Oljud i högtalarna när skärm är på

Medlem
Oljud i högtalarna när skärm är på

Tjenare alla.
Har nu helt isolerat felet. När min 20" ViewSonic-skärm är på så får jag störningar. Ingen av skärmens kablar har nämnvärd kontakt med högtalarna, och det spelar ingen roll om högtalaren står nära eller en bit bort.

Störningarna är inte omedelbara, utan kopplar jag ur skärmens signal-kabel så upphör de först efter ca 5 sekunder, sätter jag därefter i signal-kabeln igen har jag inga störningar i upp till en minut, sen ökar de långsamt i grad tills jag har samma nivå på störningarna som annars. Stänger jag helt enkelt av skärmen försvinner störningarna även då.

Den andra skärmen, en 19" Philips, ger inga problem. Har provat att byta plats på kontakterna.

Mitt system är ett Logitech 5.1. Någon som har någon aning om vad felet kan vara..?

Edit: Inga problem om jag kör headset.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Elfel oftast, typ att du har elkablar ihop eller för nära högtalarkablarna eller den integrerade stärkarkarn.

Logitech är ett utav de bättre märkena när det gäller pc högtalare (10 fallt bättre finns i den genren) men de är inte bra på att skärma sina saker. Googla ryssradio, där folk får in radio i sina system.

Flytta om elkablar och låt signal/högtalkablar gå så fritt som möjligt.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Haha jodå, radio har jag fått in... Många gånger. Gärna mellan 17.00 och 23.00.

Jag ska testa detta, tänkte faktiskt inte på det alls! Tack för tipset.

Edit: Stripade upp kablarna så att de undvek subwooferns egna strömförsörjning, och då avtog problemet så kraftigt att jag inte märker det längre..

Suck. Så enkel lösning, så irriterande problem. Tack för hjälpen!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Haha jodå, radio har jag fått in... Många gånger. Gärna mellan 17.00 och 23.00.

Jag ska testa detta, tänkte faktiskt inte på det alls! Tack för tipset.

Edit: Stripade upp kablarna så att de undvek subwooferns egna strömförsörjning, och då avtog problemet så kraftigt att jag inte märker det längre..

Suck. Så enkel lösning, så irriterande problem. Tack för hjälpen!

Np, bara gött att kunna hjälpa dig, då jag ser att även du försöker hjälpa folk och har god kunskap om mycket, vilket gjorde mig lite förvånad att du inte kände till detta ganska banala problem.
Btw, så kan man fucka en "superstereo al´100´papp med liknande sätt, ja de är mer skärmade men med slutsteg på riktiga 100tals(Din) watt, vilket avger elfält/magnetfäls därefter.

Hare gött
// Konfucius.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Haha, sitter på 1200w i nätagget t.ex.

Antar att detta felet var alldeles för enkelt för att jag skulle tänka på det.. Nu när du sa det så blev det självklart, men tänkte inte på det alls innan. *Rolls eyes*


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Haha, sitter på 1200w i nätagget t.ex.

Antar att detta felet var alldeles för enkelt för att jag skulle tänka på det.. Nu när du sa det så blev det självklart, men tänkte inte på det alls innan. *Rolls eyes*

Mmm,,,ja men det är päron och äpplen det där när jag nämner watt ala´Din, idag kalls det för något annat enligt annan norm, har ett pensionerat ett par skärmade "datorhögtalare" på typ 2 liter som vart märkta med 360w (enligt senaste fusknormen) enligt min gammla norm på Din, vart de på ca 5-10 watt.
Det slutsteget som kör mina flac/mp3 genom mixer är klassat som dryga 100 watt din och samma märke som sveriges radio kör med och drar runt ett kilowatt på full patte (Precedent serie 400) de går vidare i Canton 2.1 system som ligger på runt 8 papp, men går först in i en Mr2mixer och delas där, för att senare gå in i en stygg Technics stärkare med högtalar växlare och jag har "badkar" i högtalare att välja på.

Ang nätagg så kör jag aldrig sli/crossfire (gillar o lira men ser helrre till snabbt system/cpu), så jag klarar mig på som mest Corsair Hx 620 och ett par Hx 520, ett vx 450 och ett par Fps (450?) lapsen kör med sina grejjor.

Edit : ock stavas och.
Och det heter Rts idag?


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Återigen.. Problemet är INTE löst! Har nu helt isolerat felet. När min 20"-skärm är på så får jag störningar. Ingen av skärmens kablar har nämnvärd kontakt med högtalarna, och det spelar ingen roll om högtalaren står nära eller en bit bort.

Störningarna är inte omedelbara, utan kopplar jag ur skärmens signal-kabel så upphör de först efter ca 5 sekunder, sätter jag därefter i signal-kabeln igen har jag inga störningar i upp till en minut, sen ökar de långsamt i grad tills jag har samma nivå på störningarna som annars. Stänger jag helt enkelt av skärmen försvinner störningarna även då.

Hur kan min skärms signaler störa högtalarna till den graden..?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar