Stöd Kickstarter-projekt för att få fler j-rpg översatta

Robot
Stöd Kickstarter-projekt för att få fler j-rpg översatta

Monkeypaw Games vill ha en halv miljon dollar för att lokalisera och släppa en fysisk deluxe-version av japanska rollspelet Class of Heroes 2.

#class-of-heroes-2


Medlem
Stöd Kickstarter-projekt för att få fler j-rpg översatta

Halv miljon känns väl som ganska mycket för en sån här grej. Det är säkert snordyrt att lokalisera, men får väl se om det funkar med crowdsourcing. Speciellt eftersom det inte innefattar spel fören 59 dollar spenderade. Får se om communityn är starkt nog.


signatur

Videomupp

Inaktiv

Säger att det börjar spåra.. nu ska alla jävlar ha pengar och ni kmr inte få tillbaka något alls. Lurendrejeri på hög nivå.

Medlem

Kickstarter var en kul grej, men nu börjar det gå lite i överstyr... som vanligt med allt som lyckas.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Säger att det börjar spåra.. nu ska alla jävlar ha pengar och ni kmr inte få tillbaka något alls. Lurendrejeri på hög nivå.

Bara för att alla nu verkar vilja få sponsring via Kickstarter, det kan ju inte bero på att Kickstarter varit en nyhet på många siter på nätet?

Jag kan hålla med om att det varit väldigt mycket om just Kickstarter och alla som försöker få sina projekt sponsrade den senaste tiden men det beror nog mer på de framgångar som Kickstarter fick tack vare Double Fine och nu även Brian Fargo. Kickstarter fanns innan de överhuvudtaget kom på att använda sig av det. Däremot var det helt nytt med att en redan känd utvecklare använde sig av det då de andra projekten inte hade stora namn som de kunde använda sig av.

Edit:Läs detta så kanske du förstår att alla inte är ute efter att tjäna lätta pengar som du verkar tro http://www.ripten.com/2012/03/27/brian-fargo-talks-wasteland-...

Medlem

Så länge det är japanskt tal med engelsk text så kan jag tänka mig att donera.

Medlem

500 000$ för lokalisering av ett spel. Ärligt talat?

Medlem

Anledningen till det höga beloppet kanske har med att det är till PSP att göra ? Jag tänker på licens-grejjer och dylikt eftersom det är till en konsol trots allt, inte ett indie-projekt till PC.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Ja det beror nog på det, kan tänka mig att det kostar en hel del att fixa allt som krävs. Hade det bara varit för själva översättningen hade det varit mycket pengar men i det här fallet vekar det handla om en hel del mer.

hahahahaha! 3.5 miljoner svenska kronor. Vilket skämt. När det kommer till översättningen av ren textmassa så handlar det absolut inte om den summan pengar. Ingen kodning behöver egentligen ändras. Texten skall bytas ut. Ta ordinarie svensson jobb med en lön på runt 25-30k i månaden. Då snackar vi ink arbetsgivaravgifter 400k i årslön. Om de skall driva detta projekt utan att ha fruktansvärda löner så kan de alltså jobba med projektet i ett år med 9st anställda. Nu snackar vi ett JRPG till PSP. Vill verkligen se affärsplanen för detta. Menar detta är pengar bolag kan bygga hela spel på. En ambitiös själ kan översätta ett JRPG på några månader om vi talar TEXT. Talar vi voiceover så kan du garanterat få några B skådisar (vilket det ändå är i alla jäkla JRPGs) för en betydligt lägre slant. I princip skulle man kunna ta in skådisar från din lokala drama gymnasieutbildning och få samma kvalité som i många JRPGS

Nä den där summan är way off.

Medlem
Skrivet av criticalfailure:

hahahahaha! 3.5 miljoner svenska kronor. Vilket skämt. När det kommer till översättningen av ren textmassa så handlar det absolut inte om den summan pengar. Ingen kodning behöver egentligen ändras. Texten skall bytas ut. Ta ordinarie svensson jobb med en lön på runt 25-30k i månaden. Då snackar vi ink arbetsgivaravgifter 400k i årslön. Om de skall driva detta projekt utan att ha fruktansvärda löner så kan de alltså jobba med projektet i ett år med 9st anställda. Nu snackar vi ett JRPG till PSP. Vill verkligen se affärsplanen för detta. Menar detta är pengar bolag kan bygga hela spel på. En ambitiös själ kan översätta ett JRPG på några månader om vi talar TEXT. Talar vi voiceover så kan du garanterat få några B skådisar (vilket det ändå är i alla jäkla JRPGs) för en betydligt lägre slant. I princip skulle man kunna ta in skådisar från din lokala drama gymnasieutbildning och få samma kvalité som i många JRPGS

Nä den där summan är way off.

Ja om det bara handlar om själva översättningen men det handlar om att även få godkännande från ansvariga parter och då kan det dra iväg rätt ordentligt.

Inaktiv

översättningen måste va dålig i stil med "all your base are belong to us" .. annars blir det inte rätt känsla

Medlem

Borde de inte betala mig för att det finns JRPGn? Som ursäkt.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Hmmm... kanske skulle dra igång ett Kickstarter-projekt för att försöka bli av med alla Kickstarter-projekt som dykt upp på sistonde...


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Folk borde finansiera sina egna project och inte tigga pengar av andra...
Är så less på kickstarter.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Tror inte detta kommer gå, det är nog en för liten skara av människor som de försöker nå ut till.
För det första så är det endast till PSP.
För det andra så gäller det endast den delen av världen som är engelsk talande, vilket i stor utsträckning utesluter resten av den asiatiska delen.
Dessutom är det inte alla som överhuvudtaget spelar rpg spel i den utsträckningen att de är villiga att lägga ut pengar på något som de eventuellt senare kommer få betala ännu mer för.
Och till sist som redan påpekats så är summan för hela kalaset rätt massiv. Jämför bara med summorna som de som utvecklar helt nya spel försöker att samla in.

Medlem

Gillas starkt!

Tycker visserligen att kickstarter börjar verkar bli lite överanvänt men själva idén tycker jag att är skitbra (även om jag inte spelar JRPG).

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Folk borde finansiera sina egna project och inte tigga pengar av andra...
Är så less på kickstarter.

Fast riktigt så är det inte, det är mer som att man betalar för en produkt som inte finns än, lite som Minecraft. Personligen hade jag mycket hellre sett den här modellen för spel, detta hade inneburit att utgivare hade varit meningslösa (om vi nu bortser från det faktum AAA titlar hade krävt betydligt mer pengar att göra) utan deras inflytande (och de har väldigt mycket att säga till om, det är de som förstört spelindustrin utan tvekan) skulle vi, köparna, få de spel vi ville ha. Det skulle även innebära billigare spel att göra eftersom utgivarna tar en hel del för sitt "jobb" för att bara nämna några saker som kostar mer pengar än ett spel skulle gjort annars.

Medlem

Om de kan få dem släppas till xbox360 så kan jag tänka mig att skänka.
Men mest av allt hoppas jag på att det ska dyka upp en Kickstarter som vill kickstarta Survival Horror-genren till liv igen.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Om de kan få dem släppas till xbox360 så kan jag tänka mig att skänka.
Men mest av allt hoppas jag på att det ska dyka upp en Kickstarter som vill kickstarta Survival Horror-genren till liv igen.

Ja det hade varit något, en riktig uppföljare på Alone in the dark och inte som spelet som kom för något år sedan. Eller ett spel som de tidigare delarna av Resident Evil, ja hade absolut försökt sponsra det där=).

Medlem

Tror aldrig att det går å få in en halv miljon dollar. TILL ETT PSP-spel som ska översättas? Stor marknad? Nä.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av DarkZide8:

Om de kan få dem släppas till xbox360 så kan jag tänka mig att skänka.
Men mest av allt hoppas jag på att det ska dyka upp en Kickstarter som vill kickstarta Survival Horror-genren till liv igen.

Ja det hade varit något, en riktig uppföljare på Alone in the dark och inte som spelet som kom för något år sedan. Eller ett spel som de tidigare delarna av Resident Evil, ja hade absolut försökt sponsra det där=).

Absolut, fast man undrar ju vem man ska gå till med en sådan ide. Man vill inte gå till Capcom för de har ju redan några biljarder kronor som de hade lätt kunnat lagt ut på ett Haunting Ground 2, Clock Tower 4 eller nån Resident Evil-spin off som faktiskt är horror.

Men det måste ju finnas nån spelutvecklare som faktiskt vill göra den här typen av spel.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av DarkZide8:

Om de kan få dem släppas till xbox360 så kan jag tänka mig att skänka.
Men mest av allt hoppas jag på att det ska dyka upp en Kickstarter som vill kickstarta Survival Horror-genren till liv igen.

Ja det hade varit något, en riktig uppföljare på Alone in the dark och inte som spelet som kom för något år sedan. Eller ett spel som de tidigare delarna av Resident Evil, ja hade absolut försökt sponsra det där=).

Absolut, fast man undrar ju vem man ska gå till med en sådan ide. Man vill inte gå till Capcom för de har ju redan några biljarder kronor som de hade lätt kunnat lagt ut på ett Haunting Ground 2, Clock Tower 4 eller nån Resident Evil-spin off som faktiskt är horror.

Men det måste ju finnas nån spelutvecklare som faktiskt vill göra den här typen av spel.

Det var just på grund av den anledningen som Brian Fargo startade sitt Wasteland 2 projekt på Kickstarter för att ingen utgivare trodde det fanns en marknad.

"MF: What kind of reactions did they give you? I’m assuming that the first pitch video, which was unbelievably funny, wasn’t so far off the mark.

BF: Every single one of those things in that pitch video happened. The only thing that I elaborated on was the Farmville request, because that was done via Facebook, rather than on the phone. But it’s true. I would be waiting for people to call me back to give me a response, and they would send me Farmville requests all day long, but they couldn’t return a phone call. It was beautiful. I would go into meetings and say, “Look, guys. I know you have probably never heard of Wasteland.” I made the assumption that they didn’t know. I explained, “Before there was a Fallout, there was a Wasteland. I tried to make a sequel all these years, couldn’t do it, so I made Fallout instead. Now, I’ve got the guy who co-wrote Fallout and the guy who co-wrote Wasteland, I’m the producer of both so, Wasteland 2!” It was like there was no reaction in the room.

There was one guy who couldn’t stop texting in the middle of the meeting and I’m sitting there with Jason Anderson (game artist and designer that worked on Fallout and Fallout 2) and I was outraged. Other times they would send in these junior guys that were maybe 19 years old, never had heard of Interplay, hadn’t heard of anything. Then there were people who I’d get a room, they would jump up and down, act excited and three weeks later would tell me they were going in another direction. I would ask why they passed, so I wouldn’t bring them the same kind of project again, but they could never tell me why they passed. I really, honest to god, put the file away. Two weeks before Kickstarter I said, “I give. I don’t know what to do.” And, then, Kickstarter happened. I was the keynote at GDC Shanghai last year. It was just about roleplaying games, specifically a lot about Bard’s Tale and Wasteland. I had just given the speech talking about how we never get to do those games anymore."

Videon som nämns är denna http://www.youtube.com/watch?v=_FTLv50c8Qg och för hela intervjun http://www.ripten.com/2012/03/27/brian-fargo-talks-wasteland-...

Kickstarter är det bästa som hänt spelindustrin, det är på tiden att de stora utgivarna börjar behandla sin anställda med den respekt de förtjänar. Jag vill då rakt inte stödja en utgivare som behandlar sina anställda som vissa verkar göra, spelar ingen roll hur bra spelen de än ger ut.

Medlem

Pengarna skall gå till lokalisering + fysiskt släpp i form av en deluxe-box, precis som det står i nyheten. Att släppa ett boxat spel är knappast gratis.

Skrivet av Sebastian Lind:

Pengarna skall gå till lokalisering + fysiskt släpp i form av en deluxe-box, precis som det står i nyheten. Att släppa ett boxat spel är knappast gratis.

Beror på volymen. Men det känns inte helt smart att släppa en localisation som en superdunder dyr deluxe box. Vanliga boxar i volym kan inte vara särskilt dyra att producera. En DVD skiva kostar i princip ingenting och en dvd box lika så. Det är förmodligen tryckkostnader för omslag och manual som kostar mest. Samt hanteringen av hela processen.

Är det där kostnaden ligger så har man en fantastiskt dålig affärplan. Den skara de kommer att attrahera är enbart de mest fanatiska psp jrpg spelarna. Vilket borde vara en ganska liten målgrupp.

nä, tycker de har tänkt uppåt väggarna fel. Hade de släppt en digital version för en bråkdel av summan hade det nog varit mycket mer intressant. Eller byggt ett helt eget spel... eller konverterat det till en plattform som har mer användare...

stupid stupid stupid idé i mitt tycke. kul för dem om det lyckas dock. är fruktansvärt skeptiskt till detta kickstarter projekt.

Medlem

j-rpg... nej tack.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar