Asus Transformer Prime

Robot
Asus Transformer Prime

En imponerande tablet-produkt som faller på brister utvecklaren inte rår för.

#apple, #asus, #shadow-gun


Asus Transformer Prime

Det är bara att installera CyanogenMod 9 så funkar allting prima även till spel

Medlem

Men är det inte lite fel att behöva förlita sig på tredjeparts-fulhack för att få saker att funka korrekt? Då har man ju som tillverkare misslyckats rätt hårt med sin produkt tycker jag...

Medlem

Gick helt bort för mig den den saknar 3G.Orkar inte söla med delning från mobilen.


signatur

Det var detta...

Skrivet av mrpijey:

Men är det inte lite fel att behöva förlita sig på tredjeparts-fulhack för att få saker att funka korrekt? Då har man ju som tillverkare misslyckats rätt hårt med sin produkt tycker jag...

Mjo Allting ska ju funka från början så dem som inte kan sånt där med hack kan spela spel felfritt också

Medlem

Rätta mig om jag har fel, men den har även en femte kärna som är extremt strömsnål och som används när de 4 snabba inte behövs?

Medlem

Smart att ha ett extra batteri i tangentbordet!

Medlem

På skolan min fick alla en sån här dator, då man hade en bra närvaro. Ärligt talat hade jag nöjt mig bättre med en PC eller en Mac.

Medlem

Angående opolerad mjukvara i androidsystemet så kan jag jämföra med min iPad1. Den tycker ibland att min webbläsare ska krascha titt som tätt. Den är uppdaterad med senaste ios och allt.
Så äpple't är inte felfritt heller


signatur

Jäh!

Medlem

Verkar rätt smart det här konceptet ändå för de som inte har råd men en macbook air eller en ultrabook. Men ärligt så känns det inte så smart att köpa en sån här med android för 6000:- när man får den nya ipaden med retina display och ett massivt högkvalitativt apputbud. Den nya ipaden med retina kostar ju 2000:- mindre, där får du alltså 200 grymma spel för dessa 2000:- om du köper 9 kronors spel

så en buggig grej med t-bord eller en retina ipad med 200 spel och appar? inte direkt svårt val

Medlem

Personligen inser jag inte storheten med dessa plattor?!?! Håller mig till bärbara datorer...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Inaktiv

Sen så klarar ju primen av drösvis med emulatorer och kan pairas med en PS3 dosa direkt ur lådan..


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Trevligt test!

Medlem

Jag vet inte om det är rättvist att kalla detta för ett hårdvarutest när vad som drar ner helhetsbetyget ligger i mjukvaran som ovan nämnt tillverkaren inte kan påverka.
Nu är jag personligen helt ointresserad av surfplattor i alla dess slag men intrycket jag får av artikeln är att hårdvaran i fråga är rätt bra.

Medlem

Tyvärr och det är synd är ganska vanligt förekommande i artikeln, allra oftast ordet tyvärr :D. Intressant iakttagelse.

Men, on topic igen, jag blir bara mer och mer sugen på att skaffa nån form av platta. vilken, vilken, vilken ska man skaffa?


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Jag äger en Asus EEE Transformer (inte prime) och förutom att den har ett långt namn så tycker jag jättebra om den. Reckless Racing 1 och 2 är skitkul och fungerar med tangentbordet, det finns massor med bra appar bara man letar. T.ex. ComicRack om man läser serietidningar. Nästan alla spel på denna platform är ju gjorda för touch. Varför skulle de ha stöd för en pekplatta?

Med tanke på att plattan kom ut bara för någon månad sedan är det inte konstigt att det inte finns många spel som utnyttjar hårdvaran.

Android 4.0 är faktiskt jätteskönt att använda. Om jag inte redan ägde en Transformer med docka så skulle jag lugnt köpa en Transformer Prime

Inaktiv

Jag var inne på att skaffa en Prime, men det höga priset och problemen med wifi och GPS fick mig att avstå.
Det fick bli en apple-platta istället, med sitt låsta ekosystem, pengarna var det som avgjorde i detta fallet då Ipad2 har rasat mycket i pris.
Och ni som är sugna på Prime, jag råder er att vänta några månader till då det ska komma en ny modell med 1920x1080 i upplösning. Samt så har de med stor sannolikhet fått bort barnsjukdomarna från "gamla" Prime.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Brutus2kk:

Verkar rätt smart det här konceptet ändå för de som inte har råd men en macbook air eller en ultrabook. Men ärligt så känns det inte så smart att köpa en sån här med android för 6000:- när man får den nya ipaden med retina display och ett massivt högkvalitativt apputbud. Den nya ipaden med retina kostar ju 2000:- mindre, där får du alltså 200 grymma spel för dessa 2000:- om du köper 9 kronors spel

så en buggig grej med t-bord eller en retina ipad med 200 spel och appar? inte direkt svårt val

Ja man får vad man betalar för, ipad är rent skräp i mina ögon.

Medlem

Har haft min Prime nu sen sen släpptes i Sverige och kan inte säga annat att den är en trevlig liten leksak, medans nya Ipad blir större och tyngre är TP 100 gram lättare och 1 mm tunnare.
Perfekt resekamrat också då den med lätthet ersätter en ultrabook på resan för enklare anteckningar och Powerpoint presentationer via projektor eller TV, bara att plugga in via HDMI.
En fullstor USB kontakt i dockan gör att man kan koppla in det mesta till den utan problem, ex som nämns ovan en gamepad och en SNES rom app gör denna till en riktigt bra spelmaskin.
ICS fungerar fint också, har inte märkt några större problem, Nvidia spelen som finns känns dock överlag buggiga, men tror nog snarare problem i själva apparna än med ICS.
TP med PS3 kontroller: http://www.youtube.com/watch?v=ESzbbLGfiqc


signatur

How can we win when fools can be kings?

S_Z
Medlem
Skrivet av Vippe:

Jag vet inte om det är rättvist att kalla detta för ett hårdvarutest när vad som drar ner helhetsbetyget ligger i mjukvaran som ovan nämnt tillverkaren inte kan påverka.
Nu är jag personligen helt ointresserad av surfplattor i alla dess slag men intrycket jag får av artikeln är att hårdvaran i fråga är rätt bra.

Fast mjukvaran är väl i högsta grad en viktig del i recensioner av hårdvaruprodukter. Utan bra mjukvara kan hårdvaran vara helt ointressant.

Medlem

Vad menar ni FZ. Vad för appar saknade ni, men som finns till ios? Det finns bra mycket fler saker till ios som sagt, men egentligen, skall man verkligen installera alla dessa samtidigt? Igen - vad saknar ni som inte finns? Menar ni att detta inte är en gamer platta eller vad? Ska dock aldrig skaffa Android eller ios själv så får väl vänta några år på ubuntu eller liknande som är på väg ;p

Medlem
Skrivet av Muhammed:

Jag var inne på att skaffa en Prime, men det höga priset och problemen med wifi och GPS fick mig att avstå.
Det fick bli en apple-platta istället, med sitt låsta ekosystem, pengarna var det som avgjorde i detta fallet då Ipad2 har rasat mycket i pris.
Och ni som är sugna på Prime, jag råder er att vänta några månader till då det ska komma en ny modell med 1920x1080 i upplösning. Samt så har de med stor sannolikhet fått bort barnsjukdomarna från "gamla" Prime.

Jag har väldigt svårt att förstå varför man skippar en Transformer på grund av dålig GPS eller avsaknad av 3G... Det är en Tablet som är gjord för att användas i hemmet eller på resan, överallt där jag reser finns det Wi-Fi (eller Tethering via min Samsung Galaxy S) och det enda som GPS:en används till är att Väder-widgeten ska veta vilket väder den ska fråga efter å om det slår fel på ett par 100 meter det spelar mindre roll.

Inaktiv

Jag skrev aldrig att bristen på 3G påverkade mitt köp...

Att skaffa en platta med 3G är onödigt, då det blir extrakostnader för både plattan och för tvillingSIM-kort.

Det har varit en hel del problem med WIFI på många enheter.
Bristen på GPS är inte direkt en stor dealbreaker, men det faktum att de missade att kontrollera dess funktion innan release får mig att höja ett ögonbryn, det slutade med att de tog bort den helt och hållet från 'innehållsförteckningen'.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Muhammed:

Jag skrev aldrig att bristen på 3G påverkade mitt köp...

Att skaffa en platta med 3G är onödigt, då det blir extrakostnader för både plattan och för tvillingSIM-kort.

Nä det var stormense som jag syftade på.

Skrivet av Muhammed:

Det har varit en hel del problem med WIFI på många enheter.
Bristen på GPS är inte direkt en stor dealbreaker, men det faktum att de missade att kontrollera dess funktion innan release får mig att höja ett ögonbryn, det slutade med att de tog bort den helt och hållet från 'innehållsförteckningen'.

Jo visst är det tråkigt att de missar sådant.... själv fattar jag inte vad Samsung håller på med som har 4-5 olika plattor nu... Gör en eller två som är likadanda men olika storlek så täcker ni ju in hela marknaden...

Medlem
Skrivet av 22EpsiloN:

Rätta mig om jag har fel, men den har även en femte kärna som är extremt strömsnål och som används när de 4 snabba inte behövs?

Stämmer bra, 4 x 1.3 Ghz och en kärna på 500 Mhz som tar vid för att spara batteri. Fungerar riktigt bra också, > 2 dagars användning (surfa, spela spel,, se på film mm) utan problem för min del.

Sen angående WiFi problemen, har inte märkt av några större problem, har varit uppe i knappt 4 MB/sek, sen droppar signalen när man kommer bakom ex en bärande vägg av armerad betong, men så är det med alla signaler.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Har sagt det förr och säger det igen.....
Om de slår ihop Padfone med Transformer hade jag lätt köpt den....

Medlem

tkr att hela artikeln är väldigt vinklad, blir att läsa på sweclockers så man får en objektiv recension.

S_Z
Medlem
Skrivet av joelgbg:

tkr att hela artikeln är väldigt vinklad, blir att läsa på sweclockers så man får en objektiv recension.

Av intresse vad exakt är det som är vinklat?

Recensionen handlar mycket om hur den är som en spelplattform vilket känns helt naturligt när den kommer från en sida som FZ. De skriver ju att de rekommenderar den som surfplatta, arbetsverktyg men att den just för spel inte når upp till iPad.

Att den saknar iPads utbud av tablet anpassade appar är ju fakta, inget de hittar på. Det gäller även spelutbudet. Visst, du kan alltid köra gamla spel med emulatorer men fakta kvarstår att utbudet av nyutvecklade, touch-anpassade spel för tablets är klart bättre för iOS.

Många spelutvecklare har iOS som mobilplattform nummer ett (dvs spelen utvecklas först till iOS) och det finns fortfarande de som inte släpper vissa eller några spel alls för Android än (Epic Games, EA m.fl).

Apple har satsat hård på spelutvecklarna, det märks exempelvis på den mycket kraftfulla GPU de gav iPad 2 (fortfarande mer kraftfull än Tegra 3) och att de alltid ger spelutvecklare som Epic Games t ex mycket tid på sina events.

Android lär utan tvekan närma sig iOS även på denna punkt när de väl börjar få upp försäljningen av tablets men det tar tid. iPad/iOS har fördelen att vara mindre fragmenterad, både vad gäller mjukvaran och hårdvaran vilket gör det enklare utveckla spel för den plattformen.

Medlem
Skrivet av S_Z:
Skrivet av joelgbg:

tkr att hela artikeln är väldigt vinklad, blir att läsa på sweclockers så man får en objektiv recension.

Av intresse vad exakt är det som är vinklat?

Recensionen handlar mycket om hur den är som en spelplattform vilket känns helt naturligt när den kommer från en sida som FZ. De skriver ju att de rekommenderar den som surfplatta, arbetsverktyg men att den just för spel inte når upp till iPad.

Att den saknar iPads utbud av tablet anpassade appar är ju fakta, inget de hittar på. Det gäller även spelutbudet. Visst, du kan alltid köra gamla spel med emulatorer men fakta kvarstår att utbudet av nyutvecklade, touch-anpassade spel för tablets är klart bättre för iOS.

Många spelutvecklare har iOS som mobilplattform nummer ett (dvs spelen utvecklas först till iOS) och det finns fortfarande de som inte släpper vissa eller några spel alls för Android än (Epic Games, EA m.fl).

Apple har satsat hård på spelutvecklarna, det märks exempelvis på den mycket kraftfulla GPU de gav iPad 2 (fortfarande mer kraftfull än Tegra 3) och att de alltid ger spelutvecklare som Epic Games t ex mycket tid på sina events.

Vadå mer kraftfull än Tegra 3?
Alla tablets jag har sett med Tegra 3 kör i en upplösning som är mycket högre än iPad2:s 1024x768. Det om något påverkar presteandan. Sedan är det ju så att det är mycket enklare att optimera för iPad än för Android eftersom Android är mer likt PC:n i att det kan finnas flera olika uppsättningar hårdvara.

För spel tycker jag varken iPad1/2/3 eller en Android tablet är att rekommendera, vill man spela spel ska man skaffa sig en PSP eller 3DS.

S_Z
Medlem
Skrivet av MaXMC:

Vadå mer kraftfull än Tegra 3?
Alla tablets jag har sett med Tegra 3 kör i en upplösning som är mycket högre än iPad2:s 1024x768. Det om något påverkar presteandan.

Ja, SGX543MP2, den GPU som iPad 2 använder är kraftfullare än den i Tegra 3. Och det är när de kör på samma villkor (se off-screen, 720P i länken nedan):
http://www.anandtech.com/show/5163/asus-eee-pad-transformer-p...

Räknar du med att iPad har lägre upplösning ökar avståndet ännu mer.

Skrivet av MaXMC:

Sedan är det ju så att det är mycket enklare att optimera för iPad än för Android eftersom Android är mer likt PC:n i att det kan finnas flera olika uppsättningar hårdvara.

Vilket är precis vad jag också skrev...

Skrivet av MaXMC:

För spel tycker jag varken iPad1/2/3 eller en Android tablet är att rekommendera, vill man spela spel ska man skaffa sig en PSP eller 3DS.

Det får stå för dig. Jag spelar massor på min iPad, skulle aldrig få för mig att köpa en PSP eller 3DS.

12
Skriv svar