Söndagsdiskussion: Vad betyder E-Sport för dig?

Robot
Söndagsdiskussion: Vad betyder E-Sport för dig?

Den digitala sport-scenen är i konstant förändring och tillväxt. Vad har du för tankar om detta?

#starcraft-ii-wings-of-liberty, #halo-reach, #soulcalibur-v


Inaktiv
Söndagsdiskussion: Vad betyder E-Sport för dig?

e-sport för mig betyder fula koreanska killar som kan få brudar bara för dom är esportidoler.. tragik och slöseri med snygga brudar.
Ämnet är intressant, men inte att flopgrof vann över lolforz i starcraft , utan mer i ett större perspektiv .. personerna bakom, vad som driver dom framåt .. hur dom lever ,och vilka uppoffringar som krävs för att bli bäst i världen.

Medlem

Starcraft regerar definitivt esports men skulle också vilja se mer spel eller att de blir lika stora som starcraft.

Och varför kan inte spel vara lika stort här i sverige och norden som i korea. Där är ju SC till ex större än forboll här... orka fotboll.. lol

Medlem

Ett stort frågetecken är varför Dice aldrig släpper funktioner så BF3 kan stödja esport på ett mycket bättre sätt. Gör inte DICE något inom kort tror jag den nordiska 8vs8 scenen kommer minska och snart dö. 4vs4 håller väl ett litet tag till.

Kom igen nu Dice!


signatur

| i7 i3770 3.5GHz | Corsair 8GB CL7 | Asus P8P77-V Pro | GTX 670 2GB | Corsair Vertex 4 SSD | Samsung 275T+ 27" 5ms | G19 | G3 | PC-360 |

Inaktiv

inte ett skvatt.
...och som med all typ av sport så anser jag att det är totalt menlöst att spendera sin tid på att titta på när ANDRA människor gör det. Är det inte bättre att man utövar det själv istället.

Medlem

Om det innebär att FZ flyttar resurser från annat för att täcka esport delen så är jag emot detta.
De som har stort intresse skaffar info genom andra kanaler.
Anser att det inte behövs en e-sport del här på FZ siten.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Vet man hur många timmar det krävs att sitta framför skärmen för att bli världsbäst så har man ett förståelse och skriver inte kommentarer om spelarnas kroppar eller deras utseende (med vikten kommer jo dålig hy)

De är förfean inte atleter på samma sätt som i andra idrotter, styrkan ligger i bra hjärna och snabba, långa fingrar.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Medlem

Aldrig brytt mig om sport och inte e-sport heller.

Medlem
Skrivet av MasterKJK:

Starcraft regerar definitivt esports men skulle också vilja se mer spel eller att de blir lika stora som starcraft.

Och varför kan inte spel vara lika stort här i sverige och norden som i korea. Där är ju SC till ex större än forboll här... orka fotboll.. lol

League of Legends är påväg uppåt, slår rekord efter rekord i antal tittare. Vid IEM Hannover hade streamen över 250 000 tittare vid ett tillfälle.

Medlem

Det är kul att spela, mindre kul att titta på när andra spelar.


signatur
Medlem

Tyckte först e-sport var en udda grej. Vem vill liksom kolla på andra spela? ^^

Nu kollar jag på det själv. Är ju samma som att se andra spela fotboll, när man egentligen kan spela själv istället.

Jag tittar på League of Legends. Sjukt skoj att se grymma spelare lira. Såg finalen för ESL hemma hos polaren. Vi var ett gött gäng som drack bärs och hade det soft.

Medlem

För mig har det blivit någonting stort. Jag har upptäckt det först på senare år. När jag var yngre och spelade fotboll så älskade jag att följa mina favoritlag o.s.v., men någonstans tröttnade jag när jag slutade att spela fotboll själv. Nu för tiden spelar jag en hel del Starcraft II och lite League of Legends. Det är väldigt kul och lärorikt att se på när proffsen spelar och att försöka införliva deras strategier och idéer i mitt eget spel. För mig har den här typen av tävlingsinriktade spel hamnat i första rummet - har mycket roligare med dem än med single player spel som var vad jag framförallt spelade förr.

Medlem

Esport betyder i stort sätt inget för mig, jag lirar för skoj skull tittar på youtube klipp från spel för skoj skull. Men bryr mig inte om tävlingarna.

Inaktiv

E-sport var stort för mig för 10 år sedan när det var främst Quake 3 som var herren på täppan när det gällde FPS-spel. Idagsläget finns det ingenting (för mig) som kan mäta sig med Quake 3 vilket också ha gjort att mitt intresse för e-sport har så gott som försvunnit helt.

SC2, LoL osv är ju föga intressant när man kommer från en Quake-bakgrund.

Medlem

Den dagen jag kan slö titta på TV och bläddra mig fram till något pågående evenemang är den dagen esport kommer betyda något för mig. Annars kollar jag nästan bara ifall nån länkar mig en stream eller liknande.

Medlem
Skrivet av mordsint:

E-sport var stort för mig för 10 år sedan när det var främst Quake 3 som var herren på täppan när det gällde FPS-spel. Idagsläget finns det ingenting (för mig) som kan mäta sig med Quake 3 vilket också ha gjort att mitt intresse för e-sport har så gott som försvunnit helt.

SC2, LoL osv är ju föga intressant när man kommer från en Quake-bakgrund.

+1
Nästan, ord för ord, exakt det jag tänkte skriva.

Inaktiv

Bara jag som tycker att E-sporten inte riktigt blomstrar ut på något sätt? Visst hjälpte SC2 väldigt mycket men när kommer nästa stora FPS? 1.6 börjar dö ut och det finns verkligen inga andra? Jag växte inte upp med Quake men har kollat flera matcher och det är väldigt intressant och spännande.

Spelföretagen borde börja direkt från grunden om det ska bli ett lyckat E-sport spel. Det måste bli bättre för oss tittare.Tycker att utvecklingen har stannat upp.

Medlem

Absolut ingenting.

Medlem
Skrivet av daver:
Skrivet av mordsint:

E-sport var stort för mig för 10 år sedan när det var främst Quake 3 som var herren på täppan när det gällde FPS-spel. Idagsläget finns det ingenting (för mig) som kan mäta sig med Quake 3 vilket också ha gjort att mitt intresse för e-sport har så gott som försvunnit helt.

SC2, LoL osv är ju föga intressant när man kommer från en Quake-bakgrund.

+1
Nästan, ord för ord, exakt det jag tänkte skriva.

Då har ni missat QuakeLive och blandannat Zotac tävlingar som fortfarande spelas.
Proffs har aldrig spelat på en högre nivå, 50-60% rail och 30-40% Shaft Acc. på de flesta banorna.
Flawless movement och äcklig spawn rape om det tillåts. Det tjänas pengar och underhåller många människor mer än 10 år efter release.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

För mig är e-sport enbart intressant om man själv spelar spelet aktivt, annars känns det inte så roligt.

Medlem

Jag håller med Quake folket! Har aldrig varit inne på HON/LOL/SC2 biten, så det lockar mig inte och kolla på. Och de som lirar i Zotac är väl flest gamla rävar, så de är lööjligt bra.
Är det bara jag som tycker det är konstigt att det inte kommit något vettigt (seriöst) FPS lir sedan Q3/Ut2k4?
Visst det är kul att lira lite COD och BF, men inte på esport nivå. Men folk vill ju bara ha nutidsskjutare där man dör så fort man blir siktad på.. Inte skill i mina ögon.
GE OSS QUAKE 5, UT4!

Inaktiv
Skrivet av cybo:
Skrivet av daver:
Skrivet av mordsint:

E-sport var stort för mig för 10 år sedan när det var främst Quake 3 som var herren på täppan när det gällde FPS-spel. Idagsläget finns det ingenting (för mig) som kan mäta sig med Quake 3 vilket också ha gjort att mitt intresse för e-sport har så gott som försvunnit helt.

SC2, LoL osv är ju föga intressant när man kommer från en Quake-bakgrund.

+1
Nästan, ord för ord, exakt det jag tänkte skriva.

Då har ni missat QuakeLive och blandannat Zotac tävlingar som fortfarande spelas.
Proffs har aldrig spelat på en högre nivå, 50-60% rail och 30-40% Shaft Acc. på de flesta banorna.
Flawless movement och äcklig spawn rape om det tillåts. Det tjänas pengar och underhåller många människor mer än 10 år efter release.

Har kollat på flera zotac-turneringar och visst har jag underhållits av dom men nu syftade jag på stora turneringar med spel om feta prispengar. Men det är bra att zotac finns och håller liv i quakescenen fortfarande.

Medlem

Jag tycker att E-sport är rätt kul! Jag ser hellre på StarCraft 2 på hög nivå än t ex på fotbollsallsvenskan. Är iofs inte så mycket för sport i allmänhet, men det kan vara kul ibland. Brukar se en del på OS t ex.

Medlem

E-sport kan vara kul att se och höra om, såvida det är bra matcher och varierat, inte bara samma taktik om igen från samma spelare. SC2 är klart tråkigaste inslaget då vissa dominerar allt för hårt för att det ens ska kallas en tävling, man vet ju nationaliteten på topp 10 innan tävlingen ens börjat ^^
Halo är klart mer kul i min värld, snabbt och intensivt, varierat och färgsprakande, samt "alla" kan vara med och ha en hyfsad chans, inte lika givna segrare. Tyvärr är Reach dåligt för E-sport men på Halo 3 tiden dominerade Halo, och förhoppningsvis kan Halo 4 återföra Halos storhet och göra den till en naturlig del av e-sporten och mlg även bland vanliga dödliga.

Medlem
Medlem
Skrivet av cybo:
Skrivet av daver:
Skrivet av mordsint:

E-sport var stort för mig för 10 år sedan när det var främst Quake 3 som var herren på täppan när det gällde FPS-spel. Idagsläget finns det ingenting (för mig) som kan mäta sig med Quake 3 vilket också ha gjort att mitt intresse för e-sport har så gott som försvunnit helt.

SC2, LoL osv är ju föga intressant när man kommer från en Quake-bakgrund.

+1
Nästan, ord för ord, exakt det jag tänkte skriva.

Då har ni missat QuakeLive och blandannat Zotac tävlingar som fortfarande spelas.
Proffs har aldrig spelat på en högre nivå, 50-60% rail och 30-40% Shaft Acc. på de flesta banorna.
Flawless movement och äcklig spawn rape om det tillåts. Det tjänas pengar och underhåller många människor mer än 10 år efter release.

Har varken missat det ena eller det andra. Att se Strenx vinna 100€ i någon söndagsturnerning har lite till inget underhållningsvärde.

Medlem

Rätt intressant, men är inte alltför insatt. Har själv spelat en del turneringar i UT, QL och Bc2 men på någorlunda lokal nivå.

Medlem

E-sport är ointressant. Det är inte ens sport. Golf är ingen sport heller, det är ett spel. Men golf är ändå mera spel än var spel är. Dom pallar ju ändå gå efter sina bollar. Hajjar ni då hur långt ner på intresse-termometern folk som tävlar i TV-spel hamnar?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

E-sport är kanske inte lika intressant för alla men en sak är säker och det är att den växer, se bara på starcraft 2 och vad den har öppnat mångas ögon för e-sport. Själv är jag intresserad av e-sport och vill gärna att fz följer detta ämne mera eftersom det följs av en ganska stor skala människor. Se bara när det är matcher i de större spelen, då kan det vara några hundra tusen som tittar.


signatur

www.bearystyle.com - Battlefield 3 nyheter och media.

12
Skriv svar