Satan vad jag stör mig

Medlem
Satan vad jag stör mig

Ett konsolspel i butik kostar nypris mellan 599-699 vilket är sjukt mycket. Men jag har viss förståelse för det då det kostar pengar att trycka skivan, göra omslag och fodral samt distributera det över Jordgloben och sedan skall utgivaren och speltillverkaren också ha pengar.

Men det som jag blir förbannad över är ockerpriserna på XBL och PSN, hur i helvet kan ett spel kosta 699sek på Playstation Store? En digital kopia som laddas upp.. inget konvolut, fodral eller distributionskostnader?
Det är rent ut sagt för jävligt... fy skäms.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

En del försvarar de höga priserna på de digitala inköpsställena med att det kostar att ha servers, bandbredd och underhåll av tjänsten och dess mjukvara.

Men ja, jag håller med dig, det borde vara billigare att köpa digitalt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

En annan anledning till att de är dyrare digitalt är att utgivarna inte vill göra butikerna arga , så att butikerna försätter att köpa in deras spel , göra reklam för dem etc.., sen är de väll bekvämligheten

Inaktiv

Så småningom så kommer det inte att finnas spel att köpa i en fysisk butik. Men räkna inte med att spelen blir billigare.

Medlem

Och det andra jag kokar över är gamestop/games inbytespris. Köpte Resident Evil: Operation Raccoon City i fredags.. kostar 649sek, ringde igår och skulle se vad man får i inbyte.. "du får 260 att handla för eller 180 kontanter).. 3 dagar senare??!!! Jag vet att dem säljer mitt begagnade för 599.. det innebär 599 - 260 = 339sek mellanskillnad och en ren vinst till butiken.

AAAAAARGHHHH!!!


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Men så går dom in konkurs också...

// edit

Games i alla fall.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Jag vet att dem säljer mitt begagnade för 599.. det innebär 599 - 260 = 339sek mellanskillnad och en ren vinst till butiken.

20% av priset de tar ut är moms.

Medlem

Ett digitalt spel borde inte kosta mer än 449:-


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

här i Finland är dom mycket billigare. ett nytt spel kostar max 50 euro=500kr

Medlem

Har nog inte köpt ett spel för fullpris i fysisk butik på 10 år. Prisjakt och postorder ftw!

Visst, det är trevligt att möta ett ansikte i butiken som kan hjälpa. Men bortsett från den sociala aspekten, behövs det idag då all information finns tillgänglig på internet och man ges möjlighet att i lugn och ro sålla vad som är skitsnack eller sanning?

Jag inser problematiken med om Farmor Agda vill köpa ett spel till sitt barnbarn och är vilsen. Men det är en utfasning skulle jag tro. Eller kommer jag också bli helt vilsen i sökandet efter information när jag blir gammal? :S


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem
Skrivet av bent toe:

Ett konsolspel i butik kostar nypris mellan 599-699 vilket är sjukt mycket. Men jag har viss förståelse för det då det kostar pengar att trycka skivan, göra omslag och fodral samt distributera det över Jordgloben och sedan skall utgivaren och speltillverkaren också ha pengar.

Men det som jag blir förbannad över är ockerpriserna på XBL och PSN, hur i helvet kan ett spel kosta 699sek på Playstation Store? En digital kopia som laddas upp.. inget konvolut, fodral eller distributionskostnader?
Det är rent ut sagt för jävligt... fy skäms.

" Men jag har viss förståelse för det då det kostar pengar att trycka skivan, göra omslag och fodral samt distributera det över Jordgloben och sedan skall utgivaren och speltillverkaren också ha pengar. "

detta är forftarande inte i närheten av 599-699:- förmodligen inte ens hälften.

Priserna är sjuka på konsol, därför kör vi PC (nej inte därför, var ironisk)

Medlem

Gillar alla som tycker att 500 spänn är "sjukt dyrt". Hur länge håller ett spel. Minst 10 timmar va? Jämför spelpriserna med spabehandlingar som massage, eller vad mat kostar. Eller kläder. Eller filmer som varar 2 timmar.

Spel är billigt, den enda anledningen att folk klagar är för att Apple har dumpat priserna och ändrat folks inställning till att allt ska vara gratis eller kosta tio kronor. Folk har helt enkelt blivit jävligt giriga.

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Gillar alla som tycker att 500 spänn är "sjukt dyrt". Hur länge håller ett spel. Minst 10 timmar va? Jämför spelpriserna med spabehandlingar som massage, eller vad mat kostar. Eller kläder. Eller filmer som varar 2 timmar.

Spel är billigt, den enda anledningen att folk klagar är för att Apple har dumpat priserna och ändrat folks inställning till att allt ska vara gratis eller kosta tio kronor. Folk har helt enkelt blivit jävligt giriga.

Beror helt på vad för spel det rör sig om. Det finns spel som håller hundratals timmar, dessa är naturligtvis värda fullpris, majoriteten gör dock inte det, framförallt inte på konsoler.

Apple har inte gjort något för spelvärlden f.ö iphone och skitappar till denna klassas inte som spel för riktiga gamers.

Inaktiv
Skrivet av bent toe:

Men det som jag blir förbannad över är ockerpriserna på XBL och PSN, hur i helvet kan ett spel kosta 699sek på Playstation Store? En digital kopia som laddas upp.. inget konvolut, fodral eller distributionskostnader?
Det är rent ut sagt för jävligt... fy skäms.

Det säljer.. varför ska man sänka priset när försäljningen går bra? Små ungar som ber om sina föräldraras kreditkort.

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Gillar alla som tycker att 500 spänn är "sjukt dyrt". Hur länge håller ett spel. Minst 10 timmar va? Jämför spelpriserna med spabehandlingar som massage, eller vad mat kostar. Eller kläder. Eller filmer som varar 2 timmar.

Spel är billigt, den enda anledningen att folk klagar är för att Apple har dumpat priserna och ändrat folks inställning till att allt ska vara gratis eller kosta tio kronor. Folk har helt enkelt blivit jävligt giriga.

Sjukt dyrt för en digital kopia ja..


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av bent toe:

Men det som jag blir förbannad över är ockerpriserna på XBL och PSN, hur i helvet kan ett spel kosta 699sek på Playstation Store? En digital kopia som laddas upp.. inget konvolut, fodral eller distributionskostnader?
Det är rent ut sagt för jävligt... fy skäms.

Det säljer.. varför ska man sänka priset när försäljningen går bra? Små ungar som ber om sina föräldraras kreditkort.

Hur vet du att det säljer?
Jag tror snarare att det inte säljer tillräckligt bra.. borde vi inte sett typ ALLA nya titlar på psn om efterfrågan var stor?

Jag kan iaf säga så här.. att om ett nytt spel kostade max 299sek som digital kopia så hade jag fyllt min HDD för länge sedan. Jag är redan nu storkonsument på PSN och har spendarat över 2.500kr där på allt från full spel som Just Cause 2 och GTA till psn spel somTumble och Crysis.
Jag gillar idén med digitalt då jag tidigare kommer från PC plattformen.. men jag tycker att prisskillnaden borde se annorlunda.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Siba brukar sälja nya spel för typ 459-499. Det är inte dumt när priset i alla andra butiker är 699 och man inte orkar vänta på att beställa online.

Köper alla de "senaste" spelen när de har gått ned ca. 80% pris, man behöver inte köpa första dagen det kommer ut.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Kouhei:

Gillar alla som tycker att 500 spänn är "sjukt dyrt". Hur länge håller ett spel. Minst 10 timmar va? Jämför spelpriserna med spabehandlingar som massage, eller vad mat kostar. Eller kläder. Eller filmer som varar 2 timmar.

Spel är billigt, den enda anledningen att folk klagar är för att Apple har dumpat priserna och ändrat folks inställning till att allt ska vara gratis eller kosta tio kronor. Folk har helt enkelt blivit jävligt giriga.

Beror helt på vad för spel det rör sig om. Det finns spel som håller hundratals timmar, dessa är naturligtvis värda fullpris, majoriteten gör dock inte det, framförallt inte på konsoler.

Apple har inte gjort något för spelvärlden f.ö iphone och skitappar till denna klassas inte som spel för riktiga gamers.

Om jag betalar 500 och får tio timmars underhållning är jag väldigt nöjd.

bent toe: Är det? Tycker du att 100kr/kg för massodlade jordgubbar också är för dyrt? En en halvtimmes fotmassage för 300kr? Om man säger att ett spel håller i tio timmar kan jag inte fatta hur du kan säga att det är dyrt.

Angry Birds har blivit det mest kända varumärket någonsin med närmare en MILJARD nedladdningar. Jämför det med "giganten" Super Mario Bros. som sålde i jämförelsevis pinsamma 40 miljoner. Utbredningen av smartphones, och då framför allt iPhone (men även iPad är superpopulär att spela på) har gjort att spel når många fler människor än de klassiska konsolerna.

Visst är spelen simpla, men uppenbarligen är det ju det dom allra flesta vill ha. Små billiga spel istället för stora, dyrare spel. Vad en liten klick "gamers" tycker är ointressant. Apple har dumpat priserna i den meningen att de har ändrat folks attityd till spel.

På 90-talet resonerade man "jag har samlat i flera månader till Donkey Kong Country, ska bli så otroligt roligt att snart få spela!"

Nu resonerar folk "finns det något som kan roa mig för stunden i mitt stressade och fullmatade liv? Jag tycker spel är hyfsat kul, men skulle aldrig betala mer än 50kr för ett jävla spel,"

Den förändrade mentaliteten hos folk idag har vi Apple att "tacka" för.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Köper alla de "senaste" spelen när de har gått ned ca. 80% pris, man behöver inte köpa första dagen det kommer ut.

Om det är online och man vill bli bra i det så underlättar det om man börjar samtidigt som alla andra.. inte kul att komma in och får storstryk när alla är lvl 50 och har allt upplåst. Men jag håller med dig.. man måste inte köpa det nytt, speciellt singleplayer spel kan man vänta tills rean är igång.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Kouhei:

Gillar alla som tycker att 500 spänn är "sjukt dyrt". Hur länge håller ett spel. Minst 10 timmar va? Jämför spelpriserna med spabehandlingar som massage, eller vad mat kostar. Eller kläder. Eller filmer som varar 2 timmar.

Spel är billigt, den enda anledningen att folk klagar är för att Apple har dumpat priserna och ändrat folks inställning till att allt ska vara gratis eller kosta tio kronor. Folk har helt enkelt blivit jävligt giriga.

Beror helt på vad för spel det rör sig om. Det finns spel som håller hundratals timmar, dessa är naturligtvis värda fullpris, majoriteten gör dock inte det, framförallt inte på konsoler.

Apple har inte gjort något för spelvärlden f.ö iphone och skitappar till denna klassas inte som spel för riktiga gamers.

Om jag betalar 500 och får tio timmars underhållning är jag väldigt nöjd.

bent toe: Är det? Tycker du att 100kr/kg för massodlade jordgubbar också är för dyrt? En en halvtimmes fotmassage för 300kr? Om man säger att ett spel håller i tio timmar kan jag inte fatta hur du kan säga att det är dyrt.

Angry Birds har blivit det mest kända varumärket någonsin med närmare en MILJARD nedladdningar. Jämför det med "giganten" Super Mario Bros. som sålde i jämförelsevis pinsamma 40 miljoner. Utbredningen av smartphones, och då framför allt iPhone (men även iPad är superpopulär att spela på) har gjort att spel når många fler människor än de klassiska konsolerna.

Visst är spelen simpla, men uppenbarligen är det ju det dom allra flesta vill ha. Små billiga spel istället för stora, dyrare spel. Vad en liten klick "gamers" tycker är ointressant. Apple har dumpat priserna i den meningen att de har ändrat folks attityd till spel.

På 90-talet resonerade man "jag har samlat i flera månader till Donkey Kong Country, ska bli så otroligt roligt att snart få spela!"

Nu resonerar folk "finns det något som kan roa mig för stunden i mitt stressade och fullmatade liv? Jag tycker spel är hyfsat kul, men skulle aldrig betala mer än 50kr för ett jävla spel,"

Den förändrade mentaliteten hos folk idag har vi Apple att "tacka" för.

Snälla du, jag har spelat spel i över 25 år och jag har ALLTID betalat för mig, jag sysslar inte med piratverksamhet därför att jag vill att spelindustrin skall fodras och utvecklas. Det är min kvällshobby och har man inte råd med sin hobby.. ja då ska man nog leta efter en annan hobby.

Att dagens gamers vill ha bärbart och spel för max 50kr är bara ren bullshit.. det är casual gamers och ungdomar som går i skolan som vill spela app spel.
Tror inte att det är någon här som seriöst säljer sin pc rigg eller konsol för att satsa helhjärtat på gamerlivet via mobilen eller DS/Vita.. jeez.

Men du som har stor inblick i det hela.. varför kostar samma spel på pc 349kr och på konsol 649kr?
Du kan ta bort "men företagen går back på sina konsoler och måste kompensera med högre pris på spelen" -diskussion och vidareutveckla därifrån.


signatur

"High life on low budget"

Skrivet av bent toe:
Skrivet av walter_iego:

Köper alla de "senaste" spelen när de har gått ned ca. 80% pris, man behöver inte köpa första dagen det kommer ut.

Om det är online och man vill bli bra i det så underlättar det om man börjar samtidigt som alla andra.. inte kul att komma in och får storstryk när alla är lvl 50 och har allt upplåst. Men jag håller med dig.. man måste inte köpa det nytt, speciellt singleplayer spel kan man vänta tills rean är igång.

Ja, det är sant. Men jag tycker det känns OK att veta att jag sparat 450:-, då gör det inget att de andra har en siffra som är större än mig i statistiken.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av bent toe:

Snälla du, jag har spelat spel i över 25 år och jag har ALLTID betalat för mig, jag sysslar inte med piratverksamhet därför att jag vill att spelindustrin skall fodras och utvecklas. Det är min kvällshobby och har man inte råd med sin hobby.. ja då ska man nog leta efter en annan hobby.

Det håller jag med om till fullo. Ibland är det som om en del ser det som en slags mänsklig rättighet att spela datorspel, så att om dom inte har råd att köpa så är det helt Ok att ladda ned det... Spel är en så kallad "lyxvara". Med "lyxvara" menas inte att det endast skall vara ett fåtal som har råd/möjlighet att köpa, utan att det inte tillhör den kategorin som alla skall kunna få ta del av för att få ett drägligt liv. Ta TV som mot-exempel, TV är egentligen en "onödig" vara som man inte måste ha för att klara sig, men räknas ändå som en sak som alla skall kunna få ha för att få en bra vardag. Så om kronofogden kommer så tar dom datorn (om den inte behövs i jobbet), akvariumet, matberedaren och PS3:an, men dom tar inte TV, sängen och kaffebryggaren.

Men trots att det är en lyxvara, så kan man ifrågasätta deras marknasstrategier. Dom höjer priset på grund av att många piratkopierar, men många piratkopierar för att priset är högt - en ond spiral. När kommer dom inse att fler kommer köpa spelen om priserna går ned till rimliga priser? Vad är rimliga priser kan man då undra? En hundring är för lågt, det inser nog alla, men är 500 kr för högt? 400? Var går gränsen? Om dom satte 350 kr på prislappen, skulle så många fler köpa det så att dom tjänade mer än vad dom skulle gjort om spelet kostade 450? 10 miljoner sålda spel * 350 kr är mer än 5 miljoner ex * 450 kr..


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Det är svårt att räkna ut vad eller vem som tjänar hur mycket, man får utgå från den enkla principen om man inte har råd, då får man avstå, precis som med allt annat.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Köper alla de "senaste" spelen när de har gått ned ca. 80% pris, man behöver inte köpa första dagen det kommer ut.

Helt rätt... Köpte Might and Magic Heroes VI (6) nyligen, kom ut i julas kostade nu 150 kr!

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av bent toe:

Snälla du, jag har spelat spel i över 25 år och jag har ALLTID betalat för mig, jag sysslar inte med piratverksamhet därför att jag vill att spelindustrin skall fodras och utvecklas. Det är min kvällshobby och har man inte råd med sin hobby.. ja då ska man nog leta efter en annan hobby.

Det håller jag med om till fullo. Ibland är det som om en del ser det som en slags mänsklig rättighet att spela datorspel, så att om dom inte har råd att köpa så är det helt Ok att ladda ned det... Spel är en så kallad "lyxvara". Med "lyxvara" menas inte att det endast skall vara ett fåtal som har råd/möjlighet att köpa, utan att det inte tillhör den kategorin som alla skall kunna få ta del av för att få ett drägligt liv. Ta TV som mot-exempel, TV är egentligen en "onödig" vara som man inte måste ha för att klara sig, men räknas ändå som en sak som alla skall kunna få ha för att få en bra vardag. Så om kronofogden kommer så tar dom datorn (om den inte behövs i jobbet), akvariumet, matberedaren och PS3:an, men dom tar inte TV, sängen och kaffebryggaren.

Men trots att det är en lyxvara, så kan man ifrågasätta deras marknasstrategier. Dom höjer priset på grund av att många piratkopierar, men många piratkopierar för att priset är högt - en ond spiral. När kommer dom inse att fler kommer köpa spelen om priserna går ned till rimliga priser? Vad är rimliga priser kan man då undra? En hundring är för lågt, det inser nog alla, men är 500 kr för högt? 400? Var går gränsen? Om dom satte 350 kr på prislappen, skulle så många fler köpa det så att dom tjänade mer än vad dom skulle gjort om spelet kostade 450? 10 miljoner sålda spel * 350 kr är mer än 5 miljoner ex * 450 kr..

Bra input.

PC spelen kostar ju idag 350kr men pc spelarna anser det vara för högt medan vi konsolspelare tycker att det är ett riktigt bra pris.
Jag tror att försäljningen skulle öka om det vara
1. Release samtidigt i hela världen (folk vill inte vänta 2 veckor till när spelet finns ute i andra länder)
2. En sänkning på priset överlag (moms kanske?)

Man ser ju när dem har rea på steam hur mycket folk handlar..


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Dröm vidare om momssänkning, i Sverige anses det konstigt nog som "stöld" och en "kostnad" när man sänker skatter....

Den svenska guldreserven skulle lätt kunna betala alla skulder och underskott, men nej, "våra" pengar ska användas till de rika. Snart dags för revolution... eller kaffe.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av bent toe:

Och det andra jag kokar över är gamestop/games inbytespris. Köpte Resident Evil: Operation Raccoon City i fredags.. kostar 649sek, ringde igår och skulle se vad man får i inbyte.. "du får 260 att handla för eller 180 kontanter).. 3 dagar senare??!!! Jag vet att dem säljer mitt begagnade för 599.. det innebär 599 - 260 = 339sek mellanskillnad och en ren vinst till butiken.

AAAAAARGHHHH!!!

Fast du får det att låta som att det är deras plikt att köpa tillbaka spel. De skulle mycket väl kunna säga att du inte får en spänn. Dom vill säjla, inte köpa.

Skrivet av walter_iego:

Den svenska guldreserven skulle lätt kunna betala alla skulder och underskott, men nej, "våra" pengar ska användas till de rika. Snart dags för revolution... eller kaffe.

Låt oss fundera på revolution över en kopp kaffe då.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

@Bent Toe, sälj på tradera istället. Då tjänar du mer.

12
Skriv svar