Margarin vs. Smör

Inaktiv
Margarin vs. Smör

Äter ni Margarin eller smör på mackorna där hemma?

Väljer ni efter:
priset, smaken eller tillverkningsprocessen?

Citat:

Gunnar Lindgren: |2010–08–06| För att nå smörets färg, lukt, smak och konsistens måste man tillgripa verkligt brutala kemiska metoder som först utplånar fetternas naturliga egenskaper, samt att man sedan färgar upp fettmassan, tillsätter smördoftande ämnen (exempelvis den brandfarliga syntetiska kemikalien diacetyl, samt slutligen på kemisk väg ändrar molekylstrukturen på fettet för att det skall bli glattare och inte så strävt.
Allt detta är alltså oundvikligt så länge man gör anspråk på att imitera ett annat livsmedel.

http://www.rikareliv.info/Hur%20tillverkas%20margarin.htm


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Använder inte så mycket, ibland inget alls, men jag använder margarin för jag tycker det är godare.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Margarin vs smör, normalsvenssons Playstation vs Xbox 360. Inga fanboyfighter i tråden nu!


signatur

Videomupp

Inaktiv
Medlem
Skrivet av mordsint:

Bregott ftw.

Extrasaltat!


signatur

You fell out of the sky I ain't listening to nothing you say!

Medlem

Bregott är det enda jag äter frivilligt, pga smaken.
margarin smakar inte alls lika bra, och smälter inte i munnen på samma sätt som smör/bregott.

Medlem

Margarin är ju bara fejk. Mest vatten. Smör är det enda rätta.

Medlem

Kör mest bregott, tror inte många kör med äkta smör.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Ish
Medlem

Margarin är ju helt makalöst dåligt. Användar väldigt sällan smör heller. I stekpannan blir det en tsk olivolja.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Flora för förpackningen är så jävla snygg. Ja, jag är ytlig.


signatur

Imperator

Medlem

Smör till saker som behöver den härliga smaken, som bak och våfflor och fiskpudding.
Bregott till mackor och annat bös

Medlem

Har väl igen favorit. Kör just nu med lätta. Vadå, jag röker så kommer ändå dö i förväg som alla säger.


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Margarin smakar skosula.. Bregott extrasaltat/Norrgott extrasaltat ska de' va!


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem
Skrivet av Reize:

Flora för förpackningen är så jävla snygg. Ja, jag är ytlig.

http://www.packnyheter.se/images/wallin-flora01-net.jpg

Det bästa med de är ju att typsnitet får f + l att se ut som ett H.

Kör med typ lätta alt bregott hemma. Funkis.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:
Skrivet av Reize:

Flora för förpackningen är så jävla snygg. Ja, jag är ytlig.

http://www.packnyheter.se/images/wallin-flora01-net.jpg

Det bästa med de är ju att typsnitet får f + l att se ut som ett H.

Kör med typ lätta alt bregott hemma. Funkis.

Älskling, kan du vara snäll och åka till affären och köpa lite H*ora? Hahaha!


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:
Skrivet av Reize:

Flora för förpackningen är så jävla snygg. Ja, jag är ytlig.

http://www.packnyheter.se/images/wallin-flora01-net.jpg

Det bästa med de är ju att typsnitet får f + l att se ut som ett H.

Kör med typ lätta alt bregott hemma. Funkis.

Hahahaha! Sant ju!

Smör är ju det enda äkta eftersom det är fettet som gör att smöret får sina konsistens. Margarin, som innehåller mindre fett, har alltid massa skit i sig (medel hit och medel dit) bara för att uppnå samma konsistens som produkter med högre fetthalt.

Själv är jag vegan så jag använder varken smör eller margarin.

Medlem

Jag använder båda. Smör inom matlagning (dock inte så ofta då olja oftast är bäst) och margarin på mackan!

KoP
Medlem
Skrivet av Kaptmorgan:
Skrivet av mordsint:

Bregott ftw.

Extrasaltat!

Jajamen!

Medlem

Nu ska jag vara jobbig... Det beror ju på vad du menar med smör och margarin... Finns ju massor av olika typer av matefettsblandningar, smör och margarin som i folkmun kallas helt olika saker mot vad de igentligen är och som i flera fall faller under flera kategorier.

Jag t.ex kallar allt man breder på en macka för smör, helt fel, när det som oftast igentligen är margarin eller matfettsblandningar. Exempelvis Lätta är ett smörgåsmargarin och Bregott är en matfettsblandning. Jag kan ha fel på produkterna men ni fattar vad jag menar.

Så vad menas med smör och margarin?

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Själv är jag vegan så jag använder varken smör eller margarin.

Margarin är vegetabiliskt fett från växtriket, lilla du.


signatur

Imperator

Medlem
Skrivet av Reize:
Skrivet av Kouhei:

Själv är jag vegan så jag använder varken smör eller margarin.

Margarin är vegetabiliskt fett från växtriket, lilla du.

Plus massa skit som gör att det ska få acceptabel konsistens.

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Reize:
Skrivet av Kouhei:

Själv är jag vegan så jag använder varken smör eller margarin.

Margarin är vegetabiliskt fett från växtriket, lilla du.

Plus massa skit som gör att det ska få acceptabel konsistens.

Nej. Det är en emulsion av vatten och olja plus lite salt. Get your facts straight.


signatur

Imperator

Medlem

Alltid lite småkul med vegan/vegetarianer som inte äter saker, som de egentligen kan äta.

"Margarin är en emulsion av vatten i olja och innehåller främst en blandning av vegetabiliska fetter från raps-, solros-, palm- och kokosolja."


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Alltid lite småkul med vegan/vegetarianer som inte äter saker, som de egentligen kan äta.

"Margarin är en emulsion av vatten i olja och innehåller främst en blandning av vegetabiliska fetter från raps-, solros-, palm- och kokosolja."

De tror säkert att emulsion betyder gris!

Medlem
Skrivet av Reize:
Skrivet av Kouhei:

Själv är jag vegan så jag använder varken smör eller margarin.

Margarin är vegetabiliskt fett från växtriket, lilla du.

en hel del margarin innehåller också lite mjölk, där har du orsaken.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Alltid lite småkul med vegan/vegetarianer som inte äter saker, som de egentligen kan äta.

"Margarin är en emulsion av vatten i olja och innehåller främst en blandning av vegetabiliska fetter från raps-, solros-, palm- och kokosolja."

Alltid lite småkul att påpeka saker:
Smör och en hel del margarin innehåller mjölk. Därför vill de inte ha det på mackan.
Pöss!


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Hm det jag hade hemma gjorde inte det, och källan jag hittade nämnde det inte heller. My bad!

Men det är ändå rätt vanligt att veganer och vegetarianer undviker saker som är riskfria, vilket är rätt kul.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Va snackar ni om, det finns mängder av mjölkfria margarin på marknaden. Som exempel: Milda har mjölkfria varienter typ Milda Culiness. Eller varför inte bara vanlig Becel?

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Jag använder båda. Smör inom matlagning (dock inte så ofta då olja oftast är bäst) och margarin på mackan!

Sedärja, inte bara småpojkar här.

Är man van i köket, så lär man att var sak har sin plats och att inte en vara räcker.
När man steker, så är en blandning utav rapsolja/bregott en bra kompromiss, vill man steka fint, så finns smör och olivolja, jobbar man i storkök så har man margarin typ milda.
I sallader kör man olivolja och solrosolja och snåla/folk som inte fattar kör med lättmargarin på mackan.

Bregott som är 60 / 80 procent smör, rapsolja, olivolja, solrosoloja är standard hemma hos mig och tanten, däremot köper vi bara smör när vi skall steka fin fisk eller göra typ Bearnäsesås från schratch, Bregottet ersätter smöret oftast och är på mackan, all "lätta" och vad skiten heter, är totalt bannlyst. Det smakar SKIT och är inte ens nyttigt.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

12
Skriv svar