Bärbar eller fortsätta med Stationär ?

Medlem
Bärbar eller fortsätta med Stationär ?

Hejsan alla Fz:are, nu har man pengarna till det man önskar sig, men har snubblat framför en Bärbar Dator men tänker efter lite, och borde höra med er först, är det värt att slösa 17 tusen på denna bärbara ?, jag har blivit lite casual nu på sistone, men ändå vill jag köpa en dator som klarar spelen som finns idag och 1-2 år framåt! så jag inte ångrar mig senare.

Kommer jag ångra mig efter 3-4 månader att jag köpte denna, hellre än att bygga om min stationära ?

Medlem
Skrivet av arec:

Hejsan alla Fz:are, nu har man pengarna till det man önskar sig, men har snubblat framför en Bärbar Dator men tänker efter lite, och borde höra med er först, är det värt att slösa 17 tusen på denna bärbara ?, jag har blivit lite casual nu på sistone, men ändå vill jag köpa en dator som klarar spelen som finns idag och 1-2 år framåt! så jag inte ångrar mig senare.

Kommer jag ångra mig efter 3-4 månader att jag köpte denna, hellre än att bygga om min stationära ?

Jag gick o köpte en ny bärbar för 16 tusen för ca 2 månader sen. Skulle ha den för att plugga och spela. Men jag ångrar mig någon enormt. Tänkt att köpa en stationär dator för 16 tusen ist. 8 gånger bättre prestanda!

Skulle jag varit dig så skulle jag nog valt stationär. Jag trodde att jag skulle flytta datorn hela tiden men det gjorde jag inte. står på samma ställe -.-


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

När det kommer till datorer för spel så föredrar jag stationär dator p.g.a. att man får mer saker för pengarna och det är lättare att byta och underhålla. Sen så tycker jag att det är för små skärmar på bärbar Skulle tippa på att du får en =,> stationär dator för 10k.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Inaktiv

Vad som egentligen avgör vad du ska köpa är huruvida du behöver en bärbar eller inte. Sen kan man ju fråga sig hur pass bärbar en 17,3" laptop egentligen. Snarare släpbar.

Kommer du mestadels sitta hemma med datorn så finns det ingen större anledning till att köpa en laptop. Men om du å andra sidan vet att du kommer att dra runt överallt med datorn i skolan, jobb, lan eller liknande så är väl en laptop inte så dumt ändå.

Medlem
Skrivet av joffjoff:

När det kommer till datorer för spel så föredrar jag stationär dator p.g.a. att man får mer saker för pengarna och det är lättare att byta och underhålla. Sen så tycker jag att det är för små skärmar på bärbar Skulle tippa på att du får en =,> stationär dator för 10k.

jo har kollat på komponenter till min stationära, låg på 11-12 tusen, men nu är det så att jag har familj lite här o där i sverige haha, därför jag tänkte på det, men jag spelar inte när jag är med familj / kompisar, men ser grymt mycket på film, så jag kan väl satsa på en bärbar för 5-8 tusen senare

Medlem
Skrivet av arec:

"men ändå vill jag köpa en dator som klarar spelen som finns idag och 1-2 år framåt! så jag inte ångrar mig senare. ""

Om du betänker att det knappt finns någon bärbar dator som klarar dagens spel (för slö gkrets) så lär de inte klara de spel som kommer om 1-2 år.

Fixa en lap att surfa/kolla film bara.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Testpilot

Som Mordsint och Joffjoff mfl. säger , tänk på vad du använder maskinen till .

En bärbar ska man ju ha om man vet att man flyttar sig ofta och mycket , ska man bara sitta och slösurfa i soffan finns det betydligt billigare alternativ.

Kan även tipsa om denna artikel där det kort sagt påvisas att för att få nästan samma prestanda som ETT stationärt kort behöver du bygga en laptoplösning med SLI/Crossfire på samma typ av kort.
Då snackar vi laptops i minst 20k klassen för att få prestandan likvärdig en stationär som ligger på nästan ½ priset.

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-6990m-geforce-g...

Medlem

Om du bara ska se på film och surfa lite så kan du lika bra gå o köpa en bärbar datorn för 2-4 tusen sen köpa en riktigt fin stationär dator


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av andreashal91:

Om du bara ska se på film och surfa lite så kan du lika bra gå o köpa en bärbar datorn för 2-4 tusen sen köpa en riktigt fin stationär dator

ska nog göra det du
Delar till datorn
vad tycker ni om detta ?

kanske lägger till 8 Gb ram, multitaskar mycket,

sitter med
dual core 3.0 ghz
8800 gts 640 mb
3 gb ram har 32 bits xp pro haha
och något msi moderkort
650 watt nätagg!

Medlem
Skrivet av arec:
Skrivet av andreashal91:

Om du bara ska se på film och surfa lite så kan du lika bra gå o köpa en bärbar datorn för 2-4 tusen sen köpa en riktigt fin stationär dator

ska nog göra det du
Delar till datorn
vad tycker ni om detta ?

kanske lägger till 8 Gb ram, multitaskar mycket,

sitter med
dual core 3.0 ghz
8800 gts 640 mb
3 gb ram har 32 bits xp pro haha
och något msi moderkort
650 watt nätagg!

Ser ju riktigt bra ut! Men tänkt nu på att Geforce släpper sitt nya 600 serien och intel snart släpper dom nya cpu'na! Bara ett tips


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av arec:
Skrivet av andreashal91:

Om du bara ska se på film och surfa lite så kan du lika bra gå o köpa en bärbar datorn för 2-4 tusen sen köpa en riktigt fin stationär dator

ska nog göra det du
Delar till datorn
vad tycker ni om detta ?

kanske lägger till 8 Gb ram, multitaskar mycket,

sitter med
dual core 3.0 ghz
8800 gts 640 mb
3 gb ram har 32 bits xp pro haha
och något msi moderkort
650 watt nätagg!

Dra ner på gkortet, du kan halvera kostnaden och bara tappa några fps.
Sälj av det gkortet du köper nu om ett halvår och köp ett nytt då med mer Fps och betala mindre totslt och sitt med mer Fps i slutändan.

Det är ALDRIG värt att köpa top of the the line.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av arec:
Skrivet av andreashal91:

Om du bara ska se på film och surfa lite så kan du lika bra gå o köpa en bärbar datorn för 2-4 tusen sen köpa en riktigt fin stationär dator

ska nog göra det du
Delar till datorn
vad tycker ni om detta ?

kanske lägger till 8 Gb ram, multitaskar mycket,

sitter med
dual core 3.0 ghz
8800 gts 640 mb
3 gb ram har 32 bits xp pro haha
och något msi moderkort
650 watt nätagg!

Dra ner på gkortet, du kan halvera kostnaden och bara tappa några fps.
Sälj av det gkortet du köper nu om ett halvår och köp ett nytt då med mer Fps och betala mindre totslt och sitt med mer Fps i slutändan.

Det är ALDRIG värt att köpa top of the the line.

Hrm.. Håller med dig lite där men ändå inte. Så som du resonerar så ska han köpa ett nytt varje halvår och då blir det mycket pengar.. Köpte mitt 480 för ca 6500 kr och det är än idag hyfsat. Kör alla spel jag har testat på max med 60 fps. Kanske något dåligt optimerat spel som alla har problem med som jag inte kan få ut 60 fps. t.ex skyrim innan Nvidia släppte 40% prestanda patchen (tror det var 40).


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av andreashal91:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av arec:
Skrivet av andreashal91:

Om du bara ska se på film och surfa lite så kan du lika bra gå o köpa en bärbar datorn för 2-4 tusen sen köpa en riktigt fin stationär dator

ska nog göra det du
Delar till datorn
vad tycker ni om detta ?

kanske lägger till 8 Gb ram, multitaskar mycket,

sitter med
dual core 3.0 ghz
8800 gts 640 mb
3 gb ram har 32 bits xp pro haha
och något msi moderkort
650 watt nätagg!

Dra ner på gkortet, du kan halvera kostnaden och bara tappa några fps.
Sälj av det gkortet du köper nu om ett halvår och köp ett nytt då med mer Fps och betala mindre totslt och sitt med mer Fps i slutändan.

Det är ALDRIG värt att köpa top of the the line.

Hrm.. Håller med dig lite där men ändå inte. Så som du resonerar så ska han köpa ett nytt varje halvår och då blir det mycket pengar.. Köpte mitt 480 för ca 6500 kr och det är än idag hyfsat. Kör alla spel jag har testat på max med 60 fps. Kanske något dåligt optimerat spel som alla har problem med som jag inte kan få ut 60 fps. t.ex skyrim innan Nvidia släppte 40% prestanda patchen (tror det var 40).

Nah, det blir betydligt MINDRE pengar, men mer jobb o sälja.
Ett halvår är kke lågt räknat, typ lite mer, men ligg på 2 dryga 2 papp per gkort och sälj av dom för kke 1500:- (det här beror på generationsbytena med Nvidia/Ati och hur de infaller)

Du kan aldrig tjäna pengar på gkort, bara förlora mindre och i detta scenario betalar du mindre totalt sett (när du säljer gkortet du har) än om du köper ett top of the line (typ som ditt 480 var) och behåller tils du MÅSTE köpa nytt..dessutom kommer du ha mer fps på mitten/slutet än ditt 480 i detta exempel.
Förstår du hur jag menar?


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av andreashal91:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av arec:
Skrivet av andreashal91:

Om du bara ska se på film och surfa lite så kan du lika bra gå o köpa en bärbar datorn för 2-4 tusen sen köpa en riktigt fin stationär dator

ska nog göra det du
Delar till datorn
vad tycker ni om detta ?

kanske lägger till 8 Gb ram, multitaskar mycket,

sitter med
dual core 3.0 ghz
8800 gts 640 mb
3 gb ram har 32 bits xp pro haha
och något msi moderkort
650 watt nätagg!

Dra ner på gkortet, du kan halvera kostnaden och bara tappa några fps.
Sälj av det gkortet du köper nu om ett halvår och köp ett nytt då med mer Fps och betala mindre totslt och sitt med mer Fps i slutändan.

Det är ALDRIG värt att köpa top of the the line.

Hrm.. Håller med dig lite där men ändå inte. Så som du resonerar så ska han köpa ett nytt varje halvår och då blir det mycket pengar.. Köpte mitt 480 för ca 6500 kr och det är än idag hyfsat. Kör alla spel jag har testat på max med 60 fps. Kanske något dåligt optimerat spel som alla har problem med som jag inte kan få ut 60 fps. t.ex skyrim innan Nvidia släppte 40% prestanda patchen (tror det var 40).

Nah, det blir betydligt MINDRE pengar, men mer jobb o sälja.
Ett halvår är kke lågt räknat, typ lite mer, men ligg på 2 dryga 2 papp per gkort och sälj av dom för kke 1500:- (det här beror på generationsbytena med Nvidia/Ati och hur de infaller)

Du kan aldrig tjäna pengar på gkort, bara förlora mindre och i detta scenario betalar du mindre totalt sett (när du säljer gkortet du har) än om du köper ett top of the line (typ som ditt 480 var) och behåller tils du MÅSTE köpa nytt..dessutom kommer du ha mer fps på mitten/slutet än ditt 480 i detta exempel.
Förstår du hur jag menar?

Jag förstår! Men aha.. Då får han avgöra om han vill ha mer fps i början eller på slutet, för köper du ett 680 då får du mer fps i början och lite in på mitten och skulle han göra så som du säger så får han mer på slutet. Men som sagt, har man pengar så kan man lika bra köpa ett "top of the line" gkort. Menar, han tänker lägga ut 16 tusen på en dator så lite pengar måste ju han ha. Jag brukar köpa ett gkort varannan serie. t.ex: 200 serien - 400 serien - 600 serien


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

haha, först kände det som att jag hade startat ett krig.. Igen

jo vill köpa nog det bästa för det pengarna jag har :P, när ska gtx 680 komma ut då ?, ska väl ligga runt 6 tusen på den ?

Medlem
Skrivet av andreashal91:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av andreashal91:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av arec:
Skrivet av andreashal91:

Om du bara ska se på film och surfa lite så kan du lika bra gå o köpa en bärbar datorn för 2-4 tusen sen köpa en riktigt fin stationär dator

ska nog göra det du
Delar till datorn
vad tycker ni om detta ?

kanske lägger till 8 Gb ram, multitaskar mycket,

sitter med
dual core 3.0 ghz
8800 gts 640 mb
3 gb ram har 32 bits xp pro haha
och något msi moderkort
650 watt nätagg!

Dra ner på gkortet, du kan halvera kostnaden och bara tappa några fps.
Sälj av det gkortet du köper nu om ett halvår och köp ett nytt då med mer Fps och betala mindre totslt och sitt med mer Fps i slutändan.

Det är ALDRIG värt att köpa top of the the line.

Hrm.. Håller med dig lite där men ändå inte. Så som du resonerar så ska han köpa ett nytt varje halvår och då blir det mycket pengar.. Köpte mitt 480 för ca 6500 kr och det är än idag hyfsat. Kör alla spel jag har testat på max med 60 fps. Kanske något dåligt optimerat spel som alla har problem med som jag inte kan få ut 60 fps. t.ex skyrim innan Nvidia släppte 40% prestanda patchen (tror det var 40).

Nah, det blir betydligt MINDRE pengar, men mer jobb o sälja.
Ett halvår är kke lågt räknat, typ lite mer, men ligg på 2 dryga 2 papp per gkort och sälj av dom för kke 1500:- (det här beror på generationsbytena med Nvidia/Ati och hur de infaller)

Du kan aldrig tjäna pengar på gkort, bara förlora mindre och i detta scenario betalar du mindre totalt sett (när du säljer gkortet du har) än om du köper ett top of the line (typ som ditt 480 var) och behåller tils du MÅSTE köpa nytt..dessutom kommer du ha mer fps på mitten/slutet än ditt 480 i detta exempel.
Förstår du hur jag menar?

Jag förstår! Men aha.. Då får han avgöra om han vill ha mer fps i början eller på slutet, för köper du ett 680 då får du mer fps i början och lite in på mitten och skulle han göra så som du säger så får han mer på slutet. Men som sagt, har man pengar så kan man lika bra köpa ett "top of the line" gkort. Menar, han tänker lägga ut 16 tusen på en dator så lite pengar måste ju han ha. Jag brukar köpa ett gkort varannan serie. t.ex: 200 serien - 400 serien - 600 serien

Mmm bra tanke att köpa varannan generation iofs, men sen står du med ett före detta top of the line som presterar som ett lågbudget gkort och drar multum med ström vilket gör att du inte ens vill pensionera kortet i server/etc och det kostade 5-6 papp.

Ponera i vad jag nämnde ovan, dvs köpa gkort på dryga 2papp och göra det 2-3 ggr under den tid du har ditt 480.
Säg att man förlorar runt 800:- per gkort när man säljer och byter ut.

Resultatet blir kostnad/förlust (3x800 ca) dvs mindre än hälften vad du får betala för att ersätta och köpa nytt top of the line kort.

Stoppar vi där och inte fortsätter scenariot i all oändlighet, så har varianten med billigare gkort på mitten/slutet mer fps och ett gkort som senare går att pensionera (elförbrukning/hetta/värme).
Men man får dock inte nöjsamheten att ha ett RIKTIGT vasst gkort, även känslan är värt pengar.

@ arec: naj naj naj, inget krig...detta är en VÄNLIG diskussion om hur man hanterar den tyngsta kostnade i en speldator, dvs gkort som har hållbarhet i närheten utav mjölk och kostar förbannat mycket.
Mobo/cpu/minne håller mycket längre och blir en mindre kostnad än att hela tiden ha bra gkort.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av andreashal91:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av andreashal91:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av arec:
Skrivet av andreashal91:

Om du bara ska se på film och surfa lite så kan du lika bra gå o köpa en bärbar datorn för 2-4 tusen sen köpa en riktigt fin stationär dator

ska nog göra det du
Delar till datorn
vad tycker ni om detta ?

kanske lägger till 8 Gb ram, multitaskar mycket,

sitter med
dual core 3.0 ghz
8800 gts 640 mb
3 gb ram har 32 bits xp pro haha
och något msi moderkort
650 watt nätagg!

Dra ner på gkortet, du kan halvera kostnaden och bara tappa några fps.
Sälj av det gkortet du köper nu om ett halvår och köp ett nytt då med mer Fps och betala mindre totslt och sitt med mer Fps i slutändan.

Det är ALDRIG värt att köpa top of the the line.

Hrm.. Håller med dig lite där men ändå inte. Så som du resonerar så ska han köpa ett nytt varje halvår och då blir det mycket pengar.. Köpte mitt 480 för ca 6500 kr och det är än idag hyfsat. Kör alla spel jag har testat på max med 60 fps. Kanske något dåligt optimerat spel som alla har problem med som jag inte kan få ut 60 fps. t.ex skyrim innan Nvidia släppte 40% prestanda patchen (tror det var 40).

Nah, det blir betydligt MINDRE pengar, men mer jobb o sälja.
Ett halvår är kke lågt räknat, typ lite mer, men ligg på 2 dryga 2 papp per gkort och sälj av dom för kke 1500:- (det här beror på generationsbytena med Nvidia/Ati och hur de infaller)

Du kan aldrig tjäna pengar på gkort, bara förlora mindre och i detta scenario betalar du mindre totalt sett (när du säljer gkortet du har) än om du köper ett top of the line (typ som ditt 480 var) och behåller tils du MÅSTE köpa nytt..dessutom kommer du ha mer fps på mitten/slutet än ditt 480 i detta exempel.
Förstår du hur jag menar?

Jag förstår! Men aha.. Då får han avgöra om han vill ha mer fps i början eller på slutet, för köper du ett 680 då får du mer fps i början och lite in på mitten och skulle han göra så som du säger så får han mer på slutet. Men som sagt, har man pengar så kan man lika bra köpa ett "top of the line" gkort. Menar, han tänker lägga ut 16 tusen på en dator så lite pengar måste ju han ha. Jag brukar köpa ett gkort varannan serie. t.ex: 200 serien - 400 serien - 600 serien

Mmm bra tanke att köpa varannan generation iofs, men sen står du med ett före detta top of the line som presterar som ett lågbudget gkort och drar multum med ström vilket gör att du inte ens vill pensionera kortet i server/etc och det kostade 5-6 papp.

Ponera i vad jag nämnde ovan, dvs köpa gkort på dryga 2papp och göra det 2-3 ggr under den tid du har ditt 480.
Säg att man förlorar runt 800:- per gkort när man säljer och byter ut.

Resultatet blir kostnad/förlust (3x800 ca) dvs mindre än hälften vad du får betala för att ersätta och köpa nytt top of the line kort.

Stoppar vi där och inte fortsätter scenariot i all oändlighet, så har varianten med billigare gkort på mitten/slutet mer fps och ett gkort som senare går att pensionera (elförbrukning/hetta/värme).
Men man får dock inte nöjsamheten att ha ett RIKTIGT vasst gkort, även känslan är värt pengar.

@ arec: naj naj naj, inget krig...detta är en VÄNLIG diskussion om hur man hanterar den tyngsta kostnade i en speldator, dvs gkort som har hållbarhet i närheten utav mjölk och kostar förbannat mycket.
Mobo/cpu/minne håller mycket längre och blir en mindre kostnad än att hela tiden ha bra gkort.

haha, jao, men har inte tid och ork att köpa sälja xD, den dator jag har nu, har jag haft i 5 år snart 6, har bara bytt nätagg och moderkortet, så lat är jag, vill bara tänka på att bygga eller byta delar en gång under 3-4 år nu
och dual core 3.0 är jäävligt segt om man inte måste rensa, ha lite turbo, och clocka lite
så ja, jag är trött på den datorn jag har nu ^^, men det sakerna som finns idag, kan ju räcka mycket längre än 3-4 år så ?, förutom grafik kortet, men då har jag en fråga
moderkortet, vilket intel socket ska man satsa på ?

1
Skriv svar