Läs Bioware-chefens personliga brev till fansen

Robot
Läs Bioware-chefens personliga brev till fansen

Efter den massiva kritiken kring Mass Effect 3-slutet tar Bioware-chefen Ray Muzyka bladet från munnen – utlovar att svaren på dina frågor kan komma redan i april!

#nyhetstips, #bioware, #mass-effect-3


Medlem
Läs Bioware-chefens personliga brev till fansen

Ett smart sätt o sälja en del till! Sorgligt billigt trick.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

RPGs är som graviditeter, avslutar man dom får man brinna i helvetet.. jag vill ha mass effect 4, 5 och 6.
Inte ett taskigt slut redan vid 3

Medlem

Tyckte om svaret, och hoppas att de haters som finns där ute som läser detta kanske tar och håller klaffen och fattar att de har hört ert gnäll och kommer kanske göra något åt det, mer kan ni inte hoppas på The End!

Medlem
Skrivet av DasenSWE:

Tyckte om svaret, och hoppas att de haters som finns där ute som läser detta kanske tar och håller klaffen och fattar att de har hört ert gnäll och kommer kanske göra något åt det, mer kan ni inte hoppas på The End!

Minns jag inte fel nu eller var det inte så att någon länkade till en tråd där en person hade listat MASSOR av intervjuer och pressmeddelanden, och sen pekat ut att många av delarna var rena och skära lögner?

Jag ska inte sätta mig i den grupp som rabiat skriker "EA SUCKS" men de har en bra jävla tendens att riva ner spelstudios genom att köpa upp dem, absorbera dem och sedan sälja på det märket som en gång var.

Medlem

Starkt av dem att gå ut och möta sina fans. Har delat med mig av mina synpunkter på flera ställen och kommer fortsätta spela om spelet och ge mer kritik där jag känner att det behövs.

@DasenSWE, låter som du missuppfattat hela poängen med brevet.

Medlem
Medlem

"I personally believe Mass Effect 3 is the best work we’ve yet created."

Wow... nu måste jag erkänna att jag inte spelat Baldur's gate men jag har spelat allt annat av Bioware och ME3 var för mig det sämsta spelet hittills. (om man bortser från Slaget om

Rannoch

som var spelets enda riktiga ljusglimt.)

Grejen är att de ljög. De lovade oss väldigt olika slut beroende på hur vi hade spelat i alla tre spelen. De lovade oss alltså motsatsen till vad vi fick. Dessutom tillsammans med first-day DLC och liknande skit.
Och om de nu patchar in, eller släpper som DLC, ett bättre slut, gör det saken bättre? Nej, det kommer bara bevisa för andra utvecklare och utgivare att det är helt okej att släppa ett spel som inte har ett värdigt slut eller saknar andra delar, för det kan de bara lägga in i efterhand.

Medlem

Har utvecklarna rätt att avsluta sitt spel på det sätt de tycker är bäst? Självklart. Det är det ingen fråga om; de har all rätt att skapa ett sorgligt, bitterljuvt eller glatt slut om de så önskar. Frågan bör istället vara: Hur kan ett företag med heltidsanställda manusskrivare undgå att missa de otaliga hålen i något så viktigt som en av spelvärldens största seriers avslut? Vilken är ursäkten för det?

Medlem
Skrivet av Gagoff:
Skrivet av DasenSWE:

Tyckte om svaret, och hoppas att de haters som finns där ute som läser detta kanske tar och håller klaffen och fattar att de har hört ert gnäll och kommer kanske göra något åt det, mer kan ni inte hoppas på The End!

Minns jag inte fel nu eller var det inte så att någon länkade till en tråd där en person hade listat MASSOR av intervjuer och pressmeddelanden, och sen pekat ut att många av delarna var rena och skära lögner?

Jag ska inte sätta mig i den grupp som rabiat skriker "EA SUCKS" men de har en bra jävla tendens att riva ner spelstudios genom att köpa upp dem, absorbera dem och sedan sälja på det märket som en gång var.

Japp någon gjorde det.
Men sen är det också så att det har gjorts på BF3, MoH osv. I princip alla EAs spel går att länka med lögner nu förtiden. Att dem inte åkt dit för det är förbryllande dock.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Idono:

Japp någon gjorde det.
Men sen är det också så att det har gjorts på BF3, MoH osv. I princip alla EAs spel går att länka med lögner nu förtiden. Att dem inte åkt dit för det är förbryllande dock.

Ja det är sorgligt.
Blev lite besviken på BF3 faktiskt men... det går väl inte att göra mer än att man inte betalar för EAs bullshit mer

Medlem
Skrivet av Gagoff:
Skrivet av Idono:

Japp någon gjorde det.
Men sen är det också så att det har gjorts på BF3, MoH osv. I princip alla EAs spel går att länka med lögner nu förtiden. Att dem inte åkt dit för det är förbryllande dock.

Ja det är sorgligt.
Blev lite besviken på BF3 faktiskt men... det går väl inte att göra mer än att man inte betalar för EAs bullshit mer

Exakt. Det är defenitvt sista gången jag köper ett EA spel. ME3 va det sista spelet jag såg fram emot. Dragon age 3 kommer inte införskaffas efter 2ans urkassa klippa klistra bygge.


signatur

Idono. That's me!

Inaktiv

En konstnär vänder inte kappan efter vinden, ännu mindre skapar på beställning.

De har gjort rätt, och jag hoppas de inte släpper något för att skapa ett hollywood-slut. Det hade varit skadligt.

Det enda jag ogillar med spelet är att det är slut.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem

Får jag fråga en allmän fråga, och svara ärligt:

Skulle det göra spelet bättre om slutet ändrades? Eller skulle det fortfarande vara "skit" ,som folk har uttryckt, ändå?

Vad anser FZ redaktionen? Jag är nyfiken på att höra er åsikt oxå.

Medlem

Vet inget om slutet eller storyn för de har fortfarande inte fixat importerings-problemen med shepards ansikte så jag har inte börjat spela. Det jag vill klagar på är att spelet är så jävla buggigt & ostabilt. Att de inte kan ta och fixa det grundläggande problemen först. Det där brevet är bara 100% bullshit, sellouts.

Medlem
Skrivet av Floffe:

De har gjort rätt, och jag hoppas de inte släpper något för att skapa ett hollywood-slut. Det hade varit skadligt.

Med alla plot-holes som vi fick i spelets slut så är det fan redan ett hollywood-slut.

Jag är glad att min Shepard dog, Rest In Peace, och även om jag hade ångest över andras död (Mordin :'() så är det en del av storyn. Men de plot-holes som dök upp i slutet.... jag är helt enkelt förvirrad. Så mycket som helt enkelt inte stämmer .

Men som sagt, dem borde inte göra ett nytt slut, och kommer inte göra det heller, det är jag rätt säker på. Men vi kan nog räkna med ett DLC som lyckas förlänga storyn, kanske på det sätt som den stora konspirations-teorin säger !

Medlem

så kontentan av brevet är alltså... eh?
att han gått en kurs i hur man häver ur sig pr floskler och samtidigt undvika att på saklig grund bemöta kritiken hans spel fått?


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem
Skrivet av bionicman:

så kontentan av brevet är alltså... eh?
att han gått en kurs i hur man häver ur sig pr floskler och samtidigt undvika att på saklig grund bemöta kritiken hans spel fått?

Om du kan läsa, så bemötte han kritiken på en civiliserad nivå ganska tydligt. Eller förväntar du dig att han ska spy galla över BioWare's fans? Ledsen, men det skulle inte göra honom bättre än dagens gamertrolls som inte pallar ge något konstruktivt, utan bara skit. That's fact.

Medlem

DLC, DLC, DLC, köp 1/3 i standardutgåvan, hosta upp ett par hundra till för collectors och du får 1/2 spelet, resten är ändå borts aoch säljs sen som DLC, perfekt. Minns tiden då DLC tillförde nya bra element till kompletta spel och gav folk saker de ville ha, som i Borderlands, Red Faction eller liknande, inte bara gav dig spelet du redan betalat för, fast i dyra delar.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

DLC, DLC, DLC, köp 1/3 i standardutgåvan, hosta upp ett par hundra till för collectors och du får 1/2 spelet, resten är ändå borts aoch säljs sen som DLC, perfekt. Minns tiden då DLC tillförde nya bra element till kompletta spel och gav folk saker de ville ha, som i Borderlands, Red Faction eller liknande, inte bara gav dig spelet du redan betalat för, fast i dyra delar.

Du kan väl omöjligt påstå att tex de DLC som släpptes till ME2 utgjorde större delen av spelet? Allt som allt rörde det sig sammanlagt om drygt fem timmars extra tillägg, där minst fyra timmar stod för Overlord, LotSB och Arrival.

Medlem
Skrivet av Den Lille Grisen:

Grejen är att de ljög. De lovade oss väldigt olika slut beroende på hur vi hade spelat i alla tre spelen. De lovade oss alltså motsatsen till vad vi fick. Dessutom tillsammans med first-day DLC och liknande skit.
Och om de nu patchar in, eller släpper som DLC, ett bättre slut, gör det saken bättre? Nej, det kommer bara bevisa för andra utvecklare och utgivare att det är helt okej att släppa ett spel som inte har ett värdigt slut eller saknar andra delar, för det kan de bara lägga in i efterhand.

Jag håller inte med. Nu har ju otroliga mängder av folk blivit arga och besvikna på slutet som var. Det bevisar väl snarare att det inte är okej utvecklarna och utgivarna gör ett sådant ovärdigt slut? Om alla bara suttit tysta så hade inget hänt.

Medlem
Skrivet av EGS8877:
Skrivet av Den Lille Grisen:

Grejen är att de ljög. De lovade oss väldigt olika slut beroende på hur vi hade spelat i alla tre spelen. De lovade oss alltså motsatsen till vad vi fick. Dessutom tillsammans med first-day DLC och liknande skit.
Och om de nu patchar in, eller släpper som DLC, ett bättre slut, gör det saken bättre? Nej, det kommer bara bevisa för andra utvecklare och utgivare att det är helt okej att släppa ett spel som inte har ett värdigt slut eller saknar andra delar, för det kan de bara lägga in i efterhand.

Jag håller inte med. Nu har ju otroliga mängder av folk blivit arga och besvikna på slutet som var. Det bevisar väl snarare att det inte är okej utvecklarna och utgivarna gör ett sådant ovärdigt slut? Om alla bara suttit tysta så hade inget hänt.

Saken är ju att det kan bli ett ÄNNU större fiasko om de gör om slutet. Då är det bättre att de försöker komma på en annan lösning.

Medlem

Bara jag some tycker att slutet var riktigt bra?

Valde synthesis.

Tycker att folk lägger för mycket vikt i detaljerna, känslorna och stämningen är det viktiga, tycker jag.

Medlem
Skrivet av Niihdaz:
Skrivet av bionicman:

så kontentan av brevet är alltså... eh?
att han gått en kurs i hur man häver ur sig pr floskler och samtidigt undvika att på saklig grund bemöta kritiken hans spel fått?

Om du kan läsa, så bemötte han kritiken på en civiliserad nivå ganska tydligt. Eller förväntar du dig att han ska spy galla över BioWare's fans? Ledsen, men det skulle inte göra honom bättre än dagens gamertrolls som inte pallar ge något konstruktivt, utan bara skit. That's fact.

ok men då får du allt ge ett litet exempel för jag känner mig inte, efter att ha läst brevet, helt säker på att han vet vad kritiken av slutet handlar om dvs alla plot holes och ogenomtänkta sekvenser och irrationella dialoger som gjorde att slutet kändes helt avskuret från resten av spelet.
Där kunde han varit lite tydligare och det var det jag ville säga med mitt inlägg.

Sen undrar jag också varför han skulle spy galla över sina fans och potentiella kunder?


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem
Skrivet av bionicman:
Skrivet av Niihdaz:
Skrivet av bionicman:

så kontentan av brevet är alltså... eh?
att han gått en kurs i hur man häver ur sig pr floskler och samtidigt undvika att på saklig grund bemöta kritiken hans spel fått?

Om du kan läsa, så bemötte han kritiken på en civiliserad nivå ganska tydligt. Eller förväntar du dig att han ska spy galla över BioWare's fans? Ledsen, men det skulle inte göra honom bättre än dagens gamertrolls som inte pallar ge något konstruktivt, utan bara skit. That's fact.

ok men då får du allt ge ett litet exempel för jag känner mig inte, efter att ha läst brevet, helt säker på att han vet vad kritiken av slutet handlar om dvs alla plot holes och ogenomtänkta sekvenser och irrationella dialoger som gjorde att slutet kändes helt avskuret från resten av spelet.
Där kunde han varit lite tydligare och det var det jag ville säga med mitt inlägg.

Sen undrar jag lite varför han skulle spy galla över sina fans och potentiella kunder?

Tex så menar han att de lyssnar på feedback. Konstruktiv feedback. Större delen av den feedback de fått in är bara skit och hat, och att de inte tolererar att folk gör attacker mot deras anställda osv. Sen var han ju förvånad över att folk reagerade så som de gjorde på slutet, och att de har saker att tillkännage framåt april, som han inte kan yttra sig om än.

Vissa spelare verkar inte bli riktigt nöjda med hur BioWare uttalar sig, så var är alternativet? Antingen för de fram sina uttalanden på ett vettigt, moget sett, eller så kan de göra som IO Interactive och besvara kritiken med att bitcha tillbaka = inte okej.

Medlem

Är det bara jag som tror att de planerade att göra ett dåligt slut för att senare sälja ett bättre slut?
Även om sluten makes sense så är de fortfarande pretentiösa och dåliga. Dessutom har det typ gjorts innan flera gånger. De som har skrivit slutet har helt enkelt kollat på Neon Genesis Evangelion en gång för mycket.

Jag är inte besviken över att det slutade olyckligt, jag är bara besviken över att det sög. De borta på BioWare kunde inte komma på ett eget motargument till varför Mass Relaysen måste förstöras.

Synthesis-slutet makes no sense dock, varför skulle allt krig och elände sluta för att alla organiska varelser fick lite metall i sig?

Medlem

Med andra ord tyckte deras speltestare att sluten var bra...?

Aja, det är för sent att släppa nya slut nu. Får försöka glömma dom sista två-tre minuterna. Eller spela om slutet i första Mass Effect så att jag glömmer ME3-slutet överhuvudtaget.

EDIT: Slår vad om att dom kommer att släppa nya slut som icke-gratis DLC i framtiden.

Medlem

Jag förstår inte dom som tycker slutet var bra.

Dom har alltid sagt att det är en triologi, och att i dom sista fem minuterna lägga in plot-holes och helt absurda händelser som inte ger något slut någonstans är bara bittert. Det är som att läsa igenom härsskaringen, och i slutet så hoppar Frodo upp och sätter sig på Saurons tron. Fler frågor skapades än vad som besvarades. Det kändes lite som att titta på Lost. Allting var så sjukt, så man undrar ju ens om slutet är snickrat av samma personer som gjorde resten av spelet.

Visst kan de släppa DLC för att förbättra slutet, som kanske även bekräftar vissa teorier man läst. Det kan faktiskt vara så att BioWare har helt räknat med dessa reaktioner, och tjänar lite extra cash som fansen förmodligen är villiga att lägga ut, om det nu inte blir gratis. Om folk gillar detta så kan det ju bli så att spel kommer släppas med twister och annat strunt på slutet, för att sedan släppa det korrekta i en patch eller DLC. När jag tänker på det känns det nytt och oväntat om det är såhär. Frågan är om det är ett geni-drag?

Medlem
Skrivet av Niihdaz:
Skrivet av EGS8877:
Skrivet av Den Lille Grisen:

Grejen är att de ljög. De lovade oss väldigt olika slut beroende på hur vi hade spelat i alla tre spelen. De lovade oss alltså motsatsen till vad vi fick. Dessutom tillsammans med first-day DLC och liknande skit.
Och om de nu patchar in, eller släpper som DLC, ett bättre slut, gör det saken bättre? Nej, det kommer bara bevisa för andra utvecklare och utgivare att det är helt okej att släppa ett spel som inte har ett värdigt slut eller saknar andra delar, för det kan de bara lägga in i efterhand.

Jag håller inte med. Nu har ju otroliga mängder av folk blivit arga och besvikna på slutet som var. Det bevisar väl snarare att det inte är okej utvecklarna och utgivarna gör ett sådant ovärdigt slut? Om alla bara suttit tysta så hade inget hänt.

Saken är ju att det kan bli ett ÄNNU större fiasko om de gör om slutet. Då är det bättre att de försöker komma på en annan lösning.

Ja det håller jag med om. Det bästa i så fall vore att bygga vidare på nuvarande slut, istället för att göra om den helt och hållet. Det sistnämnda vore konstigt på alla vis.

12
Skriv svar