Digital försäljning till pc större än icke-digital

Robot
Digital försäljning till pc större än icke-digital

En majoritet av all försäljning av pc-spel i Nordamerika och Storbritannien är digital, enligt Sony.


Digital försäljning till pc större än icke-digital

Oj då....

Medlem

Så länge priset är högre i de digitala butikerna så blir det inga köp av mig iallafall.

Men STEAM's reor nappar man ju på ibland... och gplay.net har ju ofta helt ok priser.

Dock tycker jag det är förbannat tråkigt att spelen man köper blir LÅSTA till ens konto så att man inte kan göra sig av med dem på annat sätt än att ge bort HELA kontot med ALLA spelen.

Man blir tvungen att skapa en hel del konton. Just nu har jag väl 25 STEAM-konton. ;P

Medlem

Förstår inte.... Aja, mina pengar får de inte på digitala spel i alla fall.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Om jag helt kunde slippa att få mina spel på plastbitar så skulle jag vara överlycklig.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Knappast förvånande, så sanslöst skönt att slippa ha skivor att leta fram varje gång man ska spela ett spel, som dessutom enbart tar plats i hyllorna/lådorna.

Medlem

Ja, jo. Knappast förvånande.

Medlem
Medlem

Jag har ingen dvd-spelare i min dator längre. inga dvd-läsare som börjar låta konstigt efter några månader, inga plastfodral som skräpar.. Thank god

Medlem
Medlem

Var det någon som trodde något annat?

Medlem

Det är verkligen inte oväntat, men att få officiella källor som uppger det är så mycket starkare argument än "jag hade det på känn".


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Hur tänker folk...


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Senaste "retail"-köpen för min del har innehållit en Steam-nyckel som jag bara plitat in i Steam direkt... Så jag vet i fan, för min del är det där ändå missvisande.. För det räknas säkert ändå som ickedigitala köp, trots att jag inte rört skivorna..

Medlem

Köper bara digitalt nu. Otroligt smidigt

Inaktiv

Skönt som fan att slippa en massa kartonger och boxar. Den enda gången man egentligen vill ha en förpackning är väl om man köpt ett spel som limited/collectors ed. Annars går digitalt hur bra som helst.
Köper oftast mina spel från G2Play.com. Smidigt och billigt.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem

Tabort normalgåvor och ge oss enbart Collectors Edition fysiskt.


signatur

- PiDuT

Inaktiv

Knappast förvånad.. har inte använt min DVD spelare på 2 år. Ett steg i rätt riktning. Nu får vi hoppas att internet håller sig privat så ingen jävel snokar runt typ regeringen eller EU.

Medlem

well, mina 2 senaste datorer har varit utan dvd-läsare så.

Lite drygt när man köper spel fysiskt, så måste man tanka ner vilket fall x)
Är det ens lagligt btw? man har en laglig-kopia, men tankar pirat?

Inaktiv

Visst är det bekvämt att köpa spel digitalt men jag saknar den där känslan man får när man går til spelbutiken och köper ett spel man väntat på länge och sett fram emot. Det är väldigt rolikt att få lådan och skynda hem för att lira.

Medlem

Över 80% av spelen jag köper är digitala.

Medlem

Är det något spel som jag inte är så värst taggad på så köper jag det digitalt. Men om det är ett spel som tex Diablo 3, Borderlands 2 och Guild wars 2 så köper jag det i butik.

Feelingen när man köpt ett spel som man kan "hålla" i är underbar.

Medlem
Skrivet av Storebror:

Över 80% av spelen jag köper är digitala.

Bortser man från brädspel och andra fysiska spel så är 100% av spelen du köper digitala

Nu förstår jag vad du menar, men ändå.

Medlem

Suprise suprise

Medlem

De som köper digitalt får skylla sig själva.
Utgivarna kommer själva ta över all försäljning och då kan vi tänka oss priserna med noll konkurrens.

Det finns ingen anledning för utgivarna att fortsätta släppa 60% förtjänst till grossister, eller ens ett försäljningsled 30% till digital försäljningskanal.

De kan själva med en enda butik serva hela världen med sina spel och ta all förtjänst själva.
Listpriset kan möjligen sänkas lite, men verkliga lägsta pris som via butiker som konkurrerar blir det aldrig i närheten av.

Det är vad jag tror i alla fall.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

De som köper digitalt får skylla sig själva.
Utgivarna kommer själva ta över all försäljning och då kan vi tänka oss priserna med noll konkurrens.

Det finns ingen anledning för utgivarna att fortsätta släppa 60% förtjänst till grossister, eller ens ett försäljningsled 30% till digital försäljningskanal.

De kan själva med en enda butik serva hela världen med sina spel och ta all förtjänst själva.
Listpriset kan möjligen sänkas lite, men verkliga lägsta pris som via butiker som konkurrerar blir det aldrig i närheten av.

Det är vad jag tror i alla fall.

Nu yrar du bara.

Det finns redan massa konkurrens på digitala butiker. Alla vill ha en bit av kakan för den delen också, det ger även mer pengar till utvecklarna.

Inaktiv

Köper alla mina spel digitalt, mest för enkelhetens skull, så skönt att ha allting på Steam & Origin.

Medlem

Kan man skippa plastfordral, pappinlägg samt pappmanual, plastskiva med tryck på och i stället köpa själva spelet online utan all miljöförstöring är väl det bara positivt! ( butiksköpta spel är ju oftast fordralet, skivan och en lapp med en länk på till manualen online eller på skivan ändå, det är ju inte som förr i världen när man faktiskt fick en manual på några sidor som man kunde ögna igenom vid ett WC-besök )

Visst, en del lastbilschaufförer får mindre körningar, men man får väl se det till helheten.

Det finns inget vettigt argument för att vidmakthålla fysiska butiker idag.

Konkurrens kommer att finnas kvar även på nätet. Se bara till att få bort alla giriga dinosaurier till publishers som håller fast vid sin butiksförsäljning och tvingar upp priserna på digital DL med sina avtal, så kanske vi kan få se marknadsmässig prissättning. ( Och dinosaurierna kanske till slut inser att dom är utdöda )


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Inaktiv

Det är ju kul att höra, så försäljningssiffrorna på PC är egentligen mycket högre än dom vi får se normalt. Jag tror nästan alla spel jag köper nuförtiden är digitalt, med undantag för spel där jag vill ha fodral o skiva.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Så länge priset är högre i de digitala butikerna så blir det inga köp av mig iallafall.

Men STEAM's reor nappar man ju på ibland... och gplay.net har ju ofta helt ok priser.

Dock tycker jag det är förbannat tråkigt att spelen man köper blir LÅSTA till ens konto så att man inte kan göra sig av med dem på annat sätt än att ge bort HELA kontot med ALLA spelen.

Man blir tvungen att skapa en hel del konton. Just nu har jag väl 25 STEAM-konton. ;P

g2play.net* ^^

12
Skriv svar