Spelkedjan Game nära konkurs

Medlem

Hade varit en ännu gladare nyhet om det var GameStop

Medlem
Skrivet av DrBagguette:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av jlarss:

Med de hutlösa priserna så är jag inte förvånad

Vilket intressant perspektiv. Om de tog 400-500kr för ett spel och går i konkurs så hade de behövt ta ännu mer betalt för att kunna betala drägliga löner till sina anställda (som knappast är högavlönade från början) och skatter som går till sjukvård och allmännytta. .

Njea, problemet är väl att när dom tar så mycket betalt så vänder sig kunderna någonannanstans också får dom ingen försäljning över huvud taget.

Dom tog ju fortfarande 599-699 för nya titlar i min lokala butik, och begagnade spel var oftast dyrare än att köpa nytt via nätet... Exempel som 6-12 månader gamla titlar som gick att få för 99-199 nya från cdon/komplett/spelbutiken kunde dom utan problem vilja ha 300-400:- begagnat för!

Men sen behöver ju det inte direkt vara deras "fel" med mening, problemet är ju att med extrem prispress på nya titlar, billigare omkostnader för onlineföretag samt en extremt stor privat andrahandshandel via blocket/tradera så är det inte så konstigt att företag som Game börjar konka, konsumenterna har helt enkelt hittat bättre/billigare alternativ, det händer ju inom dom flesta branscher nuförtiden...

Det kanske var så att Game hade dåligt upplägg och försökta sig på för höga marginaler och borde kunnat klara sig på annat upplägg, det kan ju inte jag veta, jag protesterar framförallt mot att man kollar vad den billigaste på marknaden satt för pris och sedan vänder sig mot alla som tar mer och kallar det för hutlösa priser. Det gjorde iofs inte jlarss heller, jag överreagerade nog, men att avfärda dom med en one-liner om "hutlösa" priser tyckte jag stack i ögat lite. Jag har iofs själv reagerat mot 699kr för ett spel när jag gått in i fysiska butiker så...

Jag ber om ursäkt jlarss för vad jag skrev, jag var nog lite dum


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Lol, har inte handlat där någon gång. Så jävla dyrt. Kommer ihåg att priserna på konsol spel låg på 700 kr förut. Vet dock inte vad det ligger på nu.

Medlem

Lite tråkigt. Dom är dyra men killen som jobbar på GAME där jag bor är trevlig som fan och kan allt om alla spel i princip. Så det är alltid kul att titta in och snacka lite.

Medlem

Länge sedan man var in på game, allt är ju billigare på nätet och köper man från england via ex. zavvi blir det ännu billigare, kan ju spara flera hundra på release

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av Ztreek:

ärligt talat så bryr jag mig inte direkt...

GAME har haft sin tid, genom att inte anpassa sitt spelutbud till digitalt så har de grävt sin egen grav.

Sälj istället ett kort med en kod, inte en plastförpackning med en skiva.

Hörde jag någon säga att dem inte säljer digitalt?

http://downloads.game.se/

Kanske inte den bästa i världen men duger


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Jag tror att spelaffärer i stort kommer försvinna längre fram, säg om några år när det mesta kommer som digitalt och folk runt om i världen har snabbare internetanslutningar då kommer inte skivor längre att existera och inte heller spelaffärer.
Titta bara på musikskivor, har vi lite tur så kanske du kommer kunna köpa senaste spelet på statoil eller ica.

Det är ju inte gratis att ha lokaler och personal samtidigt som priserna är så pass mycket lägre på websidor.. så att en stor butikskedja går i graven är inte förvånande.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av DarkZide8:

och ett annat begagnat DS-spel som jag har svårt att hitta för samma pris..

Usch.. du kan ju lika gärna pirata spelet, det är lika illa om inte värre att köpa begagnat..
Bara för att köpa begagnat är lagligt betyder det inte att det är bättre.

V.....va???

Nej pirata är inte samma sak som att köpa begagnat.

Medlem

Inte konstigt om man tänker på priserna dom ligger inne med i Sverige, sjukt att dom får sålt något överhuvudtaget...

Medlem

Nån annan som fick reklam från dem idag? *suck*

Hoppas att nån stackare inte köper nåt mot förhandsbetalning, det finns alltid folk som inte håller koll på sånt här och blir lurade (som i t.ex. datorbutiken.se-fallet).

Medlem

Tråkigt egentligen då det inte finns så många renodlade spelbutiker. Speciellt tråkigt blir det för de anställda som blir utan jobb.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Vafan är det med all den här smutskastningen?
Game är ungefär lika dyra/billiga som alla andra butiker, bara rent förtal =P.
Att deras begagnatspel är dyra beror på moms, skatt och Vinst.
Snorungar som tankar spel gratis från TPB är vad ni är och har inte någon som helst koll på marknadsekonomi.

Medlem
Skrivet av neonille:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av DarkZide8:

och ett annat begagnat DS-spel som jag har svårt att hitta för samma pris..

Usch.. du kan ju lika gärna pirata spelet, det är lika illa om inte värre att köpa begagnat..
Bara för att köpa begagnat är lagligt betyder det inte att det är bättre.

V.....va???

Nej pirata är inte samma sak som att köpa begagnat.

Den enda som tjänar på att sälja begangnat är Game, ur utvecklarnas/utgivarnas perspektiv så gör det ingen skillnad, så det finns en tanke bakom hans argument.

Medlem

Hej då GAME, fan vad dyra ni var.

Medlem

Angående debatten att sälja begagnat vs nytt så har game systematiskt tillämpat en strategi att i första hand sälja begagnat eftersom deras marginaler är betydligt bättre där. Således råder dom ofta kunder att köpa begagnat och "snuvar" utgivarna på en del pengar och tar dessa i egen ficka. Ett exempel: Du plockar ner ME3 från hyllan för 599:-, i kassan får du tipset om att det finns ett begagnat exemplar för 549:- och köper det istället, alltså 0:- till utgivare och utvecklare. Detta är sannolikt upphovet till konflikten mellan game och utgivarna och anledningen till deras vägran att skicka spel till game. EA surnade till ordentligt tydligen...och antagligen kommer butiker som game gå samma öde till mötes som skivaffärer och dylikt.

Ovanstående gäller den den brittiska marknaden.

Medlem

Finns tyvärr bara ett sätt att få rätt på detta problem som yttrar sig mer och mer inom andra företag. Gör som Apple: Ingen får sälja nåt spel under ett visst pris. Ha ett internationellt pris.
Priserna trycks ner nåt enormt av jättarna som sen slår ut dom mindre sen står dom själva kvar och kan göra vad dom vill med marknaden i princip.
Visst handla på nätet e billigare MEN det är struligare om det blir fel.
b2c är bäst i en fysisk butik utan tvekan, jobbar själv inom b2c på nätet och vet hur det fungerar och även att de kan ta tid med återbetalning osv.

Affärernas utveckling kommer bli intressant dom kommande 10åren

Medlem
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av neonille:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av DarkZide8:

och ett annat begagnat DS-spel som jag har svårt att hitta för samma pris..

Usch.. du kan ju lika gärna pirata spelet, det är lika illa om inte värre att köpa begagnat..
Bara för att köpa begagnat är lagligt betyder det inte att det är bättre.

V.....va???

Nej pirata är inte samma sak som att köpa begagnat.

Den enda som tjänar på att sälja begangnat är Game, ur utvecklarnas/utgivarnas perspektiv så gör det ingen skillnad, så det finns en tanke bakom hans argument.

Precis.

Medlem
Skrivet av DAoG:

Vafan är det med all den här smutskastningen?
Game är ungefär lika dyra/billiga som alla andra butiker, bara rent förtal =P.
Att deras begagnatspel är dyra beror på moms, skatt och Vinst.
Snorungar som tankar spel gratis från TPB är vad ni är och har inte någon som helst koll på marknadsekonomi.

Fast det GAME gör är ju faktiskt värre än TPB x)

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av DAoG:

Vafan är det med all den här smutskastningen?
Game är ungefär lika dyra/billiga som alla andra butiker, bara rent förtal =P.
Att deras begagnatspel är dyra beror på moms, skatt och Vinst.
Snorungar som tankar spel gratis från TPB är vad ni är och har inte någon som helst koll på marknadsekonomi.

Fast det GAME gör är ju faktiskt värre än TPB x)

Vadå?
Inget som tvingar kunden att köpa begagnat.

Medlem

Det suger om det drabbar Game i Sverige. Gillar killarna i min lokala game skarpt.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Hmm, konstigt för Game vid mig är typ alltid fullt med folk iaf.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av LiquidityC:

Lite tråkigt. Dom är dyra men killen som jobbar på GAME där jag bor är trevlig som fan och kan allt om alla spel i princip. Så det är alltid kul att titta in och snacka lite.

Mycket snack och lite verkstad... har köpt endast ett fåtal spel hos GAME, men besöker dem regelbundet för att snacka lite med dem.

Fy fan säger jag för digital distribution! Men dagens ungdom vill väl bli mer och mer osocial tydligen.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Scarth:

När ett begagnat ex av Skyrim kostar 595 så är det inte konstigt om pengarna inte finns i kassan.

Nytt kostade 400 för mig x)

Då bytte du troligtvis in fem spel eller köpte det vädligt nyligen...

Medlem

Synd att det inte är aktuellt i Sverige också...
Har aldrig haft någon behaglig upplevelse i en game-butik någonsin. Blir alltid sjukt upprörd över deras priser. Okunnig personal med dålig attityd. Vet att det inte är så överallt. Men i Malmö skulle det vara skönt om de försvann.

Vad ska man säga... Viva Webhallen!!

Medlem

Varit kund länge hos game o har en jäla massa bonus på ett kort. Men det bjuder jag på om svenska butiker dras med.
Köper allt via min mobil i dag o tankar helst via nätet. Funkar väldigt bra!
PS. o ja är 55 årig gamer. Så det är inte bara yngre som gillar digitalt..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Scarth:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Scarth:

När ett begagnat ex av Skyrim kostar 595 så är det inte konstigt om pengarna inte finns i kassan.

Nytt kostade 400 för mig x)

Då bytte du troligtvis in fem spel eller köpte det vädligt nyligen...

Release , digital steam nyckel.

Medlem

Om Game försvinner är det ju en "Andrahandsförsäljare" mindre. Dvs bara positivt då spelutvecklarna själv får mer pengar till att utveckla bättre spel.

Det är ju kvalite´n på spelen som räknas, inte butiken man köper dom uti


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Är väl egentligen tråkigt, men kan ärligt talat inte fälla någon tår..

GAME har levt enbart på att exploatera begagnad-konsol marknaden, för oss PC spelare har det funnits oerhört lite support och oerhört litet utbud. Nu handlar jag inte mycket retail generellt, men med tanke på GAMEs löjliga priser så är detta inte oväntat. De gånger jag besökt en GAME butik har priserna varit allt för höga.

Medlem

Rätt åt fanskapen. Tycker game är en oproffsig, dyr skitbutik utifrån min erfarenhet med dem. De fyller unget syfte så lika bra de försvinner. Kul att nyligen när jag gjorde ett köp där de fuckade upp så blev jag förbannad o sa till dem att de lyckas nog bättre gå i konkurs än driva verksamhet. De försvarade game o sa hur deras business blommar, haha. Hade nog mer rätt än jag trodde.

Medlem
Skrivet av neonille:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av DarkZide8:

och ett annat begagnat DS-spel som jag har svårt att hitta för samma pris..

Usch.. du kan ju lika gärna pirata spelet, det är lika illa om inte värre att köpa begagnat..
Bara för att köpa begagnat är lagligt betyder det inte att det är bättre.

V.....va???

Nej pirata är inte samma sak som att köpa begagnat.

Spelutvecklaren får inga pengar när man köper ett begagnat spel, precis som när man laddar ned ett spel från valfri torrent-sida.

Visst kan jag förstå speltillverkarna att de hellre ser att man köper NYA spel hela tiden, eftersom de tjänar mest pengar på det. Men förbannat sjukt ifall de vill ha bort begagnatmarknaden helt.

123
Skriv svar