Jätteaktörer på marknaden

Medlem
Jätteaktörer på marknaden

Jag tänker framför allt på tre företag:

Apple
Facebook
Google

Dessa tre har växt sjukt mycket på väldigt kort tid och blivit så stora att de i princip äter upp allting runtomkring dom. Inga av dessa tre företag har seriösa konkurrenter inom sina områden, möjligtvis att Apple har lite konkurrens från Samsung men i praktiken... njäe.

Är det verkligen bra att ett fåtal företag växer till jättar och praktiskt taget har monopol på marknaden? Apple har ju blivit nya Microsoft.

En sak dessa tre företag har gemensamt är att folk är så blinda av hysterin att dom inte ens ser alternativen. Ta bara alla människor som avskydde Mac för några år sedan, nu helt plötsligt när Apple är helgonförklarade vill folk vänja sig vid att använda Mac bara för att det är Apple-produkter.

Och hur många människor känner ens till att det finns andra sökmotorer än Google?

Medlem

Vrf skulle jag vilja ha en annan sök motor en google Herp derp


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Kouhei:

...Är det verkligen bra att ett fåtal företag växer till jättar och praktiskt taget har monopol på marknaden?...

Nej.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Det behövs jätteaktörer som dom som du nämnt för att stimulera konkurrens. Att företag kan gå från att vara så små till så pass stora jätteaktörer är ju ett tecken på att det finns mycket därute att upptäcka och utveckla till det bättre.

Tyvärr sätter patentsvamlet käppar i hjulen för alla andra.

Medlem
Skrivet av mordsint:

Det behövs jätteaktörer som dom som du nämnt för att stimulera konkurrens. Att företag kan gå från att vara så små till så pass stora jätteaktörer är ju ett tecken på att det finns mycket därute att upptäcka och utveckla till det bättre.

Tyvärr sätter patentsvamlet käppar i hjulen för alla andra.

Utveckla? Vad har Apple och Google utvecklat de senaste åren? Vad skiljer den nya iPad från den förra? Ja just det, lite högre upplösning... KATCHING!!! 3 miljoner sålda på 3 dagar! Tror inte det beror på utvecklingen om man säger så, utan snarare på hysterin kring Apple och att många människor bara ser Apple som det enda alternativet när det gäller surfplattor och smartphones.

Och vad har Google gjort? Börjat samköra information för att "hjälpa" sina användare till "bättre" sökresultat... eller snarare för att hjälpa företagen som finanserierar hela Google genom att distribuera så mycket privat information som bara är möjligt.

Alla företag som växer till jättar förvandlas till svin i minst en bemärkelse. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara.

Medlem

Kouhei, du verkar veta väldigt mycket om hur företag fungerar och tänker idag. Du verkar praktiskt taget vara en expert!

Nej, alla företag som växer stor förvandlas inte till svin. Så har det inte alltid varit, och kommer inte alltid att vara. Jag har dessutom väldigt svårt att google dessutom hjälper sina finansiörer att sprida så mycket privat information som möjligt, vet inte varför folk hela tiden tror att det enda företag vill är att skada så många som möjligt så fort som möjligt.

@Mordsint; dessvärre stimulerar det ju inte konkurrensen då det inte blir så mycket konkurrens när det blir ett monopol. Just därför får det inte finnas monopol på vissa saker här i Sverige.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Kouhei, du verkar veta väldigt mycket om hur företag fungerar och tänker idag. Du verkar praktiskt taget vara en expert!

Nej, alla företag som växer stor förvandlas inte till svin. Så har det inte alltid varit, och kommer inte alltid att vara. Jag har dessutom väldigt svårt att google dessutom hjälper sina finansiörer att sprida så mycket privat information som möjligt, vet inte varför folk hela tiden tror att det enda företag vill är att skada så många som möjligt så fort som möjligt.

@Mordsint; dessvärre stimulerar det ju inte konkurrensen då det inte blir så mycket konkurrens när det blir ett monopol. Just därför får det inte finnas monopol på vissa saker här i Sverige.

Vad tjänar Google pengar på? Jo, tjänster till företag som bara har ett syfte - att samla så jävla mycket information om användarna det bara går. Det är det Google tjänar pengar på, de tjänar inte ett öre om du bara använder deras sökmotor.

Medlem

Sen har du ju iofs google-reklam ganska exakt överallt... Samt avtal m.m. För att inte nämna att google äger t.ex Android. Det ger ju säkert inga pengar. Google är mer än sökmotorn. Långt mer.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Sen har du ju iofs google-reklam ganska exakt överallt... Samt avtal m.m. För att inte nämna att google äger t.ex Android. Det ger ju säkert inga pengar. Google är mer än sökmotorn. Långt mer.

Det har du helt rätt i. YouTube till exempel som man måste länka till sitt Google-konto numera, allt för att Google ska kunna samla så mycket information som möjligt som de sedan säljer i sina tjänster.

Det fula med Google är att de flesta människor är för dumma för att fatta vad Google egentligen gör. Man går bara in och söker och kollar lite roliga klipp och sedan är man nöjd utan att ägna en tanke åt vad som ligger bakom allting.

Medlem

Konspirationsteorier om huruvida google drivs av doctor evil får vi nog diskutera i en annan tråd.. Jag menar "Vad det egentligen är". Jag är ganska paranoid och försiktig av mig, men du får ju google att låta som rena Evil co.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Konspirationsteorier om huruvida google drivs av doctor evil får vi nog diskutera i en annan tråd.. Jag menar "Vad det egentligen är". Jag är ganska paranoid och försiktig av mig, men du får ju google att låta som rena Evil co.

Jag säger inte att de drivs av en ond tyrann, jag säger bara att de har blivit för stora och dominerande helt utan verkliga konkurrenter. Likaså med Facebook och Apple. Det är hysteri, folk köper allting i blindo utan att tänka.

Medlem

signatur

Burn in the light.

Medlem

Som sagt, företag som blir FÖR stora blir svin - det är både Apple, Google och Facebook bra exempel på. De tror att de kan göra vad de vill och komma undan med vad som helst. Ta bara bilderna på Google Street, hade en privatperson tagit sådana bilder hade han blivit stämd - men Google kommer undan.

Finns det massa lögner om dig på nätet som Google placerar högst upp? Hade ett mindre företags sökmotor haft en sådan grej hade lögner och förtal aldrig fått ligga kvar - men Google kommer undan.

Har du fildelat illegalt och blivit upptäckt? Bad luck. Men Google kopierar öppet hela bibliotek och litteratur utan lov - och kommer undan.

Ingen kan göra någonting mot dom för att de har blivit så enormt stora, och den dumma massan fortsätter använda Google som om ingenting har hänt. Grejen med Google är att dom är så jävla sneaky, på ytan syns bara världens bästa sökmotor och inte allt annat dom håller på med.

En enskild person som får för mycket makt och inflytande dör till slut av ålderdom om inte annat, men företag som Google kan leva kvar hur länge som helst. Om inte folk börjar reagera någon gång.

Medlem

Google kopierar inte ett dugg. De indexerar hemsidor för att göra de tillgänliga för sökning. De promoterar inte fildelning eller spridning av copyrightat material, men om du har en bra lösning på hur man i googles index ska filtrera ut allt som kan klassas som brott mot upphovsrättslag, kör hårt. Då kan du eventuellt söka jobb hos google, de har nog ingen själv som har en bra lösning.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Google kopierar inte ett dugg. De indexerar hemsidor för att göra de tillgänliga för sökning. De promoterar inte fildelning eller spridning av copyrightat material, men om du har en bra lösning på hur man i googles index ska filtrera ut allt som kan klassas som brott mot upphovsrättslag, kör hårt. Då kan du eventuellt söka jobb hos google, de har nog ingen själv som har en bra lösning.

De kopierar litteratur utan lov. De har blivit stämde, men vad kan små upphovsrättsmän göra mot denna gigant? Inte någonting. De fortsätter kopiera.

Sedan kan Google mycket väl filtrera bort och "banna" vissa typer av sidor, exempelvis barnporrsidor. Grejen är att de inte VILL filtrera bort sajter som leder till fildelning, för då skulle folk använda en annan sökmotor. Tekniken finns där och används mot barnporr, men inte mycket mer.

Medlem

Coca Cola? Foxconn? Kingston? SanDisk? IKEA? H&M? ICA? Finns många "ondingar därute"

Använder du Bing-sökmotorn?

Medlem

Det som jag tycker är lite freaky iom att Google är så enorma är att om de vill kan dem mer eller mindre bestämma vilka sidor som ska visas när man söker på vissa nyckelord. Företag online skulle nog betala en rejäl summa för att får erhandhålla en sådan tjänst.

Allt som kan leda till enorm inoformationcensur tycker jag är riktigt farligt och det kan google göra. Säger inte att de gör det just nu, mer att de kan och det ska ingen företag kunna.

Det börjar ju luta åt en bananrepublik fast på nätet.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Coca Cola? Foxconn? Kingston? SanDisk? IKEA? H&M? ICA? Finns många "ondingar därute"

Det är intressant att se att det ofta är några få företag som väljs ut för att representera den "stora onda massan". Ofta glöms de företag som antagligen är lika stora, eller dominerar lika mycket, men som inte syns och hörs på samma sätt. Sällan har jag hört någon klaga på intel till exempel, trots deras ganska dominerande ställning numera.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av 73mpl4R:

Coca Cola? Foxconn? Kingston? SanDisk? IKEA? H&M? ICA? Finns många "ondingar därute"

Det är intressant att se att det ofta är några få företag som väljs ut för att representera den "stora onda massan". Ofta glöms de företag som antagligen är lika stora, eller dominerar lika mycket, men som inte syns och hörs på samma sätt. Sällan har jag hört någon klaga på intel till exempel, trots deras ganska dominerande ställning numera.

Typ:


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av 73mpl4R:

Coca Cola? Foxconn? Kingston? SanDisk? IKEA? H&M? ICA? Finns många "ondingar därute"

Det är intressant att se att det ofta är några få företag som väljs ut för att representera den "stora onda massan". Ofta glöms de företag som antagligen är lika stora, eller dominerar lika mycket, men som inte syns och hörs på samma sätt. Sällan har jag hört någon klaga på intel till exempel, trots deras ganska dominerande ställning numera.

Exacto mundo. Sen tycker jag att "onda" är missvisande, framgångsrika tills bevisat onda låter bättre.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Kouhei:

...Är det verkligen bra att ett fåtal företag växer till jättar och praktiskt taget har monopol på marknaden?...

Nej.

Exakt.
Monopol leder till stasis och ökad kostnad för köparen.
När konkurens fallar bort finns ingen orsak för det marknadsledande företaget att piska på utveklingen eller hålla nere priserna, hårdrar man detta exempel, så finns paralller med statsskick typ diktatur...hur gick det för Sovjet tex???


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

1
Skriv svar