Bioshock-skaparen dyster över Mass Effect 3-kontroversen

Robot
Bioshock-skaparen dyster över Mass Effect 3-kontroversen

Ken Levine säger att om Mass Effect 3-fansen "får som de vill" och att slutet skrivs om så kommer spelarna sannolikt känna sig besvikna ändå.

#bioshock, #bioware, #mass-effect-3, #bioshock-infinite


Medlem
Bioshock-skaparen dyster över Mass Effect 3-kontroversen

Would you kindly

Medlem

man ska väll aldrig lyssna på folk de är ändå idioter


signatur

Nalta saker ska man kunna hinna idag

Medlem

låt spelet vara, förutsatt att en viss "konspirationsteori" inte stämmer. för om den gör det så ska ju givetvis ett riktigt slut göras.

Medlem
Medlem

Jo men sen ska inte ett företag stoltsera med massa reklam som riktar sig på att allt som görs i spelet påverkar spelets slut. Varför kan inte förstå att det inte bara är ett dåligt slut. Det är också pga att Bioware gör en exakt likadan tabbe som DICE gör. O det är falsk marknadsföring och tomma löften.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Idono:

Jo men sen ska inte ett företag stoltsera med massa reklam som riktar sig på att allt som görs i spelet påverkar spelets slut. Varför kan inte förstå att det inte bara är ett dåligt slut. Det är också pga att Bioware gör en exakt likadan tabbe som DICE gör. O det är falsk marknadsföring och tomma löften.

Exakt. Lova inte massa saker som sedan inte inbefrias när spelet väl släppts. Mass Effect 3 är en bra upplevelse men vissa aspekter av slutet är helt orimliga och kräver i alla fall en närmare förklaring.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Jag gillar slutet. Vill bara ha en slags epilogu efteråt som t ex Dragon Age Origins hade. Band of Brothers liknande.

En text där det står/förklaras vad som händer med varje enskild ras och sina val och vad som händer med sitt "crew" också och som förklarar varför Joker gör som han gör.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Rätt så bra spel faktiskt. Det var inte hundra procent, men ändå smart gjort. Det finns inte något riktigt fel med slutet, för problemet ligger i att ni antog att det ni såg; var det som hände. Då detta spel är mer som en thriller, som man måste använda hjärnan till. Här är några länkar. Se länkarna i ordning så blir det kanske roligare

http://www.youtube.com/watch?v=ZZOyeFvnhiI&feature=plcp&conte...

http://www.youtube.com/watch?v=Tbghjn7_Byc

http://www.youtube.com/watch?v=ythY_GkEBck

Resten av slutet kommer i DLC:na. Trevlig kväll!

Medlem
Skrivet av FZ:

– Jag tror att om de här personerna fick som de ville och [Bioware] skrev deras slut...

Varför är ordet Bioware inom hakparanteser?


signatur
Medlem
Skrivet av Gortie:
Skrivet av FZ:

– Jag tror att om de här personerna fick som de ville och [Bioware] skrev deras slut...

Varför är ordet Bioware inom hakparanteser?

Troligtvis för att originalcitatet inte innehöll just det ordet, utan ett annat ord som på ett ungefär menas med Bioware.

Medlem

skulle det visa sig att

indoctrination/dröm/hallucinations

teorin stämmer och det "riktiga" slutet kommer som dlc,så kommer det kännas fel iallafall då det skulle innebära att vi köpt masseffect3 minus slutet och betalat fullpris.
därför tycker jag att bioware/ea ska ge ut det gratis om dom nu bestämmer sig för att krypa till korset


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem

Hade gärna velat veta vad som senare hände med alla andra karaktärer som man lärt känna under dessa spel/år. Det kan väl inte vara så mycket begärt?

Medlem

Om det blir ett tillägg så räkna inte med att det kommer vara gratis, skulle inte bli förvånad om EA velat detta hela tiden. Räcker bara att kolla på hur EA agerat tidigare så förstår man att de är beredda att ta till vad som helst för ge sina aktieägare ännu mer pengar.

Medlem

Nu har jag bara spelat igenom det en gång och bara sett ett slut, så jag har svårt att se exakt vilka konsekvenserna av mina beslut blev, men jag har inte sett något direkt som jag blivit riktigt besviken på, möjligen med undantag för det sista påtvingade renagadevalet. I stort tycker att historien är biowares och de ska få berätta den historia som de vill.

Medlem

Låt berättaren berätta sin historia, är du inte nöjd så är du inte nöjd, historien är ändå berättad...
Visst kan man bli besviken men va fan, man kräver inte att en författare skriver om slutet. (däremot om det ändras senare så är det skandal så...)

Medlem
Skrivet av EGS8877:

Hade gärna velat veta vad som senare hände med alla andra karaktärer som man lärt känna under dessa spel/år. Det kan väl inte vara så mycket begärt?

Den som lever får se.

Medlem

Det är som livet. Det är ups and downs along the way, but the ending sucks.

Medlem

Ärligt talat, de kommer inte skriva om ett skit. De kommer bara plocka fram slutet som de redan hade planerat i förväg. De har liksom hintat innan spelet släpptes att "alla kommer inte tycka om slutet" etc så att det ska låta mer troligt att de skriver om slutet efteråt när de redan egentligen har ett färdigt. Jag tror det verkligen är så.

Medlem

Det märks att herr Levine inte har spelat Mass Effect 3 till slutet för då hade han ringt upp Muzyka och Zeschuk och skrikit WTF! i luren.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Allvarligt... Jag förstår mig inte på den här diskussionen. Jag tycker det är fullkomligt idiotiskt att man ens kommer på iden att "kräva" ett nytt slut. Mass Effect trilogin är en fantastisk historia med en början, ett slut och en jäkla massa underbar story och action däremellan. Det verkar som om gnällspikarna fullkomligt glömt bort det. Alla filmer slutar väl inte som man vill heller, men ingen fan kräver väl en ett nytt slut på dem för det?! Jag är övertygad om att Bioware inte bara slafsat ihop slutet hur bra eller dåligt det än må upplevas av vissa somliga. Jag är övertygad om att de tänkt igenom slutet både en och två och fyra gånger och att de kom fram till att det var så de ville göra slutet. Gilla läget, sluta vara sådana kärringar och sluta gnäll för fan!!!


signatur

"Allt blir bättre med Italo Disco"

Medlem

Bara en fråga om tid innan spelen blir som det ironiska DLC Quest http://www.youtube.com/watch?v=_36SSx0inBE fast då får man förstås använda riktiga pengar Skämt åsido kan jag förstå Mass Effect spelarnas ilska. Man kan aldrig göra alla "lyckliga" över slutet men det går att få flertalet att acceptera det tror jag. Jag har också en känsla av att folk som inte gillar något har en tendens att göra sin röst hörd, medans den som gillar något eller inte ser något problem med något håller tyst om det.

Kommer kanske köpa Mass Effect 3 då jag redan har 1:an och 2:an.

Medlem

Nu har jag inte spelat 3:an men jag har sett videos på sluten och jag tycker denna Indoctrination Theory verkar vara väldigt solid. Skulle den vara sann så är det ett väldigt bra slut enligt mig.

Jag länkar till denna video igen. Spolervarning.

Titta bara på scenen med Andersson/Illusive Man/Shephard...om teorin inte är sann så har det tagits VÄLDIGT konstiga desigbeslut som inte ens kan beskrivas som "bad writing". Vill verkligen understryka det. Det finns inte en chans att den scenen skulle se ut sådär annars.

Medlem
Skrivet av IronCouncil:

Nu har jag inte spelat 3:an men jag har sett videos på sluten och jag tycker denna Indoctrination Theory verkar vara väldigt solid. Skulle den vara sann så är det ett väldigt bra slut enligt mig.

Jag länkar till denna video igen. Spolervarning.

https://www.youtube.com/embed/ZZOyeFvnhiI

Titta bara på scenen med Andersson/Illusive Man/Shephard...om teorin inte är sann så har det tagits VÄLDIGT konstiga desigbeslut som inte ens kan beskrivas som "bad writing". Vill verkligen understryka det. Det finns inte en chans att den scenen skulle se ut sådär annars.

Här är originalet:

Personligen hoppas jag att det är sant för det gör slutet i Mass Effect 3 ett av de smartaste jag har stött på. Problemet är väl egentligen att folk förväntade sig en trilogi.

Medlem

Jo, nog har han i mitt tycke rätt när han säger att om de skriver ett nytt slut så skulle det kännas påtvingat och antagligen inte göra att den dåliga smaken från det ursprungliga slutet försvinner.
Bara att bita i det sura äpplet och inse att slutet var ologiskt och i grunden "made no sense".

Medlem
Skrivet av IronCouncil:

Nu har jag inte spelat 3:an men jag har sett videos på sluten och jag tycker denna Indoctrination Theory verkar vara väldigt solid. Skulle den vara sann så är det ett väldigt bra slut enligt mig.

Jag länkar till denna video igen. Spolervarning.

https://www.youtube.com/embed/ZZOyeFvnhiI

Titta bara på scenen med Andersson/Illusive Man/Shephard...om teorin inte är sann så har det tagits VÄLDIGT konstiga desigbeslut som inte ens kan beskrivas som "bad writing". Vill verkligen understryka det. Det finns inte en chans att den scenen skulle se ut sådär annars.

~SPOILERVARNING~

Den innehåller ju en massa fel.
T ex: strax innan 3-minutersstrecket säger han att ungen springer in i huset som exploderar EFTER sekvensen där ungen hoppar på skeppet.
Han säger att det inte finns en chans att ungen skulle överleva explosionen.
Är han på samma ställe där man hittar honom kan han mycket väl ha en chans att överleva.
Likaså är det inte alls säkert att Anderson skulle hört Shepard och ungen prata.
Däremot kan man fråga sig varför han inte undrade vad Shepard höll på med.. ;P

Hans spekulationer om Normandy vid nån explosion känns också konstigt, kan dock inte sätta riktigt fingret på det.
Har svårt att tro att det skulle vara en drömsekvens.

Att dom säger att alla blev dödade av reaper-beamen är inte så konstigt...vem skulle tro att nån överlevde det?

Varför skulle inte blodet i sidan kunna vara en skada av Harbinger?

Illusive Man har haft såna ögon redan sen första gången man såg honom, har svårt att tro att han var indoktrinerad redan från början.

Ska väl poängtera att jag anmärker på felen i videon, inget annat.

Medlem

Det var mig ett himla gnäll om detta. Varför kan inte gamers bara acceptera ett spel-slut. Mass Effect 3 är ett fantastiskt spel men alla neggo-människor fokuserar bara på det dåliga. Men spela inte spelet då , era as!

Medlem
Skrivet av Muy-thai:

Det var mig ett himla gnäll om detta. Varför kan inte gamers bara acceptera ett spel-slut. Mass Effect 3 är ett fantastiskt spel men alla neggo-människor fokuserar bara på det dåliga. Men spela inte spelet då , era as!

Folk är nog arga för att de bryr sig.

Medlem

Tycker absolut inte dem ska göra ett nytt slut, det kommer kännas påtvingat. Sen tycker jag sluten är bra, det är uppfriskande med lite annorlunda slut istället för de vanliga med att alla lever lyckliga i alla sina dagar.

Medlem
Skrivet av Wallaby:

Tycker absolut inte dem ska göra ett nytt slut, det kommer kännas påtvingat. Sen tycker jag sluten är bra, det är uppfriskande med lite annorlunda slut istället för de vanliga med att alla lever lyckliga i alla sina dagar.

Lyckliga i alla sina dagar ?
Ytterligare en som inte verkar ha en susning om vad det handlar om.
Jag undrar om ni ens läser vad det är med slutet som kritiseras i allmännhet ?
Kritiken handlar ju inte om att slutet inte skulle vara tillräckligt lyckligt, det handlar om hål i handlingen, ologiska vändningar osv.
Sen kommer fanboysen och svarar med: Nä spelet är jättebra, det behöver inte alls ett lyckligt slut som om det skulle ha något med kritiken att göra.
Se'n det hela med att det är ett fantastiskt spel ? Jag vet inte ju inte vad andra som spelar på pc tycker men en tangent för så många funktioner är ju korkat.
Primärt utvecklat till konsol slår igenom på många sätt

12
Skriv svar