Bioware behöver hjälp: "Vad vill du se i Dragon Age III?"

Medlem
Skrivet av Oneone:

Kommer aldrig mera att förköpa ett spel ifrån Bioware. Har faktiskt slutat helt att förköpa spel då man blir så besviken hela tiden. Framförallt för oss PC spelare...Undantaget är väll Blizzard då som fortfarande inte har tappat bollen ( om vi bortser ifrån Pandorna).

Ja den dagen Blizzard släpper ett spel som inte är genomarbetat den dagen kommer nog jorden gå under. Vänta lite nu, 2012, var inte det året som mayaindianerna sagt att så skall ske...

Medlem

Märkligt männskligt beteende att ens försvara EA och bioware, samt vara villig att spendera pengar på soppan.

Men finns väl suckers till allt.

Tänker man på senare BW spel så är DA2 och ME3 något av det sämsta jag någonsin spelat inom vad som ränkas som seriösa tittlar.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Oneone:

Kommer aldrig mera att förköpa ett spel ifrån Bioware. Har faktiskt slutat helt att förköpa spel då man blir så besviken hela tiden. Framförallt för oss PC spelare...Undantaget är väll Blizzard då som fortfarande inte har tappat bollen ( om vi bortser ifrån Pandorna).

Ja den dagen Blizzard släpper ett spel som inte är genomarbetat den dagen kommer nog jorden gå under. Vänta lite nu, 2012, var inte det året som mayaindianerna sagt att så skall ske...

Diablo 3?

Medlem

Mer av hur ettan var. MYCKET MINRE konsoll tack.

Medlem

Tycker det är fel att totalt skälla ut företaget bioware, för hur dom gör sina spel, visst dragon age 2 kanske i mångas ögon är deras sämsta spel på mycket länge, men enbart på ett spel kan ni knappast bedöma företaget som innan så gott som bara gjort "toppspel". Folk har en tendens att skrika och whina jävligt fort på den här sidan.

Medlem
Skrivet av davastata:

Tycker det är fel att totalt skälla ut företaget bioware, för hur dom gör sina spel, visst dragon age 2 kanske i mångas ögon är deras sämsta spel på mycket länge, men enbart på ett spel kan ni knappast bedöma företaget som innan så gott som bara gjort "toppspel". Folk har en tendens att skrika och whina jävligt fort på den här sidan.

Nja kan jag ej hålla med om. Senaste topspelen är Me1 och Da1.
Så är ändå flertalet år och spel imellan som är totalt värdelösa.

Medlem

Ge mig ett nytt Origins, med extended campaign, skulle räcka för mig, Expansion kanske?, inget nytt spel tack.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

VINTER!!!! Ge oss snö!


signatur

The spiders won,t find us here.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Whe112:

Intressant att läsa de många kommentarer som säger saker i stil med "aldrig mer ett Dragon Age-spel". Självklart inser de (Bioware) att tvåan inte var en hit bland fansen, och då kommer de självklart inte att göra samma typ av spel igen.

Jag vet att de allra flesta här verkligen har Origins nära hjärtat, och när då Bioware försöker gå fansen till mötes (som en länk här tidigare, såväl som nyheten i sig visar) och "träffas" angående ett tredje spel, då sätter ni er på kanten och säger "vill inte ha något alls". Hur ska de kunna förbättra sig om ni inte vill ge dem en chans att jobba över huvud taget? Om ni inte har någon tilltro till Bioware alls, då menar ni med andra ord att de inte behöver bry sig om att göra spel längre? Att istället säga "göra något annat" betyder i realiteten ingenting, eftersom det är samma personer, samma studio, som jobbar på dessa spel (sett ur en bred synvinkel). Är det inte vettigare att låta dem ta lärdom av vad som gjordes fel i tvåan, och sedan applicera detta på ett nytt, färskt spel i serien?

Utöver det så finner jag kommentarer som "kommer aldrig att köpa ett Dragon Age igen" som väldigt märkliga. Låt säga att Bioware nu sadlar om och gör ett mer traditionella RPG, med de klassiska mått av spelmekanik som vi är van vid att Bioware levererar (vilket såklart inte är en självklarhet, men vi leker med tanken). Varför skulle man då vägra köpa detta spel? För att tvåan var dåligt? Urlöjligt argument, i mina ögon...

Tja det är detta som är konsekvensen när man sviker sina fans, det tar lång tid att bygga upp ett förtroende men detta förtroende kan raseras på bara bråkdelen av den tiden. Mitt förtroende för Bioware är helt borta, litar inte ett skvatt på något de säger, tidigare hade jag inte tvekat att köpa ett Bioware spel, jag köpte Old Republic trots att EA var utgivare. EA gräver själva sin grav, det står tydligt för var dag som går, de håller helt på att tappa sina core gamers och det är dessa de kan tacka för att de är där de är idag.

Okej, jag kan köpa att man tappat förtroende för en utvecklare (i.e blivit besviken med ett spel). Men precis som att det förtroendet en gång varit högt, sedan fallit, måste det kunna återkomma? Annars faller din teori, enligt mig. Om ett spel ser bra ut på förhand, varför inte våga köpa det? Dragon Age 3 kan mycket väl bli helt suveränt, precis som Origins en gång slog oss. Det kan också bli ett hopplöst fall... det vet vi inte än.

Att på förhand döma ut ett spel, innan vi har någon som helst konkret information, är dock ganska naivt.

Inaktiv

Lägg ner möget.

Fattar inte ens hur 1an kunde bli så hyllat.

Medlem
Skrivet av Salami:
Skrivet av davastata:

Tycker det är fel att totalt skälla ut företaget bioware, för hur dom gör sina spel, visst dragon age 2 kanske i mångas ögon är deras sämsta spel på mycket länge, men enbart på ett spel kan ni knappast bedöma företaget som innan så gott som bara gjort "toppspel". Folk har en tendens att skrika och whina jävligt fort på den här sidan.

Nja kan jag ej hålla med om. Senaste topspelen är Me1 och Da1.
Så är ändå flertalet år och spel imellan som är totalt värdelösa.

Ursäkta om jag är framfusig, men hur kan du påstå att Mass Effect 2 är "totalt värdelöst"? Skulle vilja höra en utveckling av det påståendet (försöker inte vara elak eller så, bara nyfiken).

Medlem
Skrivet av Whe112:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Whe112:

Intressant att läsa de många kommentarer som säger saker i stil med "aldrig mer ett Dragon Age-spel". Självklart inser de (Bioware) att tvåan inte var en hit bland fansen, och då kommer de självklart inte att göra samma typ av spel igen.

Jag vet att de allra flesta här verkligen har Origins nära hjärtat, och när då Bioware försöker gå fansen till mötes (som en länk här tidigare, såväl som nyheten i sig visar) och "träffas" angående ett tredje spel, då sätter ni er på kanten och säger "vill inte ha något alls". Hur ska de kunna förbättra sig om ni inte vill ge dem en chans att jobba över huvud taget? Om ni inte har någon tilltro till Bioware alls, då menar ni med andra ord att de inte behöver bry sig om att göra spel längre? Att istället säga "göra något annat" betyder i realiteten ingenting, eftersom det är samma personer, samma studio, som jobbar på dessa spel (sett ur en bred synvinkel). Är det inte vettigare att låta dem ta lärdom av vad som gjordes fel i tvåan, och sedan applicera detta på ett nytt, färskt spel i serien?

Utöver det så finner jag kommentarer som "kommer aldrig att köpa ett Dragon Age igen" som väldigt märkliga. Låt säga att Bioware nu sadlar om och gör ett mer traditionella RPG, med de klassiska mått av spelmekanik som vi är van vid att Bioware levererar (vilket såklart inte är en självklarhet, men vi leker med tanken). Varför skulle man då vägra köpa detta spel? För att tvåan var dåligt? Urlöjligt argument, i mina ögon...

Tja det är detta som är konsekvensen när man sviker sina fans, det tar lång tid att bygga upp ett förtroende men detta förtroende kan raseras på bara bråkdelen av den tiden. Mitt förtroende för Bioware är helt borta, litar inte ett skvatt på något de säger, tidigare hade jag inte tvekat att köpa ett Bioware spel, jag köpte Old Republic trots att EA var utgivare. EA gräver själva sin grav, det står tydligt för var dag som går, de håller helt på att tappa sina core gamers och det är dessa de kan tacka för att de är där de är idag.

Okej, jag kan köpa att man tappat förtroende för en utvecklare (i.e blivit besviken med ett spel). Men precis som att det förtroendet en gång varit högt, sedan tappat, så måste det kunna återkomma? Annars faller din teori, enligt mig. Om ett spel ser bra ut på förhand, varför inte våga köpa det? Dragon Age 3 kan mycket väl bli helt suveränt, precis som Origins en gång slog oss. Det kan också bli ett hopplöst fall... det vet vi inte än.

Att på förhand döma ut ett spel, innan vi har någon som helst konkret information, är dock ganska naivt.

Om jag pratar för mig själv så kommer det inte kunna ske, detta tack vare att EA äger dom och EA lär knappast bättra sig. Om de däremot skapar en ny studio som återgår till det jag gillade med Bioware (och som fick mig att bli ett RPG-fan), absolut. Alltså det handlar inte så mycket om att jag inte har förtroende för att de kan göra bra spel, det handlar helt enkelt om att jag inte litar på EA, eftersom EA äger Bioware kan det lika gärna vara EA som "tvingar" dom.

Medlem
Skrivet av Whe112:
Skrivet av Salami:
Skrivet av davastata:

Tycker det är fel att totalt skälla ut företaget bioware, för hur dom gör sina spel, visst dragon age 2 kanske i mångas ögon är deras sämsta spel på mycket länge, men enbart på ett spel kan ni knappast bedöma företaget som innan så gott som bara gjort "toppspel". Folk har en tendens att skrika och whina jävligt fort på den här sidan.

Nja kan jag ej hålla med om. Senaste topspelen är Me1 och Da1.
Så är ändå flertalet år och spel imellan som är totalt värdelösa.

Ursäkta om jag är framfusig, men hur kan du påstå att Mass Effect 2 är "totalt värdelöst"? Skulle vilja höra en utveckling av det påståendet (försöker inte vara elak eller så, bara nyfiken).

Kan alltid rabbla upp allting Men jag förutsätter och dömmer ME2-3 på samma grunder som ME1. Delvis ett RPG då Me1 ändå klassas som ett rpg och även utforskning av världar om än bristfälligt.

Känns påtvingat och grundlöst att bedömma uppföljare som inte har annat gemensant än att man kan gå fram.bakåt.skjuta och prata och ändå anse det är ett ok spel.

Om spelen marknadesfördes och utvecklades som ett helt annat koncept fast i samma unniversum så fine. Min åsikt om det.

WARDEN COMMANDER!!!! Ett Dragon Age III borde vara med honom. OCH så tycker jag att striderna ska vara mer lika origins, fast snabbare. Tvåan var bara för mycket...


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem

Jag har tappat förtroendet för Bioware och dess produkter. Jag tror knappast det återkommer oavsett hur mycket guld och gröna skogar de utlovar och lyssnar på sina fans. De har bränt sina broar.


signatur

Inte en chans att jag lägger 1 krona på ett SOE spel i framtiden.

Medlem

ett bättre slut? eller inget spel alls..


signatur

Does your mother really know you're a game-a-holic?

Medlem

Dom borde göra spelet som en diablo-klon

Medlem

Ett vettigt spel som faktiskt är kul, och inte har liknande story och karaktärer som alla andra Bioware spel, något som överraskar. Se på The Witcher 1 och 2, där har ni spel värda namnet RPG om än de inte är inriktade på barn och ungdomar utan mer vuxna spelare.

Medlem

Hmm, knepigt, som gammal räv och sentimental av mig så tycker jag inte att Dragon Age Origins var särskilt mycket att hurra för till att börja med. DA2 var däremot riktigt kasst.

Om dom nu vill lystna till sina spelare skulle jag personligen tipsa om följande:
1. Håll käft - seriöst - sluta lova runt en massa och hypa spelet. Att BW gör rollspel räcker rent försäljningsmässigt. Så fort Chris P uttalar sig så är hälften rätt och andra hälften försvinner under utvecklignen. Håll tyst och jobba istället.

2. Ta era nedrans DLC:er och förboknings spammaande Twitter/Facebook/Game och allt annat och kör upp det någonstans. Jag var utless på DA2 innan release av allt spammande och frenesi över att hitta bästa "pre-order". Jag la ner och köpte billigaste utan ett ändaste tillägg.

3. Bestäm er vem som skall spela och njuta av spelet och kör fullt ut. När ni kompromissar blir det urvattnat och tråkigt. Om det är console view, easy listening och easy playing - gör det då - men säg då att det är detta ni är ute efter - då kan vi andra strunta i det och slippa bli upprörda.

4. Om ni ändå lyssnar - mer som DA1 - men för sjutton - överge estestiken från KOTOR någon gång! Jag vet att ni älskar KOTOR - men jag gör det inte och tycker att menyer, diskussioner, romances etc blir fruktansvärt tråkigt med denna vy och utformning.

5. Strider måste bli intressanta igen. 2:an var så fruktansvärt trist så jag satte ner svårigheten till lägsta och spammade mig förbi striderna för att bara få reda på hur storyn gick. Samma mönster hela tiden. Fruktansvärt dåligt!

6. Valen - om valen är mellan 1. Håll dig borta 2. Skojfriskt inte leda någonstans 3. Hoppa i sänghalmen direkt - kan det vara! Jag har inget problem med att man kan inleda homo förhållanden eller sex scener etc - I don't mind - men jag bryr mig om att valen är så riktigt taffliga så att du inte fattar att du är på väg ner i sänghalmen för att du ger en karaktär vänskapligt beröm. Om man inte vill inleda förhållanden så måste mna bete sig som ett svin eller en idiot? Näe tack - färre möjligheter hellre och lite mer meningsfull konversations.

7. En annan sak, varför så mycket olika extra karaktärer? Dom spelar ju inte så mycket roll nu för tiden. För var det viktigt att kunna bygga en grupp för överlevnad - nu är det mer för utseenedets skull - passar den här fighterns emo outfit in med resten av gruppen? Dom levlar upp automatiskt, har tillgång till en pool av utrustning, kan göras precis likadana och det enda dom har som avviker är en lite annorlunda bakgrund.... Lite lätt överdrivet men ändå...

Slutligen, mitt tips - ni har redan gjort alla så fruktansvärt besvikna; konsolspelarna fick en rätt trist upplevelse med DA:Origins (tydligen) och PC spelare(framför allt old school) med DA2. Fortsätt och chansa - det kan inte bli mycket mer fel - och gör något helt nytt i DA3 så får vi se hur det går.
En sak är säker - det kommer att bli YouTube filmer och personliga beskrivelser av spelet som kommer att avgöra köp denna gång. Recensionerna har varit alldeles uppåt väggarna för snälla mot båda spelen hittils i min mening.


signatur

A badly drawn wolf

Medlem

Ska det komma en 3:a så borde dom i mitt tycke knyta ihop säcken i ettan vars DLCs lämnade storyn oavslutad med witch hunt där jag i mitt fall valde romans med morrigan och följde efter hon i slutet på dlcn som exempel.
Jag kände mig helt borttappad i 2:an när dom inleder med Flemeth för att sen aldrig ta tillbaka henne .. varför ta fram en tung karaktär från ettan ett par scener för att sen överge henne totalt?

I DA 3 skulle det vara kul att se om dom envisas med att köra vidare från där DA 2 slutade t.ex hawke fly tillbaka till ferelden(kanske med den man valde romans med? kan vara svårt men värt imo) o joinar gray wardens ?
I annat fall gärna ett äventyr in the deep roads iett försök att få slut på dark spawn för alltid eller ett som nämdes ovanför en tillbaka blick till första gången gray wardens bildades 3:an börjar med comander för gray warden sitter o berättar deras historia. Ett par av mina tankar om dom nu som sagt var lyssnade ^^


signatur

"Det är värmen vi Älskar, o kölden vi Skyr, det är Livets gång o Hjärtats egna lilla Sång"

Medlem

Mer som ettan, absolut inte som 2an... personligen tyckte jag att tvåan var lite av en skamfläck på spelmarknaden, men smaken är som baken.. Om det nu kommer ett tredje DA-spel så skulle jag nog önska mig en välkomponerad story, större områden, mer rpg känsla i striderna och att dom INTE SÄTTER HORN PÅ EXAKT ALLA KARAKTÄRER I HELA SPELET!
DLCs kan dom gott få göra om dom vill, det är ju liksom upp till var och en ifall man köper dom eller ej..
att EA suger sina egna "kalaskulor" kan man ju inte förneka, det är tyvärr skrivet i stjärnorna, ristat i sten etc etc... känns som dom har lite väl stora inbillningar om hur fantastiska dom egentligen är..
tack för mig, och hoppas jag slipper se mer horn, isåfall köper jag inte spelet!

123
Skriv svar