a panda's face. Also in Starcraft II, there is a multiplayer portrait, containing a "Panda Marine"."
http://en.wikipedia.org/wiki/Samwise_Didier

Inaktiv
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av Morgurthion:

Undrar vem det är som inte har koll, de kanske alltid funnits i Lore (det har jag ingen koll på), men om du påstår att Pandaren alltid haft en roll i RTS-serien WarCraft har du extremt fel. Som jag fattat det så började det med att Samwise ritade in pandor i sina teckningar, som en typ av signatur. De lades sedan in mer som ett påskägg i Frozen Throne, som en del i sidostoryn om Rexxar och grundandet av Durotar.

Ja du. Som du själv skriver "Undrar vem det är som inte har koll..."

qun0 sa ingenting om att det "alltid haft en roll i RTS-serien WarCraft". Snarare sa han specifikt Warcraft III. Pandaren må kanske ha börjat som ett "påskäggs-projekt", men genom åren har dom blivit mycket populära, och då troligtvis till viss del pga Kung Fu Panda filmerna.

Men att säga att Mists of Pandaria är en ripoff på Kung Fu Panda, när "Pandaren" fanns innan Kung Fu Panda ens existerade, är helt fel. Jag skulle vända det hela till att Kung Fu Panda gjorde ripoff på Pandaren konceptet, men det går ju alltid att argumentera.

Avslutar med att citera dig och din post's "sannings-halt":

"Det får dig bara att framstå som en pompös nolla, speciellt när det är du själv som inte har koll."

För det första sade jag inget om Kung-Fu Panda, inte ett enda ord, för att vara exakt. För det andra så skrev han att det är något man bör ha koll på om man spelat tidigare delar i WarCraft-serien, vilket ju antyder att de skulle ha funnits med. Vilket de inte alls gör. Den exakta ordväxlingen finns kvar, så att du kan läsa det igen. Det var för övrigt den där översittartonen i inlägget som fick mig till att ta med den där slutklämmen, att ge igen med samma sak.

Själv avskyr jag WoW, men älskar RTS-serien, så som gammalt inbitet WC-RTS-fan kände jag mig manad att påpeka att det inte har med om man spelat WarCraft innan WoW eller ej att göra.

Avslutar med att citera mig och min post's "sannings-halt" (hur nu denna mening på något sätt påverkar sanningsenligheten i det övriga inlägget vet jag dock inte.):

"Det får dig bara att framstå som en pompös nolla, speciellt när det är du själv som inte har koll."


signatur

"I like deadlines. I like looking at them as they pass by."

123
Skriv svar