Spelkedjan Game nära konkurs

Robot
Spelkedjan Game nära konkurs

Den brittiska aktiehandeln stoppad, fortfarande oklart om svenska spelbutiker påverkas av de ekonomiska bekymren.

#ea, #mass-effect-3


Medlem
Spelkedjan Game nära konkurs

Med de hutlösa priserna så är jag inte förvånad

Medlem

Har man kanske en utförsäljning att vänta sig?
Hoppas de klarar sig typ en månad då jag drar till London för en weekend.

Eller är detta önsketänkande?

Medlem
Medlem

ärligt talat så bryr jag mig inte direkt...

GAME har haft sin tid, genom att inte anpassa sitt spelutbud till digitalt så har de grävt sin egen grav.

Sälj istället ett kort med en kod, inte en plastförpackning med en skiva.

Medlem

Var nyss inne på GAME och köpte 2 spel, de hade vår-rea så priserna var... okej ;p. Köpte Soul Calibur 5 för 300 och ett annat begagnat DS-spel som jag har svårt att hitta för samma pris.
Oh well, GAME är inte världens bästa butik, de är ganska sugiga 95% av tiden, men jag tycker det är ändå trist om de skulle läggas ner. Tänker på alla människorna som jobbar i butikerna.

Inaktiv

Vem fan vill köpa Gears of War 2 för 599 kronor idag? Ett exempel av precis alla deras spel dom säljer.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

och ett annat begagnat DS-spel som jag har svårt att hitta för samma pris..

Usch.. du kan ju lika gärna pirata spelet, det är lika illa om inte värre att köpa begagnat..
Bara för att köpa begagnat är lagligt betyder det inte att det är bättre.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Vem fan vill köpa Gears of War 2 för 599 kronor idag? Ett exempel av precis alla deras spel dom säljer.

De sålde Gears of War 3 för 249 idag

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av DarkZide8:

och ett annat begagnat DS-spel som jag har svårt att hitta för samma pris..

Usch.. du kan ju lika gärna pirata spelet, det är lika illa om inte värre att köpa begagnat..
Bara för att köpa begagnat är lagligt betyder det inte att det är bättre.

Äsch, då måste jag haxxa min DS ju. Nu gick mina pengar till folk som iaf jobbar med att sälja spel.
Jag undviker att köpa begagnat så länge det går, men det börjar bli lite omöljigt med de äldre spelen.

Medlem

När ett begagnat ex av Skyrim kostar 595 så är det inte konstigt om pengarna inte finns i kassan.

Medlem
Skrivet av jlarss:

Med de hutlösa priserna så är jag inte förvånad

Vilket intressant perspektiv. Om de tog 400-500kr för ett spel och går i konkurs så hade de behövt ta ännu mer betalt för att kunna betala drägliga löner till sina anställda (som knappast är högavlönade från början) och skatter som går till sjukvård och allmännytta. Går du i skolan eller? Om du jobbar på privat marknad och du får sparken för att företaget inte kan betala dig eftersom folk köper det billigaste de kan hitta någon annanstans så tvivlar jag på att du kommer uppskatta när folk kommenterar att ni håller hutlösa priser jämfört med de allra billigaste mest pressade leverantörerna.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

synd, tur dock att det bara gäller Game i Storbritannien

Medlem

Synd om dem skulle konka... Deras brittiska webbaffär har haft några riktigt bra priser på nysläpp.

Rent generellt har dem varit billigare än de svenska butikerna, även frakten är oftast billigare, konstigt nog.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av jlarss:

Med de hutlösa priserna så är jag inte förvånad

Vilket intressant perspektiv. Om de tog 400-500kr för ett spel och går i konkurs så hade de behövt ta ännu mer betalt för att kunna betala drägliga löner till sina anställda (som knappast är högavlönade från början) och skatter som går till sjukvård och allmännytta. Går du i skolan eller? Om du jobbar på privat marknad och du får sparken för att företaget inte kan betala dig eftersom folk köper det billigaste de kan hitta någon annanstans så tvivlar jag på att du kommer uppskatta när folk kommenterar att ni håller hutlösa priser jämfört med de allra billigaste mest pressade leverantörerna.

Nu är ju det här inget som har hänt över natten direkt. Att ha billigare priser leder till ökad försäljning och återkommande kunder, alltså ökade intäkter. Höga priser betyder inte garanterad överlevnad. Game har hållit fast vid en dyr och icke lönsam marknadsmodell allt för länge och insåg det antagligen för sent.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av jlarss:

Med de hutlösa priserna så är jag inte förvånad

Vilket intressant perspektiv. Om de tog 400-500kr för ett spel och går i konkurs så hade de behövt ta ännu mer betalt för att kunna betala drägliga löner till sina anställda (som knappast är högavlönade från början) och skatter som går till sjukvård och allmännytta. Går du i skolan eller? Om du jobbar på privat marknad och du får sparken för att företaget inte kan betala dig eftersom folk köper det billigaste de kan hitta någon annanstans så tvivlar jag på att du kommer uppskatta när folk kommenterar att ni håller hutlösa priser jämfört med de allra billigaste mest pressade leverantörerna.

Jag är ingen expert på området men något säger mig att genom att hålla priset på spelen 100 kr över de flesta konkurrenterna så förlorar de mer pengar på det. Jag själv har valt en dags frakt framför de 100 kr extra som de kostar att betala i affären många gånger.
Då har de ju inte vunnit någonting. Hade spelet istället kostat t.ex. 599 så hade jag helt klart köpt spelet där och då hade dom faktiskt tjänat på affären, även om vinsten är låg så är den högre än att spelet inte säljer. Så ser jag det åtminstone men jag är som sagt ingen expert!

Medlem

Aldrig handlat på/besökt Game


signatur

Meep!

GAME kanske blir intresserade av att inse vad deras priser är nu då

Medlem

Inte glädjande för min del. Aldrig haft några problem med GAME personligen. Snabba, och en oerhört trevlig personal/kundservice som jag inte träffat på någon annanstans. Med trevlig kundservice menar jag att de verkligen framstår som människor istället för den typiskt anställda "roboten".

Lägger gärna en hundring extra hos dom för att köpa ett spel, just för att jag var gång fått ett så trevlig bemötande.

Önskar i alla fall lycka till åt GAME, och ifall de fortsätter återkommer jag gärna.

Medlem

"Bland annat vägrade EA förse butikerna med spel om de inte betalades direkt, vilket gjorde att storsäljare som Mass Effect 3 uteblev ur sortimentet."

Jag köpte mitt ex av Masseffect 3 på game 0.o

Medlem

Det var snack tidigare i veckan om att OpCapita skulle gå in och köpa upp Games skulder så kedjan kunde fortsätta. Verkar som att det sket sig. Ser inte så bra ut på den brittiska delajhandeln just nu, med Peacock och Black Leisure som konkade tidigare under året. Självklart drar detta med sig andra inom detaljhandeln.

Lutar åt att spelbranschen följer skivbranschen. Handla digitalt eller köp fysiskt på nätet. Tråkigt men inte oväntat.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Aldrig handlat på game. Har varit in och tittat men jag undrar varje gång vem som skulle vara dum nog att köpa något där när det är sådana extrema priser.

Medlem
Skrivet av Damurus:

"Bland annat vägrade EA förse butikerna med spel om de inte betalades direkt, vilket gjorde att storsäljare som Mass Effect 3 uteblev ur sortimentet."

Jag köpte mitt ex av Masseffect 3 på game 0.o

Detta gällde bara butiker i Storbritannien, svenska Game sålde vidare under tiden.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Alltid tyckt "Varför går de inte i konkurs med sådana här hutlösa priser hela tiden?!" när jag varit inne på Game.

Medlem
Skrivet av Scarth:

När ett begagnat ex av Skyrim kostar 595 så är det inte konstigt om pengarna inte finns i kassan.

Nytt kostade 400 för mig x)

Medlem
Skrivet av Dunder:

Synd om dem skulle konka... Deras brittiska webbaffär har haft några riktigt bra priser på nysläpp.

Rent generellt har dem varit billigare än de svenska butikerna, även frakten är oftast billigare, konstigt nog.

Mindre skatt

Medlem

jag gillar verkligen att folk skriver typ "inte så konstigt med dyra priser mm" och drar upp priser som game har i SVERIGE!

Nu är det ju så att konkursen berör Game i STORBRITTANIEN och har inte ett skit med den svenska marknaden att göra...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Inaktiv
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av showerguy:

Vem fan vill köpa Gears of War 2 för 599 kronor idag? Ett exempel av precis alla deras spel dom säljer.

De sålde Gears of War 3 för 249 idag

Var lite ironiskt.. priserna är för höga.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av jlarss:

Med de hutlösa priserna så är jag inte förvånad

Vilket intressant perspektiv. Om de tog 400-500kr för ett spel och går i konkurs så hade de behövt ta ännu mer betalt för att kunna betala drägliga löner till sina anställda (som knappast är högavlönade från början) och skatter som går till sjukvård och allmännytta. .

Njea, problemet är väl att när dom tar så mycket betalt så vänder sig kunderna någonannanstans också får dom ingen försäljning över huvud taget.

Dom tog ju fortfarande 599-699 för nya titlar i min lokala butik, och begagnade spel var oftast dyrare än att köpa nytt via nätet... Exempel som 6-12 månader gamla titlar som gick att få för 99-199 nya från cdon/komplett/spelbutiken kunde dom utan problem vilja ha 300-400:- begagnat för!

Men sen behöver ju det inte direkt vara deras "fel" med mening, problemet är ju att med extrem prispress på nya titlar, billigare omkostnader för onlineföretag samt en extremt stor privat andrahandshandel via blocket/tradera så är det inte så konstigt att företag som Game börjar konka, konsumenterna har helt enkelt hittat bättre/billigare alternativ, det händer ju inom dom flesta branscher nuförtiden...

Medlem

Diablo 3 är iaf rätt billigt hos dem om man jämför med svenska butiker.

123
Skriv svar