Medlem
Trasig HDD?

Tja! Äger en lenovo x220, i den så har jag en mSATA ssd och en 320gb Hitachi hdd.

Operativsystem på ssd.

Nu e det så att min Hitachi HDD slutade att fungera idag, den klickar och förhindrar uppstart, tar jag ut den så bootar datorn som vanligt felfritt. Stoppar jag i den under gång så försöker datorn att starta om sig men misslyckas.

Eftersom hdd klickar och ej blir hittad drar jag slutsatsen att den är trasig.

Har 756 dagar kvar på min lenovo hand in warranty, gäller den hdd med tror ni? (Ja ja kan ringa dem men hdd dog 1 min efter att supporten stängde)
Tror ni man behöver skicka in allt (hela datorn) eller kan de bara skicka en ny hdd på posten XD ?

Eller finns det nått bättre sätt att se om ens HDD är trasig? Kan ej komma in i bootmenu med HDD i


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Om hårddisken klickar betyder det att det är fel med läshuvudet. Den har troligtvis låst sig på något sätt.
Allt hopp är dock inte ute ännu för den!

Det finns en ganska banal metod man kan använda om detta händer, som i de flesta fallen löser problemet. I alla fall för stunden.
Linda in hårddisken i hushållspapper, stoppa in den i ett par plastpåsar, och stoppa in den i frysen ett par timmar.
När hårddisken fryser så drar metallen i läshuvudet ihop sig, och kan frigöra sig från där den satt fast.

Jag har lyckats rädda data från ett par hårddiskar på detta sättet.

Något som jag skarpt kan rekommendera , då du inte kan starta datorn med hårddisken i, är en universaladapter som kan koppla in alla typer av hårddiskar med USB.

http://www.webhallen.com/hardvara/68566-deltaco_universal_dri...

Har själv denna, och är extremt nöjd. Den klarar 2.5'', 3.5'' och SATA diskar, och nätdel medföljer.

Medlem
Skrivet av Uzza:

Om hårddisken klickar betyder det att det är fel med läshuvudet. Den har troligtvis låst sig på något sätt.
Allt hopp är dock inte ute ännu för den!

Det finns en ganska banal metod man kan använda om detta händer, som i de flesta fallen löser problemet. I alla fall för stunden.
Linda in hårddisken i hushållspapper, stoppa in den i ett par plastpåsar, och stoppa in den i frysen ett par timmar.
När hårddisken fryser så drar metallen i läshuvudet ihop sig, och kan frigöra sig från där den satt fast.

Jag har lyckats rädda data från ett par hårddiskar på detta sättet.

Något som jag skarpt kan rekommendera , då du inte kan starta datorn med hårddisken i, är en universaladapter som kan koppla in alla typer av hårddiskar med USB.

http://www.webhallen.com/hardvara/68566-deltaco_universal_dri...

Har själv denna, och är extremt nöjd. Den klarar 2.5'', 3.5'' och SATA diskar, och nätdel medföljer.

I frysen? Really? Men garantin pajar inte eller?

Edit: Verkar nuts! Men okej e den trasig redan så varför inte lol


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Jag blev också förvånad men det funkar förvånansvärt bra.
Detta är mest bara till för att kunna få ut datan som ligger på hårddisken, då det inte finns några garantier för att den skulle fortsätta fungera under en längre period.

Och så länge det inte bildas kondens som tränger in i hårddisken så kommer det inte påverka garantin något, vilket är därför som man ska ha papper runt bland annat. Även då så måste de sedan kunna upptäcka det.

Testa med att stoppa in den i frysen i ~6 timmar. Om den inte kör efter det stoppa in den för en runda till och kyl den ännu mer.
Om det fortfarande inte funkar så tror jag det är kört för datan. I alla fall för frysmetoden.

Edit: något som jag alltid dessutom gör är att slå långsidan av hårddisken en gång mot en platt yta, tex sidan av en bokhylla, medan den hålls plant. Detta för att försäkra mig om att det inte är något som sitter fast som även stör.

Medlem

Nu verkar det ju onekligen som hårddisken är trasig eftersom datorn fungerar utan den men inte med den. Bäst vore det ju dock om du kunde testa att stoppa in hårddisken i en annan dator eller om det inte är ett alternativ så i alla fall byta kontakt på moderkortet om det går.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:

Nu verkar det ju onekligen som hårddisken är trasig eftersom datorn fungerar utan den men inte med den. Bäst vore det ju dock om du kunde testa att stoppa in hårddisken i en annan dator eller om det inte är ett alternativ så i alla fall byta kontakt på moderkortet om det går.

Testade med Gparted precis... hittar inget.... det står i bios när jag bootar att den inte fungerar, typ.

Datorn vet att den sitter i men säger att det inte gick att använda.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Sa te lenovo att den var trasig. De sa okej och skicka en ny


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Fin service och skön lösning synd bara om det fanns något på hd'n du hade velat spara bara =/


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:

Fin service och skön lösning synd bara om det fanns något på hd'n du hade velat spara bara =/

Som tur va så var den nästan helt nyformaterad, inget viktigt på den.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

1
Skriv svar