Digital försäljning till pc större än icke-digital

Medlem

60%.... av 10 spel ja....

för alla andra piratkopierar ju, eller hur ubisoft?

Medlem

Undra om det kommer en till låst och "smidig" spel-hanterare.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Föredrar skivor. För dom försvinner inte om företagen skulle råka lägga ner.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av LariosoDog:

De som köper digitalt får skylla sig själva.
Utgivarna kommer själva ta över all försäljning och då kan vi tänka oss priserna med noll konkurrens.

Det finns ingen anledning för utgivarna att fortsätta släppa 60% förtjänst till grossister, eller ens ett försäljningsled 30% till digital försäljningskanal.

De kan själva med en enda butik serva hela världen med sina spel och ta all förtjänst själva.
Listpriset kan möjligen sänkas lite, men verkliga lägsta pris som via butiker som konkurrerar blir det aldrig i närheten av.

Det är vad jag tror i alla fall.

Nu yrar du bara.

Det finns redan massa konkurrens på digitala butiker. Alla vill ha en bit av kakan för den delen också, det ger även mer pengar till utvecklarna.

Nu gör det det, ja, men om utvecklingen fortsätter att digitalt tar över?

Vem ger uppdraget att sälja - utgivarna!!!
Vad tror du Origin syftar till?

Vänta bara...om fysiskt distribution försvinner, försvinner också behovet att ha flera olika återförsäljare och grossister.

Med en enda onlinebutik säljer du till hela världen och behåller all förtjänst själv.
Väldigt enkel och logisk konsekvens....

Medlem

Leverera mjukvara över nätet är smidigt. Dessutom så slipper de lagerhålla en massa plastskivor. Det blir aldrig slutsålt i en butik. "Har ni spelet X? JA, men det är slut just nu, vi har beställt men inte fått det än."


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Det är ju tack vare Steam's reor mestadels. Inte hade man köpt ens en promille i samma utsträckning.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Man blir tvungen att skapa en hel del konton. Just nu har jag väl 25 STEAM-konton. ;P

Nu undrar jag såklart varför. Jag har då klarat mig bra med ett steam konto sedan tidernas begynnelse.

Själv köper jag mer eller mindre bara digitalt nuförtiden med några undantag. G2Play och GreenManGaming har sådana fina priser att det verkligen inte är lönt att köpa fysiska kopior såvida det inte är löjligt billigt på någon rea eller liknande.
Sedan med projekt så som Humble Bundle och Kickstarter så har man möjligheter att hitta spel till vettig prissättning också. Eftersom man sätter priset själv mer eller mindre.

Medlem

Kalla mig gammalmodig men jag föredrar fysiskt framför virtuell lagring. Och det är lite tråkigt med en digital version av Quake 12 Hammertime Ultimate Collectors Limited Explorer PWN 1337 Mastah Edition. Och NÄR vi sitter i ett Fallout wasteland nukade till förbannalse, sitter jag i min bunker utan bredband och fnissar och nöter pc-spel.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av Eisenhart73:

Kalla mig gammalmodig men jag föredrar fysiskt framför virtuell lagring. Och det är lite tråkigt med en digital version av Quake 12 Hammertime Ultimate Collectors Limited Explorer PWN 1337 Mastah Edition. Och NÄR vi sitter i ett Fallout wasteland nukade till förbannalse, sitter jag i min bunker utan bredband och fnissar och nöter pc-spel.

Hur får du tillgång till ström om allt är söndernukat?

Medlem

Bra för miljön!

Inaktiv
Skrivet av asdfg:
Skrivet av Eisenhart73:

Kalla mig gammalmodig men jag föredrar fysiskt framför virtuell lagring. Och det är lite tråkigt med en digital version av Quake 12 Hammertime Ultimate Collectors Limited Explorer PWN 1337 Mastah Edition. Och NÄR vi sitter i ett Fallout wasteland nukade till förbannalse, sitter jag i min bunker utan bredband och fnissar och nöter pc-spel.

Hur får du tillgång till ström om allt är söndernukat?

http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_generator

Medlem

Vad man skulle vilja se som resultat av ökad försäljning är att priser på spelen går ner.
Men man är väl en idiot om man hoppas på det!


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

No shit, Sherlock


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Inte precis förvånande, och det är helt klart smidigare än att ha massa fodral och skivor liggandes. Speciellt efter att de flesta spel slutade köras från skivan och istället använde den till installation endast. Men enligt mig så finns det ett visst värde i att få hålla i ett spel fysiskt, och att faktiskt sätta in skivan första gången man ska installera det. Minns när jag som barn fick Rayman 3: Hoodlum Havoc i julklapp, och hur glad jag blev när jag rev upp pappret för att mötas av det "coola" Rayman-hologrammet på framsidan av fodralet. Det var tider det...

Medlem
Skrivet av Trappski:
Skrivet av Exxo:

Man blir tvungen att skapa en hel del konton. Just nu har jag väl 25 STEAM-konton. ;P

Nu undrar jag såklart varför. Jag har då klarat mig bra med ett steam konto sedan tidernas begynnelse.

Jag köper en hel del spel, och när jag spelat igenom dem EN gång så brukar jag sällan starta dem igen. Då säljer jag dem vidare, eller ger bort dem. Har jag bara ETT STEAM-konto så måste jag ju göra mig av med ALLA spelen som jag har på det kontot.

Visst kan man väl samla på sig en hel hög med spel, men vad är det för mening med att ha en himla massa spel sparade som man inte använder?

Medlem

Alla spel är digitala på PC, vare sig de är nerladdningsbara eller lagrade på DVD, eller liknande. I artikeln som finns som länk använder de begreppet "digital download" antar att det är det Hampus syftar på. Känns som att det är lite onödigt att digitalisera något som är digitalt från början.

Medlem

Inte förvånad, på Pc tvingas du ju ändå installera spel med DMR och låsa dem till onlinetjänster som Steam eller Origins, köp digitalt direkt och bespara dig en massa besvär och tid. Köp fysisk och få mer jobb för samma resultat, enkel matematik.
På konsol ökar digitalt på samma sätt om än inte av samma inskränkta skäl, priserna är högre men smidigheten och tillgängligheten god. Många spel släpps ju bara digitalt (indie games, live arcade, mobilspel).

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Inte förvånad, på Pc tvingas du ju ändå installera spel med DMR och låsa dem till onlinetjänster som Steam eller Origins, köp digitalt direkt och bespara dig en massa besvär och tid. Köp fysisk och få mer jobb för samma resultat, enkel matematik.
På konsol ökar digitalt på samma sätt om än inte av samma inskränkta skäl, priserna är högre men smidigheten och tillgängligheten god. Många spel släpps ju bara digitalt (indie games, live arcade, mobilspel).

Lever du verkligen med uppfattningen att konsolerna inte har DRM? Eller missupfattar jag dig? Hela poängen med konsol är att den är låst, de har till och med DRM i hårdvaran.

Menar du att onlinetjänsterna är smidigare och har högre tillgänglighet på konsol? I så fall, hur menar du? Har du siffror på tillgänglighet eller vad menar du? Eller menar du att just du är van vid ett system och därför är det smidigare för just dig.

Den enda skillnaden är väl att man på konsol bara kan köpa från ett företag (För att Sony respektive Microsoft har monopolställning). Därav de högre priserna på konsol.

Edit: jag blir uppriktigt sagt förvirrad av ditt inlägg. Vad är det som är inskränkta skäl att handla digitalt på PC? Är det skäl som inte finns på konsol?

Edit: Har du sett några siffror på att digitalt ökar på samma sätt på konsol? Har du någon länk att dela med dig?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Grumbledock:

Inte förvånad, på Pc tvingas du ju ändå installera spel med DMR och låsa dem till onlinetjänster som Steam eller Origins, köp digitalt direkt och bespara dig en massa besvär och tid. Köp fysisk och få mer jobb för samma resultat, enkel matematik.
På konsol ökar digitalt på samma sätt om än inte av samma inskränkta skäl, priserna är högre men smidigheten och tillgängligheten god. Många spel släpps ju bara digitalt (indie games, live arcade, mobilspel).

Lever du verkligen med uppfattningen att konsolerna inte har DRM? Eller missupfattar jag dig? Hela poängen med konsol är att den är låst, de har till och med DRM i hårdvaran.

Menar du att onlinetjänsterna är smidigare och har högre tillgänglighet på konsol? I så fall, hur menar du? Har du siffror på tillgänglighet eller vad menar du? Eller menar du att just du är van vid ett system och därför är det smidigare för just dig.

Den enda skillnaden är väl att man på konsol bara kan köpa från ett företag (För att Sony respektive Microsoft har monopolställning). Därav de högre priserna på konsol.

Edit: jag blir uppriktigt sagt förvirrad av ditt inlägg. Vad är det som är inskränkta skäl att handla digitalt på PC? Är det skäl som inte finns på konsol?

Edit: Har du sett några siffror på att digitalt ökar på samma sätt på konsol? Har du någon länk att dela med dig?

Bara Grumbledocks gamla trollande. Kolla i stort sett vartenda PC-nyhet så får du se samma visa om och om igen.
Det lustiga är att konsoler i sig är DRM. Otroligt låsta plattformer och 100% kontroll av M$/$ony/Nintendo.
Man är bara fanboy om man tror att digitalt växer lika mycket på konsol.

I stort sett alla Indie-utvecklare säger att deras spel säljer mest på PC, generellt Steam eller Desura. Även Gamersgate och GoG får andelar idag. Givetvis finns även Origin, men helt ärligt har Origin mycket att bevisa, främst då giriga EA styr det hela. Desura i sig är för det mesta bara för indie, vilket är väldigt trevligt!
Och det kan faktiskt finnas fördelar att köpa retail även om det är ett Steamworks-spel. Inte alla har så snabba uppkopplingar än och då kan det gå snabbare att installera från skivan.

Medlem

De enda fysiska spel som jag köper nu för tiden är Collector's Edition. Och då bara väldigt speciella spel som Diablo 3.

Alla tjänar på att köpa digitalt. Miljön, du och företaget. Det finns billiga sidor att köpa digitalt på tills spelutgivarna sänker sina digitala priset. En av sidorna är:
http://www.ultimatumgamekeys.com/en

Där köpte jag Anno 2070 för 200 spänn när det var nytt och Mass Effect 3 för 230 spänn.

Det är en legitim sida. Antagligen köper de spel i Ryssland eller liknande och säljer dem digitalt.

Medlem

smidigt att slippa gå till affären, dock kan det vara dyrare i vissa fall men oftast när man köper online så blir det billigare pga. diverse reor så som steam rean sen så har Greenmangaming.com väldigt bra priser, dock inte så stort urval men, det mesta finns där i dollar priser


signatur

Styrelseledamot i Aesir Online Community Gaming
(Svensk/Norsk Spelförening) besök gärna oss på www.aoc-gaming.se

Medlem
Skrivet av Friberg:

Bara Grumbledocks gamla trollande. Kolla i stort sett vartenda PC-nyhet så får du se samma visa om och om igen.
Det lustiga är att konsoler i sig är DRM. Otroligt låsta plattformer och 100% kontroll av M$/$ony/Nintendo.
Man är bara fanboy om man tror att digitalt växer lika mycket på konsol.

Den enda som trollar här är du, men det är väl ingen nyhet då din diskussionsteknik härrör från lågstadiet, knappast en slump...
Åh nej, en person sa något som var helt sant men det stämmer ej överens med min snedvridna världsbild, jag måste slänga lite troll och fanboy i brist på argument så jag kan känna mig speciell, en sådan tankekedja är dig visst välkänd?
Kom tillbaka när du växt upp och lärt dig disskutera, eller ens framföra åsikter, när du har en och inte bara satsar på att låta simpla försvarsmekanismer och omotiverad plattformskärlek tala. En Pc är lika låst om en konsol, testa slänga i ett Mac-spel och se, det går inte alls. De enda spel som funkar på PC är PC spel, och vice versa, men det är visst skillnad?
Digitalt växer nog mer på konsol än på PC, om man ska se det statistiskt, då digitalt på konsol är något som är helt nytt för denna generation medan det på PC inte är en nyhet. Dels digital försäljning av fullprisspel men även mindre saker som Live Arcade eller Indie games kan nå hundratusentals sålda exemplar, en imponerande bedrift. Visst säljer fullprisspel inte lika bra digitalt till konsol som på PC pga ett litet utbud, men marknaden ökar explosionsartat där med. Till skillnad från dig väljer jag att inte förlita mig på förolämpningar, generaliseringar och ren trångsynthet utan satsar på argument istället, hämtade från verkligheten, väl värt att testa nästa gång

Skrivet av Tybalt:

Lever du verkligen med uppfattningen att konsolerna inte har DRM? Eller missupfattar jag dig? Hela poängen med konsol är att den är låst, de har till och med DRM i hårdvaran.

Menar du att onlinetjänsterna är smidigare och har högre tillgänglighet på konsol? I så fall, hur menar du? Har du siffror på tillgänglighet eller vad menar du? Eller menar du att just du är van vid ett system och därför är det smidigare för just dig.

Den enda skillnaden är väl att man på konsol bara kan köpa från ett företag (För att Sony respektive Microsoft har monopolställning). Därav de högre priserna på konsol.

Edit: jag blir uppriktigt sagt förvirrad av ditt inlägg. Vad är det som är inskränkta skäl att handla digitalt på PC? Är det skäl som inte finns på konsol?

Edit: Har du sett några siffror på att digitalt ökar på samma sätt på konsol? Har du någon länk att dela med dig?

Nej, käre Tybalt, det gör jag verkligen inte, det tror jag nog du också förstår. Det jag menar är att konsolerna idag bara har sitt inbyggda DMR och inte behöver en 3e parts lösning, till skillnad från PC som har sitt inbyggda DMR, mjukvarukrav, men utöver detta behöver Steam, Origins, Starforce och massvis med andra lösningar, spel låses till hårdvara på ett sätt som i alla fall ännu inte finns på konsol alls.
Nej, återigen har du missförstått mig. Jag menar att konsolerna också tar del av denna utveckling, att vi denna generation gått från endast fysiska skivor till att retail-spel finns till försäljning digitalt också, och att Live arcade och indie games formligen exploderat, från att vara portade flash-spel till sjuka överpriser får du numera fullvärdiga AA-titlar, eller helt egenutvecklade spel för småslantar. Försäljningen av dessa spel är ju också något som ökat rejält med tiden, när I made a game with zombies nådde hundra tusen sålda var det ett under, numera är det inte ens förvånande när ett spel når så högt, bara på en konsol och helt digitalt.

Jag har aldrig sagt något om tillgänglighet, hastighet eller tillgänglighet, om än en konsol vid jämförelse med en Pc torde anses ha bättre tillgänglighet, då de har en "online tjänst" redan från start, medan du till PC själv måste leta reda på tjänsten, installera etc, en synnerligen mariginell skillnad kan tyckas för en van användare, men ack så trevligt för en nybörjande casual.

Nej, det inskränkta till Pc är att du köper ett fysiskt spel men inte får spela det förrän du anslutit det till vald onlinetjänst och gett upp större delen av de användarrättigheter du tidigare hade. På konsol kan du köpa ett spel fysiskt och spela, utan tjoller, hur länge och ofta du vill. Det jag menade är att det på PC i dagsläget är värdelöst att köpa fysiska utgåvor i de flesta fall, därför är det inte konstigt att digital försäljning ökar. Inte så mycket för att det är bättre i sig, utan för att den digitala försäljningen medvetet gör det svårare att sälja fysiska exemplar och ger dig som användare en sämre upplevelse om du köper ett fysiskt ex.
På konsol är det inte så, tvärt om så är du fri att köpa digitalt eller fysiskt, blanda som du vill, byt eller ha kvar. Båda sätten har sina fördelar, men på konsol ökar digital försäljning pga att folk vill ha det, inte för att fysiska kopior blivit sämre eller medför mer jobb. Därför är det imponerande att digital försäljning på konsol ökar, att utbudet av spel ökar, att priserna går ner, helt utan det "tvång" som på PC användes som smörjmedel, och som än idag är en naturlig del av de flesta PC-spel, DMR och 3e parts program.

Istället för att göra allt till en konsol VS PC diskussion, så kan man se att det digitala distributionssättet kommit för att stanna och växer sig allt starkare på alla fronter, något som ex. Game fått erfara. På konsol kan du fortfarande välja fysiskt med alla dess fördelar, medan du på PC tjänar mer på att välja digitalt, vilket ger egna unika fördelar.
På konsol så är du låst till konsoltillverkarens utbud i dagsläget, men på PC så är du låst till onlinetjänsten, i dagsläget med största sannolikhet Steam eller Origins. Något man lätt kan konstatera är att digitalt inte är fritt på varken Pc eller konsol, men fördelarna tycks kunna väga upp mot nackdelarna?
Nästa generation tror jag vi kommer se digital försäljning explodera även hos konsoler, det enda so hindrat har varit utbud och pris, och även om de är långt från perfekta så är det "bra nog" för att man ska kunna tänka sig handla iaf, precis som på PC.

12
Skriv svar