Varför FemShep funkar

Medlem
Varför FemShep funkar

Hittade en utmärkt artikel om FemShep, Biowares kvinnliga Commander Shepard i Mass Effect-spelen, som trots att spelarna övervägande väljer att spela som män ändå är en klar favorit, med en uppenbart bättre röstskådis. Och när jag läste den, eller kanske snarare när jag tittade på FemShep mot klänninngen-videon, slog det mig - jag vet varför FemShep är en av de bästa och mest älskade kvinnliga karaktärerna någonsin: Hon är inte designad som kvinna.

Missförstå mig rätt nu. Jag menar inte att alla kvinnliga karaktärer ska vara butchiga och sarkastiska. Men anledningen till att jag gillar den kvinnliga varianten av Commander Shepard är att BIoware helt enkelt tog samma karaktär, samma animationer och samma dialog och skapade en kvinnlig karaktärsmodell och lät Jennifer Hale göra rösten. De skapade en mänsklig karaktär, helt enkelt, och därför funkar Shepard lika bra både som man och kvinna. Det är många spelskapare som kan dra lärdomar av det här, och jag hoppas att några faktiskt gör det.

#blogg

Medlem
Varför FemShep funkar

Ja, de tog samma karaktär med samma animationer och dialog. Du kallar det ett smart designval, jag kallar det sloppy art direction.


signatur

Imperator

Medlem

Nej, jag håller med dig, det var slarvigt. Men det var ju exakt det som gjorde kvinnliga Shepard så bra, att hon inte var designad som sexleksak eller butchflata, som alla andra kvinnliga karaktärer i spel. Hon var bara en person, som råkade vara kvinna.

Medlem

Uppenbarligen är hon Cowgirl också, hon e ju kobent utav helsike.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Jag ser fram emot dagen då karaktärer som Femshep och Alyx och även chell, är normen snarare än det hyllade undantaget.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

KoP
Medlem

Ja fram för fler kvinnliga huvudpersoner i spel. Tänk om huvudpersonen i Half-Life varit en kvinna istället för Gordon Freeman? Det hade varit intressant att se hur spelet hade tagits emot, förhoppningsvis positivt.

Medlem
Skrivet av KoP:

Ja fram för fler kvinnliga huvudpersoner i spel. Tänk om huvudpersonen i Half-Life varit en kvinna istället för Gordon Freeman? Det hade varit intressant att se hur spelet hade tagits emot, förhoppningsvis positivt.

Om man nu ändå inte ska se eller märka skillnad på kvinnor och män i spel, vad spelar det då för roll om det är en kvinna eller man?

Det är ju skillnaderna som gör det hela intressant.

1
Skriv svar